Annons:
Etikettbeteende
Läst 869 ggr
Basunen
2018-02-17 20:08

Mörkrädsla hos hund

Sen vår vovve var valp har han varit mörkrädd. Han stirrar på allt och fryser med blicken. På människor, bilar, hundar och prassel i buskarna, ibland vet jag inte ens på vad. Någon gång har han gjort utfall mot människor (även dem han egentligen känt), och hundar. Hundar har han gjort utfall mot under dagtid också, men vi har jobbat hårt med det och det har blivit bättre (fast inte så bra vi vill). Det var längesedan han gjorde utfall på kvällen mot människor. Men hans stirrande gör mig frustrerad. Jag hatar själv att vara ute i mörkret, så jag förstår att han har svårt att känna sig trygg med mig. Men han har samma beteende med Husse som älskar mörker. Jag har försökt med någon slags skvallerträning i mörkret. Mata på med massa gott. Ibland funkar det. Ibland måste man bara dra med honom. Det är som han står och funderar över om saker o ting är ett hot eller inte och hur han ska agera. Svansen är låg med tyngen på frambenen. Inget skall eller morr just nu, bara stirrande. Är en Leonberger, en rätt självständig och envis sådan (och aningen trögtänkt ibland)… väntar man ut han tar han ofta kontakt tids nog eller börjar nosa. Men det känns som ett evighetsgöra ibland. Skulle gärna vilja höra hur andra skulle träna på detta!

Annons:
[kinjelooo]
2018-02-18 09:44
#1

Hundar har bra mörkseende men för deras ögon tar det ungefär 50 min att ställas om till mörkerseende. Går man ut ur ett belyst hem rakt in i mörkret så ser de väldigt dåligt. Ha det lite halvmörkt hemma en timme innan du går ut på kvällarna och se om det gör skillnad :)

Frida B
2018-02-18 12:03
#2

Kolla hos veterinär så att han faktiskt ser… Hundar som ser dåligy brukar betee sig så. Bland annat.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Basunen
2018-02-19 19:34
#3

Tack för er input! Försökte ha mörkt hemma idag innan vi gick ut. Var lite svårt att diska och hitta ytterkläderna i mörker… hihi. Han är inte ögonlyst ännu. Har varit så mycket annat med denna herre så har inte blivit av. Men det ska göras såklart. Tror ni skvallerträning kan vara en bra grej annars?

hemul
2018-02-19 23:31
#4

Hjälpte det nåt då? Att ha mörkt alltså.

[kinjelooo]
2018-02-20 09:20
#5

Ja, skvallertränig är alltid bra! 

Hjälpte det att ha släckt hemma?

Hornslandet
2018-02-20 12:42
#6

Alltså, jag tror inte hundar blir mörkerrädda. Däremot som andra säger så ser de förstås sämre när man går rakt ut i nattmörkret från ljuset inomhus. Vidare så syns saker alltid sämre i mörkret.

Min unghund kan bli mer "stirrig" när man är ute sent på kvällen också. Men jag tror det beror på att:

Mycket färre personer/annat ute vid den tiden, och det blir alltid mer fokus på en ensam människa i skogen tex än när det är 100 människor på torget. Så lite av den effekten.

Personer en bit bort på natten ser mer dunkla/otydliga ut, studeras noggrannare.

Personer på natten kan vara lite "konstigare", dvs förfriskade, stressar i kylan för att ta sig hem, osv.

Min gör dock inte utfall, men han verkar som han helst skulle vilja springa fram och kolla av människan / människorna i fråga ibland. Särskilt om de dyker upp plötsligt runt nått hörn eller kommer bakifrån. Det är iofs mest som han vill hälsa, men ibland har han skällt till när nån har liksom dykt upp och gått rakt mot oss.

(För övrigt, varför i helvete går man i hastig takt rakt bakifrån mot en hund när man gott och väl kan gå en bit ifrån?)

Visst är väl din leonberger ung också?

Annons:
Basunen
2018-02-20 15:09
#7

#6 ja precis, han fyller två snart. Men en Leonberger mognar ju sent, så han är fortf ung. Tror inte heller han är rädd för mörkret i sig. Mer att han är en rätt osäker individ och att han blir mer osäker i mörkret, på vad han ser/hör känner. #4&5 Tror vi hade släckt för kort tid igår för att det skulle bli ngn skillnad. Sen är det ju jätteljust i trappuppgången, så jag vet inte om det påverkar. Men jag hade med mig riktigt gott godis ut igår, så han vågade t om sniffa lite på en övergiven kundvagn och bryta när han såg människor.

Upp till toppen
Annons: