Annons:
Etikettövrigt
Läst 2570 ggr
Ikearåtta
3/13/18, 8:42 PM

För ung för att vara hundvakt

Jag är en 17-åring som älskar hundar men inte har möjlighet till att ha en egen just nu, så har därför svarat på en del annonser på Facebook där folk söker dagmatte/hundrastare/hundvakt osv i min stad. Men så fort jag berättar hur gammal jag är så slutar de flesta svara. Är det att jag är för ung? Hade ni låtit någon som är 17 ta hand om eran hund?

Annons:
[IdaSoren]
3/13/18, 8:47 PM
#1

Jag hade nog inte velat lämna över ansvaret för min hund samt eventuellt lägenhetsnycklar och liknande till en person som inte är myndig, just för att det är ett sådant stort ansvar. Däremot tror jag inte alls det är omöjligt att hitta någon som är villig att låta en 17-åring vara hundvakt, så fortsätt svara på annonser så får du nog napp till slut 🙂

Fisherling
3/13/18, 9:15 PM
#2

Tyvärr är du nog för ung. Jag personligen skulle inte lämna mina hundar i händerna på någon under 23. Det är ett enormt ansvar att ta hand om andras hundar. Tanken är god, men riskerna för stora.

ivanhoe81
3/13/18, 10:14 PM
#3

Hade jag haft hund så hade jag lugnt tillåtit en som är 17 år passa den då jag vet att vissa ungdomar är mer mogen än en del som är runt 40-50år (äldre än mig) Jag själv passade syrrans hund när jag var 14-15 år men så visste hon om att djur är något som jag har bra hand om

[AnimeV4]
3/13/18, 10:21 PM
#4

Skriv en egen annons på Blocket (kostar lite) och i facebookgrupper. Då kan folk sålla direkt om åldern inte passar. Annars tror jag att det är bra att marknadsföra sig via möten genom att ex. knacka på någon med hund eller lappa i mataffärer. Eller rentav fråga folk du möter ute! Det känns som att tanter är lite mer villiga att lämna över ansvaret över sin hund till de under 18.

Majken!
3/13/18, 10:29 PM
#5

Du är inte för ung, jag har haft en tjej som tagit hand om mina stökiga och unga bruksschäfrar sedan hon var femton år. Det som är viktigt är att du lär känna den person som du kommer rasta hundarna åt så de lär känna dig! Finns det några hundar i din familj/släkt som du kan passa? Det är bra för ditt cv att visa upp dina tidigare erfarenheter. Lycka till!

-Aida-
3/13/18, 10:36 PM
#6

Folk tycker troligen du är väldigt ung pga dom anledningar som sagts ovan troligen. Jag själv skulle dock lägga större vikt ifall man är rätt person för min hund än ålder.

Annons:
Maleficum
3/13/18, 10:51 PM
#7

När jag var yngre brukade jag (och ofta tillsammans med min kompis) gå ut med hundar som bodde i vårt område, bla en klasskompis hund.

Bruka även gå då med en samojed som inte hade passande halsband som han ibland lyckades ta sig ur under promenader. Och gick ibland ut med en uppfödares ena jack russel tik.

Senare skaffa min kompis familj hund så då var jag ju med och gjorde mycket med honom (som träna agility, vara ute och cykla mm).

Och till slut så skaffade vi vår egna vovve för 13,5 år sedan :D

Så har väl lite samma tips som några andra att prata med ägare du möter ute och kolla upp hundägare runt där du bor och kanske har en bekant eller bekants bekant med hund som behöver vakt eller någon som promenerar hunden (tex går jag ibland med grannens hund när hon är för sjuk för att själv göra det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Belzebubble
3/13/18, 10:53 PM
#8

Jag har fått hjälp av tjejer i samma ålder som du. Men då har jag fått träffa deras föräldrar som har tagit på sig ansvaret. Tjejerna har varit ansvarsfulla, jag har faktiskt haft större problem med dagmatte som är äldre.

hemul
3/13/18, 11:22 PM
#9

Jag skulle inte lämna varken hund eller nycklar till någon som jag inte hade lite koll på vem det var, men åldern skulle inte vara något problem.

tiger tok
3/14/18, 6:27 AM
#10

Jag bryr mig inte nämnvärt om ålder. Men jag vill känna personen jag lämnar min hund till.

[134643]
3/14/18, 6:31 AM
#11

Jag tror att det är lätt att bli bortsållad när de bara hör åldern, men får de träffa dig först och lära känna dig tror jag att åldern hade blivit ett mindre problem. Jag lyckades aldrig hitta någon hundvakt, sen började jag hjälpa till på ett hunddagis och träffade ägare därigenom och blev då hundvakt till deras hundar, då var jag 14.

Lord Vulcan
3/14/18, 7:35 AM
#12

Absolut inte för ung. Jag passade hund när jag gick i mellanstadiet. Jag bryr mig mer om hur personen är som ska passa mina djur. En 15 åring kan ha mer vett än en 25 åring. Bara fortsätt annonsera.

Fisherling
3/14/18, 8:59 AM
#13

Jag är väl iförsig kanske inte rätt person att fråga, min syster får knappt passa min hund 😂

Annons:
Rafflan
3/14/18, 12:05 PM
#14

Enligt mig är åldern inget problem, dock skulle jag ha svårt att lämna bort min hund till folk jag inte känner. 

Så skulle jag låta någon okänd vara hundvakt skulle jag vilja att dem kan visa upp att dem har mycket kunskap och erfarenhet kring hundar, vilket är svårt att bevisa när man är ung även om man är duktig

[Forest]
3/15/18, 10:15 AM
#15

Jag skulle vilja träffa den personen som är hundvakt mer än 1 gång innan jag lämnar över kopplet. Jag skulle vilja träffa först prata lite gå på promenad visa hur hundarna är sen även se hur hundarna är med personen därmed träffa minst 2 gånger innan.  Jag skulle inte personligen sålla bort dig pga åldern.  Jag kan tipsa dig om skriva egen lien "annons" skriv lite hur du är, hur du bor och vad du kan. Att du vill träffas innan några gånger för att se så hunden trivs med dig. Jag hoppas att du får napp :) Lycka till

Kalli
3/15/18, 12:15 PM
#16

Det behöver inte vara för ungt men vissa kan nog tycka det. För mig beror det dessutom på hund och läge. Jag hade kunnat lämna min tik till en 17-åring när jag bodde i Norrland där det inte rör sig så mycket okända hundar/människor men hade aldrig vågat med min hane i stan där det är så mycket runt om som kan hända.

frijoh
3/15/18, 3:37 PM
#17

Jag hade endast låtit någon jag känner passa min hund. Så ålder spelar ingen större roll föe mig, så länge personen i fråga har fysiken till att hålla hunden såklart! En tvååring blir ju lite svårt liksom pga storleken ;)!

Maja2
3/16/18, 2:29 PM
#18

Jag skulle nog aldrig stirra mig blind bara på ålder, däremot hundvana, om det funnits hundar i familjen etc. Jag har i princip bara En jag känner till som är 17 år som jag skulle anförtro mina hundar. Hon har två egna hundar, uppvuxen i familj där de både haft många egna hundar, samt att mamman driver "Rackarungarnas hundskola" , så jag vet att hon har stora kunskaper.

filopa
3/16/18, 6:54 PM
#19

Jag är också 17 och brukar vara hundvakt åt mina föräldrars arbetskompisar och de är alltid nöjda, så du kommer nog hitta jobb snart!

Upp till toppen
Annons: