Annons:
Etikettraser
Läst 2726 ggr
Kattisssen78
2018-03-16 19:35

Tips på nybörjarhund??

Har tänkt skaffa min första hund men behöver tips på lättfostrade raser som lämpar sig till sällskap som jag kan börja spana på🙂

Övrigt,
Jobbar 25%, bor i lägenhet (3:a), har 2 katter (dom har träffat en väns hund och det har gått bra) och har en för övrigt bra och ordnad ekonomi

MVH Kattis

Annons:
Anne.K
2018-03-16 19:39
#1

Svårt att ge tips när man inte vet hur du kommer aktivera hunden. Olika raser har ju olika behov. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Changrila
2018-03-16 19:43
#2

Kolla på hundarna i rasgrupp 9. Det är sällskapshundar som ska vara glada och enkla och inte kräva mer än motion och lite lagom hjärngympa :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2018-03-17 11:32
#3

Grupp 9 har förmodligen flest lämpliga raser, men kan finnas passande inom andra grupper också. Tänk över: - Ungefär hur stor ska hunden vara? - Hur mycket tid kan du tänka dig lägga på pälsvård? - Hur fysiskt aktiv kommer du vara med hunden? - Ska hunden vara glad i folk, eller vill du hellre att den håller sig till dig? Vill du att den vaktar eller inte? - Är det viktigt att den fungerar bra med andra hundar? - Skällande, ok eller inte? (Delvis träningssak men olika raser är olika benägna att skälla) - Vill du ha en hund som tycker att det är roligt att leka och träna saker med dig, eller en som är lite mer självständig och kattlik?

Kattisssen78
2018-03-17 14:20
#4

Jag vill ha en hund som trivs med medellånga promenader och inte kräver så mycket pälsvård och helst inte är så skällig. Den får gärna vara glad och framåt också 🙂

Duvethon
2018-03-17 14:28
#5

Bichon frise tror jag skulle passa dig! De kräver visserligen en del pälsvård, är inte så insatt men tror att man trimmar de ibland?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Kattisssen78
2018-03-18 14:36
#6

Den rasen som intresserar mig mest med sitt vänliga beteende är Golden Retriever hur mycket aktivering kräver dom? och är det något speciellt jag ska tänka på när jag letar uppfödare? 🙂

Annons:
[IdaSoren]
2018-03-18 14:57
#7

#6 Hur mycket aktivering en golden kräver beror lite på, utställningsvarianten är mer sällskapsinriktad men rasen är ju i grund och botten en jakthund som ändå behöver aktiveras för att må bra. Vad du menar med "medellånga" promenader är ju svårt att veta men om det är det enda du vill göra med hunden skulle jag nog säga att du borde titta på en sällskapsras från grupp 9 istället. Dock behöver ju alla raser, även sällskapsraserna, någon form av mental aktivering också och kommer inte nöja sig med att bara ta medellånga promenader. Men ett glatt och vänligt temperament finns det många fler raser än golden som har, det är bara det att golden retrievers har fått det som sitt signum, typ, men det är ju inget som är unikt för dem.

Om du vill söka på golden-uppfödare skulle jag starkt rekommendera att söka efter uppfödare som satsar på utställning, inte några jaktlinjer. Dessa brukar vara ganska lätta att skilja åt genom att läsa på hemsidor och titta på bilderna.

filopa
2018-03-18 16:40
#8

Trimma är väl när man rycker päls på strävhåriga hundar?

Magrat
2018-03-18 16:55
#9

Om jag var du skulle jag kika på italiensk vinthund. De kräver att få springa lösa, har väldigt mycket jaktinstinkt. Men är de trevligaste hundarna man kan ha. Riktiga knähundar som älskar att vara nära.

De skäller sällan, en del kan vara lite reserverade (står i rasbeskrivningen) vår tjej är framåt och älskar allt och alla.
Har man en inhägnad yta så skulle jag absolut föreslå en iggy, de är tokroliga sålänge de får springa av sig då och då. Kräver inte mängder med motion, men hänger gärna med på det mesta.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Elsis matte
2018-03-18 17:30
#10

Om en golden passar beror lite på vad du vill ha - det är ju en jakthund i grunden, och även individer från rena utställningslinjer kan vara nog så arbetsvilliga även om jag också träffat på rena soffpotatisar. Men om du är beredd på rejäla rundor och att sysselsätta hunden med lite nos- och apportövningar ser jag inget större hinder.

Duvethon
2018-03-18 18:13
#11

#8 Har du inte hört begreppet trimma ned päls?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fuanteina
2018-04-10 08:03
#12

Kan bara tipsa om en ras eftersom det är den enda jag har erfarenhet av. Det är också den enda jag har haft, så mycket av de erfarenheter jag har kan vara individuella saker. Jag har en Bearded collie, han är helt okej. Han fungerar bra med nästan alla djur och är positivt inställd till allt. Däremot så är han hyfsat intilligent vilket gör honom mer svårhanterlig. Han kräver åtminstone en 3km lång runda varje dag, men är alltid öppen för längre rundor. En nackdel med rasen är att de vallar. Min beardis vallar allt, inklusive fordon. De kräver också mycket pälsvård men man kan klippa ner pälsen. Det gör jag, han trivs mycket bättre med kort päls. Han har knappast någon jaktinstinkt. De är väldigt lättränade men kräver rätt slags träning.

Upp till toppen
Annons: