Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1306 ggr
Rimmaren
2018-02-20 20:13

Rasval

Söker en hundras som kan sitta i knät, både i soffan, i liften och i en kanot. Sen ska den oxå kunna hänga med på långa fjällvandringar, tåla att vara ute ett par timmar på skoter och hänga med i skidspåret, medans som den ska kunna ta det lugnt vissa perioder med vanliga promenader. Så lite jaktinstinkt som möjligt så jag kan ha hunden lös i skogen. Lite ”lagom” reserverad. Helst inte allt för skällig. Funderat på västgötaspets och kromfohrländer, men skriv gärna om ni inte tror dom funkar med mina önskemål. Tacksam för svar

Annons:
Kiwi2024
2018-02-20 20:23
#1

Jag tror att raserna du nämner kan funka men du kan också titta på isländsk fårhund. De kan dock skälla endel men om jag förstått rätt ganska enkelt att träna bort :)

tiger tok
2018-02-20 22:36
#2

#1 enligt min erfarenhet av isländsk fårhund (inte så stor) så är skallet ganska inpräntat i dem. TS, jag har en Västgötaspets på snart ett år, och han skulle/kan absolut hänga med på det du skriver. Han är även ganska tyst av sig, lite frustrationsgnäll om han verkligen vill något och ett "hallå, öppna dörren det är någon här, vad kul!" skall när det kommer någon, hur inpräntat skallet är i rasen är ganska spritt. Vart bor du? Du får gärna träffa honom och snacka lite Västgötaspets!

Kiwi2024
2018-02-21 07:01
#3

#2 Kan nog vara så, jag har träffat två och den ena skällde nästan alldrig och ägaren sa att det bara gällde att vara konsekvent. Men rasen kanske kan vara värd att kika på.

Upp till toppen
Annons: