Annons:
Etiketthälsa
Läst 1820 ggr
EmelieJax
2018-02-11 23:39

Sporimune tips och trix

Har nyligen börjat ge min hund Sporimune, den är ju inte jättepoppis om jag säger så. Vi ger den samtidigt som han får mat, egentligen ska den ju ges på fastande mage för att få bäst effekt men vet kom fram till att biverkningarna skulle bli mindre om han fick det i samband med mat den första tiden. Första dagen blandade jag det med maten, lite äckelminer men han åt upp, problemet: han slickade inte ur skålen och rester av medicinen låg kvar. Hällde i lite matolja och det slickade han glatt upp (matolja får han ibland när han är hård i magen och även för huden). Dag två försökte jag ge det i munnen (långt bak i mungipan/kinden) total protest och hälften rann ut. Är så rädd för att ge det ”långt bak på tungan” som det står då jag är rädd att han ska aspirera ner det i lungorna. Min fråga nu, kan jag blanda det med olja eller äppelcidervinäger eller annat för att förbättra smaken? Eftersom vet sagt att han ändå ska ha det i samband med mat. Eller har någon något smart tips? :)

Annons:
mmey
2018-02-11 23:55
#1

Åh, så det blev sporimune, hoppas det kommer att hjälpa er!! Jag har tyvärr inget tips mer än att vara ihärdig när ni väl kommit till det att han inte ska blanda det med nåt. Stort lycka till!

EmelieJax
2018-02-12 08:36
#2

Ja det blev det, funkar det inte i längden får vi väl testa Atopica ;) Tänkte vara lite snäll mot plånboken om det går. Tack!

Lona
2018-02-12 09:31
#3

Matolja kan vara lite olämpligt då det är så fett vilket skulle kunna påverka upptaget av medicinen. Äppelcidervinäger är ju surt, vet inte om det också kan påverka? Hur är det med andra flytande eller puréaktiga saker? Burkmat, leverpastej (helst mager), mjukost? Hur får han sin vanliga mat? Halvt OT men observera att han inte ska vaccineras medan han äter ciklospirin, fast det kanske du redan har koll på :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

EmelieJax
2018-02-12 16:21
#4

#3 Äppelcider är väldigt surt men ska vara bra för mycket både invärtes och utvärtes, sprayar honom med utspädd äppelcidervinäger och det gör under för klådan :) All mat påverkar ju tyvärr upptaget av medicinen, den blir mindre effektiv. Angående oljan så är det faktisk veterinärens rekommendation vid hård mage och irriterad hud men det kanske jag ska sluta med hehe. Han får torrfoder precis som det är, han äter veterinärfoder eftersom han har njursvikt. INGEN har sagt att han inte får ha vaccin?!?! Herregud det måste jag ta upp med vet, han får allergivaccination samtidigt. Läste något om det men tänkte att det kanske bara var vanliga årliga vaccinationer. Tusen tack för att du tog upp det!!

Lona
2018-02-12 17:53
#5

Han kan ju äta olja, fast inte ihop med medicinen utan separera intagen :-). Vad händer om du ger tex Hill’s r/d på burk, ungefär en matsked som du blandat med medicinen? En öppnad burk håller ju bara några dagar, men du kan frysa in småportioner (jag använde diskade snusburkar!) alternativt frysa dem i en istärningsbricka. Jag TROR inte att vaccinationsförbudet gäller även allergiinjektioner utan just när man ger vaccin mot sjukdomar, dvs vanliga ”trippeln”, kennelhosta, rabies mm. Där ger man ju faktiskt lite av smittämnet vilket inte är bra för en hund där man sänkt immunförsvaret. De vaccinationerna ska man ändå vara lite försiktig med när det gäller en hund med njurinsufficiens.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

EmelieJax
2018-02-12 19:34
#6

#5 Oh smart med burkmaten, sambon snusar så kan ju sno hans burkar ;) ska defenitivt testa det, tack! Ska höra med vet angående vaccinet för säkerhets skull, hans årliga vaccin är redan försenat, skulle fått i januari men vet ville inte ge honom eftersom han fick cytopoint samtidigt, sen blev han ju sjuk igen så vi får väl se när han kan få sin årliga vaccination. Sporimune funkar för övrigt väldigt bra och det är första gången på 2 år min hund är helt klådfri, och hudinflammationen har lagt sig. Hoppas bara på att njurvärdena ligger stabilt vid återbesöket om 2 veckor, Sporimune kan ju tyvärr påverka njurvärdena om hunden redan har njursvikt, peppar peppar :) Tusen tack för tipsen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: