Annons:
Etikettövrigt
Läst 1131 ggr
Whippet
2018-02-20 15:36

Behöver hjälp

Hej

Min ena hund Nisse, en schnauzer hane är rätt så ''aggressiv'' mot vissa andra hundar och näst intill alla som kommer hem till oss, okej nja han kan små nafsa ibland beroende på vad som sker, så han är egentligen inte aggressiv på det sättet. Han har bara accepterat våra 2 andra hundar som han då har växt upp med (den ena är min systers som vi är hundvakt åt ibland). 

Nisse är hur go, mysig och lugn som helst annars hemma och med familjen, Om någon besöker oss skäller han jätte mycket, även efteråt om vi t.ex har ätit och personen reser sig upp så börjar han skälla, han kan även bita till ibland, men han har aldrig gjort det hårt så att det har gått igenom men tror han är rädd eller nervös, för han är absolut inte aggressiv på det sättet, men jag vet inte hur jag ska lösa dethär. Vill verkligen kunna ha hem folk utan att han ska bli såhär, vet inte om det är lite pga att den andra ''stressar'' eller jagar upp honom när han skäller och sådär. Om han ska kunna acceptera att någon kommer hem till oss så måste han ha lärt känna personen och det kan ta flera dagar, och det är rätt jobbigt om vi nu måste göra sådär med exakt ALLA som kommer hem till oss. På promenader är han rätt lugn, han kan skälla till ibland mot någon men det känner jag ändå att jag kan hantera. Han ser rätt så blyg ut (på något sätt) när någon kommer hem till oss och han vet inte riktigt vart han ska ta vägen. 

Vill försöka ta med honom till min mormor och morfar (han känner dem rätt väl dock) men vet inte riktigt hur han är hemma hos andra, han brukar vara lite mer försiktigare. Tror det kan gå bra om ingen annan kommer dit? Men det är ju lite synd, är det någon som har förslag på något jag kan göra för att få honom att släppa in folk i vårt hem utan att ge dem en utskällning och nafsa? Tack på förhand <3

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-20 15:46
#1

Du lär säkert få en massa bra frågor ifrån andra, men jag tänker rent spontant att du måste se till att han inte kan nafsa/bita ifrån början! Jag skulle ha nolltolerans mot både skall och antydan till nafsande och lett ut honom till ett annat rum.

Edit: Så att han inte får vara med när han inte sköter sig, helt enkelt.

Herveaux
2018-02-20 15:50
#2

När någon kommer hem till er, är dom då fram och hälsar på Nisse eller är Nisse fram till dom? I vilka situationer har Nisse nafsat; vem gjorde vad innan det hände?
Hur reagerar er andra hund på besökare?

Om ni inte redan gör det så be gästen att totalt ignorera Nisse; inget tilltal, inga klappar inte ens en blick.
Vill däremot Nisse närma sig så kan ju gästen gärna "tappa" något gott. 
Om Nisse inte riktigt vet vart han ska ta vägen så ge honom en uppgift tex att sitta/ligga på en speciell plats i rummet där han kan ha koll på främlingen men får vara ifred. Kanske också ge båda hundarna något smarrigt att tugga på.
Att tugga brukar vara lugnande för hundar, men det finns ju alltid undantag.

När det gäller andra hundar ute så har skvallerträning hjälpt min hund väldigt mkt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Elsis matte
2018-02-20 17:21
#3

Angående att han skäller och nyper besökare: 1. Se till att han inte får möjlighet till det! Detta innebär att han tills vidare alltid ska stängas undan i ett annat rum, dit besökare inte har tillträde. Du kan gärna ge honom ett ben eller en kong att sysselsätta sig med. Detta kanske låter urtrist, men du måste acceptera hur läget just nu är och hantera situationen så att varken din hund eller besökare riskerar fara illa. 2. Kosta på er en veterinärgenomgång samt gärna undersökning av sjukgymnast (dessa är mycket bättre på muskulära problem). Det är en bra idé att kunna utesluta fysisk orsak till hans beteende. 3. Grundträna! Jag skulle lära hunden ögonkontakt (både spontant och på signal), komma, sitt/ligg + stanna kvar, gå och lägga sig på speciell plats, brytkommando samt handtarget. Träna allt detta till en nivå där han klarar relativt svåra störningar och kan hålla positionen i liggande flera minuter. 4. NU är tiden mogen att jobba på själva problemet. Besluta hur du vill att hunden ska bete sig när besökare ringer på och kommer in. Förmedla detta tydligt till honom så han inte behöver undra hur han ska tackla "inkräktaren". Jobba först med att människor han redan litar på kommer, sedan allt mer nya. Välj människor som är trygga med hundar, och ännu viktigare följer era instruktioner.

Whippet
2018-02-26 13:19
#4

#1 ska prova det, tack! #2 Nisse håller sig helst undan på avstånd, när han har naffsat kan vara när besökaren närmar sig honom (för att klappa) eller rör sig på fel sätt. Han är duktig på att lyssna iaf på mig så han går och lägger sig om man säger till honom men då ligger han där (i sängen tex) och skäms/skäller lite. Jag vill prova på total ignorering av besökaren, men det kan vara svårt ibland, den andra hunden hälsar rätt intensivt och älskar när någon kommer, han springer fram och är sällskapssjuk. Tack för tipsen, ska prova mig på detta! #3 Tack för tips! Ska prova mig på denna metoden, han är oftast duktig på att lyssna, främst på mig, så det kan ju vara en bra metod att få honom att sitta på en viss plats och vänta

I'm out Vilar huvudet i handen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: