Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4867 ggr
VampireGirlElvira
3/12/18, 8:45 AM

Siberian Huskys som sällskapshund.

Jag vet att det finns ett fåtal här i Sverige där det finns Siberian Huskys som är enbart sällskapshundar. Golden är uteslutet, och pudel likaså. Finns bara jaktgolden häruppe, och jag minns i bakhuvudet att pälsen på en pudel är svår att ta hand om. Så nu till frågan, finns det Siberian Huskys som är enbart till sällskap häruppe i Norrbotten, Västerbotten, Lappland? Och ja, jag vet att Siberian Huskys ÄR en arbetande hundras, men finns det någon som har den enbart till sällskap?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
kalindas
3/12/18, 9:08 AM
#1

Alla Husky är arbetande hundar, det finns ingen speciell linje av sällskapshundar. Det är samma som med BC.  Ska du ha en arbetande hund till sällskap, så måste du jobba mycket med den. Annars slår deras energi över på annat och du kan få en hund som både jagare bilar eller biter sönder hela huset.

/Elisa

JoannaLi
3/12/18, 9:16 AM
#2

Sen tycker jag att det är synd att vara en del av att förstöra en ras. I Norrbotten måste det ju finnas sällskapsgoldens? 😅

Momos
3/12/18, 9:23 AM
#3

Finns t.ex. Eurasier som liknar något i utseende men inte blir galen av att inte jobba. Den vill ju också komma ut och röra på sig dock, så det beror lite på vad du menar med "sällskap". Ingen hund har ju idealet att gå små promenader.

Finns alltid undantag, så svaret på frågan är ja, då hundar är individer. Men om man då vill ha en sådan så får man hitta en vuxen hund som har visat sig inte kunna/vilja arbeta och mår bra utav det (svårt). Valp är inget man ska chansa med… Bättre om du söker efter en ras som passar din livsstil.

Elsis matte
3/12/18, 9:23 AM
#4

Vad menar du som "enbart sällskapshund"? En husky är en helt annan typ av hund än pudel eller golden. Man behöver ju inte tävlingsdra eller köra spann, men de behöver mycket motion (ej bara promenader, utan drag eller cykling)) och inte alltid så motiverade till lydnadsträning.

Elsis matte
3/12/18, 9:26 AM
#5

Och "det finns bara jaktgolden häruppe". Vet inte om jag helt tror på det, men det är ju möjligt att åka och köpa valp i andra delar av landet. Jag åkte 60 mil enkel väg för att hämta mina, det fanns då uppfödare på nära håll men jag ville ha en speciell. Ni ska ha hunden i 10-15 år förhoppningsvis, kompromissa inte med rasvalet för att det är bekvämt med en uppfödare nära.

Hornslandet
3/12/18, 9:36 AM
#6

Vet inte riktigt vad som menas med "bara sällskap". En husky måste få jobba en hel del fysiskt. Drag! Man måste ju inte tävla, men ska man ha en husky ska den sjutton få dra om den ska få må bra. Det är ju inte det svåraste i världen att köra på hobbynivå, särskilt om man bor lite avsides.

Annons:
Changrila
3/12/18, 9:48 AM
#7

Om det är så att du vill ha en sällskapshund och är så bestämd med att hunden ska se ut på ett visst sätt att enbart ett fåtal raser är intressanta, se då för allt i världen till att köpa en vuxen omplacering som visat sig vara så som du vill ha den. Köper du en valp efter utseende och tänker att hunden ska bli vad du gör den till, då är risken enorm att både du och hunden blir extremt olyckliga med ert liv tillsammans.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
3/12/18, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bland annat finns det en kull just nu i Kalix med utställningsgoldens. Här finns en lista med norrbottniska uppfödare. Finns också på SKK'S hemsida. Tror mycket dåligt på att alla är jakt 😊

Hornslandet
3/12/18, 10:02 AM
#9

Med tanke på dina tidigare trådar du skrivit här om dina hälso-besvär som begränsar dig en del så är husky helt enkelt inte en hund som kommer funka för dig. Alla raser kan funka bra som valp osv, men den kommer vara för krävande för dig när den börjar växa upp.

Vinternos
3/12/18, 10:07 AM
#10

Utöver att SH kräver en hel del fysisk aktivering( då i form av drag) så är de urhundar och har ett ganska knepigt temperament. De är generellt svåra hundar och har mycket instinkter, tvivlar på att de kommer bli riktigt renodlade sällskapshundar oavsett hur mycket man försöker avla bort rasens ursprungliga användningsområde. Då har jag själv en hel del erfarenhet av polarhundar. Dock är jag nyfiken kring vad som gör att du vill ha en SH?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

VampireGirlElvira
3/12/18, 1:20 PM
#11

Sunmist Kennel i Piteå hade endast JaktGolden. Kapplandets Kennel hade endast JaktGolden. Stenlyans Kennel har endast JaktGolden. Pennygirls Kennel har endast JaktGolden. Mytypes Kennel visste jag inte ens att det fanns. Ska kolla upp med dom. : ) (Edit. Jag kollade via hemsidan deras. Dom kommer ej att föda upp valpar i år.) Peruddens Kennel ska vi kolla på. Solstrimmans Kennel planerar inte att föda upp valpar i år. Gottigottas Kennel planerar inte att föda upp valpar i år. Boubigårdens Kennel planerar inte att föda upp valpar i år. Akvarellens väntar jag på svar från dom. Vilsans Kennel väntar jag också ett svar från dom. Så ja, jag har kollat det mesta kennlar häruppe #8.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fisherling
3/12/18, 1:26 PM
#12

Husky till endast sällskap = Nej. Det är fruktansvärt själviskt att bidra till urvattnandet av raser bara för att man vill ha en viss typ av hund.

Så enkelt är det. Det är ingen sällskapsras. Det finns flertalet olika spetsar som passar bättre som sällskapshundar (även om alla behöver vettig aktivering och motion, men det behöver ju alla hundar även om det är på olika nivåer) typ som keeshond, mittelspitz, kleinspitz, finsk lapphund, shipperke, eurasier ect.

Kalli
3/12/18, 1:30 PM
#13

Vill man dessutom ha hunden till någon slags servicehund gör man det verkligen onödigt svårt för sig. Huskys är ju inte välkända för sin will-to-please.

Annons:
JoannaLi
3/12/18, 1:58 PM
#14

http://www.akvarellens.se/valpar-26439092 (valpar vecka 15, Kalix. Det står att de jakttränar, men mycket utställning i linjerna - och de har gått väl; utställningsgoldens)

http://www.attigarden.com/ (valpar hösten 2018, Sundsvall. Dual purpose, alltså ej ren jakt, och dual purpose är väl knappast en nackdel om det är tjänstehund du ska ha)

http://www.pennygirls.se/index.htm (valpar just nu, Råneå. Ser ut som utställning, ser inga jaktmeriter.)

http://www.seamountains.com/ (Planerar ev valpar i vår, Njurunda. Ingen jakt.)

http://www.stenlyans.se/ (Planerar troligtvis valpar i år. Vissa hundar har någon jaktmerit, men ser verkligen ut som utställningsgoldens, och massa utställningsmeriter.)

Det här var det jag hittade på rak arm, i närheten av Norrbotten :)

Fisherling
3/12/18, 2:07 PM
#15

#13 Jooorå det är de! De är oerhört välkända för sin will-to-please-themselves 😃

Rinketonke
3/12/18, 2:41 PM
#16

Nästan alla hundraser kan vara sällskapshundar men då kräver det mer av ägaren. Jag känner flera folk med huskies som enbart sällskapshundar men då är det bra att du har minst 5 timmar VARJE dag för att promenera hunden. Eller så köper du också ett säkert hund springband till hunden så hen kan få ut lite överskotts energi men springbandet ska inte ersätta promenaderna bara hjälpa lite på traven. Huskies är energiska det är därför de ofta kallas envisa. Men sanningen är att de är som nästan alla andra hundar om man vet hur man hanterar de och ger de tillräckligt med motion. Om du inte haft en krävande hund ras förut försök med en jaktgolden. De är åtminstone lättare i sättet då Huskies behöver tydliga och stabila ledare för att inte bli envisa även om ALLA hundar kan bli envisa så har Huskies varit tvungna att ta egna beslut för att överleva i Sibirien och då avlats för att bara lyssna när de som mest behövt.

Rinketonke
3/12/18, 2:49 PM
#17

#12 en gång i tiden har de flesta hundraser haft ett arbete men det är flera hundraser som bara är lämpliga som sällskapshundar i nutiden. Så gott som alla "toy" hundar är en sällskaps version av äldre arbetshundar. Pekingesen är en av de älsta hundraserna och var endast avlade som "benvärmare" till adelsfamiljerna i Kina alltså aldrig varit en arbetshund i sig. De avlar bort "arbetsviljan" från flera hundraser som förut varit kamp eller vakt hundar så de passar in i samhället. Så vissa linjer av vissa arbetshundar är mildare i sättet men man måste fortfarande aktivera de.

VampireGirlElvira
3/12/18, 3:03 PM
#18

Edit. Attigårdens och Seamountain’s kennel ska jag kolla via.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

apportbocken
3/12/18, 4:03 PM
#19

Grejen är att oavsett huruvida en husky är lugn eller ej med ett liv som sällskapshund så är det himla onödigt att skaffa den mest dragavlade hundrasen av dem alla utan ett genuint intresse för dragsporten. Det är varken schysst mot den enskilda hunden, rasen i stort eller sig själv som ägare. TS, hoppas du hittar din ras!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
3/12/18, 4:05 PM
#20

#17 Klart att alla hundar är sällskapshundar om de får vad de behöver. Min aussie, en arbetande ras, som jag tränar och tävlar aktivt med är min sällskapshund. Hur okomplicerad och enkel som helst; för kom får ju träna flera gånger i veckan och jag är ute och går i skog och mark i över en timme varje dag. Grejen är ju att skaffa en ras som kommer trivas med det man vill ge. Inte skaffa en superaktiv ras som sällskap och tänka ”äh, den blir vad jag gör den till, den kommer inte behöva jobba” för så funkar inte genetik.

Annons:
Ms_Raptorskull
3/12/18, 4:06 PM
#21

#16 Det där stämmer inte överhuvudtaget. Att en hundras är energisk har ingenting att göra med huruvida de är envisa eller inte. Det finns inte en chans i världen att en rastypisk siberian husky är lycklig av att endast få gå promenader och springa lite på ett löpband. Huskies är verkligen inte en sällskapsras, det är en ren arbetsnarkoman som behöver få ARBETA MED BÅDE KROPP OCH HUVUD och inte gå runt i kort koppel några timmar om dagen. 

Det är tack vare människor som dig som sprider ren bs som en del till slut skaffar raser som inte passar dem överhuvudtaget. För att någon som känner någon "har det på det viset och det fungerar jättebra!!!". Bara lägg ner.

hemul
3/12/18, 5:06 PM
#22

#16 Så tror jag också. Jag känner, elller mer känner till, brukar träffa dem ute, en kille som har två huskies och bor i stan. De är jättefina och verkar må hur bra som helst. Men har tar hjälp av både mamma och syster med promenaderna och själv löper ahn och åker skidor med hundarna som då får dra.

Så visst tror jag man kan ha husky och andra krävande raser utan att de får göra precis det de är avsedda för eller man kör elitträning med dem, bara man är beredd att ägna väldigt mycket tid åt sånt som passar dem och stimulerar dem. Så man kanske inte måste köra släde med husky, gå på bruks 5 dar i veckan med en bruksras o.s.v., men man måste ge dem vad de behöver på något annat sätt då.

Det är lätt att kalla alla hundar som inte jobbar eller aktiveras på bruks och liknande för sällskapshundar. Men man kan vara lika aktiv med sin hund som om man gjorde allt det där, bara det att man håller på själv. Vet inte vad man ska kalla det, aktiv sällskapshund blir fel det med.

KatarinaSt
3/12/18, 6:56 PM
#23

Jag kan inte påstå att jag känner nån ”sällskaps-husky” väl men träffar ganska många i området/rastgården. Även en hel del husky-blandningar. Jag kan ärligt säga att jag hellre låter min hund leka med en amstaff/pitbull typ än nån av dem pga att samtliga har extremt stark jakt-instinkt. De kan inte låta bli att jaga mindre hundar och leken övergår väldigt snabbt till äkta jakt med avsikt att döda. Har sett några otäcka incidenter där folk fått rusa in och rädda ”bytet”. Jag kan inte mycket om rasen men har svårt att tro att detta är normalt. Tror det är ett uttryck för frustration och överskottsenergi. Ska jag vara helt ärlig så tror jag många häromkring skaffat husky för de gillar de blå ögonen.

VampireGirlElvira
3/12/18, 7:23 PM
#24

#19, jag hoppas också på att hitta den perfekta rasen för mig. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Duvethon
3/12/18, 8:14 PM
#25

Jag är mest nyfiken på varför du vill ha en husky. De flesta tilltalas av rasens egenskaper då det är viktigt att man kan erbjuda hunden rätt motion beroende på aktivitetsnivå etc. Om du berättar vad det är med huskyn som tilltalar dig så kan flera här säkerligen hjälpa dig med att hitta en sådan ras :) som någon nämnde tidigare behöver man inte tävla på elit men man skall givetvis ägna sig åt aktiviteter som rasen är avlad för. Jag har mycket svårt att förstå varför man införskaffar sig en ras där egenskaperna inte överensstämmer med ens livsstil… svara gärna så ska vi försöka hjälpa dig hitta rätt

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

hemul
3/12/18, 8:19 PM
#26

De är ju onekligen snygga. 😉

[134643]
3/12/18, 8:45 PM
#27

Jag bor för tillfället i England där hundvärlden inte kommit riktigt lika långt som hemma. Ser så fruktansvärt många här som har arbetande raser så som huskies som sällskapshundar. Såg nyligen en annons där det stod att det var superviktigt att hennes husky fick en halvtimmes promenad varje dag för det behöver den! Tyvärr ser jag också många arbetande raser som inte mår bra. Som ges bort för att de tuggar sönder huset, jagar, drar i koppel. Som ges bort för att de är ”för mycket”. Så nä, anpassa dig efter hunden istället för att tvinga den att anpassa sig efter dig!

Annons:
Lona
3/12/18, 8:56 PM
#28

TS, det känns som att du hoppar väldigt mycket mellan olika typer av raser? Inget fel med det, och man kan attraheras av olika saker beroende på hundtyp (själv har jag ju labbe och terrier, totalt olika i sättet), men fundera på vad du verkligen vill ha hos din hund.
Det är jättebra att du tänker efter innan du köper valp men ställ några frågor till dig själv;
~  Vad vill du göra med hunden? ("Bara" sällskap, hård fysisk aktivitet, träna någon specifik gren - och i så fall vilken/vilka och på vilken nivå?)
~  Någon speciell typ av päls du vill ha, eller absolut inte vill ha?
~  Hur mycket tid och ork vill du lägga på pälsvård?
~  Ungefärlig storlek? (Jag antar att du vill ha en mellanstor/stor hund, med tanke att du bla tittat på golden och SH?)
~  Om du vill ha hunden som någon form av servicehund, vad är det den ska hjälpa dig med? Det är naturligtvis skillnad på vilka egenskaper som är mest lämpliga beroende på hundens uppgifter.
Generellt kan man väl säga att det är bra att välja en hund som är hyfsat lättränad, har föremålsintresse/apporteringslust om den skall hjälpa till med att hämta eller plocka upp grejer, är öppen och tillgänglig mot folk och rent allmänt är stabil mentalt och "easy going".
Vill du göra det lättare för dig, och dessutom ha större chanser att få hunden godkänd som servicehund, så välj en hund som är just samarbetsvillig och lättmotiverad (dit räknas definitivt inte siberian husky!), som brukar ha lätt för att funka med både folk och andra hundar.
Helst med ganska lite eller åtminstone lättkontrollerad vakt, likaså en lätthanterlig jaktlust.
Raser som man skulle kunna tänka sig passa, lite beroende på hur du tänker angående de första frågorna jag spaltat upp, är flat, labbe eller golden, pudel, någon av springer spanielarna, någon av de mer sällskapsinriktade spetsarna (de är dock ofta lite mer egensinniga än retriever, spaniel & Co).
Någon av raserna med förflutet som vallhundar, till exempel collie, bearded collie eller schapendoes. Möjligen även vit herdehund.

Så, ta en funderare - vad vill du egentligen ha? Försök att inte låsa dig till var det finns uppfödare/kennlar som ska ha valpar. Även om det givetvis är lättare att ha uppfödaren på relativt nära håll så kan det absolut vara värt att åka en extra bit för rätt ras och individ.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
3/12/18, 8:59 PM
#29

Apropå golden retriever - Sunmist, Kapplandets, Stenlyans och Pennygirls föder upp utställningsgolden, möjligen skulle man kunna kalla dem för dp med lite god vilja, men de är definitivt inte jaktgoldens.Glad

TS, om du vill kolla statistik mm när det gäller bland annat spaniels och retrievers, så är det lättare att kika på rasdata.nu än på SKKs Hund- och Avelsdata.
Rasdata uppdateras lite senare men har samma uppgifter, i ett betydligt mer lättöverskådligt format.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

VampireGirlElvira
3/14/18, 12:26 AM
#30

Ska kolla upp det också, #29. Jag ber om ursäkt för att jag frågar och undrar en massa härute i hundarifokus, men med tanke på att jag har min Asperger, så vill jag veta ALLT om olika hundraser och för och nackdelar om dom, och OM den och den hundrasen går att ha som sällskapshund, istället för att bara köpa en hund som kanske inte passar mig, utan att jag vill veta sanningen från er mer hundkunniga personer härute. Och om jag uppfattas som konstig med tanke på att jag funderar och frågar ut om olika hundraser, så ber jag om ursäkt. Jag vill, som alla andra, veta allt om hundar och vad dom är till för, INNAN man köper den hunden. (Jag vet att det står en massa ute på SKK:s hemsida och ute på Google, men jag vill faktiskt veta det från er också.) Så ännu en gång så ber jag om ursäkt för alla mina frågor, och för mitt funktionshinder. Mitt minne är inte bra när det gäller olika saker. Det är därför jag frågar en massa saker. Mitt specialintresse nu är konst, och väldigt lite om hundar och hundraser just nu. Och som för dom allra flesta som har Asperger, så har man antingen ett eller flera specialintressen, jag har flera, men just nu så är det om konst.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Herveaux
3/14/18, 8:32 AM
#31

#30 Fråga på! 🙂
Det är ju jättebra att du är mån om att hitta en ras som passar dig. 
Många som frågar här inne vill höra om personliga erfarenheter av en eller flera raser. Jag ser bara nyfikenhet och frågvishet som något positivt.👍

Be inte om ursäkt för dina frågor eller funktionshinder!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
3/14/18, 11:15 AM
#32

#30, jag instämmer med #31, fråga på! Jag kan nog låta lite snäv ibland vilket absolut inte är min mening, det blir lite svårt att tolka nyanser på nätet. :-) De som hängde på Allt om Hundar för sisådär 10-12 år sedan kan nog vittna om att ”Lonas rasväljartrådar” mer eller mindre blivit ett internskämt… Jag är också sån att jag vill veta så mycket som möjligt, och tyvärr är SKKs och rasklubbarnas beskrivningar ofta lite väl rosenskimrande, man tar upp allt positivt med rasen men hoppar över nackdelarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: