Annons:
Etikettjakt
Läst 2401 ggr
Ellemol
2/1/18, 3:25 PM

Låtsas jakt med hund

Hej! Jag har en valp som fyller 1 år i maj och undrar hur man jagar med dem. Jag vill INTE jaga riktiga djur med honom. Jag vill prova jaga med honom någon gång i mars-maj. Jag undrar hur ni gör? Jag vill jaga i vatten med honom i sommar- några tips för hur jag ska göra?

Annons:
Fisherling
2/1/18, 3:39 PM
#1

Vill du alltså låta hunden hämta dummys?

SuperLimm
2/1/18, 4:31 PM
#2

Börja träna apportering. Om det nu är det du menar? Som #1 skriver, att hämta tex dummys? Eller vad menar du annars med jakt? Vad är det för ras du har?

Mvh Linn

[kinjelooo]
2/1/18, 4:56 PM
#3

Om du inte vill jaga riktiga djur, vad är det du vill jaga då? I april maj är det dessutom många djur som får ungar så det kanske inte är den lämpligaste tiden.

Ellemol
2/1/18, 6:36 PM
#4

Jag menade mest vattenapportering osv.. jag undrade mest hur jag ska göra. Jag vill testa men vet helt ärligt ingen ting om sånt😅

[SweetSunday]
2/1/18, 8:19 PM
#5

#4 Jag har precis börjat träna apportering med min unga tollare (dock inte i vatten än då han var så ung när vattnet var i lämplig temperatur). Hur du ska göra för att börja träna det beror ju på vad ni kan nu och vad målet är? Kan din hund lämna ett föremål till dig (typ om du kastar iväg en leksak/dummie/något annat, kan han hämta det och lämna det? Väntar han på signal innan han sticker iväg efter föremålet? (Ex. vid linjetag använder många ordet "ut", hunden får ju alltså inte springa iväg efter ett föremål som gömts/kastats förrän du som förare säger till).  Den första frågan kanske bör vara om han har intresse för föremålet (ex. dummien) som han ska hämta? Annars är ju första steget att få honom intresserad av den och låta honom förstå att den är jätterolig och mycket värdefull så att han i från början vill springa till den. Finns massor mer att lära för mig så jag kan inte allt man måste träna på inför ett jakt/apporteringsprov men vi är just nu vid inövning av linjetag och närsökssignal (dvs visselsignal som för hunden betyder att "nu säger matte att dummien är nära så nu måste jag bara hitta den"… typ (då efter den fått signalen "ut"). Resten får vi lära oss under resans gång 😃

Lona
2/2/18, 12:53 PM
#6

TS, vad har du för ras/er?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Forest]
2/2/18, 1:24 PM
#7

Jag skulle föreslå gå kurs spårning detta för att få bra grunder att jobba på. Sen kan man utveckla/jobba mer på så sätt själv eller gå en djupare kurs för lära sig mer och finputsa där efter :) Även jag är nyfiken på ras :)

Elsis matte
2/2/18, 5:46 PM
#8

Kolla in boken "Apportering till vardag och fest", där kan du hitta bra tips på grundträning och roliga övningar!

[Forest]
2/3/18, 8:30 PM
#9

8 den boken har jag sneglat på 👍 Blir till och köpa den 😃

Lona
2/3/18, 11:52 PM
#10

#8 och #9, ”Apportering till vardag och fest” är jättebra för retriever/apporteringsträning, vill man dock satsa på praktisk jakt eller att komma högt på jaktprov (championat etc) så rekommenderar jag den inte. Då är ”Retrievern som apportör” (heter den väl?) av Lena Bratsberg Karlsson och Memea Mohlin lämpligare. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

peafie
2/4/18, 8:16 AM
#11

#10 Håller med! Det kommer också en ersättare/uppföljare till ”Retrievern som apportör” (undrar om det inte var nu i februari till och med?) som ska heta ”Retrieverträning på mitt sätt”. :)

Bloggen     ○    Instagram

[Forest]
2/5/18, 10:31 AM
#12

10 jaså, då måste det vara fel bok jag funderat på eftersom det har inte vart något om retrieve 😂 Har en som är bra på hålla föremål det hon klaffar med är komma hela vägen till än utan att tappa föremålet. Men det är helt OT 😉 (Skickar dig pm om fråga om tips 👋)

Upp till toppen
Annons: