Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2249 ggr
Feen
2/5/18, 3:10 PM

Vilken ras?

Här kommer ytterligare en tråd om vilken ras som skulle kunna passa. Jag och familjen tänker på att skaffa hund, förhoppningsvis till sommaren. En vanlig vardag skulle se ut ungefär såhär(för en vuxen hund): Upp vid ca 6:30 och sedan ca 30 min promenad vid 7:15, går hemifrån efter det och kommer hem vid ca 11:30 för 15-45 min promenad och lite leta efter godis/mat och går sedan igen vid 13 . Kommer sedan hem vid senast 16 för en kissrunda och vila fram till 18-19 någon gång och det blir då en promenad/springtur/lydnad på drygt en timme beroende på aktivitet. Något sådan skulle en vanlig dag se ut och på helgerna skulle ena dagen troligtvis vara en långpromenad, några kortare och kanske lite lydnad, trix eller liknande. Den andra dagen skulle ägnas åt sökträning (om hunden uppskattar det). Söket är något jag har varit med och figgat när andra tränat en hel del och det är något jag skulle vilja satsa på och gärna tävla om det går bra. Förutom sök skulle det såklart även bli promenader den dagen. Storleksmässigt skulle jag vilja ha en hund som är mindre än exempelvis schäfer men inte heller liten. Pälsen ska helst vara kort och det ska helst inte vara en ras som är känd för att vara skällig. Tror ni att en hund skulle trivas eller vara nöjd med en sådan tillvaro och i så fall; vilken ras tror ni skulle passa? Jag har tänkt lite och har åtminstone en ras jag känner mycket för men vad säger ni?

Annons:
Kiwi2024
2/7/18, 3:13 PM
#1

Om det är valp ni vill ha, har ni någon plan på vem som kan vara hemma med valpen där den är liten eftersom att en valp inte klarar eller ska vara ensam den första tiden. Jag tänker att kanske en vinthund ex Whippet eller italiensk vinthund skulle kunna passa om du har möjlighet att släppa hunden lös på ett säkert område då de gärna vill springa av sig men har ofta mycket jaktinstinkt. Vet inte hur bra dem funkar att spåra med däremot men det skulle nog funka ;)

Feen
2/7/18, 8:49 PM
#2

Det finns en plan när den fortfarande är valp😄 Jag har ingen koll alls på whippet eller vinthund men har de det där drivet att träna? Tänker också på att om de har en så stor jaktinstinkt kanske man inte kan vara ute i skogen med den lös och köra sök? Eller har jag fel? Tack för förslag!

[134643]
2/7/18, 9:26 PM
#3

#2 Nej, skulle inte säga att de har det. De vinthundar (främst whippets) jag träffat har gått att träna med om man har mycket motivation, men de är inga hundar med mycket will to please som uppskattar en timmes lydnadsträning. Enligt min uppfattning :) Hade hand om en whippet några år och han var en riktigt okomplicerad kille, lugn inomhus och älskade att springa lös ute och vardagslydnaden var klockren, men att träna tricks och sådant var inte hans grej. Har du kikat på typ Engelsk springer spaniel?

Changrila
2/8/18, 12:28 AM
#4

Med tanke på att du gillar söket, stryk vinthundarna. Det enda de lär söka upp är vilt som de jagar i hopp om att kunna döda det ;) Däremot kanske någon spaniel eller retriver vore något? Inte allt för utställningsavlad då.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Feen
2/8/18, 7:55 AM
#5

#3 Det var en bra idé! Det ska jag definitivt kolla upp mera, kanske lite mer jakt-avlad då. #4 Definitivt! Något jag har hört, vilket inte alls behöver vara sant, är att det kan vara svårt att få tag i en ”bra” valp av de jakt-avlade utan att vilja jaga men om det går skulle någon spaniel eller retriver vara ett bra alternativ.

CayKantos
2/8/18, 8:11 AM
#6

Jaktlabbe? Riktigt duktiga i söker och har en perfekt kroppstorlek för att kunna ta sig runt ☺ annar kanske en Kromfohrländer, men eftersom dom e ganska skygga av sig riskerar du en hund som inte tycker det e lika roligt/intressant att söka upp människor som t.ex. en labbe. Sen handlar det ju som sagt om linjerna och träningen ni lägger i den. Känner ett par kromisar som äääälskar människor :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Majken!
2/8/18, 8:20 AM
#7

#6 En bra sökhund behöver inte alls vara social eller tycka om människor, bara som en parentes. Men i övrigt håller jag med dig om labrador, väldigt bra sökhundar. Är det sök man verkligen vill ägna sig åt så skulle jag inte våga ta oprövade raser som man inte ser på tävlingsbanorna, oftast är de inte där av en anledning.

CayKantos
2/8/18, 11:51 AM
#8

#7 Men att ha en hund som rent ut inte tycker om människor är ingen idé… det blir inte samma driv och intresse just i sök. Men jo det går, men som sagt, skulle fortfarande säga jaktlabbe, klarar sig super i sökskogarna :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2/8/18, 1:57 PM
#9

#8 Det går jättebra att ha en hund som inte har intresse av människor, man måste inte bygga förväntan på det viset i söket för i förlängningen vill du aldrig ha en hund som går fram och kräver någonting av en figurant. Den ska #bara" hitta och "bara" markera. Men det är ett vidare resonemang som man kan ha någon annanstans!

Feen
2/8/18, 2:22 PM
#10

Jag har tittat lite på jaktlabrador men de hemsidorna jag har hittat till skriver verkligen bara om jakt, har ni några tips på en bra kennel? Helst i Stockholsområdet, eller i alla fall inte allt för långt bort.

peafie
2/8/18, 3:49 PM
#11

#10 Jag tror de flesta uppfödare vill att du ska apportera som prio ett (även om du sedan kan göra annat med dem). Jag har dålig koll på kennlar som säljer till icke-jakt men ett tips är ju att titta på resultatlistor från de hundsporter du är intresserad av och se vilka kennlar de kommer ifrån.

Eller helt enkelt börja med jaktapportering. 😉 Det är ruskigt roligt.

Bloggen     ○    Instagram

Kiwi2024
2/8/18, 4:01 PM
#12

#2 Nu har andra redan svarat men jag missuppfattade att du kanske bara ville träna lite lydnad tricks och sök ibland alltså inte så seröst (jag missade att du ville träna/tävla sök aktivt och seriöst) och tänkte därför att en Whippet skulle kunna passa men nu förstod jag att du vill ha lite mer :) Har ingen erfarenhet av rasen förutom hundar som jag träffat men kanske kan en Welsh springer spaniel passa. Har en bra näsa vad jag sett och läst och om jag förstår det rätt hyfsat lättlärd om något självständig vad jag upplevt. Om vi tar som exempel när jag och min mamma var på uppfödarens valpträff där det var flattar och welshar så kunde welsharna springa iväg ganska långt men kom när dem ropade och höll koll på sin ägare. Lycka till!

Lona
2/8/18, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag håller visserligen med @Majken! att en sökhund inte behöver vara så värst glad i folk, men någon form av motivering behövs ju - vilket som sagt kan vara svårt med vinthundar eller liknande raser som inte är avlade för den typen av jobb.
Man har onekligen mycket gratis med en labbe i söket, däremot värjer jag mig lite till att ha jaktlabbar till icke-jakt.🤐
(Samma sak med jaktspringer.)
En del uppfödare säljer inte ens till de som vill köra jakt och någon annan sport.
Med det sagt, Mandylikes är en kennel med jaktlabbar men som även säljer till bruks. Har för mig att Vinna som vann Bruks-SM i sök två år i rad kommer därifrån.🙂
Det finns fler jaktlabbar som har placerat sig på SM-pallen i både bruks och andra grenar, dock ska man vara medveten om att det är en hund som vill och behöver få jobba. Kapacitetsmässigt ligger de i klass med border collie och de mer utpräglade bruksraserna som kelpie och belgare vilket ger en fingervisning om arbetsbehovet.
Skillnaden är väl att få jaktlabbar går bärsärk om de inte aktiveras tillräckligt, de "stänger av" istället.

En nackdel med jaktlabbe är att det finns en hel del som inte är så tillgängliga. Det där med "älskar alla" stämmer alltså inte riktigt. Tyvärr är det få uppfödare som gör MH eller BPH med sina hundar, de ser helt enkelt inte vitsen med det.
Funkar hunden bra på jakt så är det en bra hund, punkt.
Under jakten märks oftast inte eventuell osäkerhet, vare sig miljömässigt eller socialt - jaktlusten tar över helt enkelt och "kamouflerar" eventuella svagheter vad gäller den biten.

En annan ras att kika på är golden som förvisso inte är korthårig men faktiskt har mer praktisk päls än labbarna.
Golden finns i ett bredare utbud, från rena jaktmaskinerna till soffpotatisar. Det är sannolikt lättare att hitta en bra golden med brukslinjer bakåt, de är inte lika strikt uppdelade på jakt vs utställning som labbarna utan avlas även på andra arbetsmeriter.
Med andra ord är det även vanligare med MH och andra utvärderingar av mentaliteten som inte gäller just jaktbiten.
När det gäller tävlingslydnad så är en golden ofta snäppet mer lämplig än en labbe då de är lite showigare och ofta är lättare att "peppa upp" just med lydnadsbiten.
(En labbe kan klå de flesta raser i lydnad, men jämfört med hur outstanding de är i jakten så är de inte alls lika briljerande på lydnadsplan.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Feen
2/8/18, 9:47 PM
#14

#11 Tack för bra idé! #12 Det kanske var jag som var otydlig😉 Får kolla upp dem men har fått för mig att de är lite flamsiga, eller? #13 Va fin😍 Förstår verkligen vad du menar med att inte jaga eller tävla/träna i det. Tack för tipset med uppfödare. Det är knappt så att jag vågar säga det men jag har faktiskt fastnat för kelpien. Dock är de kanske inte direkt en särskillt bra förstågångshund och jag är lite orolig för att inte kunna tillfredställa en och då få hela huset sönderivet men jag tycker att de jag har träffat har ett så himla härligt driv och tycker att det är så roligt att träna. Känns kanske som att det skulle vara att ta sig vatten över huvudet med en första hund men å andra sidan är hunden och brukset något jag verkligen vill satsa på. På något sätt (kan vara heeelt fel) har jag ändå fått för mig att jaktlabben är lite lättare att ha att göra med men en golden kanske är än lättare?

peafie
2/9/18, 9:05 AM
#15

#14 Inlägget i #13 tog upp jaktlabben i relation till kelpien (bland annat). 🙂 Jaktlabben kräver inte mindre än en kelpie, men det tar sig uttryck på ett annat sätt. Som Lonaa skrev så blir en underaktiverad labrador avstängd, deppig och olycklig, snarare än att riva huset, och på det sättet är de kanske "lättare", i någon mening… men skaffar du en jaktavlad labrador så bör den få åtminstone träna jakt, så har du inte tänkt att göra det så avråder jag. Det är det som de är skapade för, har passion för och bör få göra.

Med deeeet sagt, så tror jag inte att en (australian) kelpie är omöjlig som första hund, om du vill satsa på hunderiet. Om du verkligen brinner för bruks så finns det ju ingen anledning att köpa någonting som inte kommer räcka till för dig. Så frågan är ju egentligen hur mycket du vill satsa och hur mycket tid du är beredd att lägga på din satsning, och vara ärlig mot dig själv. Det är så lätt att säga att man kommer avsätta flera timmar varje dag, men när det väl kommer till kritan är det inte alltid så ens verklighet ser ut.

Det är inte roligt att ha en hund som kräver mer än vad man klarar av. Det blir ett ständigt dåligt samvete som hänger över en och det ska vara roligt att ha hund. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Feen
2/9/18, 9:58 AM
#16

#15 Det var ju lite skönt att höra att (australian) kelpie inte är omöjligt. Jag har inte tänkt att träna jakt så då kanske jag borde stryka jaktlabradoren helt från listan? Men å andra sidan verkar det inte som att alla tycker att man måste träna jakt med en jaktlabbe (eller har jag missförstått de inläggen?). Tiden är något jag verkligen kommer att lägga och inget jag bara intalar mig. Det är nästan lite konstigt att hund kan vara så stor del av mitt liv utan att jag faktiskt har en hund men jag har många snälla hundmänniskor i min omgivning vars hundar jag får låna och träna med❤️

peafie
2/9/18, 10:06 AM
#17

#16 Nä, det finns såklart åsikter som går isär där som med alla andra raser. Vissa tycker inte att BCs behöver valla heller. 🙂 Jag och Lonaa har båda jaktlabradorer och är insatta i världen, så att säga, och delar nog därav många erfarenheter och värderingar (rätta mig om jag har fel, Lonaa, jag vill inte tala för dig 🙂). Har man en gång sett en jaktlabbe leva ut i sitt rätta element så känns det tråkigt att vägra dem det. Men som sagt, jaktapportering är otroligt roligt att träna så är det labbe du fastnar för så tycker jag inte du ska utesluta apporteringsträning som alternativ. Om du bor i närheten så kan du få komma och testa köra min lilla svarta räserhund så är du hooked sen. 😉

Bloggen     ○    Instagram

Feen
2/9/18, 10:54 AM
#18

#17 Har dock fastnat än mer för kelpien men någon gång kommer det definitivt bli att jag kollar på apporteringsträning och det låter roligt men i första hand så vill jag satsa på söket. Var i landet bor du? Det vore roligt att se hur det går till även om det då kanske inte blir en jaktlabbe då😁

peafie
2/9/18, 11:00 AM
#19

#18 Vi bor i Östergötland men under säsongen åker vi runt på diverse WT och prov från Småland till Gästrikland/Dalarna/Värmland-ish så bor du någonstans däremellan så går det att ordna om du vill hänga med och titta på en start. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2/9/18, 11:21 AM
#20

Som en person som själv ska skaffa kelpie och som första hund avrådar jag dig om du faktisk vill ha bra linjer, både för att det är SVÅRT. Samtidigt som att jag ej tycker det passar till det du vill göra/hur mycket. Tycker #13 skriver jättebra _"Kapacitetsmässigt ligger de (jaktlabbar) i klass med border collie och de mer utpräglade bruksraserna som kelpie och belgare vilket ger en fingervisning om arbetsbehovet.
_Skillnaden är väl att få jaktlabbar går bärsärk om de inte aktiveras tillräckligt, de "stänger av" istället."

Kelpie är MYCKET hund, inte bara i arbete men även i vardagen, dom är riktiga jävlar under valptiden, hoppar, biter, nafsar även i vuxen ålder, kan ha svårt att koppla av, speciellt om det inte tränas ordentligt på, stressar lät upp sig (vallhund). Ja det är MYCKET helt enkelt, det ÄR en bruksras. Jag tycker du ska tänka igen… och Nöj dig ALDRIG! med en "mellankelpie"/"agilityKelpie" mm..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
2/9/18, 11:28 AM
#21

Jag har ju hållt på med att leta i 3 år, vissa gånger har det vart på grund av mitt "förstahundsägarsak", vissa gånger pg.a. parnignar som ej tog sig, inga valpar, inte nog valpar, mm. Skitsvårt.. Men som jag skrev i #20 rekommenderar nog inte… Har du kollat lite på Aussie? Tråkiga med Aussie är ju hur svårt det är att hitta en frisk (fysisk o mentalt) kombo.. men det finns ju. Sen som någon sa, en bruksgolden skulle ej vara fel.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kiwi2024
2/9/18, 12:51 PM
#22

#14 Vad jag vet är de mindre flamsiga än tex engelsk springer spaniel men vet inte hur flamsiga. Dem jag träffade vilket var runt 13 stycken upplevde jag faktiskt inte som flamsiga alls

Feen
2/9/18, 1:16 PM
#23

#19 Skoj! Jag bor utanför Stockholm så om du ska köra lite längre norrut någon gång får du gärna PM:a. #20 Hm, okej. Har kollat lite på aussie men av de jag har träffat och hört om är det bara någon som faktiskt är trevlig mot människor, barn och andra hundar. Hur mycket tid tycker du att man bör ha för en kelpie och vad borde man göra med den i så fall?

CayKantos
2/9/18, 1:23 PM
#24

#23 sökträning en gång i veckan känns bara inte nog. Sen promenader o aktivering.. dom behöver verkligen utlopp för sin energi, och dessa hundar är sådanna som kämpar på och kämpar på även i jobbiga, taskiga och "orättvisa" situationer, speciellt om dom gillar vad dom gör. Personligen kommer jag ju träna mycket bruks med en till två (sen beror det också på intensiteten av träningen under veckan/dagarna innan, mm)vilodag i veckan, sök o spår samt Nosework, vilket jag även håller på att utbildas till instruktör inom. Sen är ju andra aktiviteter kul med, såsom drag, parkour, rapport/budgivning, mm. Vi kommer nog testa det mesta, men vi kommer definitivt satsa på söket o spåret. Sen vill jag ju så himla gärna testa på skyddet och bevakning (en del av det) men det är ju bara mig och har inte riktigt ngt med att skaffa kelpie o göra.. :p nä men som sagt. Jag kommer ju spåra mycket då det är svårt att få ihop ett sökgäng i detta område flera gånger i veckan. Spår går ändå att göra själv och det är faktisk väldigt kul. Men ja alltså, ngn som verkligen håller på med brukset och inte bara ett par dagar i veckan, för att testa på eller likn. Man vet att detta är det man vill hålla på med, 4-5 dagar i veckan. Vart bor du?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2/9/18, 1:29 PM
#25

Grejen är väl också att rasen är lite.. speciell.. 😅😂 ta mig inte fel, för mig är det ju positivt, för det passar mig. Men så är det inte för alla. Kan egentligen bara säga att du bör komma i kontakt med en BRA kennel o träffa deras hundar mm. Sen finns det ju olika linjer och typer även inom bra brukskennlar vart man kan väga o känna vad som passar en bäst som med många raser. Men dom har ju ändå många likheter. Prata med dom, berätta om dig själv, planer och syn på hundträning, det har hjälpt mig väldigt mycket både för mitt utvecklande men definitivt för att verkligen se, ÄR en kelpie en hund för mig.. för det ÄR MYCKET HUND. :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Feen
2/9/18, 3:20 PM
#26

#24 Bor lite norr om Stockholm. Nu skriver jag inte det här bara för att det ska låta bättre men min plan är väl egentligen att träna så mycket hund som möjligt men det jag skrev i trådstarten är det minsta jag kan garantera att en hund skulle få göra. Även jag är väl egentligen inne på att testa på lite rapport, spår och nosework men tror inte att det skulle bli fullt så strukturerad träning som söket. Sen skulle jag ju helst även byta ut kvällspromenader mot exempelvis sök men då ska man ju också få ihop folk på vardagskvällar. Det jag skulle vilja och något jag kommer sträva efter är att byta ut en del av kvällspromenaderna mot sök eller ev lite spår då det är så himla mycket roligare än att bara gå promenader men sen kommer det även bli lydnad. Sen får jag förhoppningsvis även ett bra schema och då kan det bli en hel del halvdagar som skulle spenderas på hunden.

CayKantos
2/9/18, 3:48 PM
#27

#26 tyvärr finns det mycket man vill men inte alltid kan, det har jag fått inse med tex söket, då det är skitsvårt att gå ihop ett gäng. Ett sökekipage kan ta många timmar, det äe många steg till det. Och jag tror ärligen inte det kommer va möjligt eller bra att satsa på att du skal kunna göra det så ofta som du tror. Jag låter ju säkert jättedum o allt det där.. men jag säger det bara för hundens och din skull.. för som jag skrev ovan, det äe MYCKET jobb! Det är inte frida fröjd. Jag vet hur det e… jag har vart (är) intresserad av Beauceron men fick inse att jag försökte anpassa mig själv till hunden och ej tvärtom. Jag gjorde en likn tråd, skrev vad jag vad jag skulle göra med hunden mm.. men under tiden började jag överskatta mig själv och ljuga för mig själv för att typ passa beauceron. Nu har jag ju hittat mellanlägen för mig som tillpter mig att testa på IPO och svenskydd lite sådär försiktigt, men ändå köra det jag vet jag kan, vill och har tid att hålla på med.. utan att hoppa huvudet först :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Feen
2/9/18, 4:23 PM
#28

#27 Jag förstår dig helt och fullt så det får väl kanske bli att tänka ytteligare ett varv men jag tror ändå att jag kanske ska försöka träffa lite uppfödare och se hur deras hundar är samt hur deras veckor ser ut.

CayKantos
2/9/18, 7:48 PM
#29

#28 javisst! Men va noga du inte får tag på dom som alvar "mellan-" eller "agilitykelpies" :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
2/9/18, 8:01 PM
#30

Kika på pudeln! Kan ju rakas ned helt och vet flera med väldigt bra nos:)

CayKantos
2/9/18, 8:12 PM
#31

#30 det e sant, hur är uthålligheten på en pudel då? :0

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Feen
2/9/18, 8:21 PM
#32

#29 Tycker bara att det är så svårt att veta vilka uppfödare som är ”bra”😶 #30 Det är en ras jag har varit lite intresserad av men då måste jag övertala mamma bara, hon har av någon anledning väääldigt svårt för pudlar men får kolla upp dem ljte mer, och som @CayKantos säger, hur är de att träna längre tid med?

tiger tok
2/9/18, 8:34 PM
#33

#32 många dvärgar tycker jag är flamsiga, men väldigt glada hela tiden! Tycker att kungspudlarna är lite lugnare, men kan ändå vara glada och fulla av energi. Har bara erfarenhet av några kungspudlar personligen, så för ett välutvecklat utlåtande skulle jag kontakta uppfödare. Men riktigt trevliga tycker jag dem är! Tror dock att du ska kolla på uppfödare som tränar mer än bara utställning.

Majken!
2/9/18, 10:33 PM
#34

#27 Förlåt, men vem är det som skrämt upp dig och gett dig dina bilder av sökträning? Det känns inte riktigt som att vi lever i samma verklighet?

Annons:
CayKantos
2/10/18, 8:21 AM
#35

#27 vadå skrämt upp mig? Jag kommer ju hålla på med sök, men just på mina burkshundsklubbar i området är det svårt att få tag på folk som skulle vilja/kunna söka varenda dag. Sen tar det ett par timmar med ett sökpass. Så jag skrev ju utifrån hur det ser ut för mig och mitt område, men även av dom jag känner som håller på med sök mycket har ej möjlighrt att vara ute varje dag. Men rätta mig gärna om jag har fel, jag är bara säker runtomkring mig.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2/10/18, 8:45 AM
#36

#35 Du beskriver en bild som jag inte alls känner igen. Alla moment i söket kan du träna på egen hand, all mängdträning gör man utan grupp och du är inte alls så beroende dagligen av andra personer i din träning. Hur träningsmöjligheterna ser ut just hos dig vet jag ingenting om, men jag tycker att du målar upp en bild av att det är jättesvårt att få till sökträning och jag tolkar det som lite avskräckande - det vänder jag mig verkligen emot.

fridarebecka
2/10/18, 9:21 AM
#37

Jag tror också att jaktlabbe skulle funka, men även flera andra raser, tex kelpie. Det beror ju lite på vad du vill ha att göra med i vardagen också 🙂 Gå på magkänslan men se till att även skaffa dig en uppfattning om hur raserna är i vardagen, och inte bara i träning.

Håller för övrigt inte heller med om att sökträning är så komplicerat att få till, det blir vad man gör det till. Precis som med alla sporter så går ju söket att bryta ner i små delar, varje träning behöver inte vara tävlingslik och ta flera timmar 🙂

Feen
2/10/18, 12:36 PM
#38

#33 Det ska jag lätt göra, om jag bara lyckas övertala mamma😬 #37 Då blir det till att träffa lite fler hundägare av olika raser då och höra hur deras hundar är i vardagen😊 Det här kanske borde vara en annan tråd men jag har ju som sagt bara varit med och kört sök i grupp och systemträning så jag har ingen koll på träna-själv biten. Jag har hört om att man bör träna själv och så men jag kan inte riktigt komma på hur man gör det själv. Finns det några bra sätt att träna på egen hand?🙈

CayKantos
2/10/18, 1:41 PM
#39

#36 Tror vi missuppfattar varann lite, förstår att jag skriver lite konstigt, men jag var insnurrat på enbart självs sökningen, alltså lite mer typ träningstävling.. Detta va såklart mitt fel, men TS verkade inte så insatt i detta så jag gick lite på autopilot ang just hela den stora bilden, inte på dom olika moment, för det är ju självklarligen något som du säger man kan hålla på med här o där på olika sätt och vägar. Sen avskräcker jag hellre än att få en att tro att allt är fria fröjd, för är man verkligen intresserad då vill man kolla upp mera själv och "gå det extra snäppet" trots det är jobbigt, så är det tex för mig :P

Men jag tycker personligen fortfarande inte riktigt Kelpie kanske är optimala, men jag kan ju tycka vad jag tycker, bästa du kan göra TS är verkligen att kontakta uppfödare, skriv till jaktlabbe uppfödare, brukgolden, Kelpie, pudel, mm och dom som du har lite intresse av och stämmer in. Se om du hitter en handfull runt samma område, kanske ni kan ta en roadtrip till lite olika under en dag för att bilda lite olika uppfattningar :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2/10/18, 1:47 PM
#40

Jag ursäktar TS, jag i mitt huvud va lite på Autopilot då jag hade uppfattningen av att du trodde att du kunde köra ett helt sök varje dag, vilket ja är svårt. Men att ha dom olika moment som leder upp till hela sök-bilden är ju inga problem då det faktisk är något man kan göra på egen hand eller med en kompis. Men som jag skrev i #39 Få kontakt med olika uppfödare, bäst över telefon eller face-to-face, och skaffa en egen uppfattning av raser, var ärlig med dig själv! och mot uppfödaren, för annars är dom ändå ingen hjälp. Är du det ska du nog hamna med helt rätt ras för dig till slut, om det så än blir pudel, kelpie, jaktlabbe elelr ngt helt annat! Vissa uppfödare jag har pratat med har tipsat mig om andra raser jag aldrig hade tänkt på, vilket faktisk var ett sätt jag kom in på Kelpie till en början :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kiwi2024
2/10/18, 2:05 PM
#41

Vet inte om du missade mitt inlägg (#22) men kan vara värt att kolla upp rasen iallafall. ;)

Annons:
Kiwi2024
2/10/18, 2:05 PM
#42

Vet inte om du missade mitt inlägg (#22) men kan vara värt att kolla upp rasen iallafall. ;)

Frida B
2/11/18, 11:42 AM
#43

Har bara skummat igenom inlägget, orkar inte detaljläsa. Jag skaffade kelpie som förstahund (eller ja första och första, har andats hund sedan jag var 5 år men aldrig haft egen från valpben), han är nu snart två år gammal. Har du några frågor kring rasen kan jag försöka svara så gott jag kan, utifrån de 2 åren jag haft honom :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Feen
2/11/18, 3:09 PM
#44

#39 Vi har börjat planera för en liten roadtrip här i närheten för att verkligen träffa uppfödare och se hur hundarna är, har hittils bara kollat upp och kontaktat kelpieuppfödare men ska även leta upp bla pudel och andra uppfödare. #41 oj, det hade jag helt missat😬 Då blir det väl ytterligare en ras på min kolla-upp lista😄 #43 Här kommer väl en fin liten frågelista: Hur är din kelpie mot människor? Typ nya människor och när människor kommer och hälsar på hemma. Och mot hundar? Vill du säga vilken kennel han kommer ifrån? Kan du lämna honom ensam något? Hur mycket behöver du träna med honom för att han ska må bra? Och rasen över lag, vad skulle du säga är de största för och nackdelarna? Tja det är väl de största frågorna jag har just nu men kan säkert komma på massor med fler frågor😏 Tack om du orkar svara😄

CayKantos
2/11/18, 3:17 PM
#45

#44 Önskar dig lycka till i letandet! Hoppas du hittar rasen samt individen som passar dig som handen i handsken

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Feen
2/11/18, 3:28 PM
#46

#45 Tack!!!

Frida B
2/12/18, 6:28 PM
#47

#44 han älskar människor mer än allt annat på jordens yta, och det är väl en underdrift… nya som kända människor. Mot tikar är han respektfull mot, men mot hanar kan han svara upp om ngn fräser ifrån. Han kommer från team avegas kennel. Alltså jag tränar lite olika saker minst tre ggr i veckan, just nu tävlar vi i lydnad agility och rally, planen är appellen till våren. Det är inte mkt mer än hund jag ägnar mig åt helt ärligt :p Jag kan lämna honom själv men han hade separationsångest som ung. Största nackdelarna, dom kan vara rätt flamsiga ibland. Annars ser jag bara fördelar, men det beror på vad man vill ha för hund. Jag var ute efter en utmaning, och tji tillutmaning fick jag. Största utmaningen jag tagit mig ann. Tänk dig en duracellkanin på ectasy. Alltid ngt på g, det finns inget lagom i en kelpies hjärna. Av eller på, och är det på är det rejält på. Men det vill jag ha hos en hund. Vill man ha en hund som är lätt till vardagen skulle inte jag säga att kelpie är rätt ras.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Feen
2/13/18, 10:41 AM
#48

#47 Tack för bra svar! Jag kom på en sak till, vad skulle du säga är det viktigaste att tänka på med just kelpies när de är valpar? Alltså typ vad är viktigast att öva/träna mycket på

Annons:
Lona
2/13/18, 6:01 PM
#49

#48, Nu har jag förvisso inte kelpie men har tränat och umgåtts med en del. Som valp skulle jag säga att det är viktigt att de tränar på att ta det lugnt. Inte träna massa grejer som ger stora stresspåslag utan mer lugna grejer och mycket stadga (med lagom höga krav, givetvis).
Lekar där ni tränar både belöning och att "slå på och av" aktiviteten, att kunna behärska sig.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Feen
2/13/18, 7:47 PM
#50

#49 Tack! Hur menar du med ”Lekar där ni tränar både belöning och att ”slå på och av” aktiviteten”?

Frida B
2/13/18, 10:45 PM
#51

#48 jag skulle slå ett stort slag för ensamhetsträning och lekträning, föremålsintresse. Det är något som många kelpies saknar. Sen skulle jag träna mycket på att kunna hälsa på folk ordentligt, och inte bara hoppa upp och ge alla en fläskläpp… haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2/14/18, 6:52 AM
#52

#51 Hihi typ så, men det ok, han får pussas på mig ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Feen
2/15/18, 7:51 PM
#53

#51 Tack, det blir något att tänka på, kanske oavsett ras😉

Upp till toppen
Annons: