Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1763 ggr
Hamsternsara
2018-02-07 19:52

NW - lugnare behållarsök?

Hej! I min hunds Noseworkträning ingår ju självklart behållarsök. Han har inga problem att hitta doften, men däremot ska han hålla på och putta runt/leka med alla behållare! Om jag ställer dem på en helt rak rad i ett rum kan de stå utspridda överallt efter söket. Detta är ju såklart frustrerande eftersom jag inte vet vad jag ska göra för att han ska sluta. Jag vill att han ska gå och nosa (inte putta och leka!) på varje behållare och sedan markera rätt. Helst ska behållarna inte flyttas så mycket efter söket. Jag fattar inte hur jag ska bära mig åt! När vi gick kurs i Nosework var han myyyycket lugnare, till och med så att kursledaren sa att han gärna fick vara mer ”på hugget/hypad”. Några tips? Vet någon varför det har blivit såhär? Han älskar Nosework och tror att det bara är en skojig lek där man får göra lite som man vill bara man får godis.

Annons:
JoannaLi
2018-02-07 20:09
#1

Håller själv inte på med NW, men vad händer om du höjer kraven/ökar utmaningen? Så att han verkligen får anstränga sig och fokusera sig på att hitta och markera doften? 

Om han är väl invand och vet vad han ska göra, så hade jag helt enkelt kravsatt beteendet. Stökar man runt med behållarna får man inte fortsätta (ojojoj, där blev det ett litet hoppsan, hörrudu!), utan får då pausa i ett tråkigt hörn och prova igen. Men då enbart om hunden vet vad den ska göra, så att det inte blir för mycket på en gång, och hunden blir osäker på uppgiften.

Hamsternsara
2018-02-07 20:57
#2

#1 tack så mycket för ditt tips! Ska definitivt prova att avbryta och visa att det är tråkigt att inte få fortsätta söka. Tack igen!

Turast
2018-02-07 20:59
#3

Vet att vissa har som en "bana" till behållarna som man sätter ner dem i, så de liksom nästan sitter helt fast.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[IdaSoren]
2018-02-07 21:11
#4

Är inne lite på samma spår som #3, att behållarna kanske inte ska gå att röra på för att inte bjuda in till det. Tänker spontant att man skulle kunna ta en bit silvertejp som man viker ihop så att den blir dubbelhäftande, och helt enkelt fästa behållaren i golvet. Kanske lär sig hunden då att de inte är så roliga att greja med utan fokuserar mer på uppgiften istället?

[Nalle-]
2018-02-07 21:39
#5

Jag har fått tips att lägga upp behållarna på någonting, tex stolar. Vad händer om du håller kort koppel och styr upp söket mer? Kan du testa att lägga några andra sök innan (tex rumssök) och lägga behållarsök sist? Är han lika speedad då?

URS
2018-02-08 02:49
#6

Hej, har själv en sheltie som strimlar kartonger med stor glädje som aktivering när jag inte har tid så kan han få en att roa sig med själv. Detta blev självklart tokigt när vi började med noswork.  Idag är det dock inget problem längre. Jag fick det utmärkta tipset att ha kartonger uppe på stolar och att doften fanns någonstans på golvet eller stolen så att han kom bort från att kartonger ska attackeras. Han lugnade sig och insåg att det var söka doft han skulle göra i denna situation. Har också alltid speciellt koppel och halsband som jag bara har på när han ska koncentrera sig och söka. Så fort vi är klara tar jag av det, det är bara på under söket. När hunden klarar av att ignorera kartongerna och visa var doften är så placerar man doften närmare och närmare kartonger eller annan behållare. Uppstår det situation där hunden flyttar eller biter på behållare får han lägga sig, jag tar av halsbandet och kopplet. Sen får han ligga och ha tråkigt innan jag börjar om igen med en lättare övning där doften är längre ifrån behållaren. Man får göra det svårare och svårare och backa om det krånglar. Idag kan jag fortfarande ge han kartonger som han får slita och dra i och öppna för att nå godiset. Han vet tack vare halsbandet och kopplet när det är sök eller inte. Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: