Annons:
Etikettraser
Läst 2509 ggr
filippaaa0
2018-01-29 16:50

Rasval

Hej! Jag är 15 år och vill verkligen ha en hund. Jag är hundvän sen ungefär 10 år tillbaka med en blandis (bullmastiff/boxer), så är van vid stora hundar. Jag vill ha en mellanstor hund utan jaktinstingt. Det är också bra om den inte har alltför mycket päls, eftersom vi bor på en gård. Men det är inte ett krav som är huggit i sten. Hunden kommer springa ute hela dagarna lös så den måste fungera på det sättet utan att jaga. Jag har funderat på en schnauzer, men tvekar lite. Jag tycker om tollare men skulle det går inte eftersom den har jakt instinkt och jagar fåglar. Så jag undrar om någon av er hundvana vet någon ras som liknar tollare men inte har någon jakt/vall eller fågel instinkt. Eller om ni har något annat förslag! Tack i förväg!

Annons:
filippaaa0
2018-01-29 16:51
#1
filippaaa0
2018-01-29 17:08
#2
parsley
2018-01-29 17:28
#3

En del spetsar har låg jakt- och vallinstikt. Jag tänker främst på tysk spets mittelspitz, keeshond, euroasier och japansk spets.  Vad är det du fastnat för hos tollaren?

Turast
2018-01-29 17:31
#4

Vad vill du ha hunden till? Endast sällskapshund/gårdshund, tävla någon sport, ställa ut? Hur mycket aktivering (fysiskt och mentalt) kan du erbjuda hunden förutom lösspring på gården? :) 

Det blir lättare om man utvecklar lite så frågorna ovan brukar hjälpa folk att kunna rekommendera raser :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

filippaaa0
2018-01-29 17:33
#5

parsley Jag tycker tollaren verkar som en trevlig hund, lagom storlek och väldigt fin förövrigt. De andra hundraserna du nämnde har alldeles för mycket päls för att kunna bo där vi bor tyvärr. Funderar på en kooiker, hur tror du dom fungerar på gård?

[IdaSoren]
2018-01-29 18:16
#6

Hur menar du när du säger att hunden inte får ha mycket päls för att ni bor på en gård?

Vad ska du använda hunden till? Det är nästan omöjligt att föreslå raser om du inte berättar mer om vilken typ av liv du kan erbjuda hunden.

Annons:
Elsis matte
2018-01-29 18:19
#7

Alla hundar har jaktlust, mer eller mindre! Sedan är det en fråga om dels uppfostran och handhavande, dels lite tur/otur ifall hunden lär sig dra på vilt. Min kompis schnauzer kunde till exempel aldrig vara lös eftersom hon drev rådjur och kunde vara borta i timmar om hon lyckades smita. Generellt är en retriever ett bra tips om du vill ha en hund som fungerar lös, de ska jobba "efter skott" och har ofta lätt att behärska sig inför vilt - om man begär det av dem. Dock är ju just tollaren mer självständig och intensiv än labbe och golden, och kan nog vara svårare att träna.

tiger tok
2018-01-29 18:19
#8

Västgötaspets Pudel Corgi Bearded collie (kan klippas) Men vad skall du träna med hunden? Jaktinstinkt är väldigt individuellt, även inom raser som generellt har låg Jaktinstinkt.

CayKantos
2018-01-29 18:20
#9

Tollare ska du definitivt inte skaffa om du inte tänkwr verkligen jobba med hunden Föreslår en kromfohrländer, finns både sträv och släthårig :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-01-29 18:51
#10

Om du specifikt vill ha en stallhund och är OK med fällning av vassa hårstrån: Kika på dalmatiner! Dock så finns risken att de är frusna och vill nog gärna ha täcke.

Wellcraft
2018-01-29 18:55
#11

Engelskt springer spaniel eller Golden retriever från sällskapslinjer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

filippaaa0
2018-01-29 18:58
#12

Jag tänker självklart gå på promenader med den varje dag och aktivera den på andra sätt (agility och löpträning). Valpkurs är även självklart! Det med att jakinstingten är inviduell fattar jag också, tänkte bara att vissa raser har ju mer eller mindre instinkt av att jaga. Det är lättare att uppfostra en hund som lyssnar och vill lära sig, även att den inte är jakt- eller vallhund för det hela mycket lättare. Och till sist att pälsen inte får vara alltför lång beror lite på. Det bästa hade varit om hunden är sträv eller korthårig. Men det funkar med lite längre päls. Kanske inte lika lång som en bernen sennen eller en chow chow. Hoppas nu när ni fått lite mer info att ni kan hjälpa mig att hitta den perfekta hunden!

filippaaa0
2018-01-29 19:01
#13

Menade inte Berner sennen…

Annons:
tiger tok
2018-01-29 21:09
#14

Min Västgötaspets (och många andra) är den ultimata gårdshunden, fryser inte, bortas bara under fällning, mycket energi, glädje, vill vara nära osv osv.

Solrosen23
2018-01-29 21:25
#15

Läs på lite om Welsh springer spaniel! Har en sådan och enligt mig är det den bästa rasen i världen. Det är en all around hund och man kan ha den som jakthund men fungerar lika bra som en aktiv familjehund. Vi håller inte på med jakt med våran och skulle inte säga att han har nå mer jakt instinkt än någon annan. Dessutom är dom jätte lättlärda och överlag en väldigt snäll, vänlig, aktiv och mysig ras. Dom har en hel del päls men om du inte ska hålla på med utställningar så går det bra att hålla dom lite mer korthårig. Vi var också inne på att skaffa en Tollare men det blev en Welsh istället och vi har inte ångrat oss en gång :)

Sunflower_
2018-01-29 22:12
#16

Skaffar du en spaniel, Welsh eller Engelsk kan du ju alltid vid tidig ålder vänja hunden att vara på gården utan att få jaga fåglar och sånt. Har själv haft en Engelsk springer spaniel och han följde med i stallet lös utan några problem av jaktinstinkten, däremot får man se uppför att de är riktiga matvrak som gärna stoppar i sig allt och lite till😉

Sunflower_
2018-01-29 22:25
#17

Men annars som du redan har nämnt, Kooikerhondje. Lagotto kanske skulle vara något? Annars finns det ju gårdshundar som tex Broholmer som är en personlig favorit men den stämde inte riktigt in på att vara lik en tollare.

One.Gibbis
2018-01-30 11:38
#18

Eftersom du verkar vilja göra mer med hunden än att gå långpromenader skulle jag säga att en kooikerhondje kan passa. Men, hur vill du att hunden ska vara? Kooikern är rätt egen, och motivationen är inte alltid lätt att få till. Många passar till agility, men är känsliga för krav. Det är inte alla som mår bra ute på tävlingsplanen med andra ord. Det är en heterogen ras, så jag råder dig till att åka och träffa individer från olika kennlar - om du nu är intresserad. 🙂

Vad sägs som en DSG (Dansksvensk gårdshund)? Det är ju faktiskt en gårdshund till att börja med, samt korthårig. Den har inte så mycket jakt i sig heller, vad jag vet!😃

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

filippaaa0
2018-01-30 11:48
#19

Jag har läst era förslag, jag har inget intresse av att tävla agility bara träna hemma och ev på någon gemensam träning. Jag och min kompis vill träna tillsammans och gå promenader. Hunden måste vara lydig och villig att träna men inte vara alltför krävande av fysisk motion, mina föräldrar vill inte att hunden ska vara större än en Border collie. Så där gör väl maxgränsen. Jag vill absolut inte ha en så liten hund som en chihuahua. Detdär med pälsen är inget jätteproblem då man oftast kan klippa dom lite kortare. Högst på listan står nog Welsh springer spaniel, kooiker, schnauzer ochnån typ av trevlig blandis vovve. Men kom gärna fortfarande med förslag!

CayKantos
2018-01-30 13:14
#20

Missade du att jag skrev Kromfohrländer? Eller a det bara ej av intresse?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
tiger tok
2018-01-30 13:46
#21

Fast varför schnsauzer? Vet många av dem som har Jaktinstinkt. Deras päls kräver trimning och kamning. Har du kollat på: Golden (för utställning) Labbe (för utställning) Engelsk springer spaniel (för utställning) Dalmatiner Västgötaspets Kromfohrländer Bearded collie Pudel Corgi Mittel och japansk spets Keeshond Eurasier Kolla in dessa raserna också! Kooikrar kan vara riktigt härliga hundar, men det är vanligt med svajig mentalitet (rädsla, reservation tex) och om man får en individ som är dålig mentalt så är det inte kul, särskilt inte om det är din första hund. Skulle inte rekommendera en blandras, ofta oseriös avel enbart för pengar och man vet aldrig vilken ras som slår igenom mest.

Fisherling
2018-01-30 13:50
#22

Du förstår väl att hundar inte föds lydiga? Du kan inte ha som krav att hunden ska vara lydig - det är ditt jobb.

Turast
2018-01-30 13:54
#23

#22 haha tänkte precis skriva en nästan exakt likadan mening 😇

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

filippaaa0
2018-01-30 14:57
#24

En kromfohrländer verkar bra. Och som jag ser att många kommenterat förstår jag såklart att hunden inte föds lydig, jag måste jobba hårt med det. Men självklart är det lättare med en hund som är villig till att lära sig. Jag tänkte bara att jag kanske inte kan ha en envis stor bjässe att försöka göra lydig. Lättare med en mindre hund som är villig och motiverad. Mina föräldrar har också stor hundvana och kan hjälpa mig mycket, bara för att jag ör under 18 betyder inte det att jag inte fattar någonting.😉 Hoppas ni förstår vad jag menar! Min kompis som också ska skaffa hund ska ha en chihuahua, är dock inte intresserad av en sp pass liten hund. Har funderat lite på Border kanske. Blandraser kan såklart vara svåra men vår nuvarande hund är blandning bullmastiff/boxer och hon är trevlig. Fast visst kan hon vara ett trevligt undantag

oh-la
2018-01-30 19:52
#25

Det känns lite som du börjar i fel ände med att titta på hundar du tycker är fina. Tänk Om och titta på hundar som passar det du har att erbjuda. I princip är du ute efter en sällskapshund. Kanske inte de mest släppa hundarna, men ändå en sällskapshund. Stora delar av rasgrupp 9 skulle passa. Har du funderat på någon bichon? Jag ser vad du gillar för hundar, det är tillåtet och border collie, troligtvis skulle du äcen gilla aussie. Tyvärr är alla dessa hundar hårt arbetande hundar som kräver mycket mer än det du vill ge. Dom köps av personer som har tävlingsambitioner och tränar mycket. Bordercollie är till på köpet en renavlad vallhund som behöver valla. Börja läs på om hundraser och kika på de som passar det du kan erbjuda. Utseende kan du gå på efter du valt ut raser som passar dig. Börja inte gå efter utseende. Själv är min drlmhund en alaskan malamute. Jag kan inte ha en sådan hund för jag kan inte ge den det den behöver. Istället blev det en staffe.

[SweetSunday]
2018-01-30 21:35
#26

#24 Säger som #25 att både Border Collie och Tollaren som du tidigare nämnt i tråden är arbetande hundar. Skulle jag endast ta promenader och träna lite agility någon gång ibland för skojs skull skulle han vara odräglig hemma och springa omkring och hitta på egna hyss, gnälla och skälla och vara allmänt missnöjd och stressad av underaktivitet. Han kräver ordentlig mental stimulering och man ser stor skillnad på honom om man en dag gjort klickerträning eller om man apporterat eller spårat. Klickerträning tycker han är jättekul, men skulle jag göra det (eller lydnad eller liknande)  varje dag utan spår eller apportering ett antal gånger i veckan (ca 2 ggr apportering och 2 ggr spår är det som gäller för oss) utöver det så skulle han inte vara särskilt tillfredställd och nöjd.

filippaaa0
2018-01-30 21:54
#27

Har kikat runt lite på grupp 9 (sällskapshundar), visst skulle jag kunna tänka mig en sån. Jag skulle lätt kunna skaffa någon typ att fransk bulldog eller Bostonterrier typ men tycker bara att det är så synd att dom är avlade så pass att vissa knappt kan andas. Vi har själva en bullmastiff/boxer men hennes nos är lång. Funderar också på om sånna typer av hundar kan träna agility, men det kanske dom kan. I grupp 9 finns ju även vovvar som Shih Tzu, pekingese och malteser. Dock har den typen av hund alldeles för mycket päls. Jag har faktiskt fastnat för Kromfohrländern som också finns med bland sällskapshundarna. Sen har jag också sett en hund som inte alls egentligen är min typ av hund till utseendet men verkar väldigt bra annars faktiskt. Vet inte om ni känner till den men rasen heter Schipperke. Skit och smuts fastnar inte lätt i deras päls, storleken passar, mentaliteten verkar trevlig och det mesta faktiskt. Dock har den används som vallhund förr men nu ör den mer en sällskapshund. Vet inte om en sån kanske är bra. En annan hund som inte heller än min typ av hund till utseendet men också verkar trevlig är en mellanpudel. Jag kan inte så mycket om dom. Vad vet ni?

Annons:
tiger tok
2018-01-30 22:08
#28

Schipperke kan nog vara något. Men varför är vallhundar ett problem? De flesta vallhundar är ju verkligen gårdshundar.

filippaaa0
2018-01-30 22:16
#29

Tänkte bara att vallhundar kanske vill valla runt hästarna osv. vilket inte skulle uppskattas direkt hahaha. Men jag vet inte det kanske inte är så.

Sunflower_
2018-01-30 22:52
#30

Har ingen personlig erfarenhet av Border collies men med tanke på att dom är världens smartaste hund och kräver extremt mycket aktivering, både mentalt och fysiskt känns det kanske inte jättepassande ifall man inte tänker använda den inom vallning, seriös agility etc.

SevenSeas
2018-01-31 00:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Ett tips är att du inte stirra dig blind på utseende/storlek. Välj istället en ras som passar din personlighet och det du tänkt att använda hunden till, det kommer både du och hunden må bäst av 🙂 Chihuahua är en stor hund i liten kropp, de kräver mer än en promenad runt kvarteret 😉 Visst är de små i storlek, men stora i sin mentalitet och de passar utmärkt till både agility, spår, nosework, freestyle, trickträning eller vad man nu kan tänkas vilja hitta på med sin hund 😊 Att tänka på angående Chihuahua är att de avlades för att vara vakt-/larmhundar. De är inte så "bräckliga" som många tror, de klarar av längre promenader utan att behöva bli burna 😉 Kräver samma fostran som vilken annan hund som helst. Här är mina två hundar, en Chihuahua och en blandras 👍

parsley
2018-01-31 07:37
#32

TS verkar inte vara inne på hundar med mycket päls 🙂, men jag vill i alla fall nämna att mittelspitz, keeshond, euroasier och japansk spets har lättskött päls, även om de har mycket päls. Pälsen slår ifrån sig fukt och väta och är nästintill självrenande. Det brukar räcka att borsta igenom den någon gång per vecka. När de fäller tappar de stora tussar och inte pälsstrå för pälsstrå.

Sunflower_
2018-01-31 11:45
#33

#31 Hur tror du chihuahuor håller sig till att springa runt på en gård i ur och skur? Hade själv hand om en Chihuahua/Dvärgpinscher blandning i ett tag och hon älskade att vara ute och så men om det var regnigt och eländigt väder ute var det inte alls en hit.  

Nu vet ju jag inte heller iof hur hon har tänkt och ha hunden men det låter ju som hon vill att den ska kunna springa lös för det mesta på gården och trivas med det.

SevenSeas
2018-01-31 21:56
#34

#33 Det är säkert individuellt, som med så mycket annat :) Min Chihuahua har dock inget emot att vara ute (han älskar snö och vi bor i Västerbotten). Regn är dock ingen jättefavorit och det är det inte för mig heller, men TS kanske älskar att vara ute i regn, står inget om det… Skulle så vara fallet så finns det regntäcken även till hundar :)

Annons:
Sunflower_
2018-02-01 00:49
#35

#34 Ja jo det är klart att det är individuellt men om man nu generaliserar känns det som att tex chihuahuor inte är så köldtåliga/ gillar regn. Tänkte eftersom att hon nämnde att hunden kommer springa ute hela dagarna på deras gård, då kanske man ska tänka på att ha en lite mer "vädertålig" hund.

filippaaa0
2018-02-01 10:43
#36

En staffordshire terrier kanske, vet inte heller så mycket om dom. Vad tror ni?

filippaaa0
2018-02-01 10:44
#37

Eller en amstaff?

malinroth
2018-02-01 10:54
#38

En dansk/svensk gårdagens kanske? Är ingen expert på rasen men den lär ju passa bra på en gård. liten/mellan storlek. Kolla närmare om den kan passa om den verkar intressant. Tycker det verkar vara överlag en trevlig och inte alltför komplicerad ras som hänger med på det mesta.

oh-la
2018-02-01 10:58
#39

#36, jag antar att du menar staffordshire bullterrier? Det är en flummig, galen hund som hittar på massor utan att tänka. Om det är viktigt att din hund går ihop med andra hundar ska du kanske inte chansa, många visar aggressivitet mot hundar av samma kön senare i livet. Min gillar inte tikar som exempel. Min kan heller inte leka med små hundar. Hon är inte dum, och hon föredrar små hundar framför stora, men hon är klumpig och har svårt att anpassa lek efter situation. Staffen är en sällskapshund, med en del rasbundna sjukdomar så som allergier. Dom har ofta en hel del jaktinstinkt då dom använts på smådjur som råttor. Även om det är en sällskapshund skulle jag säga att det är en aktiv sällskapshund. Den vill jobba och behöver tänka. Dom är starka som sjutton och många har lätt till stress. Får dom inte jobba tar dom lätt ut energi på annat. Jag tränar viltspår och har tävlat lätt i nosework med min tik, ändå skulle hon nog behöva lite mer. Amstaff är en hund som kräver mer. Stryk den från listan, baserat på vad du kam erbjuda.

tiger tok
2018-02-01 13:36
#40

Men varför kollar du på raser som amstaff, Border collie och Tollare när du fått raser rekommenderade till dig? Det finns en anledning till att vissa raser inte är rekommenderade i tråden:)

filippaaa0
2018-02-01 16:09
#41

Jag söker alltid upp mina förslag jag får och checkar dom, sen skriver jag ner dom bästa på en lista. Sen så söker jag såklart lite själv också och det är därför jag skriver mina förslag mest här. Har en jättelång lista med andra raser. Så tro inte att jag skiter i era förslag.

Annons:
filippaaa0
2018-02-01 16:11
#42

Och påtal om ditt förslag tiger tok har jag faktiskt skrivit upp Schipperke och den ligger högt upp på listan! :))

SevenSeas
2018-02-01 16:49
#43

Som nämnt tidigare så kolla upp vad rasen är avlad för så får du ett litet hum om den kan passa dig eller ej :)

Upp till toppen
Annons: