Annons:
Etikettraser
Läst 2232 ggr
[Ceyzy]
2018-03-14 13:30

Egenskaper hos dessa raserna?

Hej!

Jag har blivit väldigt intresserad i raserna "Papillon" och "Shetland sheepdog" och jag skulle jättegärna vilja veta mer fakta om dem. Gärna ni som har haft/eller har erfarenheter kring raserna och vet hur dem brukar vara/fungerar. 

Hur är deras beteenden?

Hur är dem runt barn?

Pälsvård? 

Träning? 

Allt möjligt ni kan komma på! 

Bilder borttagna då bildrättigheter saknas. /Admin

Annons:
[[Lovemyselff]]
2018-03-14 13:34
#1

har du tillåtelse att använda bilderna?

Rafflan
2018-03-15 04:43
#2

Båda raserna är trevliga, funkar som sällskaps hund eller lättare tävlings hund beroende på vad ägaren vill, trivs att gå promenader runt kvarteret, men har inga problem att hänga med på  1 timmes promenader i skogen.
Dem funkar med barn om dem vänjs med barn, det gäller alla hundar.
Pälsvården är ganska lätt, går man dock mycket i skogen får man ju räkna med mer pälsvård.
Funkar att träna och tävla det mesta, som freestyle, agility, lydnad, spår, mm.

Som alla raser är träningen det viktiga, om man inte social tränar/miljö tränar blir dem osäkra och skälliga.

Lona
2018-03-15 14:53
#3

TS has left the building…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
2018-03-15 21:07
#4

#2 vet att TS inte finns kvar, men vill bara flika in att varken min sheltie eller någon av de jag känner hade nöjt sig med bara promenader runt kvarteret mer än någon enstaka dag. Minst en timmes promenad är standard, sen tillkommer mental träning :) annars blir han väldigt skällig och tenderar att jaga bilar osv…

Johanna - Instagram

Rafflan
2018-03-16 13:26
#5

#4 beror på hur mycket man tränar dem som unga, är man aktiv med hunden när den är ung får man en hund som kräver det för att må bra som vuxen (vilket man ju vill om man vill ha hunden för träning/tävling). Sen har det lite med linjer också att göra säkert.

Men känner personer som har sheltie som rastas 2-3 ggr löst på gården och får gå ut 1-2 promenader/dag. Oftast går dem väl 30 min promenader, men har dem ont om tid blir det ibland 5-15 min promenader och deras hund är jätte lugnt oavsett om dem går 10 min eller 30 min :)

JoannaLi
2018-03-16 14:04
#6

#5 Frågan är om den har något val? 

Jag tycker inte att 1h promenad/dag för resten av hundens liv är något att sträva emot :/ 1h är väldigt lite, oavsett hundras, men def för en sheltie.

Annons:
Jojaton
2018-03-16 16:53
#7

Förstår inte hur folk kan ta 10min rundor? Jag hinner inte ens runt kvarteret med min hund på tio minuter?! #5 Och jag är verkligen inte överdrivet aktiv med min unghund (han är 9mån nu) många dagar får han aaalldeles för lite aktivering - men det är YTTERST sällan han inte ens får 1 timmes promenad under en dag. Sen skulle jag ju kunna vara ute och gå med honom en hel dag utan att trötta ut honom, men han har ett stort behov av att röra på sig också. Hade han bara fått det du beskriver hade han varit ett helvete att ha att göra med - inte en chans att han hade varit ens någorlunda nöjd med det!

Johanna - Instagram

Rafflan
2018-03-16 20:10
#8

#6 varför måste det vara ett dåligt liv? gå till parken och ligga på filt och mysa medans matte solar, att hänga med på grillkväll hos vänner och bara mysa, mm. Allt måste inte vara "motioner, träna, motionera, träna, motionera, träna", hundar är sociala djur, dem vill vara med där det händer.

#7 oj, vad jobbigt att ha en hund som måste motioneras så mycket hela tiden, mina hundar är ass chilla, min chihuahua går ca 4-5 stycken 5 min promenader/dag under vintern när det är kallt då hon får sån extrem köldkramp, hon kan ha skor på sig men vägrar alla kläder/täcken jag provat. Så dem första 5 min kissar och bajsar hon, sen när hon inte kan gå länge pga köldkramp bär jag henne innanför jackan resten av promenaden, då dem andra hundarna kan gå normala promenader, så hon sitter så nöjt där innanför jackan och tittar utan :)
Och är jag tex jättesjuk 1 vecka får alla mina hundar 4-5 stycken 5-10 min promenad/dag, och inga av dem börjar skälla eller bete sig illa, och då har jag ändå bl.a en australian shepherd från vall linjer som är en väldigt aktiv ras, men han har ändå inga problem att ta det jätte lugnt om jag är sjuk 1 vecka, han skulle säkert klara att ta det lugnt ännu länge, men man skaffar ju en australian shepherd för att man vill vara aktiv med den ;)

Men det jag menar är att jag tror det finns många hundar som inte alla har något jätte behov av motion.
Mina hundar skulle lätt klara att ta det lugnt över 1 vecka, men dem skulle må dåligt om dem fick vara ensamma mycket då dem har stort socialt behov och är vana att vara med mig överallt typ :)

Jojaton
2018-03-16 21:04
#9

#8 1 timme om dagen är inte mycket? Man skaffar inte hund som soffprydnad…

Johanna - Instagram

Rafflan
2018-03-16 23:44
#10

#9 att den MÅSTE motioneras minst 1 timme/dag för att inte börja med oönskat beteende är mycket jo. Jag anser att man ska kunna vara sjuk och hunden ska då kunna ta det lugnt utan att börja med oönskat beteende pga det.

1 timme motion är inte mycket om man ser till det fysiska nej.

[IdaSoren]
2018-03-17 01:10
#11

#10 Hur ofta är du så sjuk att du inte kan gå ut? Att man blir så sjuk att man inte kan gå ut med hunden anser jag är ganska irrelevant, eftersom det troligtvis inte sker så ofta att det blir något slags vana för hunden, eller? Det känns lite snedvridet att tycka att 1 timmes motion om dagen är mycket och sedan börja prata om att "man ska kunna vara sjuk", de flesta är liksom inte sjuka på månatlig basis..? 🤔

JoannaLi
2018-03-17 07:34
#12

#10 "Jag tycker inte att 1h promenad/dag för resten av hundens liv är något att sträva emot :/" Sjuka kan alla bli. Det är inte vad vi menar.

Jojaton
2018-03-17 13:24
#13

#10 håller med 11 och 12, och om du läser mitt första inlägg ser du också att jag skrev att han klarar nån dag då och då med bara rastningspromenader - men det är UNDANTAG. Jag kan absolut bli sjuk, skulle jag vara så sjuk att jag inte orkar aktivera honom längre än en eller två dagar ringer jag dagmatten så får hon gå en långpromenad med honom. Under de sju månaderna jag har haft honom har det hänt EN gång.

Johanna - Instagram

Annons:
[Tuulikki]
2018-03-17 14:28
#14

Inte ens min 10-åriga sällskapsblandis (en riktig soffpotatis & "pensionärshund" är han) skulle vara nöjd med 4-5 stycken 5-10 min promenader😮

Upp till toppen
Annons: