Annons:
Etikettövrigt
Läst 1443 ggr
idamadelenemoren
2018-01-28 00:02

Röntgen och MH

Hallå hallå. Ska hålla frågan kort. Har en blandrastik och är sugen på att både röntga och göra MH på henne, just för att veta vad jag har att jobba med, vad man ska tänka på, något att vara varsam med osv osv. Går de även om hon är blandras? Hört på omvägar att MH inte görs på blandraser? Tacksam för svar

Annons:
CayKantos
2018-01-28 08:30
#1

Är inte 100% säker.. men det finns undantag för att få göra MH.. MH är ju inte för "renraser" men för raserna som går under klassificiering brukshundsraser, men det det händer vissa undantag, vet ej med en blandras dock.. fråga på klubben och då får du se, kommer nog bero mckt på vad ni håller på med. Men det finns ju alltid BPH som är för "alla" :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2018-01-28 08:34
#2

Sen så ska du aldrig lite helt o hållet på ett MH/BPH. Hunden kan ha haft ngt ryck/dårlig da och inte prestera som han vanligen skulle i likn situationer, eller omvänt. Det lägger MYCKET press på hunden under så det är definitivt inte ovanligt att dom inte helt presterar som dom kanske vanligen gör. Se det som en rolig upplevelse lär känna din hund lite bättre men kom ihåg att du känner hunden bäst! Inte några testmänniskor som har träffat han för första gången.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2018-01-28 09:51
#3

Vad bra att du tänkt röntga din hund! Är inte heller helt säker om du får göra MH, men om blandraser är välkomna måste du iaf ha ett tävlingslicens. Och håller med #2 - vill du ha MH’t som en guide till hur du ska jobba med din hund blir du nog besviken. Testet är en timme (?) av hundens liv, i en pressad ny situation, med främmande människor som ska säga hur din hund reagerar - jämfört med dig som umgåtts med din hund varje dag i minst ett år! Var på en föreläsning förra veckan med Tobias Gustavsson, och han sa att personlighet kan visa 10% av hur någon reagerar i en viss situation. Övriga 90% är påverkat av annat. Se det som en kul grej men lägg inte för mycket vikt vid resultatet :)

Johanna - Instagram

Fisherling
2018-01-28 10:13
#4

Tråkigt att ni inte litar på MH. Om MH inte var ett fungerande verktyg skulle det inte användas. Det är ett otroligt bra verktyg för att se hundens grundegenskaper. Att det är press på hunden är ju hela meningen med testet. Det är för att se hur hunden beter sig vid belastning, om den klarar belastning och kan skaka av sig obehag eller om det är ev vek individ som lägger på sig negativa erfarenheter. De testar om hunden kan avreagera när den blivit skrämd, hur den hanterar hot, kan den skilja på hot och icke hot ect. Det är inte en beskrivning av hunden i dess trygga miljö med allt den känner till, utan en beskrivning av hundens medfödda personliga egenskaper. Tar den till flykt vi hantering? Vill den jaga? Tycker den det är kul med underliga människor i skogen? Hur klarar den av passivitet? Är den nyfiken nog för att undersöka något som skrämde den? Visst kan en hund ha en dålig dag - men då kan man som ägare bryta innan testet är slut och få göra om det när hunden INTE har en dålig dag. Så det är bara en dålig ursäkt. Gick man igenom hela testet ändå så finns der ju MT som kan bevisa att hunden verkligen bara hade en dålig dag. Eller till och med BPH kan ju visa på att hunden verkligen bara hade en dålig dag. Vissa uppfödare verkar vara väldigt frekvent drabbade av hundar med ”dåliga dagar”, medan andra uppfödare aldrig är med om det.. Är inte det konstigt?

peafie
2018-01-28 11:04
#5

Jag tycker inte att ett MH säger någonting som jag inte redan vet om min hund, så på individnivå fyller det inte så stor funktion i mina ögon. Däremot ser jag ett värde i det som avelsutvärdering, där ett större antal hundar testas och tendenser kan skönjas.

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-01-28 11:07
#6

#4 Jag litar inte riktigt på MH och BPH på individnivå utan använder det mer som hjälp för att kolla raser, uppfödare, och linjer.

Johanna - Instagram

Annons:
Hornslandet
2018-01-28 11:59
#7

Tycker det är bra att du vill röntga och göra en mentalbeskrivning. Jag tillhör inte alls skaran som tror ett MH inte säger någonting - visst sjutton gör det det! Självklart kan hunden ha dagsform mer eller mindre, men i stora drag så får man ändå en rätt bra bild av hur ens hund agerar i olika situationer.

Dessutom är momenten på MH inte riktigt sånt som alltsom oftast händer i vardagen. 

Felet folk gör tror jag är att börja lägga in en massa värderingar och förhoppningar på resultatet och vad de ville hunden skulle göra vid de olika momenten. Det är en BESKRIVNING, inte ett graderat slutprov. Ja, man kan bli överraskad över hur hunden agerar vid nått visst moment, och det kanske skiljer sig från nån annan situation i vardagen, men ja, det är ingen programmerad robot vi snackar om.

MH är väl egentligen inte för blandraser - men jag vet att folk ibland gör inofficiella MH där blandraser får vara med. Sen om det inte reggas i SKK spelar väl mindre roll egentligen. Annars finns ju BPH som sagt!

CayKantos
2018-01-28 12:58
#8

Jag tror många har missuppfattat det jag skrev. Jag sa inte MH inte söger någonting eller att jag inte "litar på det.. jag litar inte blint på det individmässiga MH för en hund, det är en bra geund till att kunna ställa frågor till eventuella ägare om varför hunden fick vissa "siffror", men inte för att avgöra "jaha så hunden har ingen kamp i sig" eller likn. Men för att se hur en hel kull eller en hel linje är är det ett fantastisk verktyg. Tycker tyväre många hakar upp sig lite väl mycket på det. Vi har alla dårliga dagar och bra dag.ar. Men sen finns det ju vissa moment inom MH aom är superbra, ta tex avreaktion. Det äe nog något av det viktigaste för mig. Men jag får först upp en bild när jag kollar hela kullen och föräldrarna mm. Som #5 säger riktigt bra för aveln och se vilken riktning det hela går i och för valpköpare då det finns ett sätt att se vilka sorts linjer/hundar dom får en hund efter då det brukar fknnas ett mönster

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2018-01-28 13:46
#9

Gällande MHn så är de enbart för renraser. BPH vet jag inte.
Dock kan du ha flyt och få komma med på en utbildning då personer t.ex. ska utbildas till figuranter, testledare etc och därför söker hundar.

En kompis till mig fick testat sin blandras när jag utbildades till MH figge, och eftersom jag kände beskrivaren som höll i utbildningen så fick hon även ett protokoll :)

Jag tycker att MH är ett fantastiskt verktyg, kanske inte för dig som person, men för utomstående som är nyfiken på din hund, avel etc. De delar som man ser på ett MH är uppenbarligen sådant som finns hos hunden. Sedan kanske den aldrig har pressats så i vardagen och därför har dessa delar aldrig synts av hundägaren.

Super att du tänker röntga! Där kan man faktiskt upptäcka problem som gör att man måste anpassa den framtida träningen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: