Annons:
Etikettaktivering
Läst 1321 ggr
frijoh
2018-03-15 15:34

Hur länge/långt orkar unghund?

Min tik är ca 7 månader nu, och jag undrar hur mycket man kan gå med henne? Jag älskar att gå och springa i skogen men hon har hittills inte fått hänga med så mycket då jag inte vet hur mycket hon tål. Hon har långlina på 15 meter när vi är ute så varken kopplad eller lös om det spelar någon roll.

Annons:
Lona
2018-03-15 15:52
#1

Vad är det för ras/er i henne? Generellt tycker jag att en medelstor hund kan följa med på relativt långa ”dräll-promenader” i den åldern, alltså där man går i normal/lugn takt och inte forcerar fram ett högt ”träningstempo”. Hellre lite längre och lugnt än kort och snabbt, så att säga. Ren träning som cykling, joggning, drag och hårdare träning av agility mm tycker jag att man kan vänta med tills de är runt året, eventuellt även ledröntgade beroende på ras/er. Det är i mina ögon skillnad på en hund som fritt (eller i långlina) springer omkring av sig själv och en där man ”kräver” det i form av träning. Samtidigt är det viktigt, i synnerhet för mer storvuxna raser, att hundarna får röra sig ordentligt - gärna i skog och mark så att de bygger upp, skelett, leder och muskler på bästa sätt. Det tränar ju även koordinationsförmåga och balans. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Duvethon
2018-03-15 15:56
#2

Jag brukar gå med min 6,5 månaders hane i skogen med långlina. Min kille älskar att vara ute i skogen, jag har ingen aning hur långt vi går men vi brukar vara ute i ungefär 30 minuter. Detta gör vi inte varje dag utan några gånger i veckan, det är bara bra att valpen får komma ut och utforska.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

frijoh
2018-03-15 15:57
#3

1# Border collie, hon väger nu ca 13,5-14 kg och kommer som vuxen troligen ligga på ca 15-20. Vad tycker du är är en "relativt lång drällpromenad" mer specifikt :)? 6 km? 10 km? 2 km? ;)

Jojaton
2018-03-15 19:46
#4

När min sheltie var 5 månader gick vi 5km för första gången, tidigare hade vi gått 2-3km som längst. Han gick lös och kunde då gå (springa) i sin egna takt. När vi kom hem gick han och la sig och sov i två timmar - sen frågade han vad vi nu skulle hitta på ;) Par månader senare gick vi milen utan problem. Så länge hon får gå i sin egen takt tror jag inte det är några problem att gå längre rundor i normal promenadtakt. Du kan ju ta kortare pauser under promenaden också om du känner att det behövs - träna lite passitivitet eller ta lite fika typ :)

Johanna - Instagram

frijoh
2018-03-15 20:00
#5

4# när du gick 5 km med din hund, gick du flera sånna vändor samma dag eller var det liksom max per dag?:)

Jojaton
2018-03-15 20:38
#6

#5 Nej det var dagens långpromenad, resten av turerna var bara korta rastningsrundor. Just den rundan är lite klurig terräng (mycket branta backar osv) så det tog oss nästan 2 timmar att ta oss runt. Han hade dock inte tackat nej till ytterligare en sån runda efter en tupplur.

Johanna - Instagram

Annons:
frijoh
2018-03-15 21:38
#7

6# okej! Så tror du att typ 5-7 km skulle funka varannan dag för min min tik? :)

Jojaton
2018-03-15 21:43
#8

#7 Du känner din hund bäst, jag kan inte svara för hur din hund klarar det men min hade inte haft några problem med det alls! :)

Johanna - Instagram

hemul
2018-03-15 23:10
#9

Jag tror det viktiga är att de får röra sig fritt om det ska springas, att det inte blir monotona rörelser som när man joggar eller cyklar med dem i koppel. Med hänsyn till växande skelett och leder alltså. Men bara lugna promenader i koppel tror jag inte är så farligt i den åldern.

När det gäller orken så får man väl hålla koll på hur hunden reagerar medans och efter och träna upp den vartefter.

Changrila
2018-03-16 19:45
#10

När min yngsta saluki var 5-6 månader tog jag samma långpromenader med henne som med min vuxna. Dock tog vi inte de längsta långpromenaderna då, men vi var ute och gick i 1-1 1/2 timme dagligen utöver rastningarna. Hon var van vid att från valpstadiet få vara lös i skog hela tiden och vi utökade längden på promenaden i takt med att hon orkade mer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: