Annons:
Etikettbeteende
Läst 2865 ggr
Pauliine
2018-03-03 16:13

Hon är så ängslig, hjälp!

Hej!

Jag har en boxermantik (boxer/dobermann) som är 8 månader och väger ca 30 kg. Hon är duktig på vardagslydnad men det finns vissa problem med henne som jag behöver fråga er proffs om tips för.

1. Hon kan absolut inte gå i koppel, hon avskyr det: Drar lägger öronen bak, har fokus överallt förutom på mig/min kille. Vi har försökt med tub när hon går bredvid, får hon godis är hon extremt fokuserad PÅ GODISET, inte på oss. Jag har testat att stanna varje gång hon drar - hon går då  tillbaka och ställer sig bredvid mig. Sedan drar hon ingen, jag stannar, samma sak.. Samma sak händer kanske 50 gånger. Till slut blir hon så panikslagen och börjar gny och gnälla pga att hon tappar tålamodet. Detta är hennes stora problem. Både hon och alla i hennes kull är ängsliga, icke tålmodiga, hetsiga etc. Testat med både sele och halsband.

2. Hon kan absolut inte vara ensam hemma. Hon börjar gråta efter 2 min och sedan ylar hon. Vi försöker att ha henne i ett och samma rum då vi går runt i lägenheten, går och kommer med 1-2 min mellanrum. Hälsar aldrig på henne förrän hon lugnat sig (vilket hon förövrigt tvingar sig själv till, lägger sig ned med en duns och viftar på svansen i 100km/h men låtsas sova). 

Trygghet till oss har hon ändå.. Hon leker väldigt fint och tryggt när vi är med och går nära intill när hon blir rädd. Jag har funderat på om vi är dåliga ledare men ingen av oss daltar med henne någonsin. Kanske är vi FÖR hårda?

Vi har börjat hoppa lite med henne då vi märker att hon blir stolt och får självförtroende av det.

Jag behöver hjälp med hur jag ska få en överaktiv valp LUGN och TRYGG. Öronen är bak lite för ofta (hon är ängslig). När hon är lös har hon dock världens självförtroende, lyssnar på sitt namn och helt ok på "fot" (tills ngt annat tar hennes uppmärksamhet, tror det är lite valpigt!).

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
Frida B
2018-03-03 17:37
#1

För det första, du har skaffat dig en blandras med doberman. Inte ens renrasiga dobermans är kända för att kunna hålla nerverna i schack… och då du säger att hela kullen är sådan så ligger nog mycket mentalt från början. Svårare att jobba bort då. Men inte omöjligt. Hur aktiveras hon? Du säger att hon endast är 8 månader, det är en känslig tid. Släpp det där ledarskapstänket också. Mitt tips: midjebälte, expanderkoppel och en frontknäppt sele tills hon lugnat sig. Just nu tror jag inte att hon är särskillt mottaglig för fint koppelgående. Som sagt, hur aktiveras hon?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ambrose
2018-03-03 20:18
#2

Du har skaffat en blandras mellan 2 otroligt aktiva brukshundar, och eftersom det är en blandras så är föräldrarna med största sannolikhet bland de värre av individerna. (De bättre används inom renrasavel).

En Doberman behöver springa. Gärna flera kilometer om dagen. De kallas "horisontspringare" nere i tyskalnd/europa av en anledning. Problemet är att de ofta har väldigt mycket jakt vilket innebär att man måste vara en duktig tränare om de ska kunna vara lösa i skog och mark(Nu är det dessutom sträng uppsikt som gäller från 1a Mars). Kan de inte vara lösa så måste de ha tillgång till en stor inhägnad/tomt där de kan vara. Gärna ett par timmar om dagen.
När hunden blir äldre så är drag en fantastiskt rolig sysselsättning! Finns inget så häftigt som att köra Kickbike bakom en Doberman som bara sprudlar av glädje för att de får springa. :)

Utöver detta så är både boxer och dobermann arbetande raser. De behöver använda hjärnan. Lydnad, spår, nosework etc.

Innan du kan träna varken kopppelgående eller ensamträning så måste hunden vara ordentligt trött. Framförallt mentalt, men Dobermandelen i hunden gärna även fysiskt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Pauliine
2018-03-04 11:33
#3

#1 Tack för svar!

Hon är varje dag ute och går/springer ca 1-2 mil. Vi har lyckats väldigt bra med just inkallning vilket gör att hon kan vara lös i parker etc. Hon springer varken fram till människor eller andra hundar. Vi tränar lite nosework i skogen men har insett att hon lätt tappar fokus på "saker" men ÄLSKAR att få leta efter husse och matte.

Vi har midjebälte till henne då vi springer. Hur menar du att 8 månader är känsligt: Tid för lydnad, att hon är extra nervös etc? Är verkligen tacksam för all hjälp.

#2 Tack för svar även här.

Vi har märkt att hon ÄLSKAR att springa. Ibland springer hon så mycket att hon piper (det låter som en cykel som gnisslar) för att hon blir så överexalterad/stressad av det. Därför är det också svårt att bedöma när det är nog. Vi jobbar väldigt mycket på on/off och hon är duktig på det faktiskt. När hon får vara lös är hon en helt annan hund än med koppel.

Vi har testat lite lätt drag! Men hon förstod ingenting, hon vill dra när hon inte ska dra..  Jag tror personligen att drag kan vara en bra aktivitet just för att hon ska lära sig att dra på kommando, då kan hon även på kommando lära sig att sluta dra. Eller tänker jag fel där?

Så fort hon blir färdigvuxen kommer hon få följa med oss på fjällvandringar, men detta när hon blivit lite äldre då tanken är att hon kommer få bära/dra en del där uppe.

Vi har funderat på IPO som aktiveringsform hos svenska brukshundsklubben. Inte på någon proffsnivå, men som aktivitet då hon även givetvis har en del vaktinstinkter vi skulle behöva få lite pli på. Det är en gren som innebär lugnt tempo vilket jag hoppas på att vi kan ge henne i framtiden.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Elsis matte
2018-03-04 17:51
#4

Har ni testat någon form av kosttillskott? Jag vet att många med stressiga hundar tycker att Trikem Maxrelax faktiskt dämpar dem en smula. Konstgjort feromon, Adaptil finns som både halsband och doftavgivare, och är orosdämpande. Inget av detta kommer "fixa" hunden, men kan vara ett bra stöd för träningen. 1. Testa att gå i mjuka svängar istället för rakt fram. Cirkla runt en stor sten, gå i serpentiner mellan träd eller stolpar. Om du hela tiden mjukt ändrar riktning så måste hon hålla lite fokus för att hänga med, och detta att röra sig i bågar brukar lugna hundar. Tänk på att själv vara luuugn i kroppsspråk och andning. 2. Jag kan tänka mig två strategier. Antingen tränar ni typ "platsliggning", att hon ska stanna kvar på en viss plats även om ni går iväg. Inga stängda dörrar tills hon klarar ligga lugnt en stund med er utom synhåll. Eller så distraherar ni henne med t ex en fylld Kong, så att hon har något att sysselsätta sig med, och kommer tillbaka innan den är slut. Att slicka och tugga är lugnande för hundar. Och uppmuntra generellt mer självständighet, för det låter som att hon är väldigt knuten till er. Låt henne pyssla med typ aktiveringsleksaker och nosarbete där hon jobbar helt själv. Låt henne ligga och tugga ett smaskigt ben, men på lite avstånd från er osv.

Ambrose
2018-03-04 19:05
#5

#3 Du tänker rätt vad det gäller draget :) Gällande IPO(spår, lydnad skydd) så är det mycket olämpligt att träna skydd med en hund som du inte får lov att tävla med. Enbart brunshundraser med en stamtavla får lov att tävla skydd i Sverige. För att få tävla skydd behöver dessutom både förare och hund en licens då en skyddstränad hund klassas som ett vapen. (Jag tävlar i IPO) IPO spåret däremot är perfekt att träna med alla sorters hundar! Men det tar tid innan hunden blir bra. Räkna med 1 år (om föraren är oerfaren). Där behöver man lära hunden att vara lugnt och fokusserad i sitt spårarbete vilket brukar trötta ut dem rejält :) Jag tycler att ni ska gå en kurs i Nosework och kanske gärna en i vardagslydnad. Sedan kan ni även kolla på personspår/IPO spår och Rallylydnad/Lydnad :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2018-03-04 20:23
#6

Tänkte skriva men #5 hann före… skulle skriva typ samma. :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[kinjelooo]
2018-03-04 20:46
#7

#4 MaxRelax är ett jättebra tips! Den hjälper min hund att hålla huvudet kallare än hon annars skulle göra :) 

#5 varför skulle det vara "olämpligt" att träna bara för att man inte vill (eller kan) tävla?! Jag förstår att IPO inte är och inte ska vara för alla men detta är ändå en bruksrasblandning som hade säkerligen fått mycket nytta av den träningsgrenen.  Dessutom är det inte förbjudet att tävla med blandras utomlands såvitt jag vet (kanske har ändrats men då var det för några år sedan iaf). En annan sak är att det är nästintill omöjligt att hitta en träningsgrupp och figuranter eftersom väldigt många tänker som du… tråkigt att det är så.

Hornslandet
2018-03-04 21:57
#8

1.  Jag har också väldigt dåliga resultat av "stanna så fort hunden drar"-metoden. Jag gör det ändå, men jag upplever att jag måste tänka om för att få till ett bättre koppelgående. Min drar inte som en tok, men han vill liksom oftast gå lite fortare än mig oavsett fart. Men jag tycker du använder "panikslagen" fel.. det hon troligen blir är frustrerad. En jäkla skillnad. Det kan säkert hjälpa om ni gör mer för att trötta ut henne i övrigt.

2. Nej, hon gråter inte. Men jag undrar, vad gör hon mellan sekund 1 till 2 minuter när ni går ut? Är hon lugn och väntar vid dörren eller? Isåfall ska ni träna med så korta tider tills hon inte reagerar så mycket, sen kan ni köra längre stunder. Min hund var helt omöjlig att vara ensam tills han var typ 8mån gammal han också, men jag gav mig fan på att gå ut, låsa, vänta sekunder, gå in igen.. MASSVIS av gånger. Efter mååånga såna repetitioner så sket han äntligen i att börja skälla när jag gick ut en minut ut på gatan och la sig ner istället. Då kunde jag plötsligt gå ut 10 minuter ockå. Så sen gick jag jätteofta till butiken på hörnet och köpte bara lite åt gången å jag var tvungen att gå dit dagligen. Sen började jag gå en halvtimme istället, och längre när han var trött efter vi hade tränat nått tex. Nu är han lugn  och vilar/sover de 1-2 timmarna jag oftast är borta i stöten då o då vid behov, bara han fått en bra promenad innan där han nosat och rastat av sig ordentligt.

Tillägg: När ni kommer in, så rekommenderar jag att inte hälsa direkt på hunden. Gå förbi, gör nått i köket, sen kan ni ge hunden en klapp lite lugnt i förbifarten. Tänk att komma in utifrån ska inte vara märkvärdigare än när ni kommer ut ur toaletten.

Personligen försökte jag ett tag också träna på detta med att hunden skulle vara i ett rum i lägenheten ett tag. Sen släppte jag helt på det och struntar numera i det. Visst, ibland får han sitta bakom ett galler när jag måste svabba golvet eller nått där han stör för mycket, men det har blivit så spontant att han liksom vant sig helt naturligt med det. Men jag stänger aldrig in honom i ett rum när jag är hemma i övrigt liksom. När jag går hemifrån kan han hänga med till dörren om han inte redan ligger kvar i hallen (tex om jag kommit in med honom, gått på toa, och ska gå hemifrån så ligger han kvar i hallen.). Jag insåg att han lika gärna kan ligga nära ytterdörren i hallen när han är ensam hemma. Han verkade vara lugnare av att kunna "nå" dörren faktiskt. Känn efter vad som funkar för er!

Ambrose
2018-03-04 23:04
#9

#7 Vart ska jag börja… 1. Man lär faktiskt en hund att bita i människor. Tycker du att det är något hundar bör göra "för skoj skull"? 2. Att figga sliter på figuranterna. Jag har t.ex. en diskförskjutning p.ga. det. Tycker du att folk bör utsätta sig själv för skada bara för att någon "vill ha en lite rolig aktivering"? 3. Om man har en väldigt ängslig hund (som egentligen inte är lämpad för skydd) så lär man den ofta: Bara du biter så slipöer du aööt det jobbiga. Livet blir lugnt och skönt. Vilket beteende kan då en sådan hund tänkas ta till när det blir jobbigt i vardagen tror du? 4. Vad vill du uppnå som "en kul aktivering" genom att låta hunden bita i folk, lära sog att gå in i försvar, öppna dörren till aggressivitet etc? Är det inte lämpligare att bara kampa lite med sin hund för skojs skull? 5. Du såg att jag skrev att en skyddshund klassas som ett vapen va? Tycker du att det är någpt som alla bör gå omkring med "för skojs skull"? 6. Som skyddshundsägare bör man ha en mycket god lydnad på sin hund. Just p.ga. ovanstående. Är det lämpligt att rekommendera någon som inte har den lydnaden, eller ambitionen att få den lydnaden på sin hund, att köra skydd? Det anser verkligen inte jag. 7. Skaderisken då man kör skydd är hög även för hundarna. Speciellt om man tränar med en mindre seriös figge (en seriös kommer ingen blandrasägare att hitta) Om en erfaren hundägare skaffade sig en blandras, men hade tävlad skydd med tidigare hundar och ville träna med denna hunden samt hade en ambition att tävla så hade jag inte satt mig mot det. Det finns hur många sporter som helst för icke brukshundsägare att träna. Varför envisas då folk med att köra skydd? Tycker du då också att jag som Rottweilerägare har rätten att åka och valla får "för skojs skull" trots att min hund verkligen inte är lämpad för det? I andra länder finns det ju Rottisar som tävlar i vall!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[kinjelooo]
2018-03-04 23:53
#10

#9 ”för skojs skull” har du lagt till, det är inte mina ord så det kan du stryka över. Bara för att man inte satsar på tävling betyder inte att man ”skojar”. Jag skrev faktiskt också att IPO inte är och inte SKA vara för vem som helst så jag förstår inte vad du fick det ifrån. MEN en människa som är genuint intresserad möts av en vägg för att hen har en blandras. Jag envisas inte, jag försöker bara uppmuntra TS till att inte ge upp pga en persons åsikt på internet. Utav beskrivningen så framgår denna hund inte som ängslig utan mer frustrerad och med ev. lite separationsångest. Hur kan du konstatera att TS inte har ambitionen att få lydnad på hunden?? Fördomar kanske? Tråkiga antaganden i hela ditt svar. TS skriver t.o.m. att hon tänker ta kontakt med SBK så helt ambitionslös är hon inte. Och för det sista: att bli figurant är ett val, ingen tvingas till detta. Bruksmänniskor borde sluta bete sig som någon slags oåtkomlig elit på höga hästar.

Ambrose
2018-03-05 01:49
#11

#10 Läs TS svar där hon nämner IPO… verkar det som att hon vill tävla IPO seriöst eller ens vet vad IPO faktislt innebär? "Inte på någon proffsnivå, men som aktivitet då hon även givetvis har en del vaktinstinkter vi skulle behöva få lite pli på. Det är en gren som innebär lugnt tempo vilket jag hoppas på att vi kan ge henne i framtiden." IPO hjälper inte med någon vaktinstinkt, snarare kan de öppna portar och resurser hos hunden som förvärrar problemet. IPO innebär inte heller något lugnt tempo (förutom spåret). Det är den lydnads och skyddsgren där man ser allra mest aktivitet hos hundarna. Har du själv tränat och tävlat skydd på en nivå där du kan sporten tillräkligt bra för att veta vad du pratar om?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
2018-03-05 02:38
#12

#10 Sedan handlar det inte alls om att sitta på någon hög häst. Det handlar om att en skyddshund räknas som en vapen, och att det inte är något man gör som aktivering. Gällande Europa, vet du hur det går till då man vill bli medlem i en träningsgrupp nere i Europa?(oavsätt ras) Om man inte har tävlat tidigare så får man vara med i gruppen som åskådare och medhjälpare i typ 6 månader. Det innebär att du 1-2 gånger i veckan hjälper en grupp med andra människor att träna deras hundar UTAN att du får lov att träna din egen hund. Detta för att fastställa att personen i fråga faktiskt är seriös. Det är alltså t.om. enklare att komma med i en skyddsgrupp i Sverige trots att man får lov att tävla med blandraser nere i Europa. Vad gäller bruksmänniskor så är bruks inte en tävling utan ett avelsutvärderande prov. Man visar upp de egenskaper som man vill se hos en brukshund ur en avelssynpunkt. Det är ju ingen slump att de olika bruksgrenarna är utformade för att efterlikna olika sorters militärt arbete. Och ja, att vara figurant är ett val. Alltså har vi full rätt att välja, precis hur vi vill, vilken typ av hundar vi tränar, och jag tror att det är väldigt få figuranter som vill slita ut sin kropp för att människor bara vill antivera sina hundar. Att däremot se ett ekipage som man har tränat komma ut på tävlingsbanan och prestera.. det är absolut värt det! Om nu TS jättegärna vill träna IPO så kan hon gå med som åskådare i en grupp. Lära sig hur träningen funkar, se om det är något som hon vill lägga 5 dagar/vecka för att träna i, och därefter skaffa en renrasig brukshund som nästa hund. Verkligheten är inte rättvis för alla, och alla kan inte göra allt om man inte har de rätta förutsättningarna, så är det bara. TS, gällande vakten. Det som jag tycker brukar funka då en hund vaktar (t.ex. börjar skälla om de ser/hör något utanför), är att gå fram till hunden. Kolla vad den reagerar på, bekräfta hunden "Tack så mycket jag har sett det" och sedan ta med sig hundem därifrån och göra något annat. Då en hund vaktar försöker den tala om för dig "Matte jag ser någor konstigt där!". Om du då t.ex. fyar hunden, alltså indirekt säger "Nej det gör du inte, tyst med dig!!" Så uppfattar hunden det som att du inte har någon koll alls (för uppenbarligen har hunden sett eller hört något), och eftersom du inte har koll så är det ju bäst att hunden fortsätter vakta flocken.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[kinjelooo]
2018-03-05 08:43
#13

#11 nej, det står att hon är intresserad. Du förväxlar hela tiden ambition med tävlingsvilja. Man kan ha ambitioner gällande sin hund utan att vara intresserad av tävlingsplan. Jag lämnar det där.

Annons:
Hornslandet
2018-03-05 09:29
#14

#12 Mja…säkert i vissa delar av "europa" men verkligen inte inom alla grupper som kör KNPV vad jag vet. De tränar och tävlar även med allsköns (malle-)blandisar.

Men jag kan hålla med lite på båda sidor i IPO-snacket. Nej egentligen spelar det ingen roll om man tävlar eller inte - förutsatt att man tränar lika seriöst och noggrannt. Men generellt sett så tror jag de som tävlar är mer seriösa. Man ska inte slentrianträna skydd.

Ambrose
2018-03-05 11:15
#15

#13 Självklart kan man ha en ambition utan att tävla! I Lydnad, Rally, Agility, Spår, HTM, Freestyle, Nosework, Sök, Rapport, vilken sport som helst där det inte föreligger en skaderisk för allmänheten.
Men det finns ingen anledning för en privatperion att ha en ambition inom skyddsträning utan att tävla! Vad ska du använda en sådan "skyddshund" till? Vakta gården? Skydda dig på stan? Olagligt så det skriker om det.

Fel hund med fel figge eller fel förare kan bli rent farlig!

Vi hade en period i vår skyddsträning (efter att vi hade varit iväg och kört hos en ny figurant, 2 pass!, och innan jag själv hade tillräkligt med kunskap) varefter min hund flera gånger försökte bita mig(och även vår vanliga figge) i ansiktet då jag värmde upp henne. Då har jag ändå en hund som, enligt många bruksmänniskor, är den tryggaste, socialaste och trevligaste Rottweilern de träffat. Hon är även en hund som enligt både MH och MT helt saknar aggressivitet.

Det kan gå jättefel om man inte är tillräkligt kunnig själv, eller är såpass ny inom sporten att man inte vågar säga ifrån när träningen inte känns 100% rätt.
Figgen i fråga gjorde inget ovanligt, men han hade hört talas om min hund från en annan figurant som hade "skrutit" om henne och ville därför "testa vad hon gick för", och drog upp henne mer än vad som var begåvat.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Zadeira
2018-03-05 11:56
#16

#9, du skriver "2. Att figga sliter på figuranterna. Jag har t.ex. en diskförskjutning p.ga. det. Tycker du att folk bör utsätta sig själv för skada bara för att någon "vill ha en lite rolig aktivering"?" Jag känner bara att jag behöver kommentera det. Väljer man att göra det får man väl räkna med att det sliter? Man vet förhoppningsvis vad man ger sig in på.

Hornslandet
2018-03-05 13:04
#17

Håller helt med #16 på den punkten. Alla fysiska hobbys sliter på kroppen liksom, tycker inte synd om dem för det.

Hornslandet
2018-03-05 13:07
#18

#15 Poängen är ju dock inte att man måste "använda" hunden till nått. Jämför med att spåra, man kan satsa på att tävla i spår eller inte, men träningen kan se identisk ut oavsett om man nånsin tävlar eller ej. Angående skydd kan jag dock hålla med om att mycket mer kan gå hemskt fel om man inte förstår vad man håller på med - men en tävlingshund används inte till att vakta på stan heller (men skulle då tränas identiskt som en som inte tävlade).

Ambrose
2018-03-05 13:10
#19

#16 Och som jag skriver ovan så innebär det väl även att figuranterna har all rätt att välja vem de figgar för?
Vad känns lämpligt då.. att de väljer att figga för en person med en brukshund som vill träna för att tävla, eller en person med en hund(oavsätt ras) som vill träna för aktivering?
Eller äger alla "rätten" att träna skydd med sin hund oavsätt?

Det finns extremt få figgar och IPO-grupper. Att de få ska förutsättas lägga sin tid och engagemang på folk som vill träna för aktiverings skull är inte rimligt.

Ditt resonemang är dessutom samma sak som tas upp i alla rättsalar då det gäller t.ex. våldtäkt, sexuellt ofredande etc.. "Hon valde att ha kort kjol, hon valde att dricka sig full, hon valde att småflörta. Då får man räkna med att männen inte kan hålla fingrarna i styr." Ett helt vidrigt sätt att tänka!
(Och jag är medveten om att det är en extrem jämförelse)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
2018-03-05 13:13
#20

#18 Varför ska man då träna en hund till en så allvarlig sak som skydd? Något som innebär att hunden klassas som ett vapen om man inte ska använda det till något?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
[Forest]
2018-03-05 13:59
#21

Jag har inte läs allas inlägg/svar.  Men sett några och bra tips på jobba med har du fått. 

Men jag undrar vad får hunden för foder? Vi har eller hade en ängslig hund, hon åt när hon kom tills oss royal caning poodle som innehåller majs och socker detta gjorde att hon var mer ängslig av dig. Vi gav annat foder till våran andra hund så planen fanns redan dag 1 att göra ett foderbyte. Det gjorde vi sakta men säkert, och vilken skillnad vi märkte. Så mitt tips är undvik majs och socker :) Lycka till med arbetet på eran unghund.

Hornslandet
2018-03-05 14:39
#22

#20 Jag vill förtydliga:

Jag tycker inte TS skall träna skydd efter vad hon har beskrivit, absolut inte. 

I övrigt är ditt resonemang att "använda det till något" konstigt om du bara vill tävla. Med det resonemanget skall man bara träna tjänstehundar i skydd. Tävling är bara för skojs skull, och det är farligt att träna upp hundar, egentligen, till "vapen" bara "för skojs skull" (tävling). Att tävla är inte nödvändigt.

Nu håller jag inte med till 100% att det är ett farligt vapen man tränar upp nödvändigtvis. De jag har känt/känner som tränar IPO/skydd med sina hundar har nu hundar som hemskt gärna biter i bitärmar och dräkter vid träning och tävling, men de skulle inte för den skull bara vilt bita loss i någons arm på riktigt.

Ambrose
2018-03-05 15:25
#23

#22 IPO/Bruks är inte tävlingar(Ja man tävlar, men det är inte själva syftet med dem), det är ett avelsutvärderande prov, och meriter däri kan därför t.ex. användas för att ta fram hundar lämpliga för just tjänstehundsavel ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[kinjelooo]
2018-03-05 18:28
#24

#19 ”Ditt resonemang är dessutom samma sak som tas upp i alla rättsalar då det gäller t.ex. våldtäkt, sexuellt ofredande etc.. "Hon valde att ha kort kjol, hon valde att dricka sig full, hon valde att småflörta. Då får man räkna med att männen inte kan hålla fingrarna i styr." Ett helt vidrigt sätt att tänka! (Och jag är medveten om att det är en extrem jämförelse)” Det här är egentligen inte värt en kommentar då det är under all kritik MEN Jämför du seriöst en person som blir våldtagen (det sker alltså utan dennes medgivande och t.o.m. trots motstånd!!!) med en figge som FRIVILLIGT låter sig bitas av en hund?? Det är inte en extrem utan en helt IQ-befriad jämförelse.

Zadeira
2018-03-05 19:39
#25

#19 Det finns ingen som helst likhet mellan att frivillig vara figurant och medvetet riskera sin egen kropp mot att helt ofrivilligt tvingas till sex oavsett vad man har på sig, är för kön osv. INTE DEN MINSTA LIKHET!

Ambrose
2018-03-05 20:16
#26

#24 #25 Men ni verkar ju inte tycka att det är frivilligt? Bara för att man är figurant så betyder väl inte det att man måste figga för vilken hund som helst?

Och om ni håller med mig om att det är frivilligt så borde ni även hålla med mig om att figgandet sliter på figuranterna vilket är en stor anledning till varför de inte figgar för folk som faktiskt inte är seriösa och vill tävla med sina hundar.
Och i och med det så är era kommentarer i #10 och #16 helt onödiga!

(Eftersom jag har erfarenhet av båda delararna så tycker jag inte alls det är fel av mig att göra sådana jämnförelser ;) )

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2018-03-05 20:46
#27

#26 Vem har sagt att en figge måste figga för ALLA hundar? De väljer ju självklart själva. Jämförelsen med våldtäkt är rent ut sagt totalt under all kritik.

Annons:
Ambrose
2018-03-05 21:21
#28

#27 Zadeira och kinjeloo verkar inte tycka att en figge har ett val eftersom de själva har valt att figga vilket innebär att den potentiella skaderisken tydligen inte är relevant?  Vilket är precis lika absurt som min jämnförelse.

Jag tycker att skaderisken är högst relevant. Speciellt om man som hundägare tycker att det är värt att riskera skada en annan människa bara för att man vill köra lite skydd med sin hund för akiveringens skull.

Men nu har denna tråden spårat väldigt långt från orginalinlägget.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Elsis matte
2018-03-06 08:41
#29

Men hörni, varför "kapas" tråden på detta sätt? Det handlar om att hantera en ängslig hund i specifika situationer, inte om IPO/skyddsträning…

Pauliine
2018-03-06 10:06
#30

#29 Känner lite detsamma!

Jag fick höra det från en tjej som repressenterade brukdhundsklubben på hundmässan, att det fanns som alternativ.

#4 Tack för dina svar. Tar åt mig det och vi har kollat på kosttillskott men hade velat hitta en strategi där hon lär sig att tygla sig själv, men det är givetvis tufft ibland och kan vara bra att ha detta hemma.

#8 Tack för din input, panikslagen var helt fel ord. Hon har inga problem att vara ensam i ett annat rum. Nu har vi faktiskt testat att spela in våra röster och spela upp på repeat i ett annat rum när vi är borta, och hon somnar som en stock och har inte ylat/skällt något sen vi började med det.. Tror det ger henne en del trygghet. (Vi har videokamera på när hon är ensam hemma så vi kan se till henne hela tiden). 

Och.. Gänget. Det var väl fel av mig att ta upp "IPO" eftersom att det tas som väldigt seriöst för de som tävlar i det och ni missuppfattar mig. Vi inspireras av olika träningsformer och vill kunna ha en variation till vår hund, något hon tycker är kul. Vi kommer inte att träna på en hög nivå i någonting och har inga ambitioner att tävla. 

#11 Det känns som att du endast vill påpeka hur fel jag har. Jag har förstått att du är proffs inom grenen och jag menade inte alls att ta det till den nivå ni är på. Mitt huvudsyfte var mer att hon skulle få tävla i olika grenar.  Fel av mig, igen, får vara försiktig med hur jag använder orden har jag förstått.

Tack alla för er input och hjälp! Jag tar även till mig angående fodret. Har funderat på det tidigare. Ska börja med BARF enligt rekommendation.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Zadeira
2018-03-06 12:08
#31

#28 "Zadeira och kinjeloo verkar inte tycka att en figge har ett val eftersom de själva har valt att figga vilket innebär att den potentiella skaderisken tydligen inte är relevant?" En figge har självklart ett eget val när den väljer hund och ska absolut inte behöva ta sig an en hund den inte vill, men om man gör det så vet man förhoppningsvis vad man ger sig in på.  Att du jämför med att jag skulle tycka våldtäkt var okej känns faktiskt som en fruktansvärd anklagelse helt utan koppling till det som det handlar om.

Upp till toppen
Annons: