Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2404 ggr
MonicaLagerquist
3/5/18, 1:16 PM

Bilåkning

Vad tycker din hund om att åka bil?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Forest]
3/5/18, 2:05 PM
#1

2 har alltid tyckt det är roligt, den ena har ibland kräks om vi åkt långt eller på slingriga vägar. Så vi gör mer stopp så dom får bensträckare. Sen har vi en hund som verkligen tyckt bilåkning är obehaglig detta försvann när hon var ungefär 4 år hon var med den som fick panik ville gömma sig. Vi har provat klassiska tips med bur,täcka bure större bur mindre bur inget hjälpte.  Man fik hålla för ögonen så lugna hon ner sig. Vi har våra bältade hon sitter/ligger i mitt knä och är nöjd med det.

[IdaSoren]
3/5/18, 2:11 PM
#2

Jackie tycker inte att det är så roligt, hon flåsar och byter liggställning hela tiden, men hon är okej med det. Det blev bättre när hon fick en mindre bur och kunde ligga trångt. 

Sedan märker man även stor skillnad när vi har åkt iväg och gjort roliga saker ett tag (typ korta bilturer till roliga skogar och utflykter) jämfört när vi har åkt på jobbiga turer (typ långa bilturer till obetydliga saker), då hoppar hon själv in i buren, annars måste vi lyfta in henne.

Hornslandet
3/5/18, 2:44 PM
#3

Min hund "bara gör det". Jag vet inte vad ni menar om ni säger att hunden tycker "det är roligt" ? Tjoar och tjimmar den då eller?

Min hoppar in när jag säger "hoppin", sen sitter han där tyst och kollar ut på saker genom rutan hela färden (om han inte är trött eller det är längre tur, då ligger han ner och vilar/sover). Men jag tror han är trygg i bilen numera, eftersom han lugnt väntar där när han får vara ensam i bilen ibland.

Oavsett, min hund åker bil nästan varje dag, ibland fler än en gång per dag. Vi har även hunnit med en bilsemester på flera hundra mil :)

[IdaSoren]
3/5/18, 2:48 PM
#4

#3 Tänker att hundar som tycker det är roligt att åka bil visar det genom att göra som hundar gör, typ viftar glatt på svansen och hoppar ivrigt in i bilen. Min Jackie sätter sig tvärt på rumpan när vi öppnar bagagedörren och går (oftast) inte självmant in om vi inte lyfter in henne. Olydig, javisst, men hade hon älskat att åka bil hade hon ju inte gjort på det viset. Man kan väl märka på hundar om de gillar eller ogillar något utan att de behöver tjoa och tjimma som människor hade gjort..

Fisherling
3/5/18, 3:02 PM
#5

De bara åker med. Både Benji och Tinja vilar eller sover mest i bilen.

frijoh
3/5/18, 5:27 PM
#6

Min hund hatar att åka bil. Hon går in med koppel men annars så är hon helst så långt ifrån bilar som möjligt! I bilen så skakar hon och blir okontaktbar stackarn. Men vi kämpar på för att få bilen acceptabel åtminstonde :).

Annons:
JoannaLi
3/5/18, 5:32 PM
#7

Han hatar att åka bil när han kan se ut. Står/sitter och stressar upp sig k.o.n.s.t.a.n.t. Jättejobbigt. 

Nu när vi köpt egen bil, där han fått en egen, stor bur som jag täcker över (!) när han är i så är han tyst hela vägen, ligger stilla och utvilad och lugn när jag lastar ur. Vaktar inte heller alls, i princip, längre.

Changrila
3/5/18, 5:32 PM
#8

Mina älskar det. De vet att bilen oftast åker till roliga platser. De tycker också mycket om att ligga i bilen och titta ut på allt runtomkring. Förut när de kunde vara med på jobbet så fällde jag ofta ner baksätena på sommaren, la in massor av mjuka filtar m.m, öppnade bagageluckan och satte galler där istället. Där kunde de ligga lääänge och spana på allting som hände överallt, mycket roligare för dem än att ligga hemma eller liknande.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
3/5/18, 6:24 PM
#9

Han är nöjd i sin bur, ligger alltid och vilar/sover. De gånger han inte åker i bur utan på golvet istället, så har han mycket svårare att slappna av.

Elsis matte
3/5/18, 6:29 PM
#10

Min gammeltant älskar det, hon kan till och med spontant "föreslå" en biltur om hon tycker att det var länge sedan. Den yngre tycker att det är okej ifall vi ska åka på något skoj (typ jag har packat träningsväskan) men blir det för mycket åkande börjar hon strejka när vi styr stegen mot bilen.

Vixxen
3/5/18, 7:38 PM
#11

Hade en granne med en schäferblandning som formligen ÄLSKADE att åka bil! Var man inte uppmärksam kunde man ha en glad hund i bilen när man kom fram. För hon smög sig in i bilen om man inte var uppmärksam! 😃

MonicaLagerquist
3/5/18, 8:04 PM
#12

#11 Går vi förbi en bil med öppen dörr så "frågar" Vic alltid om han får hoppa in.Han skulle gladeligen hoppa in i vilken bil som helst.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
3/5/18, 8:15 PM
#13

#12 Den här damen visste att det var fel, men hon frågade aldrig utan smög sig bara omärkligt in! Hennes underbart skamsna min när man upptäckte henne var obetalbar! Och sen var hon lika glad igen för då var man ju tvungen att köra hem hundeländet!

Annons:
MonicaLagerquist
3/5/18, 8:18 PM
#14

#13

Vic är ju så kontaktsökande att han aldrig göra något utan att fråga.Han skulle inte hoppa in utan att få lov,Men åka vill han.

Stolt ägare till fem La permer

Lord Vulcan
3/6/18, 6:20 AM
#15

#6 Har du provat postafen? Åksjuketabletter. Min ena schäfer fick jag ge en period. Hon kräktes och dreglade bara hon satt i bilen. Nu älskar hon bilen. 1 tablett/20 kg hund. Veterinär kollat!

Lojs
3/6/18, 9:41 AM
#16

Mina kelpar älskar att åka bil, de vill verkligen in och blir jättepepp när jag säger att vi ska till bilen. När vi åker sitter de och tittar ut eller sover, lite beroende på hur långt vi åker. 

Welshvalpen har inte riktigt vant sig vid bilen ännu och vill inte riktigt dit. Hon blir en smula åksjuk med och dregglar en del, det brukar växa bort. Hon kommer säkert gilla bilen lika mycket som de andra när hon blir större och jag fått tränat på det lite mer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: