Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2797 ggr
idamadelenemoren
3/11/18, 10:57 PM

Aussie

Hej hallå! Bestämt sedan ett tag tillbaka att nästa hund kommer bli en Aussie. Inte nu, kanske inte på väldigt länge, men tankarna finns. Så, vilken kennel är bäst? Bäst uppfödare? Var kommer dem bästa aussieerna ifrån? :)

Annons:
JoannaLi
3/11/18, 11:03 PM
#1

Det beror på vilken typ av aussie du vill ha :) 

Vad vill du hitta på? Vilka grenar vill du satsa på? Till vilka nivåer? Vad vill du undvika i en hund, allra mest? 

Beroende på allt detta och mer hittar du den bästa aussie-kenneln, det går som inte att sätta att en kennel är det bästa punkt, eftersom att det är så galet individuellt :)

idamadelenemoren
3/11/18, 11:09 PM
#2

#1 de som jag mestadels tänker mig är att träna och tävla agility, lydnad och eventuellt kanske freestyle, men allt beror ju på vad hunden tycker är roligt och inte, de finns det ju inga säkerheter för att den gör oavsett härstamning ^^ Jag skulle nog vilja testa på utställning oxå, men nog mest för testandets skull om man kan uttrycka sig så. Egenskaperna jag främst söker är ju arbetsvilligheten, lojaliteten och hungern efter att lära nya saker och vara till lags :) utöver det så är ju alla hundar som sagt individuella så nå väldans höga krav har jag egentligen inte tror jag, iaf inte såhär på rak arm.

Fisherling
3/12/18, 12:04 AM
#3

Det är bara att börja leta. Jag har letat valp i typ två år😉 Det är väldigt långa köer på de bra arbetsavlade kullarna och det är lika bra att börja knyta kontakter tidigt med uppfödare som avlar på såna hundar som du vill ha.

Tänk bara på att inte bli besviken om du går på utställning med en aussie av arbetande typ, de går generellt sett inte bra på utställning. Jag har sett dem åka ut med disqualified och domare som säger att "det där är ingen aussie". Inte jättekul om man är känslig. Tinja har jag ställt ut en gång officiellt, hon fick ett Good. Kanske testar en gång till iallafall, om inget annat så kan jag ju då visa upp working aussien 😃

Changrila
3/12/18, 9:50 AM
#4

#3, det är ju helt galet att hon bara fick ett "good", samtidigt som pälsbollarna får fina priser… Hade jag varit domare så skulle hon utan tvekan blivit placerad bland de bästa :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fisherling
3/12/18, 11:31 AM
#5

#4 Klart du ska bli domare, då jäklar kommer det vara rastypiska pch funktionella hundar på prispallen! :P

Jetaime
3/12/18, 11:40 AM
#6

Tog tre år för mig från att jag bestämt mig för att skaffa en till, tills jag hade en valp här hemma. Men jag å andra sidan är jag ganska säker på att jag var "cursed" under dom tre åren, för den oturen jag hade känns inte rimlig. Det är svårt att hitta en aussie när man verkligen vet vad man vill ha (eller rättare sagt vet vad man INTE vill ha?)

Vad som är bästa uppfödare och bästa hundarna är väldigt individuellt beroende på vad det är man vill ha en hund till och vilka egenskaper man är ute efter - även om det är inom samma ras! 

Kolla upp lite uppfödare vars hundar du är intresserad av och hör av dig till dessa :)

Lite OT.. Men för att svara på #3 ang. utställning så… Japp, min tik har fått gk exteriörbeskrivning och VG men också blivit diskad pga att domaren ansåg att hon "inte var aussie nog" för att han ens skulle vilja döma henne. Vi fick ingen bedömning ens utan åkte ut med huvet före.

Annons:
Lona
3/12/18, 12:05 PM
#7

Aussie är tyvärr en av de raser som hamnat i "snygg, fluffig hund"-facket tillsammans med bland annat tollare, collie och de långhåriga belgarna vilket delvis har fått katastrofala följder för framför allt mentaliteten.

Det är i mina ögon en brukshund även om den tyvärr är uppdelad i två typer.
Problemet med de utställningsavlade är dessvärre inte bara att de har tappat många av arbetsegenskaperna, utan att de till stor del även har förlorat en vettig "vardagsmentalitet".
Osäkra, rädda, stressade, för skarpa - och i många fall har de kvar vissa delar av arbetsbehovet men saknar egenskaperna för att kunna styra upp det hela. Tänk dig en Ferrari med bara gaspedal, ingen broms eller ens ratt.😮

En utställningsavlad aussie är inte en "brukshund light", en enklare version av rasen, utan kan bli en hund som är rent förjävlig, ärligt talat. En stressad hund med rädslor och skärpa, nej tack!
Som jag ser det så väljer man alltså en bruksavlad och får vara beredd på att få en arbetsmaskin som inte går bra på utställningar eller så väljer man en annan ras.🙂

Vad gäller uppfödare så var väldigt kritisk! Skriver de på sin hemsida att deras hundar "är avlade för både utställning och bruks" så är de sannolikt avlade för utställning, möjligen med något rallylydnadsresultat.
Upp till bevis! Föder de upp bra arbetshundar så ska de ha resultat att visa, svart på vitt. Bra MHn och MTn, bruksmeriter och så vidare.
Helst skall uppfödaren även vara aktiv inom någon hundsport själv (dit räknar jag inte utställning) - om vederbörande inte jobbar själv med sina hundar, hur ska hon då veta vad som krävs och kunna utvärdera dem?

Personligen hade jag bara köpt från en uppfödare som är noga med att valpköparna röntgar sina hundar och gör MH. Om man slarvar med den biten som ändå är såpass lätt att utvärdera, hur ser det då ut med andra typer av avelsutvärdering?
Skulle uppfödaren tom tycka att MH är ett "nödvändigt ont" som inte visar någonting och att fina utställningsmeriter är ett kvitto för bra mentalitet - spola den fort som tusan!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
3/12/18, 6:54 PM
#8

Börja leta uppfödare i tid, var noga med mentalitet, ett bra MH betyder inte bra mentalitet i vardagen. 
Finns mycket mentala problem som osäkerhet, rädsla, stress, skärpa, mm, båda hos utställnings och brukslinjerna. 
Otroligt viktigt att lägga en bra grund när det kommer till passivitet, miljöträning, socialträning, mm för valpen, väldigt lätt att "förstöra" en ras som aussie om man inte lägger en bra grund, och tar lång lång lång tid att få ordning på problemet i efterhand.

Upp till toppen
Annons: