Annons:
Etikettbeteende
Läst 1749 ggr
iiiiissa
2018-02-21 10:11

Valpproblem.. Hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hoppas någon orkar läsa så långt….

För 6 dagar sedan hämtade jag hem min första egna lilla valp! Vilken lycka. Hon är ljuvlig! En liten dvärgschnauzertik på 6 månader.  Hon har bott hos uppfödaren hela sitt liv, och har där alltid blivit utsläppt på tomten tillsammans med hundkompisarna för att göra sina behov. Hon gick med nöje ut och sprang runt med kompisarna och busade på tomten.  Så trots att hon inte gått i koppel tidigare gick det toppen ändå, hon följde mig duktigt de första dagarna och knatade på bra hela tiden (vi gick aldrig särskilt långt utan hållit oss i krokarna och lullat runt i hennes takt), busat i snön osv.

De senaste tre dagarna vill hon inte vara ute alls. Hon gör sina behov på den snötäckta gräsplätten precis utanför trapphuset, nosar runt några gånger sen vill hon gå in (detta tar max 5 minuter).  Jag har försökt att leka och busa med henne för att hon ska tycka att det är kul att vara ute (i början gick det ibland), ta med favoritleksakerna ut osv.  När hon söker sig till mig belönar jag, men sen drar hon mot porten igen och vill bara gå in. 

En av de första dagarna gick vi till dammen och matade änderna (ligger några minuter bort) och matade änderna, vilket hon tyckte var spännande. Nu kommer vi inte ens i närheten så långt (och det är kanske 200 meter dit).  Eftersom jag är helt emot att dra i kopplet för att få henne att gå framåt (åt vilket håll som helst) så vet jag inte hur jag ska göra….. Vi leker massor inne och har kontaktövningar inne men ute blåser det liksom förbi henne. 

Till problemet hör att hon även vägrar (och då menar jag VÄGRAR) att gå ut genom ytterdörren ut i trappuset. Hon sätter sig på mattan och vägrar röra sig ur fläcken. Jag själv kan gå ut i trapphuset och vända ryggen till och vänta… Men då lägger hon sig ner i stället. Oavsett hur kissnödig hon är.  Jag har försökt belöna henne direkt när hon gör rätt (vilket väldigt sällan händer) men nästa gång är det samma visa igen…  Någon med tips på vad jag kan göra?!

Är så rädd att få en hund som inte vill vara ute alls sen som vuxen mer än att göra sina behov. Jag vill kunna ta med henne till stallet, skogen osv. 

Alla tips tas tacksamt emot!!!

Annons:
tk1971
2018-02-21 10:46
#1

Du måste visa att du bestämmer. Med ditt kroppsspråk, med din ton när du pratar med den, genom att hitta på roliga grejer och "hitta" mat och leksaker när ni är ute. Och vill den fortfarande inte komma får du nog ända ändå vänligt men bestämt gå iväg med den. För du vill väl inte att den ska få för sig att det är den som bestämmer när och var ni ska gå? Det blir jobbigt i långa loppet, det kan jag lova.

iiiiissa
2018-02-21 11:07
#2

Jag har försökt att vara rolig när vi är ute och busa och ha roligt men hon vill inte busa ute. En gång har hon varit på bushumör när vi varit ute. En kväll när det snöade så ville hon busa i två minuter i snön. Annars vill hon bara gå in. Inga leksaker funkar när jag har dem med mig ut. Hon bryr sig inte om dem då.  Du tycker jag ska dra henne efter mig alltså? Tycker inte jag känns riktigt rätt..

tk1971
2018-02-21 11:14
#3

#2: om inget annat hjälper, så ja. Jag tycker inte att det "känns riktigt rätt" att du lär hunden att det är ok att den bestämmer. För det är ju det som händer nu.

[IdaSoren]
2018-02-21 11:21
#4

Jag tycker inte alls det låter som en hund som försöker bestämma, utan snarare som att den tycker att det är lite läskigt och obehagligt att gå ut. Eftersom den inte är van vid att gå promenader i okända områden utan bara har varit på sin egen tomt förut så tycker jag inte heller att det är speciellt konstigt att den är osäker. Dessutom är den ju inte van vid livet som ensamhund, vilket är ytterligare en omställning som den behöver vänja sig vid.

Du har ju bara haft henne i 6 dagar, så jag skulle ha lite is i magen och fortsätta försöka göra det till en rolig stund att gå ut. Inte nödvändigtvis stoja och busa heller, men jobba mycket med belöningar och uppmuntran, och så ta det i små steg. Finns det något godis som hon tycker är supergott så skulle jag belöna med det istället för leksaker. Är rätt säker på att det kommer lossna i takt med att er relation blir starkare och hunden börjar känna sig mer hemma i er bostad och området runt omkring. Tycker inte heller att det låter som en jättebra ide att släpa omkring hunden i kopplet, speciellt om hennes beteende beror på att hon är rädd, då kommer ingenting bli bättre av det. Men vad hennes beteende beror på är ju svårt att bedöma via text.

iiiiissa
2018-02-21 11:47
#5

Jag tycker inte heller det, och det känns inte som att hon kommer att bli tryggare av att jag drar runt med henne i kopplet heller.. Ska börja koppelträna mer inomhus samtidigt som jag leker och belönar henne så hon förstår att kopplet inte är tråkigt.  Belöning har jag alltid med när vi går ut. 

Hon har varit hos mig i 6 dagar. Van vid husse och matte (uppfödarna), sina hundkompisar och sitt hem och sin trädgård på landet. Kommer till "storstan" Jönköping (visserligen lite i utkanten), med ny matte, kattkompisar (hon har aldrig träffat katter innan men det går över förväntan) och helt ny omgivning.

Jag ska jobba på koppeltränandet inomhus och på att få henne att tycka att det är roligt att gå ut. Så släpper det förhoppningsvis snart.. Hoppas jag i alla fall…

Zadeira
2018-02-21 13:15
#6

Jag tänker att du har haft henne i 6 dagar, så nu i början kanske det inte alls gör något om hon inte vill vara ute en massa och utforska området. Det kanske ska räcka att ni "bondar" och bara njuter av att vara tillsammans för att bygga upp hennes trygghet med dig. Så länge hon gör sina behov ute så beröm, beröm och beröm och gör ute-tiden till en rolig stund oavsett om ni bara är precis utanför huset eller en bit bort. När hon varit hos dig några veckor och känner sig trygg kanske hon vill gå mer och utforska mer.

Annons:
Hornslandet
2018-02-21 13:44
#7

Tycker också ni kan ta det lugn, så jäkla bråttom är det inte. Ett helt nytt liv och ett nytt hem, ny människa och bara varat i 6 dagar. Nog sjutton kan det ta längre tid än så för en valp att vänja in sig i allt. 

MEN, till viss del håller jag ändå med #3 . Man får samtidigt akta sig lite för att fastna i en liten bubbla tycker jag. Så nej, inte ha bråttom och inte pressa valpen in i nått den uppenbart vore rädd för - men att vägra att gå åt ett visst håll måste inte nödvändigtvis vara att de är direkt rädda i den åldern heller. Och nej, det måste inte vara att de försöker "bestämma" heller, men det kan fanken bli som rena grejer de får för sig. Ibland kan man faktiskt ta på en sele på hunden och helt enkelt gå, så får den välja mellan att släpa på backen efter och att faktiskt använda benen. Det fick jag lov att göra med min valp en vecka när han plötsligt hade börjat vägra gå till bilen (även fast han inte var rädd väl inne i bilen alls). Han fick för sig nått och behövde komma över det, och efter några gånger så slutade han helt enkelt bromsa när han fattade att det inte gav någon effekt. Numera går han glatt till bilen varje gång.

Han hade även en period precis när jag tagit hem honom som var tvärtom din - han vägrade gå in i huset när vi varit ute. Blåvägrade precis utanför porten. Kunde locka med honom med godis nån gång, men sen vägrade han det också. När jag testat alla lockbeten fick jag lov att helt enkelt gå in, och han fick helt enkelt inte vägra.

Kan du inte ta dig nån annanstans och utforska med andra medel än att gå långt? Ta bil eller cykel eller nått? En dvärg är ju liten och lätt att ta med sig :) För en 6-månaders behöver inte gå långa promenader, så lek runt de närmsta kvarteren plus utforskande av andra platser man kan köra eller cykla till funkar ju fint!

[AnimeV4]
2018-02-21 13:48
#8

Håller också med att det inte är så bråttom. Sen tänkte jag först och främst på om det kunde vara att hunden får ont i tassarna av köldkramp eller att det hänt en gång och att det då blir otäckt att gå ut?

Hornslandet
2018-02-21 13:52
#9

#8 Nog kan det väl förekomma, men vad jag har upplevt är inte dvärgschnauzrar så värst väderkänsliga i allmänhet, även om förstås alla är olika som individ…

[AnimeV4]
2018-02-21 14:10
#10

#9 Det blev spontant när jag såg bilden med snöbollarna på benen. Jag vet en dvärgschnauzer som alltid fick sådana snöbollar, blev frusen och fick köldkramp. Han var dock gammal.

Hornslandet
2018-02-21 14:13
#11

#10 Jo min gamla herre jag hade en gång blev också lite frussen, han fick ha en jacka. Men som ung tänkte jag.. Snöbollarna kan ju dock vara störande på fler sätt än kyla, min nuvarande hund blir lite irriterad på viktmanschetterna efter en stund och vill bita bort dem.

Elsis matte
2018-02-21 17:45
#12

Lugn, hon har ju bara varit några dagar hos dig och senast när puberteten slår till kommer hon vara mer än sugen på att gå ut. Några idéer: Testa sätta ett Adaptilhalsband på henne. Tar några dagar för full effekt. Lätt orosdämpande och kan göra att hunden törs lite mer. Upplever du att hon fryser ute? Det är lätt att tillverka ett enklare täcke från en gammal fleecetröja eller liknande. Se till att bonda mycket inomhus. Lek, kela och träna. Ju mer hon litar på dig desto mer kommer hon att följa. Ibland skapas det ett obehag runt vissa platser och situationer. Det kan vara värt att testa vad som händer om du bär iväg henne från lägenheten och några hundra meter hemifrån. Antingen hjälper det eller så blir hon mer orolig - och i så fall gör du förstås inte om det.

iiiiissa
2018-02-21 21:05
#13

Idag bestämde hon sig för att vips så var det kul att följa med matte överallt! Hon har nog bara haft några låga dagar ^^ Hon fryser dock väldigt lätt (hon är tunnpälsad då hon är nytrimmad och ännu inte fått så mycket sträv päls ännu). Så när vi är ute en längre stund får hon ha täcke på sig. Köpte ett varmt och skönt täcke på Arken Zoo som hon tycker är varmt och gosigt.

Ska bege mig iväg med henne lite nu i veckan och utforska nya marker. Hon är väldigt cool med att vara lite överallt :) Hon verkar inte rädd för att vara på okända platser faktiskt! Bara nog något hon fått för sig. Sen har hon börjat löpa nu i dagarna så det kan ju ha med det att göra med. Stora hormonförändringar i kroppen. Och damens första löp!

Inomhus älskar hon att busa! Vi busar, gosar och tränar mycket tillsammans. För lite godis kan hon numera både sitt och ligg väldigt bra :D Min prinsessa!

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-21 21:07
#14

Så kul!

Blomblom
2018-02-22 02:31
#15

Har bara läst det översta, men jag skulle inte låta hunden bestämma. Och skulle heller inte göra "någon grej av det hela missförstå mig rätt nu Utan bära henne ut o sen gå iväg med henne kanske gå fem minuter bort fr huset. Sen låta de ta sin tid tills hon vant sig vid att vara ute i kylan lr va de nu beror på att hon inte vill va ute.. Men bara bestämma dig för att ne vi ska va ute o tillslut kommer hon haka på. Desto större grej man gör av de desto större blir de. Vet sj har nakenhund och hon hatade att va ute men man får försöka tuffa t dom lite. De kommer gå över m tiden. Bara se t att de du som bestämmer o inte hunden. Låter oxå som hon testar dig för o se hur stark du är. Men klart man ej vill dra i kopplet men nu blir de ju hon som bestämmer . Ja ja skulle bara bära iväg henne först sätta henne ner så hon snabbt kan göra sina behov o sen bära iväg henne igen längre bort o så sen ta en tur runt kvarteret o då blir de ju att hon går i kopplet. Men var det bara att få med henne ut så gör som ovanstående ☺️ Sen när hon väl är äldre om fortfarande är så att hon görs så då kan du ju bara ge liten lätt stöt i kopplet,

Blomblom
2018-02-22 02:39
#16

PS ngn skrev att man ej ska göra de hunden blir orolig för o självklart ska man inte göra ngt som gör att dom mår dåligt. Men Aldrig Aldrig undvika de som gör dom oroliga för då blir det bara värre o värre med tiden, utan ta tjuren vid hornen. Men på ett lugnt o snällt sätt såklart. ❤️❤️

Elsis matte
2018-02-22 06:50
#17

Skönt att höra! Om hon börjat löpa nu kan det ju faktiskt vara att hon inte mådde helt bra av hormonpåslaget. Vi kan ju få ont i magen eller huvudet etc och säkerligen kan tikar också påverkas.

Hornslandet
2018-02-22 09:31
#18

#13 Men du ser, inga problem. Se till att ha massa skoj med ditt lilla skägg!

Upp till toppen
Annons: