Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1643 ggr
Therapydog13
2/12/18, 1:46 PM

Vilken ras?

Vilken ras låter detta som? 🐶

- Inte större än ca 40 cm.

- Frisk ras med lite rasbundna sjukdomar.

- Gillar närhet och är social.

- Inte skällig.

- Pälstyp spelar ingen roll.

Fysisk aktivitet: Promenad 1h + kissrundor. Ut och cykla någon gång då och då.

Mental aktivitet: lätta-avancerade tricks, hund parkour, eventuellt rallylydnad. (inget intresse att tävla.)

Annons:
Lojs
2/12/18, 2:03 PM
#1

Basenji kanske? De har dock många andra ljud för sig istället för att skälla. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
2/12/18, 2:30 PM
#2

Podengo pequeño. Finns slät- och strävhår.
https://www.skk.se/sv/hundraser/podengo-portugues-cerdosopequeno/
Kan nog skälla för att varna när nåt är på gång, men vad jag hört är det inte svårt att hålla på en acceptabel nivå. Har jakt i sig, men det varierar väldigt mellan individer och de drar inte iväg (de ska jag inom synhåll från ägaren). Enligt utsago ska det vara lätt att stävja det också. Har träffat en del och är väldigt charmad, men har inte haft någon, så det om skall och jakt är enbart sånt jag hört från ägare och uppfödare. De senare uppfattade jag som seriösa och måna om att det skulle bli rätt, så jag tror inte det var säljsnack. Har en grannskapet och han fullständigt skiter i harar och sånt som vi har gott om här. Han tittar på dem och viftar på svansen, men mer är det inte. De gillar att springa och är uthålliga, så cykling är perfa!

hemul
2/12/18, 2:32 PM
#3

Just ja, mentaliteten. De gillar fart och bus men sägs ha inbygd avknapp. De jag träffat har verkligen varit så. Lugna och trevliga, men händer nåt kul är det full sprut direkt!

Changrila
2/12/18, 2:38 PM
#4

Kanske en italiensk vinthund?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

malinroth
2/12/18, 8:38 PM
#5

Bedlington terrier ☺ Hanar kan passera 40cm med någon cm, tikar ofta strax under.

CorneliaAndersson
2/13/18, 11:11 AM
#6

Västgötaspets? :)

Kanske helt fel, men ändå ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
MariaCL
2/13/18, 11:24 AM
#7

Tycker att det låter som en exakt beskrivning av min italienska vinthund Otis ;)

parsley
2/13/18, 1:11 PM
#8

Spetsar är trevliga på många sätt, men de har lätt för att skälla. Så har man känsliga grannar eller helt enkelt inte vill ha en skällig hund, så är nog inte spets ett första handsval. 

Vår kleinspitz är i och för sig inte speciellt skällig. Han skäller när någon i familjen kommer hem eller när han ser någon han känner utomhus. Kleinspitzen är 26 cm +/- 3 cm i mankhöjd och dessutom är den ganska nätt i kroppen. En del småhundar kan få problem med tänderna eller inte tappa sina mjölktänder, utan att veterinären behöver dra ut dem under narkos. Jag nämner det eftersom du vill ha en frisk ras, utan rasbundna sjukdomar och då kan även tänder vara värt att tänka på.  Vill man cykla med en såpass liten hund, så får man nog räkna med att ha den i cykelkorgen.

Har du tittat på hundraserna i grupp 9, sällskapshundar?

Therapydog13
2/13/18, 1:47 PM
#9

Tack för alla förslag! 🙂

Basenji har jag kikat lite på innan men det känns som att den är för egensinnig för mig.

Podengo är helt klart intressant, den ska jag kolla mer på.

Italiensk vinthund har jag alltid varit småkär i så det kan helt klart vara ett alternativ.

Spetsar har vi haft i familjen innan och jag gillar inte det höga och gälla skallet dom flesta har.

Therapydog13
2/13/18, 3:55 PM
#10

Bedlingtonterrier ska jag också kolla på 👍

CorneliaAndersson
2/15/18, 10:51 PM
#11

Oj, inser nu att jag har blandat ihop lite. Vart helt inne på att du hade en hund och att vi skulle gissa ras 😴

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Jennicas
2/16/18, 12:12 AM
#12

Powder Puff! Eller den nakna varianten, Chinese Crested, för att mer crazy utseende :D

malinroth
2/20/18, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Här själv två bedlingtonterrier. Dimma 7år och Kärstin 9veckor. Väldigt lättsamma hundar. De flesta bedlington som jag känner till skäller inte desto mer, möjligtvis en eller ett par skall då posten kommer osv. Väldigt lugna och mysiga inomhus men utomhus är det full fart dom gillar att springa! Kräver inte så mycket men klarar av att hänga med på det mesta, roliga att träna olika hundsporter med. :) Krävs endel pälsvård, ju längre päls desto mer måste man borsta för att det inte ska tova. Klipper man lite oftare behöver man inte borsta mer än kanske i gång i veckan för att hålla efter och undvika tovor. Väldigt mjuk och mysig päls som inte fäller. ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: