Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5508 ggr
swapp
3/9/18, 11:42 PM

Ska man säga tack?

En kort fråga bara: Anser ni att man ska säga tack till någon som säger till en att ens hund är söt/fin osv?
Jag brukar inte göra det nämligen, brukar bara säga typ "Jaa, hehe" och le (om nån säger "åååh va söt")
Men det kanske är oartigt att inte säga tack? fast komplimangen är ju inte till mig? haha hjälp

Annons:
vendelay
3/9/18, 11:54 PM
#1

Jag tycker att det är superkonstigt att säga tack haha. Var ute och gick med en kompis och hans hund och en unge sa att hunden var söt och min vän svarade "tack" och jag sa "han har gjort den själv" - för det är ju så det låter! När någon säger att mina katter eller dvärghamster är gulliga så säger jag typ "jag vet" eller" de håller med"🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
3/10/18, 12:09 AM
#2

Jag har visserligen katt, men när någon säger att de är söta eller så säger jag alltid "jaa visst är han" eller liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hemul
3/10/18, 1:20 AM
#3

Måste erkänna att jag ofta kommenterar hundar jag tycker är fina eller söta och ägarna säger ganska ofta just "tack".

Själv skulle jag nog säga nåt mer hejsanhoppsan, som "Ja, visst är han?" eller "Ja, det tycker ju jag också!". Får en känsla av att det tar "tack" kanske egentligen är ett avsnoppande, betyder att de inte vill prata. De som säger nåt annat stannar ofta och låter hunden gå fram och hälsa och snackar en stund. Kanska bara som jag fått för mig.🤔

Men när jag tänker efter gör jag nog lite så själv. Har ju ingen hund än, men jag har en ovanlig cykel som drar till sig kommentarer. Har jag bråttom/inte vill stanna hojtar jag bara "tack" eller ett kort svar om det mer är en fråga. Är jag på humör saktar jag in och säger nåt skojsigare och låter dem titta.

Turast
3/10/18, 2:10 AM
#4

Brukar säga "det tycker jag också!" Eller "akta så hon/han inte blir mallig bara" Tycker det är skumt att säga tack, kanske kan man säga "hen tackar " eller ngt 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Maria
3/10/18, 6:32 AM
#5

Egentligen spelar det väl ingen roll vad man säger bara att man visar att man uppskattar vad den andra har sagt.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JoannaLi
3/10/18, 7:25 AM
#6

Jag säger ofta "tack". Jag tackar ju ändå för att personen gav min hund en komplimang, dvs hunden tackar genom mig, typ ;) 

Har jag tid brukar jag annars svara, "haha, ja, det är väl tur det i alla fall"/"haha, ja, annars hade han varit billig just nu", lite skämtsamt. Särskilt eftersom att jag har en hund som riskerar utfall eller att hoppa på människor, så om något skulle hända har jag lite grann "förvarnat", eller om inte annat så i alla fall förklarat varför jag står och matar med godis och kräver att han ska sitta/ligga/gå vid sidan och bara titta på mig.

Annons:
MonicaLagerquist
3/10/18, 7:39 AM
#7

Håller med #5 Maria.

Stolt ägare till fem La permer

Fisherling
3/10/18, 8:31 AM
#8

Jag säger tack, jag tackar för att personen tog tid ur sin dag för att ge oss en komplimang. Visst, jag har inte skapat hunden; men jag har inte skapat mig själv heller, ska jag inte säga tack när någon tycker jag ser bra ut? Ska jag ge dem mina föräldrars email? Säga ”ja, jag vet”? Nä. Någon gjorde något trevligt och snällt; då tackar jag.

apportbocken
3/10/18, 8:37 AM
#9

Jag har funderat på precis samma fråga sedan Chester var valp, tack för att du startade den här tråden! xD Oftast blir det så att jag svarar tack för att jag inte hinner tänka, men på sätt och vis är en av anledningarna att Chester är söt att jag låtit bli att färga honom grön/klippa bara skägget och låta pälsen växa på resten av kroppen/skrämmma honom medvetet utomhus hela tiden så han ser jätterädd ut. Typ. Fast jag tycker nog att ”det tycker jag med” är ett bra svar som jag skulle kunna svara.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[IdaSoren]
3/10/18, 9:49 AM
#10

Jag tycker också det känns lite konstigt säga tack, speciellt då jag varken är Jackies uppfödare eller ens har haft henne sedan hon var valp, så väldigt lite av hennes utseende kan ju tillskrivas mig. Brukar svara typ "jaa visst är hon 😍" eller så gör jag det bara enkelt för oss båda och säger tack, eftersom komplimangen troligtvis var ägnad för mig också även om den handlar om hunden.

Jetaime
3/10/18, 10:10 AM
#11

Skriver någon så brukar jag oftast svara med tack, men säger någon det så brukar jag typ säga "Ja, det är hon" ;)

Joyous
3/10/18, 11:35 AM
#12

Jag brukar säga typ ”Tack, visst är hon/han” eller liknande. Ibland utelämnar jag Tack, beror lite på. Håller med om att det kan kännas lite konstigt att tacka, inte min förtjänst att hundarna är söta, men jag tackar nog mer för att visa uppskattning när någon säger/skriver någonting positivt.

-Aida-
3/10/18, 11:41 AM
#13

Om någon säger att min hund är söt/fin/snygg osv, brukar jag alltid säga tack för att de va ju snällt av dom att påpeka det, att han är fin.

Annons:
Jennifer-157
3/10/18, 10:28 PM
#14

Jag säger ingenting, jag ler och skrattar lite bara. Jag tycker att det blir stela situationer när folk stannar för att klappa hunden, jag vet inte vad jag ska säga.

Frida B
3/11/18, 8:22 AM
#15

Jag säger ett kort tack, för alltid när ngn säger "åh vad söt" vill dom hälsa och han skall inte hälsa på främlingar just för att han hoppar, och 99% backar när hunden hoppar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kalli
3/11/18, 3:06 PM
#16

Jag säger Tack om någon säger fin tröja fast det inte är jag som sytt den eller om någon säger snygg frisyr även om det är frisörens förtjänst så egentligen ser jag inte att säga tack som något konstigt. Trots det känns det lite fel så oftast säger jag något i stil med; Ja, visst är hen.

Hornslandet
3/11/18, 3:10 PM
#17

Haha, jag brukar skoja genom att säga "haha nu kommer han bli jättekaxig!" Eller säga till min hund: "hör du, dom tycker du är skitsnygg!"

Duvethon
3/11/18, 5:40 PM
#18

Kul tråd, har själv funderat på detta! Jag brukar säga tack, av samma anledning om någon kommenterar min tröja… det är inte jag som har gjort den, men man tackar ändå för komplimangen hehe. Brukar svara "Visst är han", "Tack" "Ja! tills man får ett hugg" med glimten i ögat.😂

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tisstassen]
3/12/18, 2:35 PM
#19

Jag har också tänkt på detta ^^ Men som några nämnt så är de liknande som när nån kommenterar ens kläder, för man brukar många ggr välja en hundras som man själv tycker är fin, precis som en tröja, och då kan man se de som en komplimang till en själv cokså, att de tycker man har bra smak :) Sen väljer man självklart inte hund endast för dens utseende så tolka inte de tack ^^

[kinjelooo]
3/12/18, 7:58 PM
#20

Alltså, så länge man inte är otrevlig så spelar det väl väldigt lite roll vad man säger eller? Personligen tycker jag dock ”ah, jag vet” är snobbigt att säga (det har hänt) men jag ”vet” också att min hund är söt så jag kömmer ju inte döma någon annan för det ;)

Annons:
[Forest]
3/12/18, 8:33 PM
#21

Jag säger ofta tack  eller ja visst är dom 🙂, sen brukar folk fråga vart dom kommer ifrån vilken uppfödare. Eller så frågar dom namn ålder och kön, hur dom funkar ihop. Vi har flera tanter som man ofta stannar och pratar med då dom lever själva så dom blir glada när vi stannar och hälsar å pratar lite.  Jag tycker det är trevligt att folk frågar och är nyfikna, jag är pratglad person som sällan stressar så hinner prata 😃

Jag själv kan även säga till andra att dom har fina hundar det är flera som jag träffar på jobbet (jobbar i samma stad i en butik) så det kan vara en del tips jag ger om allt möjligt. Flera går jag med promenader så vi kan vara ganska många hundar på våra promenader tycker det är trevligt 🙂

KatarinaSt
3/12/18, 9:11 PM
#22

Jag har alltid haft svårt för komplimanger riktade till mig, men när hunden får det så blir jag jättestolt och glad. Säger oftast tack eller liknande då. 

Men ibland blir det lite knepigt när den som ger en komplimang till min hund, själv har en hund som jag har jättesvårt att hitta en lämplig "svars-komplimang" till. Hände en gång när den andre hade en gammal, skruttig hund med en käft där tänderna spretade åt alla håll å kanter.

Upp till toppen
Annons: