Annons:
Etikettbeteende
Läst 825 ggr
Hejsvejsbanan
2018-02-13 21:43

Problem med min gd

(jag har erfarenhet av grand danois sen innan och vet hur rasen är) Hej, har en gd på 2 1/2år hon har inte haft en bra början på livet och kunde inget och var i princip bara rumsren när hon kom som 9 månaders valp. Jag har tränat henne och nu är hon som en vanlig hund mot oss men har börjat fått problem nu.. hon är fortfarande rädd om man höjer armen (som att han har blivit slagen) är väldigt stressad när det är mycket människor och HATAR mörkhyade människor. Säger ifrån alltså naggar till, om vi säger ifrån om hon gör något som hon inte får. Hon är väldigt ostabil och jag litar inte på henne. Vi kan inte ta med henne till människor utan att tänka 20 steg framåt, det får inte komma in en ny människa in där hon är då blir hon väldigt väldigt rädd. Vi kan inte ta med henne in till människor som inte är van osäkra hundar (alltså de får inte hälsa på henne luta sig över henne röra henne titta på henne då blir hon väldigt rädd) ingen förutom jag och min sambo får gå rakt fram mot henne då blir hon rädd. Hon får sitta i bilen ibland men blir väldigt rädd om någon kommer mot henne utanför bilen. Hon är mer rädd för män än kvinnor (första uppfödaren var kvinna vet ej om hon hade henne ensam eller med andra och hon hade drog problem) Hon kan inte följa med någonstans och det gör att jag är mer hemma och det känns som att hon inte mår så bra i huvudet? Om att omplaceras skulle vara svårt Då den personen måste bo mitt ute i skogen inte ha barn (livrädd för barn) inte träffa så mycket människor och inte ta med henne där det finns mörkhyade, inte ha så mycket olika människor som kommer hem till dem. Måste kunna om hundar och förstå vad hon behöver. Hon är kollad hos vett för någon månad sen för att se så hon inte har ont/är sjuk Men frisk som en nötkärna.

Annons:
[IdaSoren]
2018-02-13 22:14
#1

Vet inte riktigt var man ska börja här men har du tagit hjälp av en tränare? Jag hade nog börjat med att vända mig till en duktig hundtränare för att få hjälp med vilka metoder du ska använda och hur du ska tänka, eftersom hunden redan verkar ha utvecklat så pass starka rädslor.

Skulle inte heller ha övervägt omplacering av en sådan hund.

Herveaux
2018-02-13 22:17
#2

Kontakta en duktig tränare eller hundpsykolog som kan göra en utvärdering och ge er verktyg för att hjälpa henne.

Om du inte känner att du har ork eller engagemang för att jobba med henne så kanske det vore bättre för henne att få somna in?
Att omplacera en sån här hund kan vara väldigt svårt. 

Jag var avlastningshem åt en fruktansvärt nervös och lättstressad GD-tik för ett par år sen. Dom letade efter ett nytt hem åt henne länge (över ett år) utan framgång. Till slut valde dom att avliva, vilket nog var det bästa för den hundstackaren.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Hejsvejsbanan
2018-02-13 23:09
#3

Går på ett gymnasium och har två som hjälper mig (de tränar minhundar och har lång erfarenhet av hundar med probelm) jag gör som de säger och de hjälper mycket men hon ändras inte hon har blivit lugnare när vi är hemma men inte mer :( Ensam med henne är är hon underbar men så fort något litet händer blir hon en helt annan humd

Hejsvejsbanan
2018-02-13 23:12
#4

Jag gör allt för att hon ska bli 'bra' hon har blivit mycket bättre än när hon kom men det har tagit stopp för henne nu, jag tycker väldigt synd om henne när vi inte kan ta med henne medans vi tar med hennes ena vän( 2 till hundar) får följa med men inte hon

Hejsvejsbanan
2018-02-14 08:23
#5

Överväger självklart att om jag ska ha kvar henne eller avliva tyvärr men det känns som att hon inte mår bra även med all hjälp hon får

Herveaux
2018-02-14 09:43
#6

#3 Bra att du har lite stöd från dom på skolan iaf. Har du pratat ,med fler tränare? 
När du skriver "Säger ifrån alltså naggar till, om vi säger ifrån om hon gör något som hon inte får. Hon är väldigt ostabil och jag litar inte på henne." Hur korrigerar ni henne? Att bli fysisk med en sån här hund brukar sällan bli bra. Vad är det som gör att du inte kan lita på henne? Låter som du beskriver en väldigt harig och nervös hund, menar du att hon kan bli aggressiv och utagerande när hon blir stressad och trängd?
#4 Hur hanterar hon att lämnas ensam? (Eller menar du kanske att hon lämnas med hundvakt?) Hur trivs hon med den andra hunden ni har? Är den ett stöd eller mer stress för henne?
#5 Vet inte vad ditt inlägg i #0 slog an hos mig, men har drömt om det här inlägget inatt.😢 OM ni skulle överväga att leta efter ett nytt hem, vart i Sverige finns ni? Norr, söder, mitten?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Hejsvejsbanan
2018-02-14 12:32
#7

Det hände när jag ställde mig ivägen Inte aggressiv men kan säga ifrån om hon blir trängd när det är någon som hon inte känner kommer för nära. Hon fungerar bra när hon blir ensam lämnad men då är hennes vänner med och hon älskar att ha hundar runt om sig som hon kan leka med och bara vara med. Hon är mycket bättre nu än när hon kom och gjort väldigt mycket framsteg men jag har gjort det bästa jag kan Vi har pratat och vi kommer försöka få henne att bli bättre men att vi först och främst ska leta efter ett hem till henne och ha hårda krav men om ingen passar eller att vi inte hittar rätt människa/or så blir det nog avlivning😔 Vi bor ungefär 1 1/2 timme ifrån sundsvall

Upp till toppen
Annons: