Annons:
Etikettövrigt
Läst 943 ggr
frijoh
1/30/18, 2:36 PM

Munkorg, bu eller bä?

Har börjat få problem med kloklippningen som jag skrivit här förut med min valp, inga problem att hålla på med tassarna men just själva klippmomentet så morrar hon och jag blir då jättestressad vilket hon såklart känner av. Så funderar på att vänja in munkorg, några med erfarenheter kring det som vill berätta? :)

Annons:
Anne.K
1/30/18, 2:48 PM
#1

Har du testat att göra klippningen till en rolig stund? Att före så gosar och busar man mycket med beröring på tassar, sedan lugnar man ner sig, klipper klorna och sedan busar och gosar man igen.  Det är så lätt hänt att kloklippningen blir en jobbig stund om det enbart är just då som man pillar på klor och tassar. Man får försöka göra det till en vardag och något som är roligt, då underlättar det. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[AnimeV4]
1/30/18, 2:49 PM
#2

Jag tror att du får lägga större vikt vid att göra kloklippningen mysig och lyssna på hennes signaler (morrningen) istället för att symtombehandla.

Min hund är obekväm med kloklippning, men morrar inte. Han blir rädd istället. Innan det rycker han och fjantar = jag blir arg = han blir rädd och spänner sig.

Då funkar det bäst att faktiskt strunta i honom för annars kommer vi ingenstans, dvs ta ett djupt andetag och ta det lugnare så att han fattar att det inte var så farligt ändå. Säkert inte det ultimata, men han lugnar sig och somnar. Tyvärr blir det ett ganska stort bakslag när jag blir trött på hans fjant och blir arg, så det dröjer oftast ett par arg-fria vändor innan han inte är rädd. 

På valpkurs och vardagslydnad 1 var det mycket om att lyssna på hunden. Avbryta och mysa/göra något annat om det blev minsta jobbigt för den. Jag prövade en hel del, men min hund är helt enkelt sådan att jag får ta till "Jo, nu gör vi det här. Det är inte farligt. Sluta fjanta." för annars kunde jag inte klippa.

Vi använder klosax för att klippa toppen och sidorna, sedan fotfil. Funkar mycket bättre än bara klosaxen!

[kinjelooo]
1/30/18, 2:52 PM
#3

Jag använder munkorg vid kloklippning då min hund har huggit efter. Jag har inte tränat hantering på rätt sätt från början så jag kan bara skylla mig själv men sedan vi började med munkorg så accepterar hunden klovård utan problem. Jag förespråkar användning av munkorg om man inte litar på sin hund till 100% - det gör en mer avslappnad så hela situationen blir behagligare för hunden med. 

Det förutser att munkorgen introduceras som något positivt såklart!

frijoh
1/30/18, 7:05 PM
#4

Jag har sen hon kom hit (ca 3-4 månader sedan) då hon var 9 veckor dagligen hanterar tassar och annan hantering med gosstunder och godis, men helt plötsligt så bara en dag morrade hon och jag blev typ chockad då allt gått så bra innan. Och jag blev rädd så då har jag svårt att vara avslappnad nu när vi ska klippa klor :/.

Sunflower_
1/31/18, 12:00 PM
#5

Tycker du kan kombinera munkorg och att samtidigt försöka göra det till en positiv händelse. Gör munkorgen dig lugnare och tryggare kommer det spegla av sig på hunden. Men sen ska man ju inte sätta på en munkorg och se det som en lösning, men kombinerar man så ser jag inget problem med det. 

Vad har du för ras förresten?

Ambrose
1/31/18, 12:12 PM
#6

Ett tips med munnkorg + kloklippning.
Använd en munkorg som är heltäckande fram och smeta den full med t.ex. jordnötssmör, leverpastej eller tubost… då blir kloklippningen lugn, positiv och säker på en gång ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: