Annons:
Etiketthälsa
Läst 1982 ggr
smellcaramell
1/31/18, 11:53 PM

Löptik

Har en äldre tik(13 år) som just börjat sitt årliga löp. Hon har efter senaste två löpen blivit skendräktig(börjat producera mjölk) till följd av sitt frenetiska tvättande. Hon blir dessutom svartsjuk och ylar om hon inte får röra sig fritt i bostaden när jag är hemma. Just nu har hon tikskydd för att skydda möblerna och tratt för att inte kunna tvätta sig konstant och därmed inte bli skendräktig. Hon får 2ggr/dag vara utan både tikskydd och tratt en stund(så länge hon kan sitta i badrummet utan att börja yla, vilket kan variera mellan 15 minuter och en timme). Är det någon som har tips på alternativa sätt att handskas med löpen? Är nämligen rädd för livmoderinflammation när hon får ha tikskydd så ofta men samtidigt kan jag inte stänga in henne och låta henne yla halva dagarna då jag bor i lägenhet.. Täcka över möbler kommer inte fungera då hon är en sån som kryper in under täcket o.s.v. och dessutom blöder mycket så en filt skulle aldrig hålla tätt :/

Annons:
oh-la
2/1/18, 9:25 AM
#1

Tratten kan du ta av, om hon inte slickar sår. Ska den göra skillnad kommer du få ha dem på i flera månader. Symptom på skendräktighet kommer oftast en till två månader efter löpets slut och är hormonella. Den kan alltså inte stoppas med en tratt. Mjölkproduktion startar ofta spontant, däremot kan tiken hålla igång det med tvättande, men det är alldeles för tidigt! Är det väldigt jobbigt finns det istället läkemedel som stoppar mjölkproduktiomen, men ta av tratten. Den fyller ingen funktion alls och kommer få sitta på i evigheter. Löp är ju tyvärr något som kommer med hunden, som du ju vet vid det här laget. Kan man inte täcka, plocka undan eller skydda möbler finns väl egentligen bara tikskydd eller kastrering som alternativ. Vi har också en tik med jobbiga löp, rena blodbadet och sedan skendräktighet med mjölk, separationsångest och allmän stress. Vi kastrerad inte då hon har lätt till stress även normalt och är rädd att det skulle förvärra. Vi tar bort allt som kan tas bort. Kuddar och mattor och liknande åker in under sängen. Soffan täcks med vaxduk och sedan ett lakan eller filt. Sängen skärmar vi av med kompostgaller. Det är ett meck, men det är bara 6 veckor om året, så vi står ut… hade vi känt att kastrering var ett alternativ hade vi kastrerat.

[kinjelooo]
2/1/18, 9:42 AM
#2

Min hade tikskydd på sig på dagarna när jag är hemma och hon vill ligga i soffan bredvid mig. På natten tar jag av just för att låta henne tvätta sig så mycket hon ville (det behövs ju) men hon sover i sin bädd, skulle nog inte vilja ha henne i min säng då :/ 

När hon var hemma ensam var hon i köket där hon inte kan hoppa upp på några möbler och hade bara sin bädd att ligga på - då var också tikskyddet av eftersom jag inte ville lämna henne ensam med kläder på. 

Nu är hon kastrerad av olika anledningar.

Upp till toppen
Annons: