Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4841 ggr
Herveaux
2/5/18, 4:30 PM

BGB-, pistol- eller karbinhake?

Vilken typ av hake funkar bäst för er?
Är det någon variant som ni absolut inte vill ha på kopplet?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Fridaaaa
2/5/18, 4:33 PM
#1

BGB hake tycker jag är bäst
Har något koppel med pistolhake men gillar inte det.

Tycker BGB håller bättre, tycker pistol krånglar lättare

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
2/5/18, 4:36 PM
#2

Aldrig fattat vad som skiljer BGB och karbin. BGB ser ut som en karbinhake för mig.

Sån är bäst, tycker jag ivf. BGB/karbin.  Pistolhakar är fippliga, särskilt på vintern. Och jag får en känsla av att de kan gå sönder lättare, men det är bara en känsla. Har aldrig haft sådan hake till egen hund.

[IdaSoren]
2/5/18, 4:36 PM
#3

Gillar BGB och karbinhake då de känns säkrast och mest hållbara. Har varit med om att pistolhakar har gått sönder på grimskaft och liknande grejer till hästar så det vill jag helst inte ha på hundsaker heller.

Kirnzy
2/5/18, 4:40 PM
#4

Jag gillar inte pistolhakar för att de blir tröga så lätt, och då hålla de inte stängda, och att de verkar gå sönder lättare.. Litar inte riktigt på dem. Bgb hakar gillar jag, har aldrig haft problem med dem och de känns säkra. Är inte riktigt säker på vad en karbinhake är, det kommer upp så mycket olika när man söker..

[Nalle-]
2/5/18, 4:46 PM
#5

Jag har helst bgb, har en pistolhake på ena hundens koppel just nu och jag tycker det känns… Ja, men fippligare som #2 skriver. Var ett passande ord 😃 Särskilt på vintern, ibland fryser den eller så fastar det snö i den så den inte går att stänga. Dock har jag varit med om, på en bgb, att hunden fick ett toktyck och vips hade haken nypt fast i skinnet på hundens ansikte 🤐 Då blev jag avskräckt ett tag men nu använder jag den typen av hake igen, det kopplet finns dock inte kvar.

JoannaLi
2/5/18, 4:51 PM
#6

Använder bara BGB! Har haft dåliga erfarenheter av pistol-, där de brustit, öppnat sig själva, frusit fast osv. Jag har också en hund där det är viktigt att kunna grabba tag nära haken/halsbandet/selen, och är alltid livrädd att en pistolhake ska råka petas lös då.

Annons:
Elsis matte
2/5/18, 5:19 PM
#7

Gillar inte bgb, har både klämt mig själv samt vet hundar som blivit rejält skadade när de fastnat. Så använder bara pistolhake och tycker det hittills fungerat bra i alla väder och underlag. Möjligtvis att de kan strula lite efter träning på grusplan. Skulle kanske tänka annorlunda med stor och impulsiv hund, men mina hundar är små och drar normalt inte.

Changrila
2/5/18, 6:34 PM
#8

Jag gillar bgb bäst. MEN unghunden lyckas ta sig ur alla koppel med sådan hake, så pga henne har jag gått över till pistolhake… Dumma hund :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tk1971
2/5/18, 6:36 PM
#9

Jag tycker BGB funkar bäst i vanliga koppel. De känns mest pålitliga. Jag tycker att pistolhakar känns opålitliga - som att de kan öppnas när som helst. 

Jag använder också karbinhakar en del, t.ex. för att fästa det extralånga kopplet i ryggen på selen så att det bildas ett dubbelkoppel. Eller för att fästa kopplet i magväskan så att jag får händerna fria.

Jojaton
2/5/18, 6:49 PM
#10

Läderkopplet, som används 9 av 10 ggr, har BGB-hake, flexit har pistolhake men används som sagt inte alls lika ofta. Föredrar BGB men har inga problem med pistol :)

Johanna - Instagram

panini
2/5/18, 6:59 PM
#11

Använder alltid bara pistolhake, tycker dom är smidigast.

Ambrose
2/5/18, 8:05 PM
#12

Jag använder enbart pistolshakar. Tycker att de är lättast att knäppa upp, och dessutom kopplar jag ofta kopplet i sig själv och hänger det över axeln. Det blir alldeles för trångt i en BGB hake.
Har aldrig haft en pistolshake som krånglat, och kopplet jag har nu kostade 60kr och det  har jag använt i 2 år.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
2/5/18, 8:17 PM
#13

BGB-hake har ett mindre reserv i bilen denna med pistolhake men det är bara provat en gång med ogilla kopplet haken har jag inte märkt något om. Men jag köper i regel bara efter bgb hake (tror jag🤔) 

2 Inte konstigt med tanke på att karbinhake kan se olika ut 😎http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Karbinhake/

 https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/tryckknappar-spannen-nitar/

Annons:
Majken!
2/5/18, 8:58 PM
#14

Använder aldrig bgb-hake, bara pistolhake. Har sett sådana jävulska skador av bgb-hakar som satt sig i ögon, nos och mun på hundar och som nyper sig fast och inte själv går att lossa så jag undviker dessa.

Itchy
2/5/18, 10:54 PM
#15

BGB hake, jag avskyr pistolhakar då de har så mycket lättare att krångla eller gå sönder vid fel tillfälle

You can't spell Bitchy without Itchy

Hornslandet
2/5/18, 10:59 PM
#16

Karbin är smidigast tycker jag. Pistol funkar bra också om det är kvalitet.

I övrigt - ni som pratar om hakar som går sönder, tänk på vilken hake ni köper. Det är stor skillnad på karbinhake och karbinhake tex.

[kinjelooo]
2/6/18, 9:29 AM
#17

Jag har använt enbart BGB sedan en pistolhake (Hurtta koppel) har bara plötsligt släppt och hunder blev lös mitt på gatan… oacceptabelt. 

Det hände samma sak med BGB-hakar som inte var det riktiga BGB. 

Sedan några månader tillbaka har jag Julius K9 koppel med pistolhake och den har aldrig någonsin släppt, så jag drar den slutsatsen att allt beror på kvalitén och inte så mycket på typ av hake.

fridarebecka
2/11/18, 9:55 AM
#18

Pistolhake, pga skaderisken med BGB. Använder de koppel med BGB som vi redan har, men köper inga nya koppel med BGB.

Duvethon
2/11/18, 12:00 PM
#19

Använder pistolhake då båda mina två koppel med BGB har öppnat sig. Av någon anledning känns det som att en pistolhake är svårare att öppna.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jetaime
2/11/18, 12:05 PM
#20

Har bara pistolhakar :) trivs bäst med det! Aldrig varit några problem.

Annons:
Maleficum
2/11/18, 8:59 PM
#21

Tycker bäst om pistolhake men har koppel med alla tre varianterna av hakar. Av BGB hake och karbinhake föredrar jag karbinhaken för de är större och lättare att hantera samt att kopplet går igenom det.

Har ofta pistolhake i änden på kopplet som fäst i hundsele och en karbinhake som sitter i handtaget på kopplet som kan användas vid olika tillfällen, tex att sätta nere på selen för att få ett kortare koppel eller sättas runt något och fästas i kopplet om man av någon anledning måste binda fast hunden.

Gillar inte BGB hake då de ofta är små och knöliga att handskas med och har klämt mig på dem.

Men oavsett hake måste det ju vara av bra kvalitet såklart! Speciellt viktigt om man har större/tyngre hund som kan få till ordentlig kraft.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
2/11/18, 9:19 PM
#22

Kan nån vara snäll och tala om vad som skiljer en BGB-hake från en vanlig karbinhake? Är det inte bara ett fabrikat?

Jojaton
2/11/18, 9:36 PM
[kinjelooo]
2/11/18, 9:40 PM
#24

BGB är en variant av karbinhake som produceras i Orsa i Sverige sedan 1940-talet. Den sägs vara av bättre kvalité än andra.

Herveaux
2/11/18, 9:54 PM
#25

#22 Med karbinhake menar jag det som #23 länkar till och med BGB menar jag den som #24 hänvisar till (och kopior av samma typ av hake).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2/11/18, 11:54 PM
#26

BGB hake http://www.bgborsa.se/hook.php?p=12

Karbinhake är sån som #23 länka till

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
2/12/18, 10:21 AM
#27

Menar ni att skillnaden är att BGB har lekare (kan snurra runt)? Det är ju fortfarande en karbinhake och typen som inte kan snurra sitter väl aldrig i ändan på ett koppel.

Annons:
Maleficum
2/12/18, 11:44 AM
#28

#27 Har ett långkoppel med karbinhake i änden (som inte kan snurra), tycker betydligt bättre om dem (då de är större och har mindre klämrisk).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

neko
2/12/18, 1:00 PM
#29

Jag föredrar BGB eftersom min hund kan öppna pistolhakar. Har aldrig haft något koppel med karbinhake.

hemul
2/12/18, 3:00 PM
#30

🤪

Upp till toppen
Annons: