Annons:
Etikettbeteende
Läst 1889 ggr
[Hailey-A]
2/1/18, 11:27 AM

Hund skäller på mig

Hej! Jag går ut med en hund 2 gånger i veckan & nu ska jag börja att ta hem honom till mig ibland. Idag är det första gången han är hemma hos mig, men han skäller på mig hela tiden. I början kunde jag klappa honom, ge honom en godis osv osv, men nu skäller han på mig så fort jag tittar på honom. Han står och nyser, skäller och hoppar runt medan han tittar på mig. Testar han mig, vill ha uppmärksamhet, är rädd för mig? Just nu ligger han på mattan, men så fort jag tittar på honom så hoppar han upp och skäller på mig.

Annons:
JoannaLi
2/1/18, 1:08 PM
#1

Jag skulle säga att han är osäker, hundar testar inte :) 

Vad gör du när han skäller? Hur beter du dig runt honom i övrigt? T.ex. pratar du med honom, tittar på honom, klappar, föser runt? 

Har han andra platser att vara på utom i din direkta närhet, t.ex. ett annat rum? Har han en plats där han aldrig blir störd, t.ex. en bur/en bädd? 

Det jag hade gjort är att: titta inte på honom, böj dig inte över honom. Prata lugnt "ut i tomma intet" i låg ton. Se till att han har en plats som är bara hans, gärna där han är lite dold (under ett bord, under en säng, bakom en fåtölj) men där han ser ut. Varje gång du ska gå någonstans så släng ut lite godisar på golvet, gärna riktigt goda godisar. Ge honom ett ben eller något annat gott att tugga på i sin sovplats. Vill han komma fram, tyst, när du ignorerar honom och du märker att han vill ha närhet, så stryk eventuellt lugnt, eller låt honom sitta intill. 

Sen så väntar du ut honom. När han märker att du inte vill interagera med honom, inte är hotfull, och du ger positiva saker runt omkring dig så släpper förhoppningsvis osäkerheten och han kan varva ner :)

[Hailey-A]
2/1/18, 1:34 PM
#2

När han skäller så ignorerar jag mest honom, men tittar även på honom ibland. Jag säger ingenting när han skäller & han kommer fram ibland när jag sitter på golvet, då går det bra att klappa honom länge. Han får godis många gånger för att jag vill att han ska se mig som något positivt. Ibland är han rädd för mig tex när jag går eller rör på mig när jag sitter på golvet. Vi bor i en stor villa så han har mycket ställen att få vara ensam på. Jag tror att han kan bli rädd för att kaninen stampar i golvet (för att han blir rädd) och katten fräser när han kommer hit, men då stänger jag in kaninen i ett rum och katten gömmer sig under soffan på nedervåningen tills hunden inte är här längre. Han fick nog en dålig start för att katten fräste lite och kaninen sprang runt och stampade hårt i golvet, därför blev han lite orolig för vad som kunde hända härnäst. Vet inte ifall jag får ge honom tuggben, men är det dåligt ifall han äter på tuggben här och sedan när han kommer hem? Tänkte att det kanske blir för mycket, alltså ifall han kan få ont i magen eller någonting?

JoannaLi
2/1/18, 1:53 PM
#3

#2 Det beror på vad du och hundägaren har för avtal, och hur hans mage är! Är han en frisk hund, och du och hundägaren har en god kommunikation, så hade jag inte tvekat att ge ett ben :) Det kan även t.ex. vara en morot, om han gillar på att gnaga på sånt. 

Anledningen till varför jag rekommenderade att slänga godisar på golvet är atthan ser fortfarande att det kommer från dig, men det är mindre hotfullt/mindre risk för flooding där han har sånt driv till godisen att han gör något som är obehagligt (komma nära dig) för att ta den. 

Men det låter ju som att du hittar lite lösningar :) Stäng bort kaninen och katten, i alla fall de första gångerna han är där, och låt honom vänja sig vid bara dig i lugn och ro :)

[Hailey-A]
2/1/18, 1:55 PM
#4

Okej, känner att jag har fått väldigt bra svar :D

[Tisstassen]
2/5/18, 8:10 AM
#5

Jag tycker det låter exakt som det min vovve gör när han vill något. då brukar jag gå igenom listan- mat, promenad, gos, mental stimulans eller lek. När alla grejer är tillfredsställda brukar han inte låta mer :)

Upp till toppen
Annons: