Annons:
Etikettbeteende
Läst 833 ggr
Edithstridh
2018-02-12 12:02

Hona med hona eller hane?

Hej alla hundälskare! Jag tänkte bara fråga er om någon vet om en hane eller hona är bästa sällskapshunden till hona…. Det kanske skiljer sig från hundar till hundar, men hur är det för er med fler hundar? Skulle ni rekommendera en hobbyns till eller en hane?

Annons:
Fridaaaa
2018-02-12 12:15
#1

Personkemin är det viktigaste

Vi har två tikar :) Min ena svägerska har tex en av varje :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
2018-02-12 12:21
#2

Man bör nog tänka en del på individen. Vet de som har två tikar där det fungerar fint, och en annan jag känner har två tikar som bråkar en hel del då o då..

För mig tex hade en lite äldre tik varit bäst som sällskap till min unga lite galna herre, han lyssnar verkligen och respekterar tikar ordentligt.

JoannaLi
2018-02-12 13:58
#3

Det beror mest på vad man själv trivs med bäst, och vilken individ man har. T.ex. min hane bryr sig inte alls om kön på sällskapet han har, men jag föredrar tikar, så nästa blir troligtvis tik. 

Hade jag föredragit hanar, men min hund bara gillar tikar, så hade man fått överväga.

hemul
2018-02-12 14:46
#4

Hundpodden Vår bästa vän hade ett avnsitt om när hundar inte går ihop. Orkar inte leta, men det finns där. Ivf sa de att om det skiter rejält sig mellan två tikar är det mycket värre än mellan hanar och ofta är omplacering av den ena enda lösningen. Kan ju vara värt att tänka på. Men för de flesta går det ju hur bra som helst. Fråga uppfödaren också! De har ju erfarenhet.

Vinternos
2018-02-12 17:21
#5

Det är högst individuellt, men KAN även vara rasbundet. Har haft flera tikar ihop och aldrig haft några problem. Vanligast är väl att man rekommenderar att ha två av olika kön, men likväl där kan problem uppstå. Vissa hundar trivs bättre som ensamhund, andra i flock. Därför är det nog viktigare att se till individen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Forest]
2018-02-15 19:11
#6

Vi har tre tikar. Vi brukar ibland vara lite hundvakt/avlastningshem till olika hundar i olika åldrar. Har stött på en gång ett "problem" o det var en akut hund som vi tog en liten tik. Hon hade väl lite mer terrier i blodet hon hon börja bråka med våran då yngsta tik för små saker typ ville ha den leksaker ben mm. Det gick inte ha det så hon flytta till sin ägare då h*n hade fått en bostad. Jag hör ofta att bråkar tikar är det på mer på allvar medan hanar mer gruffbråkar. Tror inte helt på den biten, tror mycket är ägarens roll regler och kemin mellan hundarna. Sen kan det vara olika beroende på raser med vi har bara hundar från ras grupp 9 pudel. Men hundvakt till olika raser stora som små.

Annons:
Changrila
2018-02-15 20:10
#7

Det är delvis rasbundet, delvis individuellt. Vad man också bör ha i åtanke är vad man gör om man har en hane, en tik och ingen är kastrerad. De behöver då på något vis separeras när tiken löper och det kan vara extremt svårt för många. Det är också en av huvudanledningarna till att jag fortsätter med tikar efter att min första hund var en tik.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: