Annons:
Etikettvalpar
Läst 3701 ggr
RödPlasma
2018-02-11 11:02

Valpfrågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen fått hem min valp. Han är helt underbar och vi kommer redan bra överens. Men eftersom jag aldrig haft valp förut så har jag en del frågor och funderingar. 

1. Hur får jag honom att sova på natten? De tre nätterna han har vart här så har vi gått ut 4 gånger/ natt. Jag går alltså ut så fort han vaknar. Problemet är att han inte verkar sova så mycket på natten. Han ligger mest och biter på kudden och täcket, dock har jag inte hört honom gnälla en enda gång på nätterna. På kvällarna sover han en hel del, alltså innan läggdags, för att sedan bli pigg inför natten. Han sover även länge på morgonen.  (Han sover med mig på en madrass)

2. Hur mycket ska man leka med/aktivera en valp under en dag? Om vi lekt ca 15 min så kan jag tycka att det är dags för honom att varva ner lite för stunden, men det kanske är fel tänkt? För att lugna ner honom brukar jag ta upp honom i famnen och hålla honom tills han somnar. Ska man leka mer med honom när han är uppe i varv? 

3. Måste man blötlägga torrfodret? Han verkar bara vilja äta det torrt. Han ska äta ca 4 dl om dagen, men när jag blöter fodret äter han knappt 2. 

4. Har ni några bra tips på att bygga en stark relation med valpen? 

5. Vilken försäkring rekommenderar/har ni?

Fyller säkert på med fler frågor efter hand, det är mycket funderingar som kommer upp såhär i början!

Annons:
mmey
2018-02-11 11:16
#1

Det bästa tipset jag har vad gäller rastning om natten är att se till att han inte kan lämna sin bädd om han vaknar om natten genom att ha ex kompostgaller runt. De vill sällan kissa på samma ställe som de sover, så måste valpen kissa kommer den troligen börja gnälla och du hör det och kan ta ut den. Gör ingenting kul alls, direkt ut, beröm lugnt när den kissar/bajsar utomhus och sedan direkt in till bädden igen, han ska inte lära sig att det är kul att gå ut på natten, och inte rastas onödigt ofta på natten så att han sen får problem att hålla sig hela natten även i vuxen ålder, lär honom direkt att på natten sover vi och går endast ut i nödfall. Detta har fungerat för mig och alla jag känner med hund som kört detta. Vad gäller försäkring hade jag Agria på min vovve och har varit hur nöjd som helst. De har aldrig krånglat, trots att min hund fick springa till veterinären så ofta att jag konstant var inne i en självriskperiod, inte heller när han fick somna in vid två års ålder pga av hans sjukdom och fick ut livförsäkringen utan krångel inom några dagar. Jag hade allt i hans försäkring, rehab, medicin m.m. vilket jag är väldigt tacksam för idag då han behövt det. Förhoppningsvis kommer du inte behöva använda försäkringen för att din hund kommer vara frisk, men OM så inte blir fallet är det otroligt skönt att veta att pengar i alla fall inte är det största problemet, man har nog med att oroa sig ändå.

Sasmal
2018-02-11 13:22
#2

#0 OT Men vad är det för ras?

Elsis matte
2018-02-11 17:27
#3

1. Håll honom mer vaken på kvällen så lär nattsömnen bli bättre. Du kan lägga in någon liten aktivitet, ex godissök, träna, tugga ben, någon timme innan läggdags. Ibland måste man justera valpens dygnsrytm lite, men ha tålamod, det kan ta lite tid.

Belzebubble
2018-02-11 18:10
#4

Vad gäller aktivering. Jag har alltid tänkt att hunden måste kunna bara vara. Så ibland lekte vi och ibland gjorde jag annat och hunden fick sysselsätta sig själv (då självklart rastad och med tidigare lek). Jag avbröt alltså leken och lät hunden hålla på tills hon själv somnade. Ibland fick hon begränsad utrymme för hon blev lätt taggad av katten… Och vad gäller maten: tänk på att torrfoder sväller upp. Så han äter mindre av om du blottlägger för att han blir mätt snabbare, det tar ju mer plats i magen direkt. Torrfoder måste ligga i magen en stund innan den sväller upp och det gör att hunden lätt kan äta för mycket. Min hund föredrog det torrt, så då fick hon det så.

Hornslandet
2018-02-11 18:17
#5

Kan inte just svara på #1, där hade jag tur med min valp som sov på natten och ganska fort kunde hålla sig. De gånger han vaknade och låg och flåsade gick jag ut med honom så han fick kissa/bajsa, sen in igen. Efter ganska snar tid så hände det aldrig längre.

2. Försök lära dig känna efter. Men jag tycker iaf det är viktigare att en valp lär sig kunna vara lugn/ha det tråkigt än att han ska kunna vara högaktiv långa stunder! Tycker inte du tänker det är fel. Somnar han så är han ju antagligen trött nog för det, toppen! Annars kan du ju åtminstone göra pauser i leken, och fortsätta efter en stunds inaktivitet.

3. Nej, det tycker jag inte. Han dricker väl vatten? Min åt det torrt från början, men tvärtom mot din så gillade han blötlagt mer så jag började med det.

4. Lek med din valp! Ha roligt! Jobba på att din valp skall se dig som en riktigt rolig jäkel. Det kommer du ha igen sen. Dra till olika miljöer, utmana valpen (på sikt) att röra på kroppen på olika sätt, gå på olika underlag, allt sånt!

5. Har folksam. Funkar fint för mig.

frijoh
2018-02-11 22:24
#6

1, jag tror att när valpen är mellan typ 8-12 veckor så får man räkna med mycket spring på toan ;). Dom kan ju inte hålla sig. Men när min valp var i den åldern så fick jag gå upp mellan 1-3 gånger per natt i några veckor, men jag gick bara ut, rastade, och gick sen in igen, sa inte ett ljud till henne för att inte speeda upp henne. Så jag tror på att bara göra behoven och vara tråkig nattetid :)! Och för att få din valp att sova bra på natten så tror jag bara på att låta honom landa och successivt låta honom vänja sig vid dina rutiner :), är ju bara en liten bebis. Alltså inte göra någon grej av att han ligger vaken, begränsa utrymmet brukar funka bra på min valp om hon har svårt att varva ner. 2, det där är nog väldigt individuellt. Har bara erfarenhet av min valp och henne lekte jag "intensivt" med i kanske 2-3 min (gissar bara) per lekstund när hon var så liten. Om jag lekte för länge så speedade hon upp sig rejält och blev helt galen, det blir hon fortfarande men nu kan jag läsa av henne bättre innan hon får ett överslag. Så jag tror att du för titta på hur din valp verkar - trött, övertrött, pigg, stressad, lugn? Och utgå ifrån det. Det beror ju också på vilken sorts lek du leker med honom. 3, min valp fick uppblött torrfoder hos uppfödaren men hon hatade det, så jag brukade blötlägga typ 75% av fodret och resten la jag torrt över, då gick det i. Haha! Så tror inte att man måste blötlägga fodret men tror att det helt klart är bättre eftersom då får valpen i sig bättre med vätska. 4, jag tror att det viktigaste i början för att bygga en stabil relation är att ge valpen trygghet! Genom att vara stabil, tydlig, konsekvent och ROLIG! Gosa massor, om han gillar det såklart, haha! 5, jag har agria, nöjd än så länge!

Annons:
RödPlasma
2018-02-12 16:03
#7

Jag har följt tipsen i #1 inatt och såg redan en förändring. Tack så mycket! Satte kompostgaller runt madrassen och tog enbart ut honom när han började gnälla, ignorerade att han studsade runt och grävde. Idag var vi bara ute 2 ggr på natten! :)

Prövade även att aktivera honom mer innan läggdags, #3 , men eftersom att han är så himla trött just timmarna INNAN vi ska sova så var det väldigt svårt att få igång honom. Ska dock fortsätta med detta och se om det ger resultat!  

#4 Förklarar ju varför han äter mindre! Jag ska börja ge honom torrt nu så han kan käka lite mer. :) 

#5 Jag tänker likadant; att det är viktigt att han kan ta det lugnt och bara vara. I släkten har vi flera rätt så stressade hundar och att få en stressad vovve är något jag verkligen vill försöka undvika! Svårt med balansen, att leka "lagom". Men vi hittar den väl så snart. 

#6 Ja, jag tycker att han ofta kan slå över lite när vi leker. Han kan hålla på väldigt länge och tillslut blir han rätt så våldsam och hugger ordentligt efter allt som rör sig…. Får nog köra lite kortare lekpass. 

#2 Han är blandras med bland annat tollare. 

Tack för alla tips om försäkring! Jag ska kika vidare på detta. Enligt tester ska ju Svedea och Moderna ligga ganska bra till, men har hittills inte hört någon som har dessa.

RödPlasma
2018-02-12 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fyller på med fler frågor för den som har tid och lust! :) 

6. Valpen har börjat jucka på föremål och människor. Eller ja, han juckar bara på min storebror och handdukar. Är detta ett överslagsbeteende? Ibland kan detta ske när jag tycker att han faktiskt är rätt så lugn…

7. När är det en bra idé att börja gå på promenader? Tänker minirundor runt kvarteret. Koppel/ utan koppel?

CayKantos
2018-02-12 16:16
#9

Rekommenderar Svedea som försäkring. Det jag kommer ha till min hund och har till mina två katter :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

RödPlasma
2018-02-19 08:22
#10

#9 Det blev Svedea! 👍

Joyous
2018-02-22 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min valp är nio veckor nu och juckar också. Han kan göra det vid lek men också när vi ligger i soffan och slappar. Brukar ta bort möjligheten, antingen reser jag mig upp eller lyfter undan armen. Avbryter helt enkelt . Är också nyfiken på om någon vet varför, tycker inte det känns som överslag eller stress. :) Vi har gått korta promenader sen dag 2. Han får springa lös där det går, på ängar, i skogen osv och gå i koppel där det finns bilar. Jag går i valpens takt, vill han stanna så stannar vi, vill han bli buren bär jag honom osv. Men viktigt att få komma ut, undersöka och springa av sig lite. Tycker absolut ni kan börja med det nu! Just ja, stort grattis till valpen! Han är jättesöt :) Skickar med en bild på Pyro

CayKantos
2018-02-22 14:36
#12

#11 sötaste Pyro💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

stiige
2018-02-22 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

1. Jag hade sån tur med min valp så han har sovit hela nätterna utan att behöva ut sen typ tredje dagen. Första nätterna var han lite orolig så låg med en hand nere i hans bur och då lugnade han ner sig så kan kunde somna. 2. För att aktivera honom busar jag en stund, sen lämnar jag honom att busa ensam en stund. Då brukade han lägga sig och sova ganska snabbt, valpar behöver mycket sömn så det är viktigt att inte busa alltför mycket för så länge man viftar med en leksak lär valpen förmodligen busa men det skapar stress för hunden. 3. I början serverade jag blötlagd mat men insåg snabbt att han inte ville äta det så började ge torra kulor eftersom han ändå dricker bra med vatten. Är din valp dålig på att dricka är det inte att rekommendera!! 4. Alla på valpkursen är så imponerade över hur fokuserad han är på mig under kurstillfällen, släpper mig inte med blicken och skiter totalt i de andra hundarna så tror att vi har lyckats bra med kontakten. Jag har tränat mycket kontaktövningar, tricks och umgåtts mycket med honom. Gosat, busat, tillrättavisat ( haha), och kammat pälsen/ annan omvårdnad. Berömt varje gång han tagit spontan ögonkontakt med mig osv. Umgås och engagera dig i valpen så ska det nog gå bra. 5. Jag har honom försäkrad hos agria eftersom de har det högsta ersättningsbelopp av alla de bolag jag kollat på, och även för att jag är nöjd med agria och har alla andra djur försäkrade där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: