Annons:
Etikettänglahundar
Läst 1946 ggr
Joyous
3/12/18, 10:45 AM

Innan allting tar slut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Jag har tagit beslutet att avliva min Humla. Hon är en fyra år gammal malinois och vi har kämpat med hennes stress, osäkerhet och närhet till bett sen hon var 8 veckor. Under dessa fyra år har vi funnit våra rutiner och vi har hittat en vardag som fungerar. Jag har fått anpassa mig och lägga vissa saker åt sidan men hon har i alla fall fått må bra. Sen min valp flyttade in för fyra veckor sedan har saker förändrats. Vi har fått andra rutiner och jag kan inte längre lägga all min fokus på Humla. Jag kan inte ha den kontrollen ute som krävs och jag kan inte anpassa livet efter bara en hund nu när jag har två. Med valp har jag fått känna på igen hur okomplicerat och stressfritt det kan vara att vara hundägare, att inte ständigt behöva planera, anpassa och kontrollera omgivningen. De senaste veckorna har jag sett Humla med lite andra ögon och har fått inse att hon inte mår bra. Så länge allt är helt rätt mår hon toppen men det har tagit på mina krafter och nu orkar jag inte mer. Det går inte längre. Genom åren har vi haft otroligt rolig. Jag har skrattat, skrattat och skrattat och fått uppleva så mycket fina stunder tillsammans med den här hunden. Hon har gett mig nya vänner och förändrat mig som person. Vi har gått från att leva parallellt med varandra till att bli ett. Det har också varit väldigt tungt, mitt mående har försämrats, min lust för hundar och hundträning höll på att försvinna helt, självförtroendet har hamnat i botten. Det är svårt se den man älskar, oavsett om det är människa eller djur, må dåligt och för mig har det varit oerhört jobbigt att hon inte alltid kunnat vara den där glada, busiga hunden som jag vet att hon egentligen är. Hon får mig att må så himla bra och förtjänar att få känna samma lycka och glädje. Jag har i efterhand fått veta saker om både Humlas mamma och pappa som förklarar mycket om Humlas problematik och i alla fall mamman borde aldrig ha använts i avel. Det gör mig fruktansvärt arg. Men det gav mig Humla och vi fick fyra år som jag trots allt aldrig hade velat vara utan. Hon har lärt mig massor och gett så mycket kärlek och fått en plats hos mig som alltid kommer vara hennes. Det kommer aldrig med ord gå att förklara vad jag känner för Humla men Humla förstår ändå inte mina ord. Det viktigaste är att hon vet och det gör hon. Vi har fått en tid hos veterinären ikväll, 19:00. Jag vet inte hur jag ska överleva den här dagen och därför startar jag den här tråden för att få ventilera. Det har alltid varit hon och jag, jag och du, vi. Svårt att förstå att det tar slut idag.

Annons:
Joyous
3/12/18, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#1

.

peafie
3/12/18, 10:50 AM
#2

Så vacker hon är. Utifrån bilderna ser det ut som att du har gett henne ett härligt och innehållsrikt liv. ❤️

Bloggen     ○    Instagram

Joyous
3/12/18, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#3

.

Hornslandet
3/12/18, 10:59 AM
#4

😭 Du vet bäst om det beslutet du har tagit. Inte utan att jag blir riktigt ledsen av att se bilderna och tänka mig in i din situation och den dagen du lär ha idag :/ Nog en tur i misären att du har valpen sen, kan knappt ens föreställa mig hur tyst och dött det skulle bli hemma om jag blev av med hunden.

Zadeira
3/12/18, 11:00 AM
#5

Tungt beslut att fatta, men du har tänkt efter gott och väl så du ska bara känna dig trygg i att du landat i rätt beslut. Passa på att göra allt du vill och hinner med din Humla idag. Kela, lek, mys och bara älska!

Herveaux
3/12/18, 11:06 AM
#6

Tycker det är otroligt starkt av dig att packa undan dina egna känslor, se verkligheten i vitögat och göra det som är bäst för Humla. ❤️

Tack för att du delar med dig av bilderna, som andra redan nämnt ser det ut som att Humla har haft ett liv med många äventyr. 

Skickar över ett lass styrkekramar!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
apportbocken
3/12/18, 11:07 AM
#7

Usch vad jobbigt det måste kännas. Jag beklagar verkligen och kommer tänka på er idag. Stora styrkekramar till dig som tvingas ta det här svåra beslutet. <3

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lona
3/12/18, 11:16 AM
#8

Åh, vad sorgligt, nu rinner tårarna här.❤️
Jag förstår dig så väl, för både Humlas och din skull. Ett starkt och oerhört tungt beslut, men helt ärligt - om det hade varit fysiska problem hade valet nog varit ganska självklart. Ni har kämpat så hårt tillsammans men ibland så går det bara inte.
Beklagar innerligt och skickar många stora kramar från oss!🌺
Vill du ventilera på något sätt så hör av dig, jag har ju varit i samma sits själv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
3/12/18, 11:30 AM
#9

Otroligt sorgligt, tänker på er och har själv behövt ta samma beslut. Kram!

Joyous
3/12/18, 11:45 AM
#10

Tack så mycket för era fina ord. Jag kan inte säga att jag är trygg med beslutet. Jag vet att jag kommer ångra mig och vilja ha den här dagen ogjord många gånger men jag vet också att vi inte kommer så mycket längre. Alternativet är att lämna tillbaks valp och fortsätta som innan med Humla, att fortsätta leva som innan med valp går helt enkelt inte. I längden tror jag varken jag eller Humla kommer må bra av det och då känns det bättre att göra det nu när vi båda ändå mår okej och har alla fina minnen kvar. Värsta tänkbara är att något faktiskt händer, att hon skadar någon och att jag tvingas ta bort henne och dessutom ska ha det på mitt samvete. Nu får hon ett lugnt avslut och jag får minnas allt det fina med min Bumli. Tack igen till er som skrivit. Det betyder mycket för mig

Fransu
3/12/18, 11:47 AM
#11

Så oerhört ledsamt. Så otroligt starkt beslut av dig. Hon är fin din Humla. Hoppas ni får en fin sista dag tillsammans och hoppas du finner styrka för avskedet ikväll. Kram. 🌺

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Jojaton
3/12/18, 12:12 PM
#12

Är så ledsen för din skull, men också så imponerad av din styrka! Skickar massa styrkekramar till dig! Vackra Humla ❤️

Johanna - Instagram

Hornslandet
3/12/18, 12:20 PM
#13

Att du tvivlar på beslutet är självklart. Såklart kommer du göra det, men det betyder inte att du tar fel beslut just pga det. Det är ju inte svart och vitt!

Annons:
JoannaLi
3/12/18, 1:04 PM
#14

Älskade Humla! Hon har haft det som allra bäst hos dig, och det känns som rätt beslut, även om det är hemskt. Jag skickar mycket kärlek ❤️

MonicaLagerquist
3/12/18, 1:15 PM
#15

🌺

Stolt ägare till fem La permer

Kalli
3/12/18, 1:31 PM
#16

Jag beklagar. Jag vet känslan. ❤️

[IdaSoren]
3/12/18, 1:43 PM
#17

Sorgligt, beklagar 🌺

Haztparken
3/12/18, 1:54 PM
#18

Förstår hur du tänker och tycker du tar rätt beslut. Ett otroligt sorgligt och tråkigt beslut men ett värdigt. Skickar en massa kramar till dig ❤

[Nalle-]
3/12/18, 2:20 PM
#19

Tack för att du delar med dig ❤️ Så sorgligt att läsa, men tycker du är så stark som tar detta beslut för din och Humlas skull 🌺

[AnimeV4]
3/12/18, 2:21 PM
#20

Otroligt starkt av dig. Jag som varit i tankar på att omplacera Knut och nu upplevt en väl känd kontakts självmord kan kanske relatera lite. Knut och Leo är det bästa jag har och bara tanken på att vara utan dem ger mig panik. Personens självmord ger mig delen av att jag aldrig kan se honom igen.

Jag tycker som andra att Humla verkar ha haft ett kanon liv hos dig och tycker inte att du behöver fundera på det. Djur brukar ju bli glada och lyckliga när man själv är det som ägare, så se det inte som ett svek. Tror du på himlen så kommer hon säkert ha en massa kompisar där och bli lycklig över att du tar dig vidare i livet.

Ta tid och sörj. Din valp kommer hjälpa dig stanna på fötterna eller hjälpa dig om du behöver ligga ner. Använd det. 

Och en stor kram till dig om du vill ha! Vi är många på iFokus som stöttar dig🤗

🌺

Annons:
Nettis!
3/12/18, 7:04 PM
#21

Beklagar. ❤️

Magrat
3/12/18, 8:10 PM
#22

Tänker extra mycket på dig, och lilla Humla. Har följt ear trådar och fått intrycket av att hon var rätt lik min första tik i personlighet. Hon dog av sjukdom så jag slapp ett beslut som det här. Vila i att du gjort det bästa för Humla och tänk på att du har Pyro. Skickar kramar.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

hemul
3/12/18, 8:19 PM
#23

Beklagar. Så sorgligt. Hoppas det gick så bra det kan. 😕

KatarinaSt
3/12/18, 8:53 PM
#24

Sorgligt, men som du själv säger - du har gjort allt i din makt och nått en punkt där det inte blir bättre. Ser inte att du har några andra val egentligen. Tänker också på att din valp nu får din fulla uppmärksamhet och inte riskerar börja ta efter Humla's sämre sidor.

Joyous
3/12/18, 9:01 PM
#25

Nu sover hon. Är så lättad över hur lugnt det gick. Humla märkte knappt första sticket och sen somnade hon ganska omgående i min famn. När det var dags för själva avlivningen sov hon tungt. Veterinären vet hur mycket vi har kämpat och det kändes också skönt, att jag inte behövde förklara något. Nu är det bara tomheten kvar. Tack alla för att ni har stöttat mig, att läsa era fina kommentarer har hjälpt mig idag.

Lona
3/12/18, 9:04 PM
#26

Finns inga vettiga ord, men en stor och varm kram! Det brukar trots allt vara lite, lite lättare när det väl är gjort, att man slipper gå och grubbla och vända på saker och ting. Ta hand om er, du och Pyro!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
3/12/18, 10:03 PM
#27

Alltså jag känner inte dig eller hunden, ändå kom det några tårar av att bara läsa inlägget.. kan inte riktigt tänka mig hur tungt det ska kännas för dig. Ljuset blir väl valpen som håller dig aktiv nu!

Annons:
Frida B
3/12/18, 10:26 PM
#28

Fina humla, som ni jobbat. Dom är dock aldrig helt borta, dom finns alltid med oss. Och kom ihåg: det är okej att gå sönder, skrika, gråta, sörja. Man tar sig ur det ❤

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
3/13/18, 6:48 AM
#29

💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kiwi2024
3/13/18, 8:02 AM
#30

Skickar styrkekramar❤️

Upp till toppen
Annons: