Annons:
Etikettaktivering
Läst 1296 ggr
Duvethon
2/18/18, 3:24 PM

"Hundkompis"

Hej, Jag undrar hur ni tänker kring detta med hundkompisar. Har tyvärr inte många i närheten med hundar och tror det skulle vara bra för min valp att lära sig engagera sig i hundar på ett positivt sätt. Vad bör man tänka på när man träffar andra ägare med hundar för att undvika olyckor? Vart är bäst miljö att träffas? Hur tänker ni kring detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Fisherling
2/18/18, 8:56 PM
#1

Hundar behöver inte en massa kompisar. Träffa stabila, vältaliga äldre hundar av olika storlekar, former och färger; absolut! Men tvinga på till lek och stoj bara för att hundarna "ska ha kompisar" är helt onödigt. 

Så undvik folk. Undvik deras hundar. Låt bara valpen träffa specifikt utvalda hundar som du VET är trevliga, stabila och har bra hundspråk. Skapa inte förväntan hos valpen att den ska få hälsa på varje hund ni går förbi. Majoriteten av hundar vill inte ens hälsa på kleti och pleti - de gillar ett fåtal hundar som kompisar, precis som vi människor.

Tinja har ett par kompisar - Benji som är familjens labbe, Kessac, en annan vallhund hon känt sedan de var små, två labradorer vi tränat mycket met och nu nyligen har hon lärt känna en labrador/rottweilerblandning som en av mina bästa vänners pojkvän äger. Det räcker gott för henne. Hon behöver inte fler och jag låter henne absolut inte hälsa på kleti och pleti.

Duvethon
2/18/18, 9:30 PM
#2

#1 Jag är av den åsikten att en hund inte har behov att hälsa på främmande hundar, trodde att det framgick i mitt inlägg… som du säger är jag ute efter stabila och äldre hundar. Han får givetvis inte hälsa på varje hund som går förbi och det finns därför ingen som helst förväntan hos honom. Vi har en hund i närheten som är väldigt gammal, de hälsat på varandra flera gånger, problemet är att min valp väldigt gärna vill busa vilket den äldre hunden inte vill. Av den anledningen tänkte jag att det vore kul för honom att träffa en annan, stabil, hund som vill busa då han är mycket lekfull.

Har fått kontakt med en ägare av samma hundras (hon har två äldre hundar) så tänkte fråga henne hur hennes hundar är och om vi skulle kunna ta en promenad någon gång :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
2/19/18, 11:41 AM
#3

Om något så hade jag varit ganska lycklig om min hund hade haft fler vuxna hundar som INTE ville leka att umgås med i närheten. Leka med din hund kan du ju göra oavsett, det är bara bra om den lär sig umgås med andra hundar utan att det måste vara lek.

Upp till toppen
Annons: