Annons:
Etikettpresentationer
Läst 2449 ggr
Lojs
2/23/18, 12:07 PM

Vår nya valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte presentera vår nya familjemedlem! 
Hon heter Chromie och kommer från Lizelda som finns här på forumet. 
Hon är en liten welsh springer spaniel med mycket bus i kroppen, född 16/11, så 14 veckor gammal. 
Hon har en hel del kamplust och snor allting som finns i noshöjd och inte är fastspikat. ;) Ändå en lugn valp säger jag som haft tervar och kelpies som mina senaste valpar (har två kelpietanter som är 10 och 12 år gamla).
Hon flyttade hit i onsdags och kelparna har inte riktigt vant sig ännu, de ber henne hålla sig på avstånd och som den språksäkra lilla dam hon är så lyssnar hon fint på dem. Men de vänjer sig mer och mer, de hamnar närmare varandra för varje dag som går. :)

Tanken är att hon främst ska vara familjehund. Hon kommer säkerligen få köra lite agility (jag är agilitydomare och har tävlat mycket förr) och kanske att vi testar på någon mer gren, jag är mest sugen på nosework eller rallylydnad, för jag har inte testat det innan (jag har kört "det mesta" förr, lydnad, freestyle, sök, spår, räddning mm).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
2/23/18, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gölle!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2/23/18, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här utanför på morgonkissningen igår.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MonicaLagerquist
2/23/18, 12:23 PM
#3

Vilken sötnos.

Stolt ägare till fem La permer

[AnimeV4]
2/23/18, 2:26 PM
#4

Så kul! De ögonen på sista bilden känner man igen😃

Jojaton
2/23/18, 2:38 PM
#5

Så söt! Lycka till med henne :)

Johanna - Instagram

Fransu
2/23/18, 2:43 PM
#6

Så fin! Blicken på sista bilden… ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Lona
2/23/18, 2:54 PM
#7

Åh! <3 Är anledningen till rasbytet att ni inte tänker vara lika aktiva längre? WSS är ju förvisso en pigg och alert hund men inte lika intensiv som kelpie och terv, tänker jag? :-) Lycka till med sötnosen!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
2/23/18, 4:25 PM
#8

Men vilken söt en!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lojs
2/23/18, 4:28 PM
#9

Tack alla!

#7 Jo, precis, jag har varit väldigt aktiv med tidigare hundar, men har inte samma möjlighet nu med barnen, så vi ville ha en lite mindre krävande ras, men en som ändå går att testa lite allt möjligt med om möjligheten och intresset finns. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Tuulikki]
2/23/18, 8:02 PM
#10

Jösses så söt!😍

Joyous
2/24/18, 11:30 AM
#11

Men så söt. Grattis och lycka till!

DogeLove
2/24/18, 3:35 PM
#12

Super sött! Lycka till med valpen! ❤️

Lojs
2/27/18, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack för kommentarerna!

Tycker hon växer nästan så det syns skillnad från dag till dag, kan någon stoppa tiden?! Bild från i förrgår. Hon står och spanar skeptiskt på några joggare som sprang förbi.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
2/27/18, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En sidobild med. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

färgfest
2/27/18, 10:32 PM
#15

Så himla söt! 😍

Lojs
3/1/18, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Igår hade Chromie varit här i en vecka. Känns som längre!
Hon verkar ha blommat ut ordentligt nu. De första par dagarna ville hon inte ta godis ute oavsett hur gott det var, och hon åt sin mat väldigt långsamt. Nu tar hon godis överallt (tuggar lite långsamt för min smak… Men det kommer). Maten äter hon nu med god aptit och hon har slutat spatsera bort från maten mitt i alltihop. Hon äter mer än kelparna, men hinner klart nästan lika fort som dem när de äter samtidigt (till kelparnas försvar så har hon vanlig matskål och de har matskålar för att äta långsamt). 

Hon vågar mycket mer nu, vilket har gjort henne till den valppest hon ska vara, hon hugger en i tårna, massakrerar tidningar och är allmänt skitbusig.
Kelparna har vant sig vid henne, säger ifrån när hon faktiskt är dum mot dem, men låter henne helt  vara när hon är respektfull. Arya är söt förresten, när hon sagt ifrån till Chromie så går hon efteråt och hälsar snällt, som för att kolla att valpen inte blev ledsen/skadad och försäkra sig om att de fortfarande är kompisar. 
De kan utan problem äta bredvid varandra och leta godis bredvid varandra. Men jag vet inte hur mycket av det som är att kelparna är snälla och hur mycket som är all träning jag lade ner när Arya var valp, på att de båda skulle kunna hantera mat ihop utan problem. Just nu ligger Nemi och Chromie och tuggar på varsin tuggis precis bredvid varandra. 

Chromie har även fått träffa mammas hund Svea, en jack russel-korsning, de hade jättekul ihop, lekte som bara den, Svea är en bra lektant!

Chromie är på många sätt en enklare valp än mina tidigare hundar bara tack vare rasen och lite hur hon är som individ. Hon skäller inte (har hört ett enda skall än så länge), slickar inte en massa (Arya är hopplös med sina pussar) och hon har än så länge noll resursförsvar och är urlätt vid hantering som kloklippning. Än så länge drar hon inte alls i kopplet, det helt utan träning, men det kan ju ändras snabbt. =)

Jag har börjat med lite av grundträningen, jag tar det lugnt med att träna och pysslar bara med kul övningar som är den absoluta grunden för mig. 

Hon kan numera sitt namn, det är ju praktiskt. =)
Vi pysslar lite med "varsågod"-träning för att lära henne att vänta på sin tur, något som är bland det viktigaste för mig. Det kommer utveckla sig till att vänta på sin mat, vänta tills hon får gå ut genom dörren, vänta tills hon får gå ur bilen, början på sitt kvar och ligg kvar och mycket mer. Självkontroll är jätteviktigt! Jag tycker även med valp att stabilitetsövningar gärna får vara bland det första de får jobba med, så träning inte blir lika med aktivitet. 

Jag har även börjat lite smått med att lära henne lite "regler" runt lek. Att hon ska dra leksaken på ett bra sätt för att vara rädd om hennes nackmuskler och lära henne att lägga vikten bakåt ordentligt (simpel övning, när hon drar som jag vill så släpper jag efter). Vi har börjat med vad som så småningom ska bli "loss", vilket jag börjar med genom att bli still i leken och om hon släpper så börjar leken om. Hon älskar vår träningsleksak, så det där konceptet har hon inte riktigt börja koppla ännu, men det kommer. =)
Hon har ju massor av föremålsintresse och det kommer jag jobba mycket för att behålla, men med fokus på att det ska vara hanterbart, nu vill hon gärna ta sin grej och dra iväg, det kommer jag få pyssla mycket med. =) Vi siktar inte på någon jaktträning, utan att ha bra föremålshantering för belöning och om vi får för oss att köra lydnad eller bruks. 

Vi är även anmälda till valpkurs, jag ser fram emot mycket träningsinspiration där!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
4/3/18, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tänkte göra en liten uppdatering här. Nu har vi gått 3 tillfällen på valpkursen och känner varandra lite bättre. 

Hon är fortfarande en rätt enkel valp i vardagen, mer chill än mina tidigare. Såklart är hon valp och skulle helst vilja jämna huset med marken, men lite kompostgaller så hon inte kommer åt något allt för kul har löst det mesta. 
Det jobbigaste just nu är att hon gillar att gräva i vattenskålen…
På valpkursen är det svåra att hon ofta inte vill ta sina belöningar i den miljön, så det är svårt att få ut så mycket ur kurstillfällena, men vi tränar på emellan gångerna. Jag räknar med att hon blir mer lättbelönad efter hand, vi jobbar på att belöningarna ska bli värda mer. 

Än så länge har hon inte lärt sig så mycket, men hon väntar på varsågod vid matskålen, erbjuder frivilligt ligg och lyssnar på sitt namn även i svåra situationer (läs valpkurs). 

Arya, den ena kelpien har blivit en riktig lektant, hon och Chromie springer och busar ute och ligger här i sängen och har brottningsmatcher inne (de får leka inne).

Bild på hur det ser ut när vi har teori på valpkursen, hon ligger och sover i famnen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MonicaLagerquist
4/13/18, 7:38 PM
#18

❤️

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: