Annons:
Etikettbeteende
Läst 780 ggr
Angelicagu
2/2/18, 1:32 PM

Inte rumsren

Hej har en tik på snart 7 månader som vägrar bli rumsren, vi tog henne då hon var 16 veckor. Innan så hade hon bott hos ett par som köpt henne från uppfödaren. Dom sa att hon var rumsren då vi köpte henne, vi hade inte förväntat oss de då hon var så ung, men rumsren är hon inte. Vi går ut med henne ungefär en gång i timmen och ändå så pinkar hon direkt vi kommer in eller går och bajsar. Spelar ingen roll hur länge man är ute eller hur ofta hon gör ändå inne. Vi får ha stängt för alla rum och någon gång har vi glömt att stänga för i tv rummet och när hon ser det så går hon direkt in dit och pinkar. man kan inte ta med henne någon stans för då vet man att hon pinkar eller bajsar hos dom. Börjar känns mig frustrerad och har blivit gravid nu efter att vi tog henne så jag är redan trött och grinig som det är. Vi måste ha henne instängd på natten för annars är det pink och bajs överallt. Men då gnäller hon istället så jag får inte sova så mycket.. vet inte vad vi ska ta oss till.. hon får mat på regelbundna tider så vi vet ungefär när hon ska göra ngt men ändå så hjälper det inte. Hon bajsar nog 5-10 gr inne varje dag och pinkar ännu fler. Hon har inte urinverksinfektion.

Annons:
Lussan20
2/2/18, 1:47 PM
#1

 Detta måste tas på allvar!

Din hund har fått fel signaler från början. De får psykiska blockeringar då blåsan låser sig. Det finns rädsla med i bilden. Har en valp blivit tex slagen då den gör behoven inne tar det jättelång tid. Förr tog man valpar i nackskinnet och brynte nosen i det de gjort inne. Dömt att misslyckas!

Klart du blir trött nu om du dessutom är gravid. Men man måste få till en omstart med valpen. Utan irritation, hunden är helt förvirrad som det känns.

Klimatet är ju dåligt för att vistas ute en hel dag med korvbitar i fickan. Glad lek och uppmuntran för att sedan ösa beröm då det kommer något ute, ett sätt av många and. En del hundar har blivit chockade vid raketer och smällare och kan få samma låsningar.

Hunden gör inte detta för att jävlas med er heller, den är otrygg. Kanske omplaceringen gjorde sitt till. Jag är 70 år och har tagit flera omplaceringar med olika problem. det brukar med tålamod, kärlek och envishet kunna rätta till sig.

Vilken ras är det på din hund? Små hundar kan ta lite längre tid att få rumsrena.

men det skiftar mest på individerna. Känslighet, otrygghet, depression för separation mm….. Hoppas du kan hitta saker du kan stärka den lilla tiken med.

Ge henne den tid hon behöver komma över sin stress…..Mvh/WL

hemul
2/2/18, 2:34 PM
#2

Bor ni i hus med trädgård eller lägenhet?

Jag kommer nog att få kritik för att jag säger det här, men situationen låter så extrem. Förr lärde man ju först valpen att "gå på tidning" för att så småningom ta bort tidningen. En del gör väl så fortfarande.

Tänker att om ni bor i lägenhet är en tidning/stor låda kanske är det lättaste sättet att bryta beteendet. Det viktigaste är ju till en början att den inte gör ifrån sig överallt. Det är lättare för dig att lyfta upp den kissande/bajsande hunden och bära iväg till en speciell plats inomhus där den får beröm o.s.v. När vovven förhoppningsvis lärt sig att bara göra sina behov på den platsen och du tar bort tidningstoaletten efter ett tag kommer den, igen förhoppningsvis, att se ut som en fågelholk, inte veta vad den ska göra och börja gnälla och/eller gå till dörren. Det enda åtestående alternativet är ju nu att gå ut och kissa, för att man kan göra det lite här och var inne finns ju inte längre. Förhoppningsvis. 😉

hemul
2/2/18, 2:36 PM
#3

Undrar också om du vet varför de första ägarna gjorde sig av med hunden. Och  uppvisar den några andra störda beteenden? Verkar den rädd eller skygg, hur förhåller den sig til främmande människor och hundar o.s.v.?

Och lycka till! Låter som en jättejobbig situation du hamnat i.

Elsis matte
2/2/18, 2:53 PM
#4

Det är faktiskt mycket möjligt att hon var rumsren innan hon kom till er. Fyra månader är tidigt men inte otroligt, och jag hade samma upplevelse med den valp jag tog i den åldern. Hos uppfödaren var hon rumsren (jo, jag litar på det) men i och med miljöbytet och stressen det medförde så tappade hon det igen. Du har alltså kollat henne hos veterinär, så att hon är helt frisk? Och tycker inte riktigt att det framgår, är det så att hon inte gör ifrån sig ute alls, eller gör hon ute och sedan direkt inne också?

Angelicagu
2/2/18, 4:42 PM
#5

Hon är en liten blandras papillon/chihuahua, enligt dom som sålde henne så sålde dom henne pågrund att dom inte hade tid.. hon är en jätte glad,lite intensiv. Hon är aldrig rädd för ngt, dom gånger hon blir ”skamsen” är när hon har gjort ngt inne. Hon gör alltid något när man är ute med henne. Jag tycker att hon värkar trygg hos oss och hon trivs väldigt bra med min hund sen innan. Känns som hon har fått ett beroende, att hon bara måste göra inne.. speciellt eftersom hon försöker smita in i dom rum hon inte får vara bara för att göra ngt..

hemul
2/2/18, 4:57 PM
#6

Vad märkligt. Ja, förutsatt att hon är frisk måste det ju vara något "psykiskt". Inte normalt att behöva bajsa 5-10 ggr+ per dag liksom.🤔

Annons:
Hornslandet
2/2/18, 5:03 PM
#7

Om jag förstår det rätt så springer hon alltid iväg till ett annat rum när hon ska göra ifrån sig inomhus? Om det var jag så hade jag nu, medans jag tränade rumsrenheten, gjort så att hon alltid var i samma rum som mig. Tex med ett galler eller stänga dörren. Så att hon inte får chansen att smita iväg till ett annat rum dvs. Säger inte att det löser problemet, men kanske kan vara en hjälp på vägen.

[AnimeV4]
2/2/18, 5:05 PM
#8

Vad äter hon? Tänker om det kanske kan bidra.

Min valp var väldigt lös av fodret han fick med ifrån uppfödaren och innan jag bytte foder bajsade han inne 4-5 gånger varje natt, vilket var mycket påfrestande för oss båda.

Angelicagu
2/2/18, 5:24 PM
#9

Jag har henne instängd i ett stort rum och det spelar ingen roll, hon kan lika gärna sätta sig när jag står brevid, har stängt för alla andra rum men då om jag råkat glömma o stänga för ngt rum så går hon in det och gör ifrån sig. Tror inte det är något fel på maten för hennes avföring är aldrig lös eller för hård, tycker avföringen ser ”normal” ut

Elsis matte
2/2/18, 5:28 PM
#10

Återigen, är detta utrett hos veterinär? Om hon verkar glad och harmonisk, inte är stressad, och ändå gör inne flera gånger om dagen utöver på promenad - då tycker jag det låter som underliggande fysiska problem. Nog för att en del dvärghundar kan vara lite knepiga med rumsrenheten, hon borde ändå inte behöva gå så många gånger om dagen…

[kinjelooo]
2/3/18, 9:53 AM
#11

Att bajsa 5-10 ggr per dag låter ju på tok för mycket! Hon måste ju nästan bajsa ut sin egen vikt varje dag… Har du sett till att fodermängden är rätt? Eller att fodret öht är av någorlunda kvalité? 

Jag hade en dvärgpinscher som tonåring som inte kunde hålla sig med kiss när han fick Frolic. Det var då något färgämne i de röda bitarna som var urindrivande, har en veterinär förklarat för mig då. Kan det vara något i fodret som gör att blåsan bara fylls på konstant?

Upp till toppen
Annons: