Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2270 ggr
neko
2/12/18, 3:31 PM

Koppel

Vilket är ert favorit koppel och varför? 🙂

Har testat en del men inte hittat något jag verkligen gillar.

Annons:
Jetaime
2/12/18, 3:39 PM
#1

Hurttas rundsydda 11mm är mina favoriter! Sköna att hålla, lätt om man har flera hundar, reflex, snygga färger och hållbara/bra kvalité! :)

hemul
2/12/18, 4:29 PM
#2

Vanligt läderkoppel. Står inte ut med nåt annat. Tycker tygkoppel är stumma och konstiga.

tiger tok
2/12/18, 5:06 PM
#3

Läderkoppel, ca 180-200 cm. Håller längst och är smidigast.

JoannaLi
2/12/18, 5:07 PM
#4

Jag gillar relativt smala antiglidkoppel. Då behöver jag inte använda så mycket handstyrka för att hålla kvar koppel vid problem, utan kan lita på antiglid-funktionen. 

Men, nu med en lite trevligare hund går jag ofta med ett mjukt textilkoppel från Björkis :)

[IdaSoren]
2/12/18, 5:13 PM
#5

Använder Metizos 20 mm koppel, köpte det mest för att det skulle matcha selen, men gillar att det är tunt, lätt och följsamt. Det är ju även toppen att det har insydd reflex så att man syns lite extra bra.

[kinjelooo]
2/12/18, 7:31 PM
#6

Mitt favvo har hittills varit Julius k9 antiglid, då den är tjockare och mjukare än andra antiglidkoppel jag har haft, mycket skönare i handen. 

Men nu har jag beställt ett i BioThane för att testa, vet väldigt många som är supernöjda. Det ska vara mjukt men starkt, inte bli halt i regnet och lätt att skölja av om det blir smutsigt.

Annons:
Jojaton
2/12/18, 7:33 PM
#7

Föredrar vanliga läderkoppel :)

Johanna - Instagram

Lona
2/13/18, 1:08 AM
#8

Alacs extra långa läderkoppel, med BGB-hake.

Labben har dock nästan alltid retrieverkoppel, då gillar jag tex Rubins koppel. Helst skall även de vara extra långa och gärna med reflex invävt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
2/13/18, 8:38 AM
#9

Flexikoppel och lååånga läderkoppel.

Har ett läderkoppel som är vegetabiliskt garvat, med pistolhake och det är sytt i båda ändar istället för flätat. Det är det bästa läderkoppel jag haft.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

peafie
2/13/18, 8:39 AM
#10

När vi är ute korta rundor har vi läderkoppel. Jag har ett ljuvligt läderkoppel som jag köpte när C var valp. Alla frågar varifrån det kommer men jag minns ju inte… 

Annars använder vi i princip endast retrieverkoppel från Hunter. De är lagom tjocka och glider fint. Dessutom är de himla vackra. 🙂

Ibland har de sele + långlina på och då använder jag ett längre grimskaft och en longerlina för häst som jag satt karbinhakar på. När de är så långa så är det skönt med tyg, de blir lite mer hanterbara då.

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
2/13/18, 8:47 AM
#11

#9 har letat så länge efter ett Läderkoppel som är sytt, men jag hittar inget!?

Vinternos
2/13/18, 8:57 AM
#12

Håller med #1, till stora hundar föredrar jag dock ROK straps eller MR koppel.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Fisherling
2/13/18, 9:02 AM
#13

Jag har ett riktigt fint läderkoppel och halsband. Svart med guldspännen, köpte det i norrland. Älskar det.

Men all-time-favourite är nog retrieverkoppel. Fy satan vad de är användbara! Och enkla att stoppa undan, väger ingenting, perfekt för mig som hatar att bära saker.

Annons:
tk1971
2/13/18, 10:02 AM
#14

Min nya favorit är det här extralånga valkkopplet från Häromi: https://www.haromi.se/valkkoppel-350-cm-p-2454.html Jag använder det till unghunden som har mycket energi. Bra för att träna följsamhet, och fäster jag det i selen med en karbinhake får jag ett dubbelkoppel som vi använder för träning enligt ttouch-metoden. Den andra hunden är väldigt följsam och drar inte ett dugg i kopplet, så där spelar det inte så stor roll vilken typ av koppel som används. Oftast brukar jag ta ett stabilt textilkoppel, typ smalare valkkoppel.

malinroth
2/13/18, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ett smalt, normallångt läderkoppel med pistolhake. Favorithalsbandet är ett lila skinnhalsband med tennbroderi! 😍

Lona
2/13/18, 5:56 PM
#16

#15, Åh, jag älskar tennbroderier, vare sig det gäller smycken till mig, häst- eller hundgrejer😍. Var har du köpt halsbandet?🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

panini
2/13/18, 6:19 PM
#17

Flexikopplet på 5m för vanliga promenader men vid träning eller när vi umgås med andra hundar så gillar jag det vanliga läderkopplet, tror mitt är ifrån Ullared.

[Forest]
2/13/18, 6:24 PM
#18

Favoritkopplet är ett i läder som är säkert 15 år :) Det är lagom smalt gissar på 5-7 mm brett liten hake så det passar en liten hund. Efter det är det et runt koppel har två av denna minus får den då den är en aningen kort men stort plus för att de inte trasslar ihop sig med andra koppel. Det är skönt när man har fler hundar som byter sida med varandra ;) 

Favorithalsband är två breda halvstryp, kanon fina och fynda dom för 25 kr st.

hemul
2/13/18, 6:50 PM
#19

#11 Finns, men det är svårt att hitta. T.ex. det här.
http://limex.se/product.html/eaton/koppel?category_id=707

Man ser inte pris utan att logga in, men du kan kolla på zoo.se om du inte vill regga dig. De har det.

Här är ett annat. Verkar som om man måste logga in där också.
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=8250

Har även sett såna koppel i fysisk butik som inte tillhör de stora kedjorna. Men de var jättedyra, typ engelska handgjorda.

Tycker inte heller om flätat. Vet inte varför egentligen. Tycker väl det är fult bara kanske.

tiger tok
2/13/18, 7:15 PM
#20

#19 jag vill inte ha flätningen för att den åker ihop och blir som en hård knut om man inte går och sträcker ut den hela tiden.

Annons:
MoaL
2/14/18, 9:27 PM
#21

Alacs flätade läderkoppel med bgb-hake.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: