Annons:
Etikettvalpar
Läst 1271 ggr
RödPlasma
2018-02-19 08:27

Hjälp! Maten är slut

Maten som jag fick med från uppfödaren till min 9 veckors valp har tagit slut, och beställningen som jag gjort för nytt foder har blivit försenad. Vad ska jag göra? Igår fick han kokad köttfärs till kvällsmat…

Jag kan ju inte gå och köpa ett nytt foder bara sådär, särskilt inte när jag inte har något av det gamla att blanda ut med.  Känner mig så dum som inte skickade efter maten direkt när valpen kom hem.  

Ska jag ge honom köttfärs, fisk, ris osv? Hur hade ni gjort?

Annons:
Majken!
2018-02-19 08:38
#1

Åk till en djuraffär och kör ny mat?

Changrila
2018-02-19 08:44
#2

När jag fick hem min senaste valp fick hon inte en enda portion med mat av det som uppfödaren skickat med.

Ger du färskfoder så brukar det gå utmärkt att blanda hur som helst osv utan att fasa över mellan olika sorter. Färskfoder finns i de allra flesta djuraffärer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

RödPlasma
2018-02-19 08:56
#3

#1 Det är 1,5 h med tåg till närmaste stad med denna mat, och kan tyvärr inte släpa med mig valp och 13 kg torrfoder den biten. Har inte körkort. 

#2 Jag ger torrfoder. Funderar dock på att byta till färskfoder.

Jojaton
2018-02-19 09:01
#4

#3 finns det inte i mindre påsar då? Om du ändå har en beställning på g räcker det ju med en mindre påse.

Johanna - Instagram

RödPlasma
2018-02-19 09:08
#5

#4 Aldrig sett just valpfodret i mindre påsar, hittar inte på nätet heller så troligtvis säljer de bara stora. Fodret är Taste of the wild high prairie puppy. Det är synd att det är så svårt att få tag på i butik. 

(Zooplus hade tydligen 6 kg)

Vinternos
2018-02-19 09:10
#6

Kan du inte hitta foder med liknande sammansättning? Kolla och jämför, köp en liten säck?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
RödPlasma
2018-02-19 09:27
#7

#6 Håller på att kika på det nu!

RödPlasma
2018-02-19 09:35
#8

Funderar på att köpa de största beståndsdelarna i fodret i matbutik och ge honom om jag inte hittar ett torrfoder med liknande innehåll. Finns Standardt, Royal canin och Purina i närmsta djuraffären, men innehållet där skiljer sig en del.

hemul
2018-02-19 09:45
#9

Det är väl klart att du kan ju hunden kött! Du får väl fodret du beställt inom några dagar, så om det inte blir perfekt sammansättning av mikronutrienterna speler nog ingen som helst roll.

Enda risken är väl att valpen inte vill äta torrfodret sen när den fått smaka på bättre. 😉

Hornslandet
2018-02-19 11:39
#10

Sålänge maten kommer inom några dagar är det väl ingen fara. Tänk om den hade varit dålig i magen, då hade du antagligen gett skonkost några dagar.. överkokt ris, kyckling, fisk osv.

Upp till toppen
Annons: