Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1767 ggr
[Tisstassen]
1/26/18, 4:47 PM

Fundering kring fodermängd

Jag är just nu i processen att välja foder och räkna ut månadskostnad mängd osv till min lilla hund på 2kg Både mush och VoH verkar rekommendera 2% av hundens kroppsvikt som dagsranson, vilket för min hund innebär ca 40g vilket motsvarar två bollar VoH (min hund äter dock mer än det dubbla utan att gå upp i vikt vilket är väldigt individuellt som jag förstått det) Nu har jag provat att köpa 800g korvar från Prima dog (det var mässpris och provsmakning och min kräsna hund sluka det!) och kikade på vad de rekommenderade. Det står 300g till en hund på 5kg… vilket jag tycker låter helt sjukt mkt? Så fall skiljer det ju ca 100g mat i deras rekommendation jämfört med VoH? Korvarna innehåller 95% kött och 4% ris (sista procenten är oklar haha) plus att det inte känns som att det innehåller lika mkt vatten som ja kan tycka VoH verkar göra… för de är väldigt kompakta… Någon som kan ge mig en bra förklaring?? ^^

Annons:
Skivling
1/26/18, 5:09 PM
#1

Jag ger min hund omkring 350- 450 g per dag, beroende på hur han ser ut i hull. Han väger runt 20 kg. Emzoo korvar, vingar och ben, lite råa grönsaker mm. Rätt mängd ser du på hunden, tänker jag?

hemul
1/26/18, 5:35 PM
#2

Det är inte rimligt att förhållandet mat/kg kroppsvikt skulle vara linjärt. En mindre kropp har högre grundförbränning än en stor. Så en chihuahua borde behöva mer per kg kroppsvikt en en newfoundland.

Changrila
1/26/18, 7:52 PM
#3

Man brukar säga 2% till stora hundar och 3-4% till små hundar. Sedan beror det såklart på aktivitetsnivå m.m. Jag har stora hundar och min ena får just nu 3%,  men jag gissar att det kan behöva ökas ännu mer då hon är en otroligt aktiv tjej.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
1/26/18, 8:08 PM
#4

Låter ju mer rimligt.

[Tisstassen]
1/26/18, 11:25 PM
#5

Joo jag har förstått det med tanke på hur mycket min hund vill äta haha Men det är dock första gången jag uttryckligen hör att det är 3-4% som gäller till små… #2 men hur kmr det sig?

hemul
1/27/18, 7:05 AM
#6

Ok, här kommer en liten biologilektion. Fast det är egentligen matematik. 😃

Om man räknar ut yta och volym på en sfär och sedan förhållandet mellan yta och volym, så visar det sig att detta förhållande blir större ju mindre sfären är. Nu är ju de flesta hundar inte klotrunda och inte andra djur heller, men det kan vi bortse från. Samma förhållande råder i princip i varje fall. Ju mindre kropp, desto större hudyta per volymenhet. Eller man skulle kunna uttrycka det som större hudyta per kg kroppsvikt.

Varmblodiga djur, som däggdjur, reglerar hela tiden temperaturen aktivt. Ju större hudytan är per kilo kroppsvikt desto mer värme avgår och desto mer måste kroppen jobba för att hålla temperaturen uppe. Pulsen och ämnesomsättningen blir högre. Det motsatta gäller för väldigt stora djur. De får istället svårt att hålla temperaturen nere därför att hudytan per kilo kroppsvikt och värmeutstrålningen från denna blir låg.

Näbbmusen är nära det minsta däggdjur som teoretiskt sett kan existera. Man brukar säga att näbbmöss är lättskrämda. Om man hittar en i skogen och tar upp den i handen dör den ofta. Och på sätt och vis dör den faktiskt av skräck. Det lilla hjärtat tickar redan under normalförhållanden så fort att när extra stress tillkommer och pulsen går upp ytterligare pallar det helt enkelt inte och musen dör. Elefanten ska vara nära det största däggdjur som kan existera. De flaxar med sina stora öron för att svalka sig och kan inte springa några längre sträckor utan att bli överhettade.

Hundar har ju så stor variation när det gäller storlek, så ivf de minsta raserna borde påverkas närkbart av detta.

Annons:
hemul
1/27/18, 7:35 AM
#7

Räknade på kul. För en pingpingboll är förhållandet yta/volym 1.5 och för en basketboll är det 0.25. Pingisbollen har alltså 6 ggr större yta per volymenhet. Om jag räknade rätt så här på morgonkvisten. 😛

Det är p.g.a. det här som t.ex. vatten kan renas genom att sippra genom sand. De små sandkornen har sammanlagt en enorm yta där partiklar kan fastna.

hemul
1/27/18, 11:48 AM
#8

Hittade en kul sida som listar pulsen hos olika djur. För möss står det 450-550 och för elefant 22-28.😃

https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.hrv24.de%2FHRV-HerzfrequenzTiere.htm
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.hrv24.de%2FHRV-HerzfrequenzTiere.htm

Hund har förresten 60-180. Vet inte om de menar vilopuls och maxpuls? Låter väl nästan så.

TILLAGT:
Nä, för det står 60-90 för människa. Måste vara vilopuls då.

Vinternos
1/27/18, 2:18 PM
#9

Jag har en tik på 2kg och hon är mycket aktiv, får allt ifrån 50-75g av Mush vaisto. Hon kostar mig ca 80kr i månaden. Bara för att ge ett exempel. Man får ofta gå efter hullet och aktivitetsnivån, det är ju väldigt individuellt. Förresten… Är Prima dog ens färskfoder, är inte det våtfoder(dvs tillagat)? Då har du ju förklaringen till skillnaden på fodergivan.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Tisstassen]
1/28/18, 11:33 AM
#10

Tack Hemul för alla bra svar! Superintressant ju! Dessvärre är jag inget mattesnille så de där sfär och uträkningar var lite ??? Men tror jag förstår poängen haha! Jag har alltid bara fått höra lite i förbigående ”små hundar kräver mer energi i förhållande till kroppsvikt” men ingen har förklarat varför, så verkligen tack :D Förklarar ju även varför små hundar fryser lättare, min ser ju ut som världens clown ibland när han är fullt påklädd och redo för promenad haha #9 då äter din vovve mindre än min… han äter nog ca 80g som minst, om vi gör någon extra aktivitet får han lite extra(tex en boll till) (dock svårt att räkna exakt för mig då jag blandar 2 VoH bollar med torrfoder och tex prima dog just nu pga kräsen hund…) Hm nä de räknas nog inte som färskfoder, misstänker att det är behandlat på nått sätt eftersom det går att ha i rumstemperatur tills man bryter korven. Men det är väl bara näringsämnen å så som försvinner vid tillagning? Inte energimängd? Men 80kr? När jag försökte räkna ut vad de skulle kosta med VoH (mush verkade ha samma kg pris) så landa jag på 160kr/ månad om jag ger 80g per dag… är det mina matteskills som brister eller har du hittat ett superbra kg pris?

Vinternos
1/28/18, 12:26 PM
#11

#10 Om det är våtfoder så ökar givan då sådant foder dels består av mycket vätska. Dessutom tenderar det att vara betydligt dyrare än färskfoder(just pga den höga givan). Angående kostnad så köper jag stora mängder till bättre pris, därav den låga kostnaden. Men dessutom tror jag att Mush rent generellt är billigare än VOH på köttbullarna. Mush har ju även 3kg påsar att köpa vilket sänker kostnaden ytterligare.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

hemul
1/28/18, 2:23 PM
#12

#10 Det räcker ju egentligen att förstå att hudytan blir större i förhållande till vikten ju mindre kroppen är och därmed blir värmeförlusterna också större och förbränningen måste vara högre för att kunna hålla ideal temperatur.😉

Upp till toppen
Annons: