Annons:
Etikettövrigt
Läst 703 ggr
Jetaime
2018-02-12 16:42

Åksjuk valp!

Japp, som rubriken lyder så är min lilla valp åksjuk! Inget jag har varit med om tidigare med min andra aussie eller familjens hundar… (hon är 17 veckor och har bara bott hos mig lite mer än en vecka, men uppfödaren upplyste mig om detta redan innan hämtning eftersom vi hade ett par timmar bilen påväg hem.. )

Hon har mer och mer ogärna velat hoppa in i bilen, men protesterar inte jättemycket och tycker det är okej att vara I bilen… Men när vi kommer fram (även om vi bara har kört i typ 10 minuter) så är hon väldigt illamående och dräglig och eller har kräkts. Däremot är hon ganska opåverkad när hon kommer ut från bilen.

Någon som också haft en valp/hund som blivit åksjuk? Vad gjorde ni för att underlätta för hunden och när började det bli bättre(om det blev det?) Jag  försöker bara att inte ge henne mat allt för tätt in på att vi ska åka.. Kan det vara så att burens placering påverkar mycket? Hon åkte i sele i baksätet hela resan hem (15 timmar lite drygt) och visade ingen som helst tendens till åksjuka då.. Tänker att det kanske kunde vara ett alternativ att sätta upp en bur i baksätet eller liknande? (nackdelen är ju försåts då att hon inte kan sitta med min andra hund). Kom gärna med tips och idéer och hur ni gjorde :)

Annons:
Duvethon
2018-02-12 20:15
#1

Min valp var åksjuk hos uppfödaren och när vi hämtade honom (4 timmars bilresa) spydde han väldigt mycket i bilen. När vi kom hem tyckte han det var jobbigt att åka bil (vi använder bilsele) och han gnällde och hoppade mot fönstret. Jag tog med honom på en bilrunda runt kvarteret och gav honom godis, tror jag gjorde detta 2-3 gånger. Sedan utökade vi resorna och nu älskar han att åka bil! Han brukar sitta och kika fint genom fönstret eller så sover han hela åkturen haha.. han tycker att det är väldigt avkopplande :) det jag gjorde var alltså att utöka resorna successivt och vänja honom vid att åka bil och detta gick väldigt snabbt. Vi åker bil med honom flera gånger i veckan så han behövde vänjas vid det tidigt… så mitt tips är att ta kooorta resor och sedan utöka! återkoppla gärna hur det går för er :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
2018-02-12 23:03
#2

Hon är valp, det kan mycket väl gå över när hon blir lite äldre av sig självt.

Min kräktes några enstaka gånger som valp. I princip alla gångerna hade han fått mat relativt nära inpå före resan. Jag började med en timmes-regel (ungefär) från mat till bilresa, sen hände det aldrig igen.

Han vägrade även gå till bilen under nån månads period. Väl inne i den så klagade han inte dock.. Även det försvann. Nu åker han bil varje dag, aldrig illamående och hoppar in självmant. Han kom över de stadierna helt enkelt och mår fint nu :)

[Forest]
2018-02-13 20:37
#3

Våran Donna mådde verkligen dåligt av åka bil. Vi testa allt möjligt. I bur, täckt bur,större/mindre bur inget funka. Det var inte förens hon var 3 år som det funka hon sitter bältad jag bredvid så hon är i mitt knä. Hon är inte rädd sluta vara det vid 3 års ålder. Vi har alltid åkt bil korta som längre sträckor. Roligt avslut nä inget hjälpte henne vet inte vad som fick det att vända heller. Testa med bur o täck buren ha med dig byten om hunden kräks så man kan byta till rent underlag. Vi hade med oss flera byten då Donna kräktes.

Upp till toppen
Annons: