Annons:
Etikettutställning
Läst 2526 ggr
Belzebubble
2/8/18, 10:16 AM

Inoff utställning

Hjälp mig lite här. ;)

Jag funderar på att anmäla mig (och vovven såklart…) till en inoff utställning. Men jag har aldrig ställt ut och knappt varit på några utställningar. Vi har varit på enstaka ringträning när de har erbjudits här i närheten men kan inte säga att vi blev så mycket klokare… Vi har försökt öva lite på egen hand och jag kan tycka att hon kan gå snällt bredvid i utställningskoppel och stå. Jag tror inte vi någonsin kommer lära oss om vi inte börjar ställa ut. Det är hanteringen jag är mest osäker på, hon är van vid det men reagerar lite olika också beroende på vem det är som rör henne. Dock aldrig aggressivt, hon vill bara ha koll på alla händer. Jag vill gärna ställa ut för träningens skull.

Men å andra sidan så blir jag rädd att vi är ändå inte redo och en sådan utställning kommer göra mer skada än nytta. Typ om domaren inte är snäll och hunden får dåliga intryck istället?

Så, när känner man sig redo för att ställa ut hunden? Hur är stämningen på utställningarna, får man någonsin chansen att säga till att man är nybörjare så att man kanske får lite extra guidning?

Annons:
[Nalle-]
2/8/18, 10:30 AM
#1

Jag kan ärligt säga att det är väldigt olika på olika utställningar. Jag har både fått fina tips, men också varit med om domare som ger rätt otrevliga kommentarer. Tyvärr! Vissa domare är mer påträngande på hundarna, även om jag upplever att de brukar vara mildare på en inoff. 

Ett varmt tips är ju att du åker tidigt på utställningen, och ser hur domaren i ringen bedömer tidigare hundar :) Då ser du ju hur domaren behandlar hundarna i ringen. De allra flesta domare brukar vara väldigt fina med hundarna. 

Jag tycker du ska se det som ett träningstillfälle, ladda upp med massor av gott godis 😃 En fördel är om hunden kan stå någorlunda och att du tränat lite på att springa med den i trav. Domaren kommer säga precis hur du ska göra, och säger du att du är nybörjare brukar de kunna vara extra tydliga. Man brukar börja med att komma in i ringen och ställa upp hundarna, sedan springa ett eller två varv. Sedan kommer domaren kolla på hundarna en och en, börja med att känna igenom hunden och sedan får man springa själv. Domaren säger hur du ska springa, antingen diagonalt över ringen eller i en "trekant". När domarna kollat på alla hundarna springer ni några varv till, sedan bestämmer domaren vem som vinner, kommer tvåa osv. 

Du kanske kan träna lite extra på hantering inför utställningen?

Belzebubble
2/8/18, 10:49 AM
#2

#1 Tack för svar! 

Jag tänkte inte alls på att jag kan ju titta på domaren innan och bestämma mig på plats om jag tror det blir bra för hunden eller inte! Så nu känns det genast lite bättre. Jag kan ju tycka att är man en domare på hundutställning så tycker man om hundar men jag har även hört skräckhistorier om okänsliga domare. :( 

Hunden kan springa i trav - om det ser fint ut vet jag inte men vi rör oss framåt iallafall. ;) Hon kan fortfarande hoppa efter kopplet ibland just för att den är så tunn och fladdrar lätt men jag själv övar på att den inte ska vara i vägen för henne. Sen så är hon en unghund också och då tycker jag de får vara lite spralliga fortfarande. 

Vad gäller hantering. Vad är målbilden? Att hunden ska kunna stå helt oberörd eller räcker det att den accepterar läget? För som sagt, min hund blir väldigt nyfiken på alla händer och vill gärna titta efter var de tar vägen vilket gör att hon vrider och vänder på sig. Mig struntar hon i men det är inte ofta jag har chansen att be främlingar att känna igenom min hund. Det är några veckor kvar till utställningen så jag ska absolut jobba mer på det! :)

Ferro Y
2/13/18, 1:36 PM
#3

Jättebra att du börjar ned en inofficiell utställning! Domarna brukar vara snällare på dem än på officiella. Jag tror att man egentligen aldrig känner sig redo, men som sagt du och hunden måste ju träna. Det är just vad inofficiella utställningar är- träningstillfällen och att man får ett hum om hur hunden bedöms ( fast det varierar stort domare till domare. Har du möjlighet att låta flera känna på din hund? När du kommer till utställningen ser du hur andra utställare gör. Lycka till o berätta hur det gick!

[Forest]
2/13/18, 8:29 PM
#4

Jag tror inte man kan göra så stor skade tvärtom träning ger fördighet :) Det finns en del youtube klipp som man kan kolla på. Har du stor/mellan/liten ras? Jag ställde ut liten ras o misstag var att jag ställde upp henne för nära bordet så domaren så henne inte så bra :P Men annars tyckte jag det gick okej. Så tips ställ inte upp hunden för nära om dom sitter vid ett bord ;) Tips två njut ha kul det är samma älskade hund du åker hem med. Tips 3 fråga din uppfödare om lite träning kanske ska h×n på en utställning o du kan följa med. Tips 4 Ha koll på ring o vilken hund du ska in efter bra att ha med dig en hjälpreda annars :) lycka till o njut

Upp till toppen
Annons: