Annons:
Etikettraser
Läst 1662 ggr
Cheelaxa
2018-02-01 12:40

Vallhundar

Hejsan!

Vad tycker ni om att ha en vallhund som man inte vallar med. Är det inte snällt mot hunden eller mår den bra ändå av annan aktivering? Har ni någon vallhund som ni inte/aldrig har vallat med men som ändå funkar i vardagslivet utan några beteendeproblem?

Annons:
Jojaton
2018-02-01 12:53
#1

Vad räknar du som vallhund?

Johanna - Instagram

JoannaLi
2018-02-01 13:02
#2

Det beror på vilken vallhund. T.ex. en border collie eller en malle? (som ju tekniskt sett är en vallhund). Ingen förväntar sig väl att man ska valla med en malle, och den mår ju inte dåligt utan det heller. Däremot border collie, och andra raser som fortfarande aktivt avlas på vallning anser jag bör få valla, eller åtminstone bör erbjudas att valla. (Man kan ju ha defekta individer inom allt.)

peafie
2018-02-01 13:03
#3

Jag är av åsikten att en utpräglad vallhund, dvs. i princip border collie eller working kelpie, bör få chans att valla. Undantaget individer som inte visat sig lämpliga för det.

Bloggen     ○    Instagram

apportbocken
2018-02-01 13:03
#4

Att ha en reggad border collie eller Working Kelpie utan att valla är fel, fel, fel. De avlas fortfarande för vallningsegenskaperna och du lär knappt få köpa en utan att valla. Att ha en annan ras med vallningsursprung utan att valla är ok enligt mig, lite beroende på vad det är för linjer bakom och om uppfödaren satsar på vallningsegenskaper eller ej.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

peafie
2018-02-01 13:04
#5

#2 Haha, great minds think alike. 😂

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
2018-02-01 13:27
#6

Beror på vilken vallhund. Schäfer är också en vallhund i grunden, men avlas knappast för det i nutiden.

Annons:
Katti
2018-02-01 15:13
#7

# 4 Vad gör det mer fel att inte valla med en reggad än en oreggad hund? En oreggad BC eler WK har ju lika mycket vallningsanlag som en reggad! Eller en blandras mellan de två raserna! Håller med om resten, men förstår inte skillnaden för individen beroende på om den är reggad eller inte!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

apportbocken
2018-02-01 15:43
#8

#4 Jag tänkte mer att oreggade BC:s sällan har föräldrar med godkänt VP och att det finns många hundar som kallas border collie men där stora delar av det som gör en vallhund försvunnit för flera generationer sedan pga köksavel. Hos reggade BC:s och WK:s är det ju mer regel än undantag att hundarna är ordentliga vallhundar då även föräldrarna är det. Så tänker jag i alla fall.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
2018-02-01 15:46
#9

Menade #7 ^

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Katti
2018-02-01 18:22
#10

Fast jag upplevera att många BCs säljs oregistrerade av den enkla (men för rasen tråkiga) anledningen att man aldrig har tagit sig till något vallhundsprov med en eller båda föräldrarna, även om de är duktiga vallhundar hemma på gården. Och det finns ju även hudar med förstklassig vallhundsstamtavla som av någon anledning inte funkar till vallning, så det är ju kanon om de kan få hem med annat jobb att lägga sin energi på!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sugar Mist
2018-02-02 08:51
#11

#8 Jag hade en bctik jag vallade med som knte var reggad- en tjuvparning där pappan inte gjort VP. Kusin till min egna reggad bc :)

-

apportbocken
2018-02-02 12:44
#12

#10 och #11 Självklart har ni rätt i det, en reggad hund innebär inte automatiskt bra vallanlag och tvärtom. Jag håller med er i det ni skriver och erkänner att jag uttryckte mig lite slarvigt. Det jag tänkte på var att ”sällskapsavlade” BC:s och en hund som är svartvit och kallas för en BC men där ingen egentligen vet om den är det har samma chans att bli bra vallhundar och ha ett stort vallningsbehov som den BC vars släkt många hundra år varit uttalat bra vallhundar.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Upp till toppen
Annons: