Annons:
Etikettraser
Läst 1894 ggr
dixia
2018-02-02 13:13

Rasval!

Nu kommer en inte helt ovanlig tråd. Nämligen en tråd om rasval. Jag har i dagsläget en mindre blandras, men börjar redan nu planera för nästa hund. Däremot kan jag verkligen inte hitta endast en ras som passar och vissa är jag inte ens helt säker på om de passar.

Några krav:
- Större hund (25+ kg)
- Inget dregel
- Inte pälsvård varje dag

Jag söker då en hund som ska kunna vara med på allting. Jag bor några minuter från skogen där jag i stort sett är hela tiden när jag är hemma.
På somrarna cyklar jag, både grusväg och stigar och jag hade otroligt gärna velat köra drag. Nuvarande hund kör jag också drag med, men han orkar tyvärr inte många km. Vill ha en hund som verkligen kan tycka att det är roligt att få dra och gärna hänger i åtminstone 5-8 km när den är rätt tränad såklart.
Jag tycker även det är kul med olika sök och spår"grejer" och jag har möjlighet att få klövar och kunna spåra, men kanske inte söker en hund som mår dåligt om den inte får göra detta.
Tycker även att det är roligt med trickträning, så det vore roligt att ha en träningsmotiverad hund, men skulle resten stämma bra kan jag bortse från det.

Raser jag funderat på:
- Weimaraner - Går nog tyvärr bort då jag känner att de nog behöver jaga för att må bra.

- Jaktlabrador - Fått för mig att de måste ha någon form av "jakt" flera gånger i veckan. Men de kanske inte är krävande på samma sätt? Även funderat på om man kan garantera att de har det där drivet att dra.

- Amstaff - Osäker på om de har rätt driv för att köra drag såpass långa sträckor. Rätta mig om jag har fel. :)

Lite halvflummigt inlägg. Men ni får fråga om jag missat något. 😂 Tack på förhand!

Annons:
Itchy
2018-02-02 13:28
#1

jag tycker att amstaff låter nästan perfekt, de har mycket driv om de blir motiverade, de är ju terriers trots allt :)

You can't spell Bitchy without Itchy

Lamina
2018-02-02 13:31
#2

Du har inte funderat på Malinois då?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Katti
2018-02-02 13:41
#3

#2 Fast en malle, speciellt om den fystränas så mycket, behöver också väldigt mycket mental stimulans. Annars är risken stor att den blir helt odräglig! 

TS: Schäfer, riesen, vit herdehund?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

dixia
2018-02-02 13:51
#4

#1 Tycker du? Bara fått för mig att de kanske inte tycker det är kul med drag för ofta. Men har samtidigt sett många duktiga amstaffs folk har både tränat och tävlat med! 

#2 Det är nog tyvärr alldeles för mycket hund för mig. Men de är otroligt fina!

#3 Känns som om schäfer behöver mer än jag kan ge. Riesen har jag kollat på, men det är nog inte riktigt min typ av hund. Vet herde kan jag inget om, så den får jag spana på. Såg senast igår en som drog med sådana faktiskt. :)

Rebeckason
2018-02-02 15:00
#5

Skulle nog också säga Amstaff. Väldigt underbara och enkla hundar om man uppfostrar dem rätt. Har mycket driv, arbetsglada, lättlärda och tillgivna. I alla fall utefter mina erfarenheter.

[AnimeV4]
2018-02-02 16:22
#6

Curly coated retriever! Har en snart 11 månaders.

Annons:
tiger tok
2018-02-02 16:44
#7

Amstaff eller staffordshire bullterrier. Sök på youtube "weight pull", så ser du att dessa hundar är väldigt vanliga i den sporten.

Hornslandet
2018-02-02 16:55
#8

Fast skillnad på weightpull och annat drag.

Ett alternativ kunde vara Hovawart.

Elsis matte
2018-02-02 17:56
#9

Om du tänker utöver drag och trickträning, hur vill du att hunden ska fungera i vardagen? Är det viktigt att den lätt kommer överens med andra hundar? Vill du hellre ha en social hund eller som är mer enmanshund? Är skällande ett problem?

Lona
2018-02-02 18:38
#10

Om schäfer kräver för mycket så är inte jaktlabbe ett bra val. De har lika stor arbetskapacitet och -behov som bc och de mer utpräglade bruksraserna som kelpie, aussie och belgarna. Skillnaderna är att en jaktlabbe inte går bananas och blir überjävlig vid för lite aktivering, som de andra raserna kan göra, men de mår helt klart bäst av att få jobba ordentligt, helst med jakt eller åtminstone apportering av något slag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
2018-02-02 19:13
#11

#8 jag vet att det inte är samma.

StellaAG
2018-02-03 10:38
#12

Min erfarenhet av amstaff är att de kan var svåra att motivera för drag i längre sträckor. Vissa individer funkar hur bra som helst, men ofta tar de ut sig i början (så explosiva) och sen tappar de motivationen. Min grabb här hemma har vääldigt svårt att tänka långsiktigt, haha. Det är fullt ös medvetslös. Så man kan få träna en hel del för att få in ett bra och jämnt tempo!

StellaAG
2018-02-03 10:40
#13

Vizsla kanske?

Annons:
tiger tok
2018-02-03 11:39
#14

#13 enligt min erfarenhet så vill/behöver de jaga lika mycket som weimaraner.

Vinternos
2018-02-03 12:49
#15

Om du har ett stort intresse för drag och tror att det förmodligen kommer att hålla i sig kan du ju alltid titta på Samojed. Visserligen kräver den lite pälsvård, men inte dagligen. Bruksavlade samojeder tenderar dessutom att ha mindre päls än de showavlade. De brukar vara ganska lättdresserade(nu jämför jag med andra inom samma rasgrupp) och följer gärna med på en spårrunda. PMa om du vill få tips om kennlar med draginriktning.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Lord Vulcan
2018-02-04 08:59
#16

Mina schäfrar går inte "bananas" om dom har ett par lugna dagar:)

Lona
2018-02-19 21:28
#17

#16, Nej, men de får kanske tillräcklig stimulering däremellan? :-) Sen är det förstås skillnad mellan olika schäfrar - och de raserna jag främst relaterade till ”bananas-läget” var de som ligger snäppet över schäfer i intensitet. Schäfrar är ofta lite mer sansade än tex belgare, även om de har lika stor arbetslust. Mer hjärna och mindre spring i benen utan kontakt med hjärnan, om man säger så;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: