Annons:
Etiketthälsa
Läst 3725 ggr
MonicaLagerquist
3/10/18, 8:41 AM

Är din hund överviktig?

Jag tycker det är så trist att se feta och överviktiga hundar.

Hur ser era hundar ut angående vikten.

När vi hämtade Vic hade han lite övervikt. Men med hjälp av koll på foderintag och mer motion väger han nu som han ska.

Han vägde 31-32 när han kom nu väger han 28-29

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JoannaLi
3/10/18, 8:50 AM
#1

Lite grann, för tillfället! I ett par dagar har han kommit över mer mat än han skulle haft, men det är ju då det lilla. Han är mest uppblåst egentligen tror jag. 

Dessutom är jag sjuk, och har inte orkat motionerna. 

Han vägde 26 kilo när han kom, 1,5 år gammal. Då var han lite överviktig, optimal vikt för honom då var 24 kg. Idag väger han 26,5 kg, optimal vikt 26 kg, nu 4 år gammal. Lite mer muskler, och lite stabilare kropp.

Kirnzy
3/10/18, 8:59 AM
#2

Ja det är tråkigt att så många hundar (och husdjur överlag) är överviktiga /: Min hund är inte det minsta överviktig, han har snarare svårt att hålla hull och tappar lätt i vikt. Han väger ca 6 kg i normalfall, så bara lite viktskillnad märks snabbt.

tiger tok
3/10/18, 9:05 AM
#3

Något underviktig för tillfället. Han väger 10,7 men 11,3 är en bättre vikt för honom.

flocken
3/10/18, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

nej. Nu ligger han där han ska. Svår att hålla i vikt pga ptsd och stress kräkningar som kommer & går. Vår tillfälliga hund var överviktig när han flyttade hit. Vägde då 42 kg, nu 37 kg efter ca 4 månader

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

apportbocken
3/10/18, 9:37 AM
#5

Jag är ganska säker på att Chester är ganska lagom, han kanske till och med skulle lägga på sig pyttelite samt muskla sig mer. På internet har jag sett att folk tycker att hundar inte ska fatshameas osv och jag tycker den attityden är SÅ tråkig. Hundar mår inte bra av övervikt alls, så varför gå in i försvarsläge när någon vill hjälpa ens hund? Hundarna själva förstår inte att någon tycker att de är överviktiga och de vill säkert helst av allt bara kunna springa obehindrat i terrängen.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[IdaSoren]
3/10/18, 9:46 AM
#6

Nej, vi har varit väldigt noga med att försöka hålla hennes vikt sedan vi fick henne. Nu har vi precis bytt foder och håller på att justera mängden, så hon har gått upp litegrann för tillfället. Optimal vikt för henne är 25 kg, hon väger ca 26 kg idag. Bilden är från innan vi bytte foder.

Annons:
Jetaime
3/10/18, 10:21 AM
#7

Sen min vuxna aussie blev kastrerad har det blivit svårare att få henne till att hålla vikten (lägger lättare på sig!) trots att hon är en väldigt aktiv hund. Jag skulle vilja ha ner henne något hg till för att vara nöjd, men skulle absolut inte säga att hon är en tjock hund.

Valpen är åt det lite smalare hållet, men inte för smal.

Fisherling
3/10/18, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tinja är i bra hull. Hon väger just nu 18,5 kg.

Lona
3/10/18, 11:12 AM
#9

#8, Hon är så fin! Jag brukar inte gilla merle men hon är något extra :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
3/10/18, 11:22 AM
#10

#9 Tack, det tycker jag med ❤️

Kalli
3/10/18, 11:48 AM
#11

Den enda är det, ett medvetet val eftersom de inte kommer hinna påverka honom. Den andra är i god form.

Fisherling
3/10/18, 11:56 AM
#12

#11 Övervikt påverkar omedelbart. Hur menar du att det inte "kommer hinna"?

Lojs
3/10/18, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hade tyvärr ingen riktigt bra bild.
Min ena är lite för mullig, hon till höger här. Men hon går på maxdos kortison pga allergi, så hon är svullen, inte mycket att göra åt. Det andra skulle jag kalla "pet weight", så inte vältränad, men inte överviktig heller. Båda är tanter på 12 resp 10 år, så de är inte i den form de var när de var unga och vi tränade mycket. 
Valpen är inte med på bild, men hon är alldeles lagom tycker jag. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Maleficum
3/10/18, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Tycker vår labbe håller vikten hyfsat för att vara 13,5 år gammal är kastrerad och har ryggproblem så hon inte längre orkar med långa promenader längre (och med kass muskulatur i bakkärran).

Bilden är från i somras när hon var nyrakad, alltid lite svårare att hålla vikten under sommaren då hon äter massa matrester från brorsdottern och springer in till grannen (mosters familj) och tigger till sig saker så inte helt ovanligt att hon då går upp en liten uns. Samtidigt rör hon sig lite mer på landet då hon går in och ut lite som hon vill och lullar runt på tomten. Sen brukar vi alltid försöka vattentrampa så mycket hon vill på landet då vi har ett perfekt långgrunt ställe nära :).

Men vi har alltid varit noga att hålla vikten på henne sen vi fick hem henne då vi visste labbar lätt lägger på sig, speciellt efter kastrering.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kalli
3/10/18, 3:21 PM
#15

#13: Cancer, han fick några veckor av veterinären och under dessa tänker jag inte banta honom utan han får äta gott. Jag har ytterst svårt att se hur han skulle må dåligt av det. Av samma anledning bråkar jag heller inte med att klippa klorna eftersom han inte tycker det är roligt, för de kommer inte heller hinna bli så långa att de påverkar honom negativt.

MonicaLagerquist
3/10/18, 3:32 PM
#16

#15 Beklagar det som har hänt din hund. Förstår hur du tänker.

Stolt ägare till fem La permer

Kalli
3/10/18, 3:35 PM
#17

#16: Tack. Han kommer "tyvärr" inte ha så långt kvar att han hinner bli fet heller, men han har några kilo för mycket som det är nu.

MonicaLagerquist
3/10/18, 3:36 PM
#18

#17 Kram

Stolt ägare till fem La permer

Lona
3/10/18, 5:13 PM
#19

#15, Fy, så ledsamt! Ja, skäm bort honom så gott det går, i det läget finns det ingen anledning att hålla igen på maten, tycker jag❤️
Hoppas att ni får en fin tid tillsammans. Kram!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
3/10/18, 5:40 PM
#20

#15 Fy vad tråkigt :( Då förstår jag. 

Vissa tänker på samma sätt när hunden har typ något år kvar, var orolig att det var en sån situation. Men uppenbarligen inte. 💔

Annons:
Tequilan
3/10/18, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Min gammelhund som dog för ganska exakt ett år sen var extremt fet. Hade noll kunskap om foder, kroppar, hur en schäfer ska se ut och faktiskt inte en enda i min omgivning som sa till mig att hon var tjock så det var inget jag tänkte på. Det är inte förrän nu när jag har en schäfer och träffar massa schäfrar jag förstår hur illa det var. Kan knappt se gamla bilder utan att få så sjukt dåligt samvete. Hon vägde som mest 41kg, en tik på 50 i manken.. två år innan hon dog hade jag fått ner henne till 30 kg och hon har aldrig varit så sprallig och glad.  Önska jag öppna ögonen lite tidigare.

Mina 2 hundar jag har nu är perfekta tycker jag. Försöker ha hundarna ca 1 kg under "idealvikt" med tanke på att jag har stora raser som jag gärna vill att lederna ska orka bära dom i minst 10 år.

Dessa 2 bilder är dom mest rättvisa jag har. Tog nog aldrig en bild på hennes kropp efter bantningen. Man ser skillnad överallt. Fruktansvärt.

Ambrose
3/10/18, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Min är perfekt i hull och väldigt välmusklad :)
Rottweiler på ca 32kg(länge sedan jag vägde), 58cm hög.
Hade inte haft sucken av en chans på utställning tyvärr eftersom hon anses "för nätt/tunn/liten" :(

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
3/10/18, 8:42 PM
#23

Jag tycker Sam är i bra hull, om något hade han kunnat gå upp liite. O andra sidan är han unghund, inte så bra aptit just nu och skulle behöva muskla till sig :) Han är en 9mån gammal sheltie, ca 35cm, väger 6,1kg :)

Johanna - Instagram

Lona
3/10/18, 9:03 PM
#24

#22, Ibland är det snarare en komplimang att hunden INTE går bra på utställning. ;-) Jag har hellre min funktionella labbe i en slank kropp än, tja, en labbe i ”utställningskondition”…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
3/10/18, 9:05 PM
#25

+1

Jättesnygg rottis ju!

MonicaLagerquist
3/10/18, 9:24 PM
#26

Jag ställde ut vår jaktlabbe en gång och fick en tvåa med bedömningen något tunn för dagen. 😃

Stolt ägare till fem La permer

Soffihorse
3/10/18, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#27

Vår hund borde vara normalviktig, gissar på ca 13 kg. Blandras så lite svårt att veta men hon är åtminstone inte tjock!

Svårt att se på bilderna, det enda man ser är liksom ett virvel av päls😃 (mätte nångång pälsen i nacken och den var 24 cm😃)

Annons:
Odd
3/10/18, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#28

Jag är faktiskt osäker på om Bobby är i bra form eller inte. Vi har varit mycket mindre aktiva än vad vi var för ett år sen, så han har gått upp något kilo och definitivt blivit större sen jag skaffade honom för 2 år sen. Har dragit ner lite på maten den senaste tiden också för att se hur han mår. Lite dålig bild, men bilden där han ligger bland löv och den där han står upp är tagna för någon månad sen och den där han ligger inomhus var tagen för över 1 år sen. Ni får gärna säga vad ni tycker om hans storlek!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
3/10/18, 11:55 PM
#29

Kan påpeka att han har vinterpäls på de nyare bilderna och tunnare sommarpäls på den äldre bilden vilket ger stor skillnad runt nacken/manen

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

hemul
3/11/18, 12:31 AM
#30

Hur gammal är han på bilderna? Bilden när han ligger på golvet ger lite känsla av unghund.

#27 Vilket gulligt pälsmonster du har! Var får folk alla söta blandisar ifrån? Skulla jag chansa på en blandis skulle jag bombis få ett freak. 😉

Soffihorse
3/11/18, 12:43 AM
#31

#30

Hahah ja visst är hon riktigt gullig😃😉

Vi köpte Molly av min bästis som får blandraskullar några gånger om året, så fick mer än 50% rabatt😃 Blandraser är ju ofta (vad jag vet iallafall) friskare än renrasiga hundar, synd bara att de inte får tävla (vad jag vet?) om man skulle vara intresserad😐

hemul
3/11/18, 1:31 AM
#32

Jo men det kan de ju, bara inte i allt. Pälsmonstret verkar ju ha anlag för agility och där är de tillåtna. 😉

Hundar av blandras kan bland annat tävla i lydnadsprov, rallylydnad, freestyle, nosework, vallhundsprov och viltspårprov. Även agilitykurser är öppna för hundar som inte är registrerade i SKKs stambok, och de kan även starta på agilitytävlingar och så kallade inofficiella mästerskap. championaten är förbehålln  En blandrashund kan också delta vid grytanlagsprov och grytjaktprov. Även vissa draghundstävlingar är öppna för blandrashundar.
https://www.skk.se/sv/hundagande/fokus-pa/blandrashundar/aktiviteter-for-blandrashundar/

Vad är det för raser i henne?

Ambrose
3/11/18, 8:04 AM
#33

#24 Ja. Den ledsna minen var snarare för utställningsvärlden som sådan. Där en frisk, välmusklad och funktionell kropp anses "för dålig" hos en brukshundras. Jag personligen tycker att det är alldeles för tråkigt att ställa ut, så det är inget jag "saknar" :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lord Vulcan
3/11/18, 8:42 AM
#34

Min schäfer är helt rätt i hull. Schäfervalpen något smal. Men hon växer och är aktiv, så det kommer att bli bra när hon blir äldre. Den äldre blandisen är något tjock. Han är kastrerad och så har jag precis gått över på seniormat från lightmat. Justeringsfråga på mängden bara:)

Annons:
Odd
3/11/18, 9:49 AM
#35

#30 3 år på bilden där han ligger på golvet och 4 år på de nyare bilderna. Jag håller med dig, det är därför jag är osäker på hur han ska se ut egentligen =X Ålder har ju mycket att göra med utseendet också. När slutar man räkna dem som unghund? Han är även kastrerad förresten.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Soffihorse
3/11/18, 10:03 AM
#36

#32 

Tack Bra att veta! Hon gillar att hoppa men går inte riktigt att ha lös då hon lätt springer efter nån cyklist eller fotgängare, också matte (jag är lillmatte), om hon får syn på dem. Tanken har nog varit från början att bygga staket runt gården men det har inte blivit till något. xD 

Men hon springer på små miniramper och hoppar genom ringar och hinder i olika höjd och bredd (hon har väldigt lång rygg och korta ben). Det roliga är att hon nog inte har nån "riktig agilityras" i sig, hon är Islänsk fårhund-Schnauzer-Spaniel, vet inte vilka typer av schnauzer och spaniel men antagligen dvärgschnauzer. Hennes pappa har hoppat över 80 cm fast han bara är knappt 40 cm hög😃

Changrila
3/11/18, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Min unga är i riktigt bra hull osv tycker jag.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
3/11/18, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Min äldsta är också i bra hull osv, men av lite annan modell än min yngre. Hon blir lätt att se extremt liten och tanig ut när hon är som hon ska vara.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Kalli
3/11/18, 12:51 PM
#39

#18,19: Tack.

#20: Ingen fara. Jag önskar att vi fått ett år till men det kommer bli sju veckor. Han har alltså inte hunnit bli överdrivet tjock men något extra kilo jag inte velat ha om han var frisk. Han har fortfarande midja men den har minskat och jag känner inte revbenen tydligt. Tyvärr känner jag såklart hundar som är betydligt tjockare där jag vet att det inte ligger sjukdom bakom. Men det är ju svårt att veta om man inte känner ägarna.

Min förra tös var nog för runt åtminstone sista halvåret. I hennes fall fanns dock ingen tidsgräns och inget aktivt beslut om att "strunta" i vikten men hon hade Cushings och medicinerna hjälpte en del men symtomen på för mycket kortisol är bland annat muskelfattighet, stor eller utspänd bukt och övervikt och det var helt omöjligt att hålla henne i en bra form på slutet.

panini
3/11/18, 1:20 PM
#40

Speciellt den ena av mina hundar har blivit lite småsmullig över vintern. Jag själv blir lat när vi inte har möjlighet att träna kontinuerligt och går då även mindre promenader.

[kinjelooo]
3/11/18, 5:00 PM
#41

Jag tycker att min hund har varit lite för rultig som valp men sedan fcp- diagnosen och operationen har jag anpassat fodermängden bättre och hon är nu jättefin och välmusklad, 48 cm i mankhöjd, 25 kg. Efter kastrering är jag ännu mer noga med viktkoll.

Annons:
Hornslandet
3/11/18, 5:19 PM
#42

Min har alltid varit ungefär samma grad av "slimmad" från valp till numera unghund.. Ser större ut pga päls, men har liksom aldrig haft något kännbart extrafett någonstans, man känner revbenen rätt tydligt även om han inte ser jättemager ut. Kommer absolut muskla på sig framöver in i vuxen ålder, även om han alltid varit rätt så grov modell. Ligger på ca 67 mank, 34-35kg.

[Forest]
3/11/18, 6:42 PM
#43

Nej våra är inte överviktiga. Dom är inte så matglada i torrfoder men får ju färskfoder som ges på morgonen o då slickar dom faten rena ;) Vi har fått öka på lite på ena hunden då hon varit lite för nätt. Men hon är nätt i kroppen alltid varit det. 37-38 snygga båda två fint musklade dessutom. :)

Brillo
3/11/18, 7:32 PM
#44

Min blandras vägde 24 nät jag fick hem henne, då var hon sex år. Ganska fort, med motion och rätt intag av mat gick hon ner till 16kg och var riktigt fin i kroppen till den dagen den gav upp, då var hon 14 💚 våran flat som snart är ett år är egentligen lite för smal, men veterinären tyckte det var bra så inte lederna blir överbelastade under tiden han växer. Många fattar lägger ju lätt på sig så jag är supernoga med att han ska få rätt mängd mat osv.

Herveaux
3/12/18, 11:01 AM
#45

Min heffaklump är (trots smeknamnet) fin i hullet. Känner oss lyckligt lottade som inte behöver vaka över hur mycket han får äta trots att han är kastrerad.
Det senaste året har han tappat lite i muskelmassa eftersom jag varit lat och omotiverad (depression…) men det ska det banne mig bli ändring på med efterlängtade skogspromenader.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tk1971
3/12/18, 11:17 AM
#46

Nej. Den äldre hunden har "perfekt hull", enligt en utställningsdomare. Jag tycker också att hon ser bra ut ur den aspekten. Den yngre däremot, som är en unghund på 17 månader, har alltid och i hela sitt liv varit liten och tunn. Man känner ryggrad och bäcken lite för tydligt på henne. Men det är svårt, vill hon inte äta så vill hon inte.

peafie
3/12/18, 12:05 PM
#47

Min C varierar mellan lagom och i överhull , det är väldigt svårt att hålla henne perfekt i längre perioder för hon lägger på sig extremt lätt. 🤔 Just nu har hon lite mer hull än jag skulle vilja. Men det går väldigt fort, bara på ett par dagar, att få henne i fint hull igen så till helgen är hon nog fin.

Min V är superfin i hullet och det går att lasta in hur mycket mat som helst i henne utan att det lägger sig någon annanstans än på musklerna. 🙂 C väger 22 och V säkert typ 29. Bilder/filmer finns på instagramlänken nedan om någon skulle vara intresserad.

Bloggen     ○    Instagram

Rafflan
3/12/18, 6:58 PM
#48

Både ja och nej.

Har 2 aktiva hundar, där är det lätt att hålla hullet, dem har nästan lätt att bli lite för tunna istället, rätt mängd mat och motion.
Har 1 liten chihuahua som håller på att frysa ihjäl vid ett par - grader och ogillar att gå ut i snö, regn, blåst, mm. Ger light foder och extremt små mängder, men trots det svårt att hålla bra hull på henne under hösten/vintern då det inte går att motionera henne då. Under våren/sommaren är hon i bra hull och kan äta vanligt foder :)

Annons:
JessieS
3/12/18, 8:41 PM
#49

Jag har kämpat som tusan för att få min 

hund att gå upp i vikt sedan hon var valp. Nu när hon börjar bli gammal så håller hon äntligen vikten. :) Just nu väger hon 18 kg och jag tycker hon är perfekt i hullet.  Som ung har jag knappt fått henne att gå upp över 15 kg hur mycket jag än kämpat med olika färskfoder och sånt.

KatarinaSt
3/12/18, 9:01 PM
#50

Vår har "rätt" hull men det ser man inte pga pälsen. Bara när han är blöt. Men hundens aptit är många gånger större än portionerna så vi ger vitkål som bukfylla. Annars sopar han omgivningen ren på bajs, fågelmat, äppelskruttar osv. Har märkt att han är mindre benägen att äta "skit" ute när han får vitkål utöver färskfodret. Fick tipset från nåt bantnings-program för hundar och för oss funkar det bra.

Lona
3/12/18, 9:07 PM
#51

#49, Belgare kan vara hemska att få upp i vikt, i synnerhet när de är unga och växer!
Kompisens ena terv såg ut som ett benrangel tills han var åtminstone 3-4 år, tur att han var såpass långhårig att det inte syntes…😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JessieS
3/13/18, 5:52 PM
#52

#51 , Ja det är inte lätt att försöka göda unga, kräsna, högaktiva hundar. 🤫 Min tjej var nog runt 6-7 år när jag äntligen kunde räkna hennes vikt som normal. En fördel är ju att man lätt kan lyfta upp hunden när det behövs 😃

-Aida-
3/14/18, 9:03 AM
#53

Min hund har tydligen rätt hull, själv tycker jag han är underviktig men veterinärer berömmer hans vikt och kroppsform, man ser dock inte mycket på utseendet då han är fluffig.

ipopuma
3/14/18, 1:27 PM
#54

Dvärgschnauzer på 36 cm ligger bra när hon väger runt 8-8,5 kg (just nuhar hon valpar så hon är nog lite rundare :) )

Riesenschanuzer 63 cm normalviktig 28,5 - 29 kg

riesenschnauzer 67 cm äntligen 30 kg (inget benrangel längre)

#22 samma "problem" här min tik är alldeles för nätt och har för lite hår.  Kanske hade gått lite bättre nu i och med hon har haft två kullar och breddat på sig men nä nog av vänstervarvning för henne. Är otroligt att en utställningstik kan ligga nästan upp mot 40 kg och inte vara fet!

Upp till toppen
Annons: