Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1391 ggr
KatarinaSt
2/6/18, 9:31 AM

Vilken typ av klövjeväska rekommenderar ni?

I höst ska vi ut till fjälls för första gången och då är hunden nästan 2 år. Tänkte skaffa en klövjeväska och vänja in honom nu under vår/sommar. Eftersom han är så pass ung så kommer vi inte packa så mycket utan mest symboliskt så han också får bära nåt precis som vi andra 😃.

Men det finns så många olika typer av väskor och det är inte lätt att prova då alla modeller inte finns i butik. Har dock läst lite om andras erfarenheter här och annan stans, och undrar följande:

Med Y-front (ex https://ruffwear.com/collections/packs) är det svårare att se att viktfördelningen är fel = lättare skavsår. Sant/Falskt?

Snowdogs (http://snowdogs.se/klovjevaskor.htm) ligger på övre prisskalan men också bäst och absolut värt pengarna. Sant/Falskt?

Man får vad man betalar för. Klövjeväskor under 500kr är sannolikt dåliga ergonomiskt/kvalitetsmässigt och inte värda att ens testa. Sant/Falskt?

Jag funderar också på om man bör tänka på nåt särskilt om hunden har mycket lös hud. Har en cocker vars hud man lätt kan "dra" sidledes så mag-pälsen hamnar högt på sidan. Ska man tänka på nåt särskilt då tex extra spännremmar osv?

Ni som har erfarenhet av klövjeväskor och då särskilt till mindre hund får gärna dela med er av erfarenheter.

Annons:
JoannaLi
2/6/18, 10:27 AM
#1

Jag har hört det att man får det man betalar för. Vikt ska fördelas långt fram över hunden, gärna över bogarna - och då försvinner många av de riktigt billiga klövjeväskorna eftersom att väskorna gärna ligger enbart över ryggen. 

När jag skulle köpa min valde jag mellan Snowdogs och Laika. Det var typ 50/50, men i slutändan valde jag Laika, helt eftersom att jag hört fler som haft Laika än Snowdogs, även om de varit lika nöjda :)

StellaAG
2/6/18, 10:38 AM
#2

Vi kör mycket klövjeväska med våra hundar och jag gillar Ruffwear mest. De sitter bra, har en ordentlig ryggplatta som fördelar vikten och kvalitén är väldigt bra. Y-fronten tycker jag gör att väska sitter bättre, speciellt om du kör med lättare vikter. 

Snowdogs är såklart också riktigt bra väskor, men de är lite mer hard-core. Passar bäst för större raser som ska bära riktigt tungt, tycker jag. För er del är det nog en onödig investering. Jag tycker att dessa väskor är lite för otympliga och stora. Har en sådan men använder den nästan aldrig pga det. 

Om du inte ska köra hårdträning med klövjeväska (typ packa på hunden ca 30% av dess vikt under längre sträckor) behöver du inte fundera särskilt mycket. Det verkar mer som att du vill ge hunden en uppgift under vandringen och då funkar i stort sett vilken klövjeväska som helst som sitter bra. Dock är det ju så att de dyrare väskorna ofta sitter bättre och är mer ergonomiska, så jag hade inte satsat på den billigaste möjliga. Man vill ju inte dra på hunden skador :)

StellaAG
2/6/18, 10:47 AM
#3

Men juste, kom på att vi har en Ruffwear Palisade i storlek S hemma som vi inte använder! Tänkte lägga upp den på blocket för 700 (den kostar 1500). Hör av dig om det skulle vara något! (Den är i superfint skick)

KatarinaSt
2/6/18, 11:12 AM
#4

#3 Men det är ju toppen! Tänkte annonsera här också efter att jag fått lite svar men du förekom mig. Skickar pm!

Ambrose
2/6/18, 12:17 PM
#5

Jag säger absolut Laika eller Snowdogs. Har 2 Laikor och är supernöjd med dem! Hunden kan bara riktigt mycket i förhållande till sin vikt. I vårat fall 7kg av en 32kg Rottweiler. Väskorna är stora och bra utformade. Ruffwear gillar jag inte. De kan funka som träningsmedel när man kan lasta med tunga saker som t.ex. sand eller vatten, men för vandring tycker jag att de är på tok för små. Jag vill att hunden minst ska bära sin egen mat. Vilket även är praktiskt eftersom den vikten minskar under resans gång :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

KatarinaSt
2/6/18, 12:43 PM
#6

#5 Jag kan skämmigt nog inte hitta nån Laika klövjeväska på nätet? Ser referenser hela tiden men ingen länk till försäljare. Kan du skicka länk?

Annons:
KatarinaSt
2/6/18, 2:09 PM
#8

#7 Tack! Konstruktionen ser väldigt lik ut Snowdogs. Det verkar vara materialet som skiljer.

Ambrose
2/8/18, 9:23 AM
#9

#8 Snowdogs är även lite mindre (men de går ju sammtidigt att specialbeställa)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: