Annons:
Etikettaktivering
Läst 2328 ggr
Duvethon
2018-03-11 19:23

Aktivera valp och unghund

Tänkte det kan vara behövligt med en tråd där vi diskuterar hur vi aktiverar våra valpar/unghundar. Vad gör ni på dagarna? Låt oss inspirera varandra 😃

Jag försöker att lägga minst 20 minuter varje dag på lydnadsövningar, ibland glöms det bort och då övar vi längre stunder en annan dag. Inkallning/hantering är något som vi tränar kontinuerligt. 3-4 gånger/vecka går vi i skogen med långlina, ca. 10-40 minuter där han får bestämma tempo. Miljöträningen har tyvärr åsidosatts pga tidsbrist, detta ägnade vi oss betydligt mer åt när han var mindre. Nu miljötränar vi i form av att åka till djurbutiker någon gång i veckan eller att gå valpkurs.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
IngaTrnqvist
2018-03-11 21:20
#1

Har en berger des pyrénées på 6 mån, vi tränar väldigt mycket tricks och shaping, miljöträning, koppelträning (det går äntligen framåt, wiih!!) och även börjat lite smått med agility, dvs tunnlar, runda hinderstöd, svängar, passivitet och så vidare. Hur mycket vi tränar beror på.

tiger tok
2018-03-11 21:22
#2

Tillbringar mycket tid med mina hästar i stallen, där får min vovve följa med. Han går ofta lös när vi går promenad i skogen. Ska sätta igång med lydnaden nu också, siktar på klass 1 efter sommaren.

Hornslandet
2018-03-11 21:46
#3

Min jycke är snart 1,5 år.. 

En gång i veckan kör vi ett träningspass i en grupp som kör allt möjligt från allmänlydnad till kroppskontroll, eller andra annorlunda grejjor. Sen tränar vi med en annan grupp 1gång/vecka mer seriös tävlingslydnad, fast ibland kör vi sök/spår eller annat med den gruppen istället för tävlingslydnad.

Jag tränar fotingångar, stopp, ligg, och såna mindre moment från lydnaden varje gång jag ger maten (färskfoder som motiverar honom rätt bra..). Så kortare pass på 5-10 minuter 3 ggr/dag blir det väl ungefär. 

Promenaderna tycker jag kan bli tråkiga om vi bara går, så jag lägger ofta in småsaker som att hoppa upp på den där snöhögen/stenmuren/sandcontainern, eller att sätta upp framtassarna och balansera på olika saker som gungor, annat osv då och då på mer eller mindre varje promenad. Även att vi tränar på fokus på mig och följsamhet när vi möter folk på trånga ytor eller vid hundmöten. Jag har numera släppt helt på tyglarna i övrigt på promenaderna, han får gå runtom mig hur som helst när vi inte möter folk eller hundar på trottoaren dvs. Jag ställer bara krav på sånt just de sekunderna vi har möten. Och att jag inte låter honom dra något särskilt.

Nån gång i veckan kör vi uppletande av små föremål inomhus, han får vänta i ett rum så gömmer jag en tandborste, penna, skruv eller dylikt som han får leta upp och komma till mig med.

Miljöträningen sker väl spontant.. Dels via träningen, då kör vi ju i olika lokaler eller utomhus med andra människor/hundar osv. Försöker dra o fika på stan en gång i veckan också på cafe som tillåter hundar, samt att jag har börjat gå promenader på stan lite oftare när jag åker förbi efter jag hämtat hos hundvakt. Men inte mer än ett par ggr i veckan. Dvs, jag bor i "stadsmiljö" ändå men inte mitt på huvudgatan där det är mer folk och liv.

Hantering "tränar" jag inte, men jag klipper ju klor då o då, tar i honom på olika sätt mest helatiden, kollar iofs tänderna slumpmässigt då o då med flit.. Kräver en del pälsvård så kamning sker varannan dag eller oftast en liten bit varje dag, med vissa undantag när jag är trött.

Jag åker också på djurbutik ganska ofta, eller ja, en-två gånger i veckan typ! Han älskar folket där och det är ju bra för det sociala tänker jag :D Han hoppar upp direkt med sina feta labbar på bänken och får godis och klappar av personalen =D

hemul
2018-03-12 00:02
#4

Uppletande - hur vet han vad han ska söka efter? Utomhus fattar jag hur det går till, vittringen av husse/matte. Men inomhus luktar väl allt av dig.

Hornslandet
2018-03-12 09:41
#5

#4 Jag visar föremålet för honom och liksom peppar honom att "DETTA SKA VI HITTA! YES!". Sen tafsar jag ju på föremålet ganska ordentligt precis innan jag placerar ut det, så antagligen luktar det mer eller mer "nytt" än andra saker som ligger och skräpar i lägenheten. Vet faktiskt inte, men det funkar. Han bryr sig inte om andra föremål i det läget, letar tills han hittar grejen jag precis lagt ut, men det är en balansgång i att inte gömma det alldeles för svårt (försökt öka svårigheten eftersom). Ibland kan han inte riktigt hitta det efter några minuter, då får man hjälpa lite på traven. Kanske gå mot där det ligger, intressera sig för den ytan och liksom "men kolla här då? Kanske är nått här?" - sen när han börjar undersöka den ytan så backar jag och låter honom hitta det och komma med föremålet.

Jag började med leksaker när han var valp, han fattade ganska fort att han skulle leta efter det föremålet jag precis visat upp.

Kanske går han mycket på synen..?

hemul
2018-03-12 13:00
#6

Aha. Fattar.

Annons:
KatarinaSt
2018-03-12 21:29
#7

Usch! Inte alls så mycket som jag tänkte innan vi skaffade hund. Då hade jag massor med planer på olika aktiviteter vi skulle göra och hur mycket varje dag jag skulle kunna träna. 

Men … lite blir det i alla fall. Varje promenad blir det inkallning, fot-gående med eller utan koppel och lite enkel skogs-agility typ hoppa/balansera över stockar, hoppa upp på stenar, gå zick-zack mellan mina ben osv. Hemma kör vi nose-work ett par dar i veckan men då max 5-10 minuter. 

Äldsta dottern tränar periodvis roliga tricks hemma också men det är ganska sporadiskt.

Sen får han följa med till jobbet en dag i veckan så det blir ganska mycket miljöträning med buss, tunnelbana, massor med folk och trafik osv.

Oavsett vad vi gör så tycker han skiner han upp av glädje. Han gillar verkligen att träna tillsammans och anstränger sig för att förstå vad vi menar. Jag skäms när jag tänker på hur lite det blev i förhållande till vad jag tänkte från början.

Men det är ändå bättre lite än inget

Upp till toppen
Annons: