Annons:
Etikettraser
Läst 948 ggr
VampireGirlElvira
2/15/18, 4:28 PM

För och nackdelar?

Hur mycket fördelar finns det på en Bouvier des Flanders? Och hur mycket nackdelar finns det? I SKK:s hemsida så står det i presentationen: ”Användningsområde: Rasens fysik och temperament, dess goda spårsinne, initiativförmåga och intelligens gör den användbar som en allround bruks- och tjänstehund. Det finns egentligen inga begränsningar för vad en bouvier kan göra om den ges möjlighet och träning. Rasen fungerar också alldeles utmärkt som familjehund och den hänger gärna med på alla aktiviteter familjen hittar på. Än idag används den som boskapsdrivare, ledarhundar för blinda, till eftersök, vakt, bruks, bevakning, räddning och som familjehundar.” ”Övrigt Då rasen är förhållandevis inaktiv inomhus fungerar den att ha i en lägenhet under förutsättning att den får ordentligt med motion och gärna ett stort område att springa fritt på. Denna ras behöver mycket motion, promenader eller en tur bredvid cykeln. Under hundens växtperiod kan man vara lite återhållsam med träningen så att ben, muskler och leder får utvecklas i lugn och ro och skapa den starka kroppsbyggnad som den förtjänar och ska ha.” MEN, med tanke på hur dom skrev här på SKK att ”Denna ras behöver mycket motion, promenader eller en tur bredvid cykeln” så hur ”aktiv” är den? Men med tanke på alla negativiteter runtomkring, så vill jag ha ett kort och ärligt svar om det är en bra hund för mig eller inte. Kommer ej acceptera att man gör en stor historia om allt igen. Jag har läst om hundrasen, MEN jag vill veta om den är bra hund såsom Golden. Håll god ton, och respektera mig för att jag frågar härute om denna hundras.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Lona
2/15/18, 5:52 PM
#1

Bara bra att man tänker efter ordentligt INNAN man väljer ras, tycker jag, så fråga på du! :-) För- och nackdelar beror ju lite på vad du vill ha hunden till, det som är en fördel för en hundägare kan vara en nackdel för en annan som har andra krav och önskemål. Så vad är det för typ av hund du letar efter? Vad vill du göra med den och hur vill du att den ska vara när det gäller tex vakt, jaktlust, pälsvård, att umgås med människor/hundar/andra djur, lättlärdhet och följsamhet mm? Någon egenskap du absolut INTE vill ha?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2/15/18, 6:08 PM
#2

Jag får erkänna att jag kikade lite på din medlemsinfo. Om du inte vill diskutera det mer ingående här så kan vi ta det på PM (om du vill), men som jag förstår det så är du i behov av någon typ av servicehund? Du får gärna beskriva lite mer hur hunden ska hjälpa dig, för jag antar att de främsta kriterierna för val av ras är att den ska funka till detta? :-) Rent spontant tänker jag att, lite beroende på hurdan hund du vill ha, så kan bouvier funka. Jag uppfattar dem som relativt stora och ”stadiga”, något egensinniga hundar som visserligen hör till bruksraserna men ändå är ganska lugna och mindre krävande än de mer utpräglade brukshundarna som kelpie, belgare och holländare. Men som sagt, skriv gärna mer om vilka egenskaper du söker. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: