Annons:
Etikettbeteende
Läst 735 ggr
idamadelenemoren
2/12/18, 5:49 PM

Osäker hund

Hallå hallå. Jag har en fruktansvärt osäker tik hemma. Hon kan bli rädd för vad som helst, och vem som helst. Även folk hon kan ha träffat enstaka gång innan kan helt plötsligt vara skitläskiga. Försökt söka och kolla efter tips på hur jag ska lyckas träna bort de och liksom höja hennes självkänsla, men inte hittat något som liksom passar in i vår vardag. Grannarna i trapphuset är livsfarliga, brevbäraren är hemsk när han släpper ner post i brevinkastet. Människor som är ute samtidigt som oss (dag som natt) är skitläskiga, spelar ingen roll vad dem gör, var dem går eller vem de är. Cyklar, permobiler och barnvagnar är oftast asläskiga. Att bo relativt centralt i en by blir inte särskilt hållbart. Hon är ganska stor. Blandras mellan schäfer och rottweiler, fyller 1 den 25 februari och väger ca 31kg. Så, nån som känner igen sig och/eller har lite tips? Vill inte att hon ska gå runt och vara rädd :/

Annons:
Vinternos
2/12/18, 6:27 PM
#1

Hur yttrar sig osäkerheten/rädslan, gör hon utfall eller är hon undvikande? Försök att skapa positiva kopplingar, skvallerträning är för de flesta väldigt effektivt.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

idamadelenemoren
2/12/18, 10:01 PM
#2

#1 de beror lite på. Ibland kan hon morra och resa ragg, ibland skäller, ibland gör hon utfall.

Duvethon
2/12/18, 10:59 PM
#3

Är det något som uppstått nyligen eller har tiken varit osäker sedan hon var valp?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

idamadelenemoren
2/12/18, 11:05 PM
#4

#3 - nej nyligen skulle jag inte vilja säga. Något säkert, men mestadels har saker hänt utspritt genom hela uppväxten. Har två grannhundar som gjort utfall och skällt ut henne sen hon va liten, och ett par hundar till, så hon är osäker mot andra hundar, och gör utfall hon oxå. Nån gång när hon va yngre träffade hon på en full kvinna hon inte kände (jag va inte med utan de va hundvakten) och jag vet inte riktigt vad som hände men hon är osäker mot folk hon inte träffat innan, men de är bara vissa. En unge sprang rakt mot henne med en barnvagn när hon va yngre, så hon är rädd för barnvagnar som kommer emot henne. Av nån anledning reagerar hon oftast på män, men utan att något hänt (vad jag vet).

Majken!
2/13/18, 6:24 AM
#5

Är du säker på att det verkligen är osäkerhet? Du har ju en blandning av raser som har stora reaktioner och som gärna vill kontrollera sin omgivning och även larma/vakta, då har man ofta den typen av beteende som du beskriver. Skit i orsak just nu, jobba mycket med lydnad istället. Massor av självbehärskning samtidigt som du kan ställa krav på att t.ex. inte titta på andra hundar.

Upp till toppen
Annons: