Annons:
Etikettlydnad
Läst 1674 ggr
Mimamo
2018-02-24 21:30

Problem med unghund som hugger

Hej! Har rejäl ångest över vår nuvarande hundsituation. Vi har en goldenvalp på 11 mån som redan från början varit ganska egen. Han var sällan intresserad av att få kontakt med oss, låg helst avsides, ville inte gosa. Den enda närhet han visade var genom att nafsa oss i händerna. Vi har gått valpkurs. Ett problem vi har haft redan från början är att han morrar och hugger när man försöker ta ifrån honom farliga föremål. Vi har testat det mesta - tillrättavisa, ignorera, avleda osv. Inget funkar. Vi tar aldrig ifrån honom tuggben lr liknande, utan enbart saker som han ibland hittar och som kan vara skadligt om han sväljer tex. Nu när han är stor har han börjat hugga till rätt rejält och det utökas även till andra situationer. Tex när jag försökte få honom att inte tigga mat, varpå jag knäppte med fingrarna och sa kom hit, handen förde jag liksom "lockande" i riktning mot mig. Han svarade med att visa tänderna och hugga i luften åt mig. Vi försöker träna MASSOR kontakt och Tillit men det ger inget resultat känns det som. Har det mer "tonår" och trots att göra? Vi har kollat upp hos veterinären, inget är fel. Så, Vad har gått snett?? Och framförallt, vad bör vi göra nu?

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-24 21:49
#1

Jag skulle ha kontaktat en riktigt duktig person som håller på med hund.

MonicaLagerquist
2018-02-25 08:06
#2

Håller med #1

Gör det omgående.

Stolt ägare till fem La permer

Elsis matte
2018-02-25 14:40
#3

Jag har också haft en hund med denna typ av starka resursförsvar. Vi gjorde helt fel i början (korrigerade), vilket gjorde att det helt spårade ur och hon började bita i allt fler situationer. Det går att få det bättre, men det handlar då om långsiktig och systematisk träning. Vår hund blev aldrig helt bra, men vi kunde i alla fall få henne till att acceptera att vi tog saker inomhus. Tyvärr är det så att när hunden har börjat använda denna strategi så sprider det ofta sig alltmer till nya situationer om man låter det fortgå. Det är inte bara något övergående tonårstjafs utan räkna med att ni måste göra något åt det. Vi jobbade med motbetingning dvs lärde henne att det hände positiva saker om vi närmade oss. Håller med övriga om att ni bör ta stöd av en duktig tränare, var noga med att kolla referenser och se till att personen har vana av denna typ av problem. Det finns inga skyddade titlar utan vem som helst kan kalla sig "hundpsykolog" eller liknande.

JoannaLi
2018-02-25 17:49
#4

Kan bara kika in och tipsa om att här kan kanske Sveriges Hundföretagare vara till hjälp. Där kan man söka på vilka hundpsykologer som de godkänt, och se om det finns någon i ditt område :)

Honestyisdead
2018-02-28 23:31
#5

Ja sök omedelbart hjälp innan någon av er blir ritigt skadad. Fy vad jobbigt ni har det.

Maja2
2018-03-01 08:31
#6

Har ni provat jobba med byteshandel? Dvs erbjuda något som är Ännu mer värt för hunden, i utbyte mot det den för tillfället har?

Annons:
Upp till toppen
Annons: