Annons:
Etikettvalpar
Läst 1665 ggr
Snowstorms
1/28/18, 7:08 PM

Hur har era valpkurser sett ut?

Hej, Jag har en valp på 6 månader. Vi går på valpkurs nu där jag känner att jag lite har tappat förtroende för den som leder kursen. Jag har tidigare inte gått på någon sådan kurs så därför vet jag inte vad jag ska förvänta mig och funderar därför på hur andra valpkurser sett ut? Vi har under kursens gång tränat olika typer av lydnadsövningar så som koppelträning, sitt, ligg, ögonkontakt, invallning och lite hundmöten. Under denna kurs har vi inte fått någon som helst individuell coachning eller feedback. Jag förstår självklart att valpkursen inte är detsamma som en individuell träningstimme med coach men innan jag började kursen förväntade jag mig ändå någon form av feedback på det man gör under kurstimmen. Det har nu gått ett antal tillfällen och under dessa gånger har ledaren på sin höjd sagt hej individuellt och sedan endast pratat om hur vi skall göra övningarna. Hur har era valpkurser sett ut?

Annons:
[AnimeV4]
1/28/18, 7:59 PM
#1

Motsatsen! Feedback, stöttning och beröm hela tiden, samt möjligheten att fråga saker innan, under och efter tillfället. Efteråt får man feedback på hela tillfället + läxa som är individuell om man inte behöver träna på övningarna.

Varje pass inleds med att man får utvärdera hur det har gått under veckan också.

Älskar det stället och instruktören, men känner mig väldigt dissad när jag frågar om saker eller kommande kurser via sms eller facebooksidan.

Belzebubble
1/29/18, 7:36 AM
#2

Så som #1 beskriver. Dessutom fick vi också övningar men när vi satte igång så gick instruktören runt och tittade på alla innan övningen avslutades.

Gahich
1/29/18, 9:09 AM
#3

min valpkurs som jag går nu är väldigt mycket som #1 beskriver och jag är nöjd och lär mig massor. Vi går igenom bra saker, gör övningar på plats och får läxa. Varje tillfälle börjar med att vi går igenom hur läxan har gått för alla och om någon har någon fråga. 

Hade dock kunnat vara bättre med den feedback man får på plats när man gör övningarna som #2 nämner, instruktören har inte självmant gett mig individuell feedback då utan de sker bara om jag frågar om det. Hon går runt o kollar på alla men säger inte så mycket utan ger feedback för hela gruppen efter att övningen är slut, ex "jag ser att många har problem med att…".


soozen
1/29/18, 10:30 PM
#4

Det låter ju som att ni tränar på bra saker men självklart vill man ha individuell feedback. Har gått många kurser där instruktören verkligen gett tid till var och en av kursdeltagarna men har också gått någon enstaka som sett ut lite som du beskriver TS.

Snowstorms
1/30/18, 5:32 PM
#5

Ja jag tycker generellt inte att övningarna är dåliga utan det handlar mer om att man inte fått någonsomhelst feedback. Sist tränade vi hundmöten och min hund blir stressad i sådana situationer så där hade jag känt att jag gärna fått åtminstone någon kommentar utifall jag jobbar på korrekt sätt eller om jag skall tänka på att ändra något. Jag är ju liksom där för att lära mig så någon kommentar vid något tillfälle hade man ju gärna haft. Tyvärr har kursen gjort att det blir mer ångest än roligt att träna med hunden så nu har jag bestämt för att inte gå fler gånger utan har varit i kontakt med en annan tränare där vi skall börja med lite privattillfällen vilket känns som rätt och bra beslut.

Tokryck
1/31/18, 11:05 AM
#6

Låter som en dålig valpkurs. Mer den gamla skolan där alla skulle i samma mall. men så är det ju inte. Övningarna behöver ju inte ens göras på samma sätt, även det är individuellt i detaljerna då allt inte funkar för alla.

Låter som ett bra beslut att gå för någon annan. Jag avslutade min valpkurs med förra hunden för att instruktören var gammalmodig och utövade (faktiskt!) Cesar Milans metod för att få en valp att lugna sig i kopplet. Phhhssssstt och hårda petande. Sånt skit vill inte jag ha!

Annons:
Snowstorms
2/3/18, 9:47 PM
#7

Det känns som rätt beslut. Detta är min första hund så jag vet inte vad man skulle förvänta dig av en sådan kurs men det här var långt ifrån vad jag hade hoppats på och jag känner mig ledsen varje gång jag åker därifrån så nu håller jag tummarna för att det blir bra med den nya tränaren :)

Upp till toppen
Annons: