Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1359 ggr
[KaffeLycka]
2/22/18, 1:30 PM

Vilken ras?

Hej! 

Jag behöver verkligen hjälp med att hitta en ras som passar mig och mitt liv.

Jag söker en ras som: 

*Är lugn, alltså inte kräver sådär jätte mycket utan tar livet lite som det kommer
*Storleken är inte jätte viktig men helst inte större än en Staffordshire Bullterrier 
*Korthårig, jag är inte alls intresserad av pälsvård
*Jag vill inte att hunden ska älska allt och alla, utan den ska ty sig till mig
*Så frisk som det bara går 
*Jag vill inte ha en hund som har lätt till skall 

Jag kommer att aktivera hunden genom att:

*Gå promenader, både långa och korta
*Lydnad på hobbynivå, dock inget som jag är jätte intresserad av 
*Lite sök då och då

Jag söker en bästa vän i vått och torrt som jag kan gå promenader och mysa med (självklart individuellt om hen vill mysa.)
Jag har en diagnos som gör att jag blir väldigt nere i perioder och då blir det bara kortare promenader. 

Har jag glömt att skriva något så är det bara att fråga! 

Med vänlig hälsning 🙂

Annons:
WasteTheNights
2/22/18, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kolla lite på vinthundar, vet att lurchers kan passa rätt bra bara man låter dem springa av sig och få lite hjärngympa brukar de vara lugna.  Vad jag har förstått så är dom väldigt lekfulla och på ute men älskar att ligga och slappa när dom väl kommer in. Kan inte jättemycket om dem men sök lite på olika vinthundar och se vad du själv tycker (: Skickar med en bild på en Lurcher hane.

Jojaton
2/22/18, 2:17 PM
#2

Italiensk vinthund? Har behov av att springa av sig ibland, men annars kräver de inte så mycket.

Johanna - Instagram

Elsis matte
2/22/18, 5:00 PM
#3

Jag tycker också att en italiensk vinthund låter alldeles utmärkt. Trevliga och glada, men samtidigt lågmälda. Annars kanske korthårig chihuahua, kinesisk nakenhund, russkiy toy?

Changrila
2/22/18, 5:43 PM
#4

Jag tänkte också på italiensk vinthund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Magrat
2/22/18, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har Italiensk vinthund och håller med om att de passar rätt bra in på vad du vill ha.

Kom bara ihåg att de måste få springa av sig och att de har stor jaktlust och är svåra att ha lösa.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[KaffeLycka]
2/25/18, 1:59 PM
#6

Tack för era svar allihopa! 

Jag har verkligen fastnat för vinthundar och då mest för den Italienska Vinthunden. Jag har suttit och läst ganska mycket om dem och de verkar verkligen helt  underbara. 
Jag undrar dock hur de är med större hundar? Jag tänker på deras storlek. De är ju så små. Och så undrar jag vart ni som har Italiensk Vinthund, eller vilken vinthund som helst släpper dem lösa och låter dem springa fritt? Det finns ju rastgårdar men då är det ju oftast fler hundar där, även större hundar. 

Tack ännu en gång för att ni tipsade om denna fina hundras, jag hade inte tänkt på den innan. 🙂

Annons:
Zadeira
2/25/18, 2:03 PM
#7

#6 Det är väl inte alltid hundar i hundgårdarna? Inte här i alla fall. Undviker man de tiderna när flest folk är ute behöver man oftast inte dela hundgården med någon om man inte vill.

Elsis matte
2/25/18, 2:54 PM
#8

Min granne hade en supertrevlig italienare som alltid gick lös. Han stack aldrig iväg, och gick inte fram till vare sig människor eller hundar. Det kan man förstås inte räkna med, men de KAN lära sig god löslydnad! Vad gäller stora hundar så beror det framförallt på hur dessa är. En vuxen, vettig hund som är van att umgås med mindre kan fungera jättebra. En brötig unghund bör däremot undvikas. Jag är inget fan av att släppa ihop obekanta hundar i rastgård, det blir lätt konflikter eller att den ena kör över den andra.

Upp till toppen
Annons: