Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 5042 ggr
USA
3/13/18, 7:25 PM

LagottoCocker

Vi försöker hitta en uppfödare som har blandrasen Lagotto ramagnol/cocker spaniel, men det verkar helt omöjligt. Lägger en tråd här och hoppas på tur. Försöker även få en tråd till Teddies matte för att få veta vart den Lagotton kommer ifrån. Tack på förhand🐶 Lina

Annons:
Fisherling
3/13/18, 7:35 PM
#1

Köp en renrasig lagotto eller cocker spaniel istället från seriösa uppfödare där hundarna har hälsotestade släkter, där det finns färdigställda avtal, en organisation bakom du kan ställa krav på uppfödarna genom och hålla dem ansvariga för sin avel.

Stöd inte valpproducenter.

Rafflan
3/13/18, 8:34 PM
#2

Det är en dålig kombination då både lagotto och cocker har lite temperament problem, och då blandras uppfödare sällan är så seriösa i sin avel så nej, köp inte en sån blandras.

Vill du ha någon form av krullig blandras hund kolla på labradoodle istället, både storpudel och retriever raserna är oftast väldigt trevliga i psyket, se bara till att uppfödaren har gjort hälsotester som tex röntgat hd/ed, så har du en bra chans att få en trevlig och frisk hund :)

Fisherling
3/13/18, 9:10 PM
#3

#2 Eller så köper man en pudel, lagotto, pumi, löwchen, bichon, maltese, bedlingtonterrier eller liknande för rimligt pris från en seriös uppfödare och får en registrerad hund vars släkts hälsa och mentalitet går att kolla upp och du vet exakt vilken pälstyp du får, istället för att stödja valpproducenter.

Rafflan
3/16/18, 7:29 PM
#4

#3 jag har inget emot om folk vill köpa blandraser, så länge föräldrarna gjort alla hälsotester dem ska.
Cockerpoo, Labdradoodel, mf.l har ju blivit väldigt populära blandraser som folk vill ha, och så länge man avlar lika seriöst som renrasiga, med focus på hundarnas hälsa och välmående så ser jag inge problem :)

Fisherling
3/16/18, 7:50 PM
#5

#4 Det är inte bara föräldrarna som nedärver sina egenskaper - det är precis lika viktigt med hälsotester på resterande släkt. 

Det blir inte seriös avel bara för att föräldrahundarna är hälsotestade; det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att resten av släkten är hälsotestad - något jag aldrig sett någon blandrasavlare visa statistik på eller ens nämna. Tänk vilka mörkertal. Du har ingen aning om alla deras syskon har D-höfter, för de är inte testade. Då är risken extremt hög att även valparna får dåliga höfter. Det finns ingen officiell statistik att ta del av, utan man har bara en uppfödares ord att gå på.

Det gäller såklart alla sjukdomar och åkommor, inte bara höfter.

All registrerad avel må inte vara seriös avel - men du har iallafall en ärlig chans att sålla bort de som inte gör det bästa för hundarna.

Rafflan
3/16/18, 8:17 PM
#6

#5 min hunds föräldrar hade A höfter båda 2, han fick E och D höft, vi kollade stammen bakåt och fanns enstaka C och D höfter men majoritet var A eller B, ändå fick min hund och fler av hans kullsyskon dåliga höfter. 
Ibland har man otur att en kombination av tik + hane inte blev någe bra helt enkelt.

Jag tror inte att renrasig avel garanterar friska hundar, och det är problem med renras avel då dem inte får in nytt blod. Med blandras får man i nytt blod vilket i många fall minska risken för sjukdomar. 
Men då gäller det såklart att avla på friska föräldrar, avlar man på sjuka föräldrar spelar det ingen roll hur nytt blodet är då valparna har stor risk att få sjukdomar ändå såklart :)

Annons:
Fisherling
3/16/18, 8:26 PM
#7

#6 Att otur finns i världen gör ju dock inte att man ska sluta försöka ge hundarna så bra chans som möjligt att bli så friska som möjligt.

Jag har inte sagt något alls om att renrasigt garanterar friska hundar. Det finns gott om oseriösa renrasuppfödare - men det finns möjlighet att sålla bort dem genom officiell statistik och genom att kräva mer av rasklubben och uppfödarna själva.

Det är extremt få raser som faktiskt har problem på grund av inavelsgrader, de är generellt sett väldigt låga. De som har problem har även planer för att ta itu med dem genom bland annat utavel. Det finns även möjlighet att kolla inavelsgrad i flera steg på registrerade hundar, medan för blandraser har du noll koll om du parar två helsyskon eller inte. (Speciellt inte med tanke på att blandraser kan se helt olika ut, även inom samma kull.)

Och nej, det är inte bara att avla på friska föräldrar - det gäller att avla på friska släkter. Om hela släkten har D-höfter och du avlar på den enda A-höften är det fortfarande oseriös avel. Samma om det bara är en hund som är röntgad och du avlar på den för den råkar ha en A-höft.

Rafflan
3/16/18, 8:52 PM
#8

#7 Så om man avlar en renrasig storpudel med en renrasig labrador tycker du den blandrasaveln är okej? för då kan man ju kolla båda föräldradjuren bakåt i stamtavlan så dem är friska, och sen hälsotesta föräldrarna och få resultaten synligt på SKK :)

Fisherling
3/16/18, 9:48 PM
#9

#8 Nej. (Det är inte heller något jag tror de som avlar så ens tänker på med tanke på att jag aldrig sett någon delge registreringsnummer för de renrasiga hundarna) Det är dock enklare för valpköpare att kolla hälsan. Det man måste tänka på är att de bra individerna i en ras går i renrasavel. Det är de som inte är bra nog för registrerad avel som går in i blandrasavel.

Doodlemom
3/16/18, 10:41 PM
#10

#9 Varför får du för dig att det är sämre hundar i blandrasavel? Hur är de hundarna sämre?

Fisherling
3/16/18, 11:25 PM
#11

#10 Bra, friska, renrasiga och registrerade hundar som har något att tillföra sina raser går in i renrasaveln. Finns ingen anledning att använda bra hundar till blandrasavel. 

Men det finns gott om folk med hundar som inte platsar i renrasavel som gärna fyller ut plånboken med lite köksavel. Doodles krattar ju in rätt bra pengar, och så slipper man alla kostnader kring registrerad avel.

Obs! Sen finns det prestationsavel inom drag och jakt. Det är den enda blandrasaveln jag kan ställa mig bakom. De bryr sig om funktion, hälsa och mentalitet på ett helt annat plan. De avlar efter ett syfte större än thailandsresor och "fido vill bli pappa".

Rafflan
3/16/18, 11:36 PM
#12

#10 det är inte sämre hundar, men (nästan) alla som avlar blandraser bryr sig inte om hälsan, dem vill bara producera söta valpar eller tjäna pengar, med 0 focus på hundarna eller valparna.

Dock tycker jag att det går avla seriös blandras avel om man fokuserar på hundarna, och hälsan. Men aldrig sett en sån annons tyvärr.

Hiro
3/16/18, 11:51 PM
#13

#12 Den gången en som tar blandraskullar kan beskriva för mig hur de vill att deras hundavel ska se ut om 10-20-30 år, hur hundarna ska bete sig, se ut och ha för egenskaper + vilka avelsmål de har i det långa loppet då kan jag tänka mig att de kan nog vara ganska seriösa men de som tar "någon kull här och där" eller köper in två hundar, tar kullar och när de är "done" så köper de in nya och avlar på nya hundar utan att ha intresse av att spara valpar och avla vidare på dem visar att man inte tror på sina egna uppfödda hundar enligt mig.  Enda anledningen varför man ska ta kullar är enligt mig för att man tror att det kan tillföra något för rasen dvs förbättra för hundarna i det långa loppet. Du ska alltid ha målet att valparna blir bättre än föräldrarna och du ska alltid själv vilja behålla valpar efter dina hundar. Nu säger jag inte att du ska behålla en valp ur varje kull men du ska kunna tänka dig det, du ska vilja det för du ska vara så säker på att dessa valpar är så j*vla bra.

Annons:
Doodlemom
3/17/18, 11:06 AM
#14

#11 Det du beskriver är köksavel, inte seriös avel som enligt mig är att man får fram friska djur med bra mentalitet. Då spelar det ingen roll om det är renras eller blandras. Förstår inte varför man ställer sig emot att nya raser ska komma till, alla ska ju ha rätten att få den hund man vill ha och uppenbarligen finns det stor efterfrågan på andra hundar än vad skk erbjuder. Dessutom tror jag verkligen inte det är sunt att ha så liten avelsbas som det finns inom många raser.

Fisherling
3/17/18, 4:24 PM
#15

#14 Det är verkligen inte många raser som har problem med liten avelsbas. Det är väl en handfull raser som faktiskt har problem med det, och som sagt, det finns planer för att ta itu med problemet genom t.ex utavel.

Jag har inte heller emot de eldsjälar som går ihop, skapar ett riktigt och öppet register med stamtavlor för alla hundar, med en utförlig plan som går över årtionden för hur hundarna ska se ut, bete sig och ha för syfte när rasen väl är så enhetlig och har sådan bred avelsbas att den kan ansöka för att bli en officiell FCI-ras, något som lätt kan ta 70 år eller mer, beroende på hur många/få som är med. Dock gäller det gå att alla har samma slutmål för rasen, att alla är öppna, genomskinliga, att rasstandard skrivs, att hälsotester blir obligatoriska för att "registrera" hundarna och valparna i den förening som ansvarar för rasens skapande ect ect ect. Det är ett enormt arbete som kräver stor kunskap och engagemang och samarbete.

Så ser det dock sällan ut. Jag har iallafall aldrig sett det.

Upp till toppen
Annons: