Annons:
Etikettövrigt
Läst 7699 ggr
[Nalle-]
2018-01-26 16:22

Babbeltråd del 7

Fortsätt babbla på 😃

Annons:
[Nalle-]
2018-01-26 16:25
#1

Imorgon ska jag på skrivarutbildning i rallylydnad 🤗 Ska verkligen bli så roligt! Både kursen, och att sedan få engagera sig ännu mer i en sport man tycker så mycket om 😃

[AnimeV4]
2018-01-26 16:48
#2

TW/Trigger Warning/möjligt känsligt innehåll.

2200 kr fattigare efter kattens tandstensborttagning igår och räknar med mellan 5000-10.000 kr till på nästa besök då han har FORL och försäkringen inte täcker något tandrelaterat.

Hejdå kurser och hejdå hundutbildning..

Uppe på allt är jag i en period där jag inte är glad alls och inte vill leva. Jag slöar/sover mest. Självklart känner jag mig hatad av Knut då han inte verkar glad över mig överhuvudtaget. Han bryr sig bara om mat, roliga promenader, godis och lek. Inte mig. Han verkar så besviken på mig.

Snön är borta och Knut är en äckelhund som äter skit, så nu kan jag varken ha godislet eller lek med leksaker ute eftersom munkorgen måste vara på. Drar mig även för att ha honom lös av den anledningen.

Samtidigt är det en person som gottar sig när det går fel för mig.

Fisherling
2018-01-26 17:28
#3

Jag och Tinja har varit på agilityträning och nu vankas det Dungeons and Dragons :D

peafie
2018-01-26 17:37
#4

#2 Usch, det låter inte roligt. Det kanske skulle vara en idé att strunta i lösspring och bara ta koppelpromenader och göra lite godissök och typ trickträning inomhus ett tag? Så slipper du de flesta konflikterna tills du mår bättre.

Bloggen     ○    Instagram

peafie
2018-01-26 17:43
#5

Det börjar ploppa upp anmälningsformulär till diverse WTn nu och det innebär att det börjar bli dags att ta tag i nyårslöftet att starta på många WTn för att bli av med de dåliga tävlingsnerverna. Min taktik är att anmäla när det fortfarande är så långt kvar att det känns overkligt och sen bara försöka att inte fega ur. Men jag blir ju nervös och ångestfylld av bara tanken så vi får väl se…

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-01-26 18:00
#6

#4 Jag skulle gärna ha gjort det om jag 1. orkade gå ordentliga promenader och 2. inte hade en unghund som drar varje halvmeter..

Lösspringet är för att pusta ut ifrån allt dragande och ta tid att lugna ner mig. Promenaderna blir helt förstörda av dragandet då jag inte har tålamodet. När jag är i perioder som dessa blir jag arg väldigt lätt och fort = unghund som absolut inte vill lyssna på mig..😕

Långlinan är av gummiaktigt material, så är han framme vid något äckel får jag inte till något bra ryck som bryter, utan linan dras ut vilket leder till att jag inte hinner bryta.

Det är bli arg för att han inte går ordentligt alls trots godis och leksak VS släppa och hoppas att han inte trycker munkorgen i skit och eventuellt bli argare över det istället.

Kommer ut en timme om dagen, ungefär. Det är en promenad.

Gömma godis ska jag göra ikväll iallafall! Det är nog det bästa han vet tillsammans med att hämta saker åt mig för att jag ska kasta. Lite dumt att leka inomhus då hans klor tar i golvet = repor = dyrt. Skulle gärna vilja ha fler mattor, men de pengarna har jag verkligen inte. Kanske när kattens bissingar är fixade.

Tack!

#5 Är det retrieverprovet du menar?🙂

Annons:
CayKantos
2018-01-26 18:01
#7

#5 WTn?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-01-26 18:04
#8

#7 För mig blir det Working Test (Retriever), men jag kanske är ute och cyklar😛

CayKantos
2018-01-26 18:17
#9

#8 Ahhh :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-01-26 18:33
#10

Aa, precis working test! Sorry, jag är lite insnöad i retrievervärlden att jag inte inser att alla termer inte riktigt är vedertagna utanför. ;) #6 I see… jag har en annan typ av långlina, som egentligen är en moddad version av en longerlina för häst. Vilden går nästan bara i den nu när hon är i höglöp. Man anar den lite i bilden som jag lade upp sist i andra babbeltråden. Den får man riktigt bra grepp om. :) köpt på Biltema för en billig peng. Det jag saknar på den är en expanderdel eftersom det blir ett lite väl stumt ryck ifall hon piper iväg men annars är jag jättenöjd med den. Kan rekommendera!

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2018-01-26 18:57
#11

Intressant grej hände precis. Min unghund som ALLTID velat dra som en tok fram till andra hundar har faktiskt blivit bättre på sistone. Har tränat lite på ett annat sätt på senare tid, även om jag alltid tränat på att försöka hålla kontakt med mig vid hundmöten så har det inte riktigt funkat.. Men på sistone har jag helt enkelt bara belönat honom med godis när han ser hundar (enl skvallermetoden vad jag kan läsa mig till..), utan att han måste hålla kontakt med mig. Samt bara struntat i att han tittar på dem i övrigt, förutom att han inte får dra mot dem då. Har märkt senaste veckorna eller så att han tittat på hundar vi möter tex på andra sidan gatan, sen tillbaka på mig (då får han belöning nu). Så har vi kört.

Idag träffar vi på en ägare+hund på en liten trång cykelväg. Det brukar bli så att jag måste ta ett kort koppelgrepp på en frustande dragande hund som drar allt han kan mot den andra hunden vid mötet, och vill springa bakåt mot den när vi passerat.. Men denna gång tittade han mot den andra hunden en del…men drog inte mot den något just alls! Extra svårt var det pga att vi var vid några hundrasthagar som han alltid blir lite uppjagad av. Han varvade upp lite och drog lite mer framåt precis efter mötet, men själva passerandet av hunden gick plötsligt mycket bättre än någonsin förut! Blev riktigt förvånad.

Lejonflapp
2018-01-26 21:33
#12

Har ni några planer för helgen? Vi ska åka skoter imorgon och på söndag fyller min lillasyster år så då blir det kalas🎉

Frida B
2018-01-26 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här sittr jag, i bilen. Ensam. Eller ja, hunden och radion är med mig. Har suttit här i 25 min, kan inte förmå mig att gå den sista minuten hem. Jag orkar bara inte, dessa jäkla mardrömmar som förföljer mig varenda natt gör att jag inte vill sova. Boendesituationen gör att jag inte vill vara inne. Spenderar nästan all min tid iväg, superstressad. Vill inte hamna dit jag är påväg… Tur att hunden väcker mig ur de värsta mardrömmar med att trycka huvudet hårt mot mitt och lägga sig tätt tätt intill tills jag vaknar, för att sedan lägga sig ännu närmare. Tack för att du finns, älskade hund.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
fridarebecka
2018-01-27 08:24
#14

Förra veckan var verkligen bajs hundrelaterat, på grund av mitt nya heltidsjobb som jag älskar. Ångest över att jag hade svårt att få ihop tiden till alla 3 på kvällarna. Ångest över att Flax(unghunden) var totalt kaosig och spökig i skallen. Ångest över att Trassel hamnar i bakgrunden när energin tryter, han är för snäll för sitt eget bästa. Ångest över att jag började fundera på om Neo(foderhunden) skulle få flytta. Allt det släppte när vi pratade med Neos ägare och hon förstod oss helt och hållet 😭 Nu har han flyttat och såhär i efterhand är det skönt, även om vi saknar honom ❤️ Den här veckan har varit mycket bättre! Ingen ångest, och plötsligt känns det kul att träna hund igen. Nån gång ska vi ha en egen fågelhund, men nu och ett tag framöver ligger de planerna på hyllan.

fridarebecka
2018-01-27 08:26
#15

Oh, idag och imorgon ska jag och Trassel förresten på massagekurs (för hundar såklart). Är så peppad! Har velat gå en sån i flera år, äntligen blir det av! 😃

[AnimeV4]
2018-01-27 11:19
#16

#10 Tyvärr har jag bara Granngården i min stad.. I och för sig har de ju också hästgrejer, men säkert ett lite elakare pris. Långlinorna för hund var nog bara som den jag har. Får kika när jag drar dit nästa gång!

#13 Låter fruktansvärt. Det finns naturliga saker som ska motverka mardrömmar, men det vet jag inte om du litar på? Äter du någon medicin som ger dig mardrömmar?

http://www.shenet.se/recept/rumsov.html

#14 Så jäkla trist när det blir sådär rörigt! Så skönt att ni fick ordning på det. Själv upplevde jag samma sak när jag hade marsvin och när de flyttade blev det en sak mindre att tänka på. De bor 3 minuter bort och det känns jättebra🙂

#15 Åh, massagekurs! Det verkar ganska intressant! ☝️ Har den något speciellt syfte än de vanliga sakerna såsom avslappning?

---

Jag mår piss-skit idag, men jag ska försöka ta en lång och långsam skön promenad med odjuret.. Känner att jag har nära till irritation, så förhoppningsvis fixar det sig när vi kommer ut i solen.

CayKantos
2018-01-27 12:15
#17

#16 massage kan förebygga skader :) och är speciellt bra efter intensiva tränigspass eller annnan psykisk eller fysisk påfrestanda.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

One.Gibbis
2018-01-27 15:40
#18

#2 Oj! Det var mycket för en tandstens rensning. Hade kissen mycket beläggning? Jämför med min Boris (som förvisso inte hade mycket alls) och de tog strax under tusen för honom. ( ゚д゚)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Hornslandet
2018-01-27 16:07
#19

Förstår inte riktigt detta med unghund och vara hemma ensam.. Jag lämnar faktiskt inte min (strax över året) gammal hund så mycket, men går dagligen till affären eller dylikt, eller går och äter lunch efter lunchpromenaden om jag jobbar hemma tex, samt att han får sitta i bilen när vi har teori efter lydnadsträning  varje vecka, en dryg timma ca.

Jag försöker öka så det blir lite längre stunder om dagarna mer regelbundet, har inte upplevt några problem just eller skillnad på om det är 15 eller 30+ minuter tex, mer då att han är mer däckad och sover om vi har gjort något riktigt uttröttande före. Skall tillägga att han var svår i ensamhetsträningen från början, men runt 8 månader gammal först accepterade han att jag drog ut utan att skälla/varva upp.

Iaf, samtliga gånger jaglämnat honom senaste månaderna har han lagt sig i hallen och varit lugn tills jag kommit in. Nån enstaka gång har han skällt 1-2 gånger på nån som går förbi i trapphuset och lagt sig igen, det tycker jag inte är någon större fara om det bara är så.

För en vecka sen gick han plötsligt igång när jag bara skulle till affären! skällde en massa och verkade allmänt olugn. Gick in igen efter några minuter när han var tyst en liten stund, ville inte ha han hålla på så.. Fattade inte vad som hände just den kvällen! Kanske att vi varit ute och sprungit före? Hade iofs gått en stund, borde varvat ner tycker jag..

Idag var han hemma 1,5 timma själv efter lydnadsträning. Sov hela tiden (har kamera), låg och sov på golvet när jag kom hem, reste sig inte ens.

Kan det vara unghundshormoner som spökar eller vad sjutton kan det bero på att han plötsligt kan protestera en gång sådär när man går ut? Han är ~15mån.

Odd
2018-01-27 17:15
#20

Uuuuuuuggggghhhh är så frustrerad…. Var på ArkenZoo nyss och hade Bobby med mig, han skötte sig så jäkla fint, brydde sig knappt om människorna och sökte kontakt med mig, dock väldigt stressad som vanligt men kunde lugna ner sig när jag stod och tittade på något. Sen skulle vi få hjälp och gå fram till kassan, redan här börjar det bli jobbigt, jag blir själv stressad när jag ska betala och inte vill vara ivägen, så jag kan inte få samma kontakt med Bobby som när vi bara vankar omkring, men det går ändå bra och han sköter sig exemplariskt när en annan hund börjar pipa och gnälla mot honom för att hälsa, han bara sitter fint och lugnt…. Men sen kommer en stamkund in med sina två hundar lösa, de är jätteduktiga och väluppfostrade, men han märker inte att den lilla hunden går fram emot Bobby, Bobby börjar dra för att hälsa, den lilla hunden blir rädd och morrar, Bobby blir stissig och nu får jag ingen kontakt med honom alls… Han bara drar och stirrar mot alla hundarna, kassörskan pratar med mig och jag ska betala, stamkunden har fått syn på oss men går inte undan utan sätter sina hundar precis där vi ska gå förbi för att komma till utgången, så jag får dra med mig min hund som en idiot med kassar och allt ut ur butiken eftersom han har slutat lyssna fullständigt… Det känns förjävligt att sluta en bra dag på det viset! Han har varit så duktig och bara för att jag inte kunde hantera situationen framstår han som en odåga! Det gör mig också förbannad att han hade sina hundar lösa, som sagt var de jätteduktiga, men hade han bara haft ett snöre på dem hade han underlättat allting för mig! Det var hans hund som kom fram och morrade! Uuuuuuugggghhhhh….

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Hornslandet
2018-01-27 17:43
#21

#20 Fast de var ju inte jätteduktiga om en av dem sprang fram till dig&din hund. Idiot som har hundarna lösa i djuraffären…

Men låt det inte tynga dig så mycket. Din hund skötte sig ju ändå fint, inget hände mer än att han stissade upp sig lite helt enkelt pga en framspringande lös hund. Är väl ganska logiskt med tanke på vad som hände? Tänk på allt som gick perfekt istället :)

Odd
2018-01-27 19:25
#22

#21 Ja jag vet, svårt att ändå inte bli frustrerad tyvärr =/ Att han reagerade på den andra hunden är jag inte upprörd av, som du säger är ju det väldigt självklart, men att jag inte kunde få honom att släppa det och fokusera på mig igen tycker jag är jobbigt. Vi jobbar så mycket på det men han låser sig så ofta och försöker jag då få kontakt igen hetsar han upp sig ännu mer, men eftersom jag stod så dumt till kunde jag inte bara ignorera eller gå därifrån, så allt blev bara fel… Hade dessutom precis fått slut på godis, så jag hade inga hjälpmedel än att lite då och då säga "Bobby/Bobby sitt" mellan att plocka fram pengar och ta varorna, klart man inte är intressant då! Frågade en av personalen som hjälpte mig bära ut mat till bilen om man fick ha hundarna lösa i butiken, hon sa egentligen inte men han var någon stamkund som jobbade i närheten och handlade där varje dag eller något. Tycker också det var oansvarigt av honom, som sagt var hans hundar jättelydiga (att den lilla kom fram och ville hälsa håller jag med om inte var duktigt, men han hade inte sett oss stå där så hunden hade antagligen inte blivit tillsagd att göra något annat än att gå in och i vanliga fall kanske det är fritt fram att hälsa, men Bobby reagerar så häftigt när han ska hälsa i koppel så han skrämde den lilla så att den började morra) men även om hans hundar är duktiga skapar det ju problem för andra som blir satta i en helt annan situation med egna hundar på koppel som känner sig låsta mot en lös hund, hade Bobby också varit lös hade det ju inte varit några problem. Men tack för de goda orden!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hornslandet
2018-01-27 20:48
#23

#22 Ja fast du, det är väl rätt klart att han inte kommer bara magiskt lugna ner sig precis där inne i butiken med alla dofter, andra hundar som precis triggat igång honom, samtidigt som du har händerna fullt upp och ska fixa med kassan?

Jag har en unghund, och ser framför mig exakt hur han skulle kunna blivit precis sådär i en liknande situation. Vet du vad jag hade gjort? Jag hade nog helt enkelt fått ställa mig på kopplet (och vira det runt ena handleden som stöd, 35kg stark är han) - sen strunta i honom - betala - ta grejerna - ta ett jäkligt kort koppeltag och släpa ut hela patrasket ur butiken. Det är så som det händer ibland helt enkelt, du kan inte kräva av dig själv att du ska fixa allting precis då på stället och att din hund ska sitta tyst och lugn 10 sek efter nått sånt där hänt :) Såna där situationer får man helt enkelt bara göra det som krävs i anser jag.

Jag säger inte att hans hund gjorde nått väldigt konstigt. Men de gjorde fel, han kan ju inte förvänta sig att det inte ska finnas andra hundar i butiken, eller människor för den delen som inte vill ha en lös hund framspringande på sig, eller att hunden skulle kunna sno ett tuggben - whatever. Inget överseriöst hände ju så inget mycket att bråka om, men det var han som gjorde fel och inte du. Lösa hundar hör väl för sjutton inte hemma i en djuraffär..  Det där handlar ju bara om ego. Hur svårt är det att lämna hunden i bilen eller ta på ett koppel när man går in i butiken? :S

Sugar Mist
2018-01-27 22:22
#24

Jag har jobbhelg under löning, är superstressad och försöker göra allt på samma gång. Går inte bra asså, men fått städat lite och försöker tvätta upp en del smutstvätt så mina strumpor börjar sina. Åker tillbaka en sväng till göteborg på tisdag-onsdag, ska bli skönt att komma ifrån stockholm en sväng även om jag trivs :)

-

Odd
2018-01-27 23:50
#25

#23 Jag håller fullkomligt med dig i allt du säger! Men även om jag vet allt det kändes det ändå som ett misslyckande, det är mest eftersom livet i allmänhet inte går särskilt bra just nu så allting negativt förstoras upp, i vanliga fall hade jag inte brytt mig. Hundstackarn är helt omöjlig just nu känns det som, jag arbetstränar och har ingen ork, så det enda vi gör är att gå på korta promenader, men sen han sprang in i ett elstängsel för några veckor sen är han rädd för alla stängsel och snören, vi som bor på landet är omringade av dem… Så han får knappt någon ro att nosa eller bajsa, blir stressad och går bara och flåsar och trycker sig mot benet. Likadant där går det inte att få någon kontakt, minsta lilla försök till kommunikation eller belöning gör honom bara nervösare, så jag går bara och ignorerar vilket fungerar bäst, men det fungerar inte bra och det känns bara som om jag tvingar honom att göra något som han mår dåligt av. Jag kan inte ens gå en kort runda och sen släppa ut honom på tomten så han kan kissa och bajsa eftersom vi har möss överallt som han gräver efter… Det enda jag vill är att ha roligt och vandra med honom, men efter alla möten på psyk blandat med arbetsträningen har jag ingen ork eller glädje kvar, bara trötthet och irritation. Så idag ville jag verkligen sluta på en höjdpunkt, det kändes så bra fram tills vi stod vid kassan

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2018-01-28 01:13
#26

#17 Misstänkte det!

#18 Jag var otydlig!🙂Det står följande på pappret jag fick:

  • Tandsten - katt, måttlig mängd, "paketpris" 944 kr 

  • Ta Tandröntgen Helstatus katt 620 kr

  • Avlivning - mindre djur exkl/inkl kremering 170 kr

Så tandsten, röntgen och så lämnade jag in ett hemmaavlivat marsvin som legat i frysen. Det står avlivning för att det är vad de kan välja av behandlingar i det systemet de har i datorn.

fridarebecka
2018-01-28 09:03
#27

#16 Vi går igenom och lär oss enkel massage för hemmabruk. Min tanke är framförallt att jag vill kunna mjuka upp stela muskler efter träning för att minska skaderisken, men instruktören berättade också massa mer saker som massage är bra för. 

Trassel fick vara "visningshund" igår när instruktören skulle visa oss greppen, som han NJÖT! Och beröm fick han/jag för att han var så mjuk och avslappnad i sina muskler 😍 Dock njöt han mer när instruktören klämde på honom än när jag gjorde det 😂 Jaja, jag lär mig! Idag ska vi bara ägna oss åt praktisk massage!

Annons:
peafie
2018-01-28 09:55
#28

Vad ska ni göra idag? Vi ska gå en promenad bara, tror jag. Jag har ingen bil idag så då blir det så knöligt att träna något när jag har båda hundarna med.

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
2018-01-28 10:16
#29

Har feber. Yay för trötthetssyndrom!

Jojaton
2018-01-28 11:08
#30

Igår hade vi 6 plusgrader och strålande sol, idag regnar det :( är så jäkla trött på det här vädret….

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-01-28 12:23
#31

#27 Är det något man kan bygga på sen?🙂

#28 Hoppas att jag kommer ut på iallafall en bra promenad. Gick två igår och idag har jag träningsvärk för att jag var tvungen att gå på suicide mission #2 i affärer😴

#30 Samma här! Vart bor du ens?😃

CayKantos
2018-01-28 12:51
#32

#30 samma här. Blåser som satan också

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2018-01-28 15:58
#33

#28 Jag avslutade min grönt kort-kurs, så nu får vi skida i kommunala spår och tävla :D Arrak fick också köra en mycket kort runda i två-spann, och jobbade på som en j.*.v.e.l. och fick med sig den andra, väldigt gröna hunden, och kompenserade stort för den, trots kondis som ligger på typ -1. 

Supertrevlig helg med bra instruktörer! Även om jag nu är tokslut.

Jojaton
2018-01-28 16:18
#34

#31 I Skåne bor jag :) #32 här med! Och vi valde att ta dagens långpromenad vid våtmarkerna = helt öppet utan nått som skyddade. Var nästan rädd att Sam skulle blåsa iväg, haha

Johanna - Instagram

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-28 18:47
#35

#34 Det är en bra bit ifrån oss! Ni kanske fick vår blåst då den var hemsk för ett tag sedan😉

CayKantos
2018-01-28 20:32
#36

#34 härifrån med.. bor i gbgs området! #35 Vilket påminner mig! Du bodde ju häromkring va?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2018-01-28 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#35 #36 ni kan få tillbaka den! Som sagt, det blåste lite idag…

Johanna - Instagram

Estelle13
2018-01-28 21:49
#38

Idag har jag och min hanhund gjort doftprov på eukalyptus och han blev godkänd, nu känner vi oss taggade inför riktiga tävlingar inom nosework😉Doggieboy har lyckats både charma och imponera kursinstruktören så pass att hon är bra sugen på en egen storpudel.

[AnimeV4]
2018-01-28 21:52
#39

#36 Nope! Har minst 3 timmar till Göteborg😉

#37 Men stackars fluffet! Bra blåstindikator dock😃

Jojaton
2018-01-28 22:02
#40

#38 grattis och lycka till på framtida tävlingar! Han verkar himla cool din vovve :) #39 hahah, sant!

Johanna - Instagram

One.Gibbis
2018-01-29 08:34
#41

#26 Jaha, då förstår jag! 🥵Tyckte det osade lite överpris, så det var därför jag reagerade.

#37 Hua, vad blåsigt! Lerigt ser det ut att vara med. Personligen känner jag att jag tvättat nog smutsiga tassar denna veckan. 🤐

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Jojaton
2018-01-29 09:44
#42

#41 ja det är väldigt lerigt och blött :( skånsk vinter i ett nötskal…!

Johanna - Instagram

CayKantos
2018-01-29 09:52
#43

Hatar att va sjuuuuuuuuuk. Ska ut o äta med hjärtat som åker till Afrika på lördag.. har inte tid att va sjuk!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-01-29 19:38
#44

Har ni sett att Länsstyrelsen ska ta över ansvaret för djur som tidigare hamnade hos polisen?

"I juni tar landets länsstyrelser över omhändertagande, förvaring och försäljning av djur som farit illa.  Beslutet klubbades i riksdagen igår."

http://tidningen.djurskyddet.se/2018/01/lansstyrelsen-over-ansvaret-for-omhandertagna-djur/

Duvethon
2018-01-29 20:42
#45

Alltså usch vilken hemsk dag det va på valpkursen idag.

Vi tränade inkallning och han var såååå duktig!!! sedan gick kopplet av och han smet (tackar Gud att vi hann gå inomhus innan kopplet gick av) sedan blev han helt hysterisk, började skälla, sprang runt i cirklar. Vi tränade hantering och han blev som förbytt, bet mig, höll på som fan. Instruktören sa att det var ett "klassiskt valpryck" vilket det säkert är men jag kämpade för att hålla tårarna inomhus. vet inte ens om jag har lust att gå tillbaka nästa vecka, instruktören är fantastisk men jag är väldigt upprörd över att kopplet gick av och hans ryck som höll på i 30 minuter, det är så det är att ha valp ABSOLUT men känner mig helt slutkörd faktiskt.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
2018-01-29 21:18
#46

JAG HAR KÖPT BIL!!!  🌺🥳

Idag körde vi agility för min kompis som jag brukar träna i lydnad. Och fasen vad kul det var, och vilken fantastisk jävla hund det var! Trygg och stadig när platsad för undervisning och när instruktören körde sin, gasad som rackarns i träningen, och var sååå duktig på att inte gå till den andra hunden, även när han körde belöningslek runt hela ridhuset.

peafie
2018-01-30 09:02
#47

#45 Det låter som en trött hund med lite överslag. Ibland känns det skit, då får man bryta ihop och gå vidare. Du kan säkert, om du vill, gå till kursen och känna av lite hur hunden känns. Göra någon övning och sedan sitta och gosa, köra lite enkla kontaktövningar, eller gå iväg en sväng och titta på spännande saker. Ibland behöver man inte träna så mycket heller, utan det är en upplevelse för de små att bara vara på bortaplan och se massa andra hundar och känna alla nya dofter.

#46 Grattis till bilköp! Blev det den i ditt tidigare inlägg? Och grattis till en duktig hund såklart. ❤️

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-01-30 09:21
#48

#45 Förstår att det var jättejobbigt - men försök fokusera på det som gick bra, och glöm inte att det bara är en liten valp! Jag går fortsättningskurs med min 8 månaders unghund nu och han klarar INTE av att vara passiv när vi tränar inkallning en och en. Han sitter och gnyr, skäller och ålar sig, så oftast måste vi gå ut för att inte störa. Han blir också helt övertaggad ibland och då får man bryta och göra något annat, som kontaktövningar eller omvänt lockande, ett tag. Nästa gång går det mycket bättre :)

Johanna - Instagram

Annons:
Duvethon
2018-01-30 12:42
#49

#47 #48 Tack så mycket för era ord, det gör mig med engagerad :) han var EXTREMT duktig på ögonkontakt, borde nästan filmat och lagt upp här <3 tills nästa gång ska jag träna mycket på passivitet och göra passivitetsövningar, får hoppas att det går bättre nästa gång!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
2018-01-30 13:22
#50

#47 Tack! Precis, det är den. Så nu letar jag bara hundbur. Har hittat en som jag vill ha, så vi håller tummarna för att den finns kvar :D 

❤️

JoannaLi
2018-01-31 14:24
#51

Vill bara notera att jag, precis som Peafie, nu har en gul och en svart :D (Bara lånat den gula, men ssssch…)

JoannaLi
2018-01-31 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52
peafie
2018-01-31 14:47
#53

#51 Oooooooo, bästa kombon! 😍 Man kan aldrig någonsin ha på sig några kläder utan att de är hundhåriga. 😃

Den var ju lite lik min gula också. Vad är det för någon?

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-01-31 15:01
#54

#53 Men det är ju inte sant! På den ljusa tröjan är det svarta hår, och på de svarta byxorna är det gula hår… De kunde inte ha bytt?? 

Det är en labbekorsning, mestadels labbe med lite golden långt bak :) 1,5 år gammal hane. Svarar ibland på Diezel, ibland inte 😛

peafie
2018-01-31 15:34
#55

#54 Haha, japp! Gråmelerade koftor är min nya grej sedan vi skaffade en av varje. Det, och blå jeans, så är man ganska safe. 😂

Kul! Går de bra ihop? 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Sunflower_
2018-01-31 15:47
#56

#52 Är det pointer i din svarta?

JoannaLi
2018-01-31 15:55
#57

#55 bra tips, bra tips! Jodå, det går bra! De leker väldigt olika, och Diezel är lite osäker (lekmorr övergår gärna), men inga bråk eller så! #56 Ingen pointer! 100% reggad labbe 😊

fridarebecka
2018-02-03 08:32
#58

Har anmält grabbarna till vår första tävling för 2018! Det blir debut i avancerad för den stora och debut i nybörjare för lilleman, hans första tävling öht. 😍

peafie
2018-02-03 16:20
#59

Har varit på Eva Bodfäldt-föreläsning idag. Känner mig pepp på hundträning nu. :)

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-02-03 18:12
#60

#59 gud va spännande! Hon kommer ju till Malmö på onsdag men då har jag fortsättningskurs så kan inte gå :( Vi har snö igen, massor! Sammis är helnöjd! Provade nytt foder till honom också, har intr fått i honom nått annat än kycklingmage och godis de senaste fyra dagarna typ… Men Hallas vomfoder gick ner i alla fall.

Johanna - Instagram

peafie
2018-02-03 18:34
#61

#60 Vad synd! Får du chansen igen så gå! Det var väldigt inspirerande och intressant. :)

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-02-03 18:39
#62

#61 Kan tänka det :) Hon bor ju utanför Lund nu så förhoppningsvis kommer det fler föreläsningar här i närheten :D

Johanna - Instagram

Annons:
CayKantos
2018-02-04 12:15
#63

Skulle man kunna överleva med hund, bil och boende mm på 10.000,-? Boendet kostar 2500, busskort +bil blir ca 2.000 och telefon ligger runt 1.000….  försäkring ca 200-300/mån men kommer betala varje år ist. Mellanstor ras (Kelpie) så kan man som person leva på ca 4000 med mat till en själv och hund? Tänker främst hund. Jag kan va ganska snål med mina utgifter

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
2018-02-04 12:38
#64

#63 just nu överlever jag på ca 2600-3000 kr i månaden (som även ska betala hyra och allt), med två stora hundar och en katt, så nog går det! Man får bara pyssla om lite vanor osv 😇

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
2018-02-04 13:29
#65

#64 haha oj! Ja är egentligen inte orolig så.. ville bara höra hur andra tänkte.. nog ska det gå.. ska bara oroa mig o oroa mig :$

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-02-04 13:39
#66

#63 Jag skaffade min första när jag levde på CSN. Det var lite knapert en månad när bilen gick sönder och hunden låg inne på djursjukhuset men utöver det kändes det aldrig svårt. Min boendekostnad var typ 3 ggr så hög som din också. :)

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-02-04 14:12
#67

#66 hur myclet fick du i CSN? Som jag fattat får jag runt 10.000 månad. Som tur är det vara 4mån jag ska plugga

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[IdaSoren]
2018-02-04 14:41
#68

Jackie är sååå glad över all snö som har kommit i Östergötland nu. Vi var ute på en 2-timmars promenad i naturreservatet idag och hon for omkring som en säl i djupsnön, så himla mysigt var det 😍

Drömmis
2018-02-04 17:09
#69

#63. Visst kan man klara sig på 10.000 i månaden :). Bara man planerar så är det inga problem. Har själv låg lön och 1-2 vovvar (den ena är sambons, men svårt att inte köpa saker till honom med 😉), jag löser det genom att storhandla 1 dag i veckan, äta billigt och köpa begagnat.

Annons:
peafie
2018-02-04 18:08
#70

#67 Det var ju några år sedan, tror jag fick runt 8k. Sedan jobbade jag i och för sig extra, men fick ut kanske 4k där. Så totalt 12 kanske. :)

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-02-04 19:13
#71

#69 toppen. Har räknat till runt 9000 per månad. Men det er ju med mycket + så att säga.. alltså räknar med mer så jag hellre står med fler pengar tillbaka. #70 ja ok. Jag ska nämligen säga upp mig.. mår kass på jobbet.. därför jag undrade lixom :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2018-02-05 11:51
#72

Första kursdagen! Än så länge över förväntan! Så taggad! 😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Odd
2018-02-05 12:07
#73

Idag vill jag inte göra någonting alls. Lite synd för det är skitfint väder, men jag vill inte. Men jag är fruktansvärt sugen på glass…

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ipopuma
2018-02-05 12:32
#74

#73 älskar också glass och nu när du sa det vill jag ha glass. Ska nog göra en hemmagjord glass när jag kommer hem

peafie
2018-02-05 13:40
#75

Jag klippte ihop några mobilfilmer bara för att gårdagens promenad var så himla mysig så jag vill bjuda på mysigheten. Det ser ut som att det typ bara var lilla stora Vildhunden som var med på promenaden, men det är för att lilla Svart tyckte det var så jobbigt att skutta i snön så hon gick bakom mig i mina fotspår mest hela tiden. 😃 Vildhunden körde fullt ös medvetslös hela den två timmar långa promenaden så hon är säkert lite mör idag.

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2018-02-05 13:54
#76

Någon som har tips för vad man kan göra eller testa på för att lyckas få mer kontakt/intresse från sin unghund på träning som helst vill spana på eller ännu hellre springa fram till andra hundar i närheten? Testat många olika typer av godisar, med lite varierande framgång (om än inte vidare bra framgång). Testat en rad olika leksaker. Han kampar gärna, men de har inte lika högt värde i dessa situationer.. Han bjuder liksom inte på beteenden för dessa belöningar när det finns hundar runtom som intresserar honom. 

Tänkte bara om nån har några tips eller ideer på nått som kan hjälpa? Självklart kämpar vi på oavsett :)

Annons:
swapp
2018-02-05 14:18
#77

#75 Wow, så vackert!

JoannaLi
2018-02-05 14:20
#78

#75 Åh, så mysigt! 

Har i eftermiddag tre vovvar. Svart och gul ur #52, och så Arraks boxkompis ur skolans hundstall, en 8 månader gammal schäfertik. Så Kira, 8 mån, Diezel, 1½ år, Arrak 4. Känns så konstigt att Arrak är äldst - och att det märks så tydligt!

Lite dödsångest på väg upp från hundstallet (1 km längs med skog, förbi ett stall, förbi utedjuren - getter, kaniner, grisar - och förbi skolans djurklinik där det kan komma alla möjliga djur) där jag har kontroll på 1,2 av 3 hundar. (Arrak + lite av Diezel om jag verkligen vrålar.) Då var jag nervig. 

Men gud vad jag älskar att ha lite större grupper av hundar. Jag älskar det med hela mitt hjärta, så jag toknjuter. 

Trots att de nu när jag skriver totaldissar min nya "inget-bus-inomhus"-regel. Rackarungar.

[AnimeV4]
2018-02-05 15:40
#79

160 meter på 50 minuter idag. Kör en ny metod som gör att jag inte blir arg alls. Minsta drag blir tvärstopp och sen ska han backa och eventuellt ge ögonkontakt innan vi går. Klickern hjälpte väldigt mycket och han fattade väldigt bra på sista sträckan!

Det blev mycket pip och lite hoppande, för det var ju skiiiittråkigt!

Väldigt effektivt, dock. Enda gången jag blev arg var när han hoppade och slogs med frambenen, så jag tog honom i örat. Inte det bästa eftersom han blir triggad + får en reaktion ifrån mig, men sen ställde jag mig på kopplet och drog så att han absolut inte kunde hoppa.

Lite köldkrampsvarning den sista biten, men då försökte jag hjälpa honom genom att säga "Knut" med glad röst, klickade och gick vid ögonkontakt.

Så 50 minuters tråk/snigelfart och 10 minuters lösspring och gå hem😃

Som sagt VÄLDIGT effektivt iallafall och underbart att inte bli arg för varje steg.

Det är kallt, men det får vara värt det helt enkelt.

#76 Du kanske också ska tråkträna? Jag märker på Knut att han har ett väldigt stort behov att titta på saker, speciellt nu i den värsta perioden hittills. Han kan ju titta på saker bäst han vill när vi tråktränar, men då ignoreras pip och fjant och inget händer förrän jag får ögonkontakt.

Jag tror nog att det bara är att stå ut.

Förövrigt så funkar Knut i skvallerträning om jag visar hur skitkul dragkamp är innan något händer eller att jag har godis, men han har strikt munkorgsgående i 2 veckor nu så det är lite struligt.

MuffinDigger
2018-02-05 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Är hemma och är sjuk och såklart är mysiga Memme hemma och tar hand om mig. Fast det är ju bara om hon får ta pauser och ligga och sola sig på mattan, såklart!

[Nalle-]
2018-02-05 17:16
#81

#75, Vad härligt det ser ut! Och vilken lycklig hund 😃

#78, Det är verkligen något speciellt att vara ute med en flock ❤️ 

#79, Vad tålmodig du verkar vara med honom! Hoppas verkligen det ger resultat, men jag har svårt att tro annat om du fortsätter jobba sådär. 

#80, Men så mysigt! 😍

[Nalle-]
2018-02-05 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Själv är jag sååå less på uppsatsskrivande… "Bara" lite mindre än 3 månader kvar nu. Blir stressad över att tiden går så fort, samtidigt som jag längtar så mycket tills det är över 😂 Hundarna är duktiga i alla fall. Vi var i inomhushallen en timme på fm, och de har sovit gott sedan dess. Det är tydligen jobbigt att fokusera i närheten av söta pudelfröknar, men de gjorde det bra båda två. Är särskilt imponerad över "lillen" ❤️ Vi har precis fått sätta igång med lite försiktig träning igen, och han är verkligen så duktig och mån om att göra rätt. Om han bara kunde bli hel snart så vi får börja träna igen på riktigt!

Jojaton
2018-02-05 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Vi har haft sooool idag! Så härligt och välbehövt :D Fick hem en ny Kong idag också som var riktigt poppis, Sam har varit svår med maten på sista tiden, men han var riktig investerad i att få ut precis allt från den :)

Johanna - Instagram

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-05 22:13
#84

#81 Tack, vad snäll du är!❤️

Duvethon
2018-02-06 00:04
#85

Fick höra idag att ben med päls (exempelvis kaninöron) kan vara direkt farligt för hundar, någon som vet ifall det påståendet har någon sanning alls?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Drömmis
2018-02-06 06:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Igår fick vi ett otroligt skönt besked! Vår lille Ior vart nämligen friskförklarad :D.

Han har sedan ett halvår tillbaks genomgått diverse utredningar hos vet, allt från RD till Cushings har dem testat mot, med tron att det är njurarna som strular. Igår var vi hos en annan veterinär, som jag blivit rekommenderad och som är betydligt mer kunnig. Hen läste igenom journal och konstaterade att alla värden trots allt såg bra ut, något som var lite högre vid något tillfälle, men inte anmärkningsvärt, så det veterinärerna innan hade gjort (utan att meddela oss) är en sk. törstutredning, dvs. testa alla diagnoser tills något hittas (eller inget hittas). Men då ior blivit bättre på sistone och ändå är såpass ung så konstaterade vi att han är frisk, att drickandet tidigare högst troligen var psykologiskt betingat. Så….nu är det igång med träningen och tagga inför tävlingssäsongen i sommar :D :D <3

Och Cai-skrutt är anmäld till 2 tävlingar nu, så får vi se hur det går. Mr.ofokuserad liksom :p. Men då har vi något att jobba mot tänkte jag :)

CayKantos
2018-02-06 06:50
#87

#85 men tanke på hur många leksaker som är gjort av skinn (m päls) och hur dom åt dina byten förr (dom slet ju gärna av skinnet men det kom ofta med ngt ändå) etc etc skulle jeg ej tro det. Men e inte säker :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2018-02-06 09:14
#88

#85 

Alltså, vet inte riktigt hur det ska vara farligt? T.ex. tänk en vildhund, inte äter de runt pälsen? 

Men när jag gett wholeprey (helt byte) så har han ätit ätit en massa päls med maten, och har absolut inte haft några problem. Kommit ut utan problem, även om bajset sett väldigt spännande ut :P 

När han sedan röntgades typ ett halvår senare så fanns inget kvar i tarmsystemet, om det hade varit ett argument.

[Nalle-]
2018-02-06 11:44
#89

#86, Men vilka glada nyheter! Förstår att du måste vara lättat! 😃

[Nalle-]
2018-02-06 11:47
#90

Sitter och försöker koncentrera mig på plugg, men den lilla dåren har ingen ro att ligga still. Vankar av och an och spanar ut genom fönstret. Ska snart ge upp och ta en promenad med dom, så kan jag få skriva i lugn och ro sedan. Ska hur som helst bli skönt att komma ut en stund! Är väldigt fint ute idag, om än iskallt. ☀️

Annons:
Hornslandet
2018-02-06 12:08
#91

#88 Det vore väl om det skulle vara en JÄKLA massa päls då haha. Min åt en del stoppning ur min fårskinns-kamptrasa en gång. Det kom ut tillsammans med resten via nr2 :D Och då lär ju det vara värre, det var typ som kudd-stoppning.

Sugar Mist
2018-02-06 12:13
#92

#85 Jag har utfodrat hela kaniner och diverse kaninöron/tassar etc på flertal hundar som lever. Ser inte varför det skulle vara farligt.

-

tiger tok
2018-02-06 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

#86 vilken snygging! Hur gammal är han?

Duvethon
2018-02-06 15:41
#94

#88 Ja då var det som jag trodde då! alltså, om en hund ätit päls och blivit akut sjuk så kan man ju inte dra slutsatsen om att pälsen var farlig tänker jag. tänker på hur många hundar som äter wholeprey/päls utan att bli sjuka.

#92 Ja okej! tycker själv det låter märkligt då päls är naturligt och jag förstår inte hur det ska vara farligt för magen. tydligen var det en mycket liten hund som ätit päls och fått akuta magproblem.. knepigt!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
2018-02-06 15:45
#95

#94 Det går väl att tänka sig att om en miniatyr-hund sätter i sig en massa päls så blir det som en enda stor pälsboll i magen (=inte så bra..) ? Pälshåren smälts väl inte just i magen tänker jag. Brukar ju synas på det som kommer ut bakvägen tänker jag.

Maleficum
2018-02-06 16:03
#96

#94 Med tanke på att djur får i sig rätt mycket päls när de putsar sig under fällning också så låter det konstigt att det skulle vara superfarligt. Men är väl mer som #95 säger att om de blir såna mängder att de bildar hårbollar i magen som det kan börja bli problem, något som inte varit helt ovanligt hos mina angorakaniner! Dock finns det iaf hos kaniner en enkel lösning, helt enkelt ge ananasjuice då enzymerna i ananasjuicen löser upp håret (även se till att de får bra med fibrer hjälper men kanske inte lika hjälpligt till en hund som till en kanin).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
2018-02-06 16:04
#97

Knut är heeelt omöjlig att gå med i koppel om jag inte gör som jag beskrev i tidigare inlägg. Jag har verkligen noll tålamod för mer än en "promenad" per dag. Den blir ändå på en timme, så det får väl duga tills vidare..

Visst om vi bodde nära något bra ställe att släppa lös på, men det närmsta är en stor gräsmatta 160 meter bort och det tar 50 minuter dit. När vi kommer fram är vi så kalla att vi inte är ute mer än 10-15 minuter till. Han sover ganska gott efteråt, så förhoppningsvis räcker det. 

Får se om jag orkar bära honom utan för mycket strul.

Hur länge har era unghundar varit i sina skitjobbiga perioder och hur yttrade de sig?

Annons:
Odd
2018-02-06 16:15
#98

#97 Vad gör han om du lägger kopplet över axeln ner mot höften (dvs om han går på vänster sida, lägg kopplet över höger axel bakom ryggen så att fästet är nere vid vänster höft) och har helt stramt koppel, så han drar, och sen bara går du, inget stannande för att sniffa eller kissa, bara gå?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hornslandet
2018-02-06 16:18
#99

#97 Det jobbiga är att han drar helatiden mot allt han ser, eller känner doften av, eller?

Min har sina dagar när han liksom verkar jäkligt intresserad av typ, ALLT. När han plötsligt hest skulle vilja springa över gatan för att hoppa och hälsa på en okänd tant, eller vadsomhelst. Men i allmänhet är det mest att han alltsom oftast prompt skall gå lite fortare än mig,så kopplet sträcks till slut. Jag kör rätt samma som dig, har gjort det ett tag nu. Stannar så fort kopplet sträcks. Jag har försökt några olika grejer - när jag testade just denna metoden när han var mindre så var det ganska omöjligt. Han la sig ner och bara kollade framåt. Backade jag kom han ju med kopplet.. men det hela gjorde inga större framsteg.

Jag har aldrig låtit honom dra sig fram till nått intressant, men det har varit svårt att få bort det allmänna koppeldragandet. Nu har jag börjat med att totalstanna vid varje koppelsträckning igen, det går faktiskt bättre och bättre, nu tar det oftast någon sekund  så kommer han tillbaka mot mig och söker ögonkontakt. Problemet är att det kan bli lite som en ond cirkel; sträck- stopp- kom- gå- sträck-stopp.. Osv. Försöker motarbeta det genom att byta riktning relativt ofta, gå runt bilar, hoppa över staket etc..så han måste ha mer koll på mig och vi har lite mer kul tillsammans. Det gör mina promenader lite roligare också - är rätt less på kvarteren här ändå.

Vad gör ni förutom den vanliga promenaden? Strunta i att gå "promenad" så mycket, och gå ut - kissa och lek järnet istället ? Förflytta er lite medans ni leker? Ist för att bara promenera så att säga.

Fisherling
2018-02-06 16:20
#100

Drömde att jag tävlade Freestyle med Tinja. Eller, vi kom aldrig så långt för precis innan kommer jag på att jag har varken musik eller tränat ett program… Tinja kunde dock rörelserna till en grupp människor som tävlade?? :confused:🤔

Resten av dagen har spenderats utomhus i ca 2 timmar på golfbanan, lek och spring med andra hundar blandat med lite träning för Tinjas del. Perfekt störningsträning :D
Sen har jag åkt och storhandlat. Min kyl är full av nyttigheter :love: Ser så fram emot att få börja laga mat igen!

Magrat
2018-02-06 16:25
#101

Har varit inlagd i fem dagar. Kommer hem till hundarna (och de andra djuren) efter utskrivning när de varit ensamma med maken. De älskar maken men när jag kom hem höll de på att krypa ur skinnet av glädje. Då känns det lite bättre och man känner sig älskad. Jösses vad man kan älska djuren!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[AnimeV4]
2018-02-06 20:33
#102

#98 Jag har prövat att gå med både spänt och slakt och bara gå, men jag vill inte lära honom att det lönar sig att dra och så är det snorhalt ute nu. Han bryr sig inte ett skit om han så hänger och kvävs i kopplet av sitt eget dragande. Jävla curly, alltså!🤪

Han brukar aldrig få sniffa, kissa eller krångla med annat när vi går med längre koppel. Tråkträningen är däremot att han söker kontakt när allt annat är tråkigt (hundar, bilar, människor, cyklister osv) och att vi då går eftersom jag är nyckeln till att vi kommer vidare. Hans jag-dör-av-tristess-pip säger att det funkar, för han har skittråkigt när jag inte reagerar på hans fjant.

#99 Det är nästan alltid bara framåt-drag eller mot saker som är udda, såsom ett löv på vägen, en plastpåse, en snöklump osv. Inte hundar eller folk. Han får en rejäl korrigering när han rycker fram till saker eftersom det kan bli farligt, men han brukar vara så jäkla snabb på att reagera på ALLT att jag inte hinner korta kopplet/göra ett ryck för att bryta ens. Dessutom hänger han och kväver sig själv för att slå på saker om han inte kan nå dem med munnen..

De metoderna jag kör fungerar, men han glömmer DIREKT. Vi kan inte ens gå en halvmeter innan han drar igen. Det gör mig helt jävla slut, rent utsagt.

Jag har prövat att göra ett ryck när han drar eller när kopplet är påväg att bli spänt, men eftersom jag måste göra det konstant blir jag förbannad.

Resten av metoderna har vänta i grund och botten.

Vi körde väldigt mycket med att leka, leta godis, träna fot och massa annat. Jag kan absolut inte göra det längre för att han äter skit eller saker jag inte hinner se vad de är. Han har plockat upp glasbitar förut också. Nu är det munkorg på hela promenaden i 14 dagar som start, men det lär bli mycket längre också, för jag orkar inte alla jäkla konflikter runt att han aktivt letar efter skit och annat.

Vi har inget att kalla promenader eftersom vi går 50 cm, stannar, står där i flera minuter, upprepa.. Det är tusen gånger skönare för mig och jag slipper bli arg för att jag ska behöva tjata hål i huvudet på honom med ryck eller kommandon/hans namn.

När vi inte försöker komma någon vart så är han lös och härjar runt. Idag fick han ha en knutleksak då han kan hålla den genom munkorgen, kongen dödar han och försöker plocka upp genom munkorgen. Detta är bara lämpligt att göra när vi har kommit de där 160 meterna eftersom det är bilväg hela vägen ner..

#101 Hoppas att du mår bättre oavsett anledning till inläggningen! Underbart när djuren visar uppskattning!

Magrat
2018-02-06 21:16
#103

#102 Nja, det är väl inte bättre, men jag träffade i alla fall en läkare som för en gångs skull faktiskt sänkte medicin istället för att höja. Känns lite konstigt att man får en så vettig läkare när man ligger inne med LPT. I vanliga fall höjer dem ju som tusan då.

Ja, men det var verkligen härligt. Har faktiskt aldrig varit ifrån hundarna så länge förut. Maken brukar alltid ta med dem när jag fått utgång med personal/anhörig. Men den här gången var det Ej ut. Så himla glad att få komma hem till mina byrackor, och de andra djuren också, såklart!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

taxarärbäst
2018-02-06 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

min lilla kille har inte fått ett epilepsi anfall på snart en månad! :)

Annons:
Drömmis
2018-02-07 06:36
#105

#93. Han blir 1 år i slutet av mars :) vart kommer din ifrån? Supersöt ❤️

tiger tok
2018-02-07 06:58
#106

#105 min blir 1 år den 24 mars:) Vargaviddernas i Östergötland, din då?

Drömmis
2018-02-07 07:12
#107

Tror våran också föddes den 24:e 🤔

Han är från Tridents :) Vart bor ni någonstans?

tiger tok
2018-02-07 07:37
#108

Spännande, kan ha varit den 25 min föddes? Stockholm, Vallentuna:) och ni?

peafie
2018-02-07 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Igår fyllde lilla svart hela fyra år. 🥳 Hon firade födelsedagen på sämsta sätt: en tråkdag hemma. Vi får försöka höja standarden idag, tror jag.

Är det inte galet hur fort det går? Jag tycker det var nyss jag hämtade hem det lilla svarta knytet, och ännu mer nyss som jag skrev här om att jag hade spontanshoppat en valp (som nu är över ett år). Jag skulle vilja bromsa tiden lite!

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-02-07 13:21
#110

#109 

Grattis Calla!!! 🥳

Känns så sjukt att hon är yngre än Arrak, men att jag "känt" henne längre. Stora damen! 😍

peafie
2018-02-07 16:17
#111

#110 Haha, jaa! Hur gammal var Arrak när du tog över honom?

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
JoannaLi
2018-02-07 17:49
#112

#111 Han var ganska precis 1,5 :) 

Och jag förstår så känslan med att vilja bromsa tiden - i mitt huvud är Arrak fortfarande 1,5 år, bara lite mer väluppfostrad. Och så ser man sig omkring och inser att han är F.Y.R.A. 🤦‍♂️

peafie
2018-02-07 18:42
#113

#112 Hade för mig att det var nåt sånt! Och ja.. bara tanken på att de närmsta fyra åren kommer gå lika fort… usch!

Bloggen     ○    Instagram

Duvethon
2018-02-07 19:40
#114

Blir så förtvivlad… blev kritiserad av min släkting för att jag inte går promenader med min 5 månaders valp. blev riktigt ledsen, jag lägger all min lediga tid på hunden (är för tillfället arbetslös) och har lagt timmar på miljöträning, går valpkurs, tränar kontakt och lydnad i korta omgångar varje dag. ser ingen mening i att gå promenader med honom av två anledningar 1. det går en lös hund i närheten som har attackerat två stycken hundar och 2. han tycker att det är roligare att leta godis på trädgården osv (bortsett från det självklara, att valpar inte ska motioneras). Han skäller dock en del på andra hundar när vi är på trädgården och släktingen menar att det är för att han inte är hundvan, detta är för det första en larmhund så en viss skällighet finns det, och för det andra skäller han ingenting när vi är utanför hemmet utan enbart på trädgården. jag blev riktigt upprörd faktiskt med tanke på hur mycket tid och kärlek jag lägger på min vovve.. 😭

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
2018-02-07 20:41
#115

#114 Du känner din hund bäst, och det verkar ju som att din hund har långtråkigt om dagarna så det hade jag struntat i. Jag tänker dock att din valp ändå kanske behöver röra på sig lite också? Enformiga koppelpromenader är inte så bra nej, men att gå i skog och mark (det kan man ju kombinera med godissök) bygger viktiga muskler och balans. :) Jag är sååå stolt över snorvalpen! Idag på unghundskursen skulle vi göra en övning som började med inkallning, sen ”fotgående” (gå över planen med kontakt) och sist ett sitt-stanna kvar - utan synliga belöningar. Vi var först ut och när vi var färdiga sa instruktören ”Jag skulle inte vilja gå kurs med dom två!” Och berömde Sam för hans fantastiska kontakt och mig för att jag hade varit så ”cool” utan att ha något i händerna. Sen skulle vi träna på passitivitet och aktivitet med störning - och vi var i par med en hund som vi bor väldigt nära med så dom har lekt på kvällspromenaderna, vilket gör att de ibland har svårt att koncentrera sig på träning i närheten av varandra. Förutom att Sam stal en godis precis framför nosen på Sune så skötte sig båda två helt perfekt med sånt fokus på oss, både jag, Sunes husse och instruktören var jätteimponerade!

Johanna - Instagram

Duvethon
2018-02-07 20:57
#116

#115 Vi går i skog och mark, utöver det går vi ibland i stan för miljöträning så absolut får han röra på sig… :D av den anledningen ser jag "kvarterspromenader" som meningslöst… Gud vad kul att det gick så bra!! man blir så glad när det går bra på kurserna 😂

En sak jag funderar på, kopplet lossar hela tiden och senast idag fick jag fånga in rymlingen :P tror ni att pistolhake är säkrare?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maleficum
2018-02-07 21:04
#117

#116 Vad är det för hake på kopplet nu? Har pistolhake på nästan alla koppel jag använt gnom åren och det har funkat bra förutom när de blivit såpass slitna att de gått av vid "sviveln". Men har även haft BGB-hake på några få koppel och det har funkat det också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Turast
2018-02-07 21:12
#118

Skriver en "artikel" om specialsök på min lilla hundtjohejsanhemsida/blogg och har typ skrivit 1,5 a4 på sjukt kort tid (inte klar). Det får mig dock att fundera på varför jag var så fruktansvärt dålig på att skriva klar uppgifter i skolan fort 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Jojaton
2018-02-07 21:14
#119

#116 jamen dåså, ännu större anledning till att bara strunta i släktingen! Tack, för mig som förstahundsägare är det otroligt skönt att få kvitton på att man gör några rätt på vägen :D

Johanna - Instagram

Duvethon
2018-02-07 21:14
#120

#117 Har BGB-hake nu och den funkar inte alls :( på något sätt känns pistolhake säkrare?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maleficum
2018-02-07 22:09
#121

#120 Om det inte är en bra BGB-hake så är nog pistolhake bättre, brukar själv föredra dem faktiskt (om inte annat för de är lättare att knäppa på och av).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Duvethon
2018-02-07 22:34
#122

#121 Ja okej! jag testade med en ståltråd att knäppa fast haken och BGB-haken gick av direkt! så imorgon bär det av till affären för att införskaffa en pistolhake.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

CayKantos
2018-02-07 22:41
#123

Bara går runt och väntar o väntar o väntar på besked att valparna har kommit.. beräknad födsel denna vecka 😍 ahhhhh!!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Drömmis
2018-02-08 06:51
#124

#108. Vi bor i Trosa kommun. Men visst brukar de ha västgötaträff på gärdet ibland? Då kanske vi ses där nån gång :D

#123. Vad för ras 😍 

Och nu har jag blivit ny Sajtvärd för hundparkour-sidan :D. Ska bli spännande :).

CayKantos
2018-02-08 08:07
#125

#124 Kelpie såklart!😍 kanske äntligen e dags för en liten till mig efter 3 år 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
tiger tok
2018-02-08 09:10
#126

#124 ja, varje månad har de träff på Gärdet! Har du varit där någon gång? Hur var det isf? Kul om det blir lite liv på den sidan! Vi har börjat köra lite på bebis nivå, så om du behöver bilder till nån artikel etc är det bara att pma!

[IdaSoren]
2018-02-08 20:10
#127

Har varit och träffat en hund som det verkligen klickade med. Han är ingenting av det vi skulle ha egentligen, det enda som stämmer är storleken på jycken och att jag föll totalt pladask… Vi har tittat på andra, mer perfekta hundar, men det har aldrig blivit samma sak, så nej, det måste stämma i kemin. Vi bad om besiktning som kom tillbaka i princip utan anmärkning idag och nu har vi bestämt oss för att ta hem den på prov om några veckor. Är så förväntansfull och nervös och hoppas att det ska stämma för alla. 😊

tiger tok
2018-02-08 21:00
#128

#127 ooo, vilken ras?

[IdaSoren]
2018-02-08 21:03
#129

#128 En blandras, blev det till slut. Ingenting vi aktivt sökte egentligen men han dök upp i flödet liksom, och vi var bara tvungna att få träffa honom. Jackie älskade honom också 😍 Lägger upp bild och presenterar honom här om allt går bra och vi bestämmer oss för att behålla honom.

Jojaton
2018-02-08 21:10
#130

#129 spännande med ny vovve! Håller tummarna att det går vägen för er :)

Johanna - Instagram

Turast
2018-02-08 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Whooooooooop äntligen klar med specialsöksinlägget!

Tänker vara så sneeaaaky att jag gör smygreklam (gud vad diskret) här, någon får stoppa mig om jag bryter mot någon megaviktig regel 😍

https://turast.weebly.com/traumlningstips/specialsok 

blev faktiskt lite stolt, jag planterade till och med om en växt för insåg att alla mina krukor som jag använder till specialsök är i ladugården och jag är lat och behövde fota 😐

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Maleficum
2018-02-08 22:44
#132

#131 Intressant =D Vi var på kantarellsöks kurs med vår labbe när hon var yngre, men när vi kom till markera momentet (då de ville man skulle lära in sitt som markering) så tyckte hon det blev tråkigt och ville inte vara med längre (hon hade absolut inga problem att hitta kantarellerna, men eftersom hon själv inte tyckte de var goda så ansåg hon inte det vara värt sökandet när hon skulle vara tvungen att göra något mer än att bara hitta dem för att få sin belöning). Hade helt klart underlättat (och kanske till och med gett ett mer lyckats resultat) om man haft tillgång till den infon och tipsen då! Kanske något att tänka på tills nästa hund (nu är labben för gammal och har börjat tappa luktsinnet för mer avancerat sökande än godissök).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
peafie
2018-02-09 08:43
#133

#132 Min labbe markerar glatt kantarellerna… genom att krafsa kraftigt med båda tassarna. 😭 Har man tur finns där fler kantareller runt omkring. Har man otur har hon hittat den enda kantarellen och man får plocka upp smulorna som finns kvar.

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-02-09 08:52
#134

Veterinären snart då. 

Jag skämtade om att det var länge sedan han var dyr i veterinärkostnad när han förra veckan fick en lindrig ögoninflammation som gick över snabbt. Vissa straffar gud direkt, obviously. 

Eventuell kennelhosta. 😟

peafie
2018-02-09 09:07
#135

#134 Stackarn! Krya på sig! ❤️

… och nej. Jinxa aldrig veterinärskostnader. Det straffar sig direkt.

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-02-09 09:13
#136

#135 Nej gud, det borde man ju ha lärt sig vid det här laget! 

Grejen är ju att det blir ju inte bara veterinärkostnad om det nu är kennelhosta - man ska ju ta sig hem också, iom att han/vi inte får vara kvar på internatet. 😓

Han mådde väldigt dålig mellan 7:30-8:45 ca. Sen dess har det varit nästan lugnt? 

Packar ändå väskan, utifall att. Kan vara hemma till klockan 04 i morgon bitti.

peafie
2018-02-09 09:20
#137

#136 Just ja… det är ju inte nästgårds heller. 😕 Håller tummarna!

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-02-09 09:31
#138

#137 Jag också! Två timmar kvar… ❤️

Hornslandet
2018-02-09 09:59
#139

#131 skulle gärna läsa, men länken funkar inte!

Annons:
peafie
2018-02-09 10:08
#140

#139 Det är bara urlen som är lite trasig. Prova denna: https://turast.weebly.com/traumlningstips/specialsok

🙂

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-02-09 12:57
#141

#103 Det är den bilden jag har av inläggningar, så det var ju jättekul att de inte höjde skiten ur medicinen nu! Hoppas att du känner dig bättre snart!

#138 Fy! Hur går det?

---

Idag var Knut en ängel! Det tog inte alls lång tid att komma upp till parken och det blev bara ETT längre stopp. Sen lekte vi järnet och munkorgen åkte till och med av! Lycklig hund, nöjd husse. En så härlig dag😍

Tillägg: Han fick vara själv ganska länge igår (drygt 3 timmar) vilket var väldigt saftigt för honom, så han levde rövare. Hans handduk i buren är helt grön efter en jättesmaskig markeringspenna och det är fläckar på soffan också!😂Annars var det papperssnö han hade gjort, samt en massa saker som han hämtat till buren.

Jag blev arg men gjorde faktiskt ett enormt framsteg genom att skicka ut honom ur buren och upp i soffan, städa bort allt och be honom gå in i buren. I vanliga fall skulle jag ha skällt ut honom efter noter, så det var enormt skönt att kunna låta bli nu!

CayKantos
2018-02-09 13:12
#142

Lyckad valpning. 7 friska små 😍 nu är det verkligen jobbigt.. vänta veckor på att veta om det ens finns chans o få en 💙💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-02-09 15:12
#143

#142 Håller tummarna! Jättekul att det är ett steg på vägen nu iallafall!

JoannaLi
2018-02-09 15:56
#144

Kennelhosta. 

Alla andra hundar är utsparkade från skolan nästa vecka för att minska smittspridningen, och jag känner mig superskyldig 💔

Sugar Mist
2018-02-09 16:26
#145

Livet blir inte som man alltid vill och det är b a j s

-

[AnimeV4]
2018-02-09 18:34
#146

Jävla snorvalp. Nu var jag borta i 30 minuter och han var ordentligt rastad innan. Ändå dödade han grejor. Det var sista gången han fick vara lös i vardagsrummet när jag är borta. Så jävla less.

Annons:
JoannaLi
2018-02-09 18:36
#147

#146 Det kan inte bara vara så att han skulle behöva lite mer bearbetningstid efter igår, för att kunna vara själv lugnt? Arrak är sån. Om han inte pallar dag A, utan det blir jobbigt, så måste man sänka kraven dag B (och ofta C), och så kan man återgå till den vanliga tiden man brukar lämna :)

[AnimeV4]
2018-02-09 18:47
#148

#147 Ingen aning. Möjligt. Jag har aldrig aktivt ensamtränat honom då jag aldrig behöver lämna honom om inget väldigt speciellt dyker upp. Klart det är idiotiskt, men jag får aldrig tummen ur heller, som med allt annat.

tk1971
2018-02-09 18:52
#149

Misstänker att det snart är löp på gång här, åtminstone hos den ena tiken. Hon är väldigt nojsig och närgången. Förra gången började de löpa med bara några dagars mellanrum, så den andra sätter väl igång snart också. Wish me luck… 🙄

JoannaLi
2018-02-09 19:37
#150

#148 Nejsch! Det som funkar, det funkar! Behöver man inte aktivt sitta och planera varje sekund och andetag av sin träning - så behöver man inte, och varför spendera mer energi än man behöver. Han har ju gjort framsteg hittills! 

För Arrak är det bara att det är lite av en "stress-detox" efter en misslyckad lämning, så kan man återgå sen :)

JoannaLi
2018-02-09 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Fyfan så jävla rolig Buddy var. Bästa skithunden 😍

Apropå sökhundsdiskussionen och vinthundar. Vinthunden som stod och skrek i förväntan för att jag hade söktecknet i hand. Stack som ett jävla skott så fort man pekade. Hittade sin människa och skällde ut hen efter noter, högt, klart, självsäkert. Och så fort som fårkampen trollades fram så skulle den och personen i andra änden . Så det var ju bara för föraren (host, mig) att ta på sig Usain Bolt-skorna och sprinta, för att rädda den här stackars figgen från den galna jävla whippeten, för så fort jag/matte tog över kampen så var det lugnt. Vi kunde dela. 

Och fyfan vad man kunde få den hunden att jobba för fårkampen. Och vilket bett han hade i kampen. 

En av de roligaste hundar jag mött. Och jag saknar honom något så galet, trots att han inte var min någonstans.

[IdaSoren]
2018-02-10 16:18
#152

Skev fråga kanske men har någon ett tips på en bra godis/belöningsväska som inte kostar flera hundra kronor? Vi har provat 3 olika modeller nu med dragsko, och på kort tid går alltid dragskon sönder av någon anledning… Funkar de med magnet bättre kanske?  🤔

[AnimeV4]
2018-02-10 16:56
#153

#152 Jag hade en sådan med dragsko och tyckte att den höll bra tills hunden tuggade sönder den, hehe..😃Fast jag brukade ha den i samma läge och byta väldigt sällan. Efter den hade jag bajspåse och nu har jag en sån där ankelhög strumpa.

Annons:
Jojaton
2018-02-10 17:22
#154

#152 jag har en från EQDOG (Click’n Treat) den är dyr men jag tycker det var värt det. Riktigt bra kvalite, enkel öppna/stänga funktion, rymmer massor (brukar få plats med nån leksak i den också, vilket är toppen) Bra småfickor för klicker, bajspåsar, nycklar osv… Lyckades norpa en när Arken Zoo hade rabatt på den, så går säkert att få tag på den lite billigare än den är där. :)

Johanna - Instagram

CayKantos
2018-02-10 18:20
#155

#143 tack så himla mycket! Kan verkligen inte göra annat än att hoppas <3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
2018-02-11 19:25
#156

Jag vill bara att någon någon gång ska tycka att jag duger

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
2018-02-11 19:51
#157

#156 Jag gör det.

-

Aussietok
2018-02-11 22:45
#158

Folk som gillar att trycka ner andra är det bästa som finns…eller inte Tur man inte påverkas av deras negativa liv :D

Drömmis
2018-02-12 06:14
#159

#126. Tyvärr aldrig varit där, men nån gång ska ju vara första. Vore oerhört häftigt att se alla vättar springa runt… enda risken är väl att man blandar ihop dem 😮.

Ja men precis, det är ju en härlig sport som alla kan utföra, så hoppas att jag får liv i sidan igen :D.

[IdaSoren]
2018-02-12 13:24
#160

Finns nog ingenting Jackson älskar mer än pinnar. Hon har en liten pinn-samling utanför vår port, där hon lägger allt hon hittar under promenaderna. Så ibland när vi kommer tillbaka efter promenaden gräver hon upp en pinne där som hon lägger sig ner och biter sönder. Idag tillkom en liten stump i samlingen 👍

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-12 14:31
#161

#160 Så jäkla söt!😍

Har också retriever, men han vill gärna äta pinnarna, så han brukar inte få ha dem så länge efter att han har sprungit runt med dem. Han brukar nöja sig med att hoppa på pinnar/löv/snö/annat med framtassarna😂

Turast
2018-02-12 17:39
#162

#157 men åh ❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Maleficum
2018-02-12 17:43
#163

#160 #161 och jag har en labbe som aldrig varit speciellt förtjust i att bära runt på saker :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

KatarinaSt
2018-02-12 18:33
#164

Planerar en fjälltur som inte är förrän i höst, men eftersom jag är lite av kontroll-freak så vill jag ha menyn både för människor och hund klar. Mat är absolut viktigast i vår familjs värld och då är hunden inräknad. Tänkte prova att torka egenlagad mat men så funderar jag på det här med hundens mat. Han brukar ju få Mush-bollar - kan man torka dem i ugn tror ni? Alternativet är torrfoder som han inte ätit sin "barns-ben" men som säkert går ner.

JoannaLi
2018-02-12 18:46
#165

#164 Jag tror att Mush maler ben till sitt foder så att det kan finnas bitar kvar, och då hade jag inte velat torka det pga splitterrisken (även om den är väldigt liten, men jag är mesig :P ). Däremot ett annat färskfoder som inte innehåller benbitar, som t.ex. Pondus, Priima eller så tror jag man kan torka! 

Annars finns frystorkade Ziwipeak, eller oxmedaljonger från Sund Hundmat (?) :)

Jojaton
2018-02-12 19:32
#166

#164 Precis som #165 säger så är det ben i Mush’s foder, så jag hade provat torka något annat. Att byta mellan olika färskfoder går ofta att göra direkt :)

Johanna - Instagram

KatarinaSt
2018-02-12 19:36
#167

#165 och #166 - Jag ställde samma fråga direkt till Mush och fick samma svar som ni gav. Pga ben (om än små) så finns risken att de blir vassa vid uppvärmning och de rekommenderar därför inte att man torkar mush-bollarna på det vis jag tänkt.

Blir nog torrfoder ändå - gäller ju bara nån vecka

Annons:
Frida B
2018-02-12 22:59
#168

Usch, inne i en dålig period. Känner mig så fruktansvärt äckligt ensan och tom, hela världen är bara en grå massa oavsett vad jag gör. Ser ingen direkt glädje i något. Håller dessutom på att plocka ihop grejer för att snart flytta från mitt liv jag bildat här, för att flytta tillbaka till familjen där vi bara kommer bråka och skrika på varandra. Mår ständigt illa, har ofta hjärtklappning… Ingen som förstår. Kan inte förmå mig att prata med folk om det, så fort dom frågar undviker jag. Det enda jag känner att jag kan lätta lite på hjärtat är här, här dömmer knappt ngn för jag är någorlunda anonym. Livet är piss. Ville bara säga det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2018-02-12 23:06
#169

#168 bra att du pratar ut, vi är nog många här som mer än gärna bollar med dig och lyssnar på det du har att säga, även om det bara vore att få lätta lite på alla tankar.

peafie
2018-02-13 08:14
#170

#168 Jag vet att det känns som att ingen förstår men vi är många som kan identifiera oss med det. Det är lättare att se utifrån. Någonting som hjälpte mig mycket förra vintern när jag var nere i en depression var när min psykolog sade "jag vet inte vad jag kan säga mer än att all forskning, all litteratur säger att det blir bättre. Även om det inte känns så, så finns det ett slut på det". Jag vet inte om det var forskaren i mig som tog fasta på det och fann tröst i det, eller varför just det hjälpte, men det gjorde det och det var sant. Det blir bättre. Till slut.

…och det finns hjälp att få. Det finns vägar ut ur det mörka.❤️

Bloggen     ○    Instagram

tk1971
2018-02-13 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#171

Ja, jag anade rätt. Nu har den yngre tiken börjat löpa. Och nu är hon sur på mig för att jag tvingar henne att ha en rosa byxa. Och hennes polare ser ut att skratta åt henne.

Sugar Mist
2018-02-13 17:15
#172

Bokat in en tävling nu, så vi satsar stenhårt 😎 Har så fina kollegor också, så fantastiska på alla sätt och vis, drog verkligen jackpott på det jobbet även om det blev nitlott på andra sätt med flytten. Blir så ledsen när människor här jag bryr mig om mår dåligt, massa kramar ut till er ❤️

-

Duvethon
2018-02-13 22:27
#173

Vad älskar era hundar för godsaker? Min valpis har börjat tröttna på vanliga hudben, gav honom ett grisöra idag och det var väldigt uppskattat. Tänkte åka och införskaffa lite nytt imorgon så hit me up!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AnimeV4]
2018-02-13 22:51
#174

 #173 Hett tips: Tugghorn! De håller huuur länge som helst och luktar inget! Annars är grissvans och tjurmuskel något som Knut gillar. Han gillar i och för sig allt! 😂Det bästa och nyttigaste är nog tugghorn och revben.

Annons:
Hornslandet
2018-02-13 23:14
#175

#173 Rå köttfärs… :P

Turast
2018-02-14 09:10
#176

#173 råa ben är mina hundars favvo! :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2018-02-14 15:03
#177

Bläh blir så trött haha. Fått blogginlägg skrivet om mig hur jag mobbar personen i fråga och dissar hennes hund. Fick hot om att bli slaget osv (som hon nu nekar att hon hotat med).

vad jag gjorde? Sa att hennes blandras inte alls var lik en aussie varken till utseende eller sätt (sett hunden dagligen i 2 års tid, i träning och vardagssituationer)och hon hade skrivit att han var helt lik en aussie till både utseende och sätt. 

Att hon sen jämför sin hund med min aussies morbror och säger att de är SÅ LIKA, är bara hysteriskt roligt 😂 (det var dessutom endast färgen som var lika hahah)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
2018-02-14 16:41
#178

#173 Buffelchips är en hit här, 900g för 159kr på zoo.se :)

-

Duvethon
2018-02-14 18:03
#179

Tack för era tips! Köpte dessa: https://www.arkenzoo.se/pocca-natural-pressad-tuggring-113915 Är de okej att ge till valpar? är ju inget litet ben så tror risken är liten att han sätter den i halsen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2018-02-14 18:03
#180

Tack för era tips! Köpte dessa: https://www.arkenzoo.se/pocca-natural-pressad-tuggring-113915 Är de okej att ge till valpar? är ju inget litet ben så tror risken är liten att han sätter den i halsen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
2018-02-14 18:14
#181

Precis kommit hem från veterinären (första besöket för oss!) Sam har druckit väldigt mycket den senaste tiden, särskilt eftersom han äter färskfoder, så ville dubbelkolla att allt var ok. Men jag har bara en väldigt törstig liten grabb för allt såg ut som det skulle :D

Johanna - Instagram

Annons:
Odd
2018-02-15 03:30
#182

Tänkte köra till Varberg imorgon, så tidigt som möjligt, kl är nu 3.30 och jag är fortfarande vaken. Härligt.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

CayKantos
2018-02-15 06:38
#183

Har en av dom dör momenten vart jag känner mig som sämsta djurägaren… som tur är ena katten välsigt förlåtande och inte så lättpåverkad.. men andra katten…. trir jag har gett henne trauma typ 20 gånger sen jag fick henne..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-02-15 10:29
#184

Jag har en fruktansvärt motig vecka. Mycket att göra, mycket som strular och dessutom enorma beslut att fatta som kan komma att påverka mitt liv rejält framöver. Så ångestfyllt.

Men jag fick tillbaka 2400 kr av försäkringsbolaget efter Vildhundens uvi, so I got that goin for me which is nice. 😛

Bloggen     ○    Instagram

tk1971
2018-02-15 10:37
#185

Har bokat in hundarna på hundpang under några dagar i början av maj. Sambon och jag ska åka till Krakow. Ska bli intressant. Hundpensionatet är av den sorten att burar inte finns, hundarna går lösa. De har varit där tidigare, jag vet att de gillar skarpt att vara där. Hoppas bara att löperiet är avklarat även för den äldre tiken, annars kan det bli problem… Har nån här varit i Krakow? Har ni några bra tips på vad vi inte bör missa?

JoannaLi
2018-02-15 11:40
#186

Jag och Arrak har sovit i lägenheten två nätter - mysigt! Och jag jobbade kväll igår, så har börjat tjäna tillbaka lite av det som Arrak kostade mig förra veckan. 

Bilen är inne på verkstaden, så vi hoppas att det löser sig snabbt och billigt 🤐

#185 Jag har varit där! Vi var där på studieresa med SKMA (Svenska Kommitén mot antisemitism), så jag kan tipsa om mycket sånt! 

Sen kan jag säga att en av de bästa restauranger jag varit på i mitt liv finns centralt i Krakow, längs vad jag minns som gågatan. Har tyvärr ingen aning om vad restaurangen heter, men den fanns och var fantastiskt iaf ;)

tk1971
2018-02-15 11:58
#187

#186: utmärkt! Då kanske du kan skicka lite tips i min brevlåda : ) Vi är särskilt intresserade av historia och kultur. Auschwitz finns självklart med som en punkt i vårt reseprogram.

[IdaSoren]
2018-02-15 12:31
#188

ÖVERtaggad hund idag på lydnadspasset, vilket är ovanligt. Om jag väntade lite för länge med att ge kommando eller bad om stadga under för lång tid så fick jag en flygtackling… När damen så hade fått busa av sig lite och kunde fokusera så blev hon så. jävla. fin. Hon har i regel vissa dagar då hon är lättdistraherad, fort blir uttråkad och hellre går iväg och nosar i någon buske - och så har hon dagar som dessa, då man knappt ens behöver viska sitt kommando så är hon iväg som ett spjut och gör exakt vad man vill. Då är det så roligt att träna!!! Det är dessa dagar jag förstår de som vill satsa på sånt här 😍

Annons:
Maleficum
2018-02-15 13:14
#189

#185 Vi var bla i Krakow på skolresa när jag gick i nian (var en tradition på skolan jag gick att alla i nian åkte dit och besökte bla Auschwitz). Tyvärr är det väldigt många år sedan så minns inte så mycket av vad mer vi kikade på där. Men vet att vi besökte någon stor inomhusmarknad och det var väldigt mycket fina gamla byggnader :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
2018-02-15 14:23
#190

#182 I feel you!

#183 Haha, jag är där jämt! Knut behöver säkert terapi!

#184 Samma här. Större beslut kan vara ack så besvärliga, speciellt om man måste göra dem relativt snabbt. Skönt att du får en slant tillbaka för kalaset!

---

Min träning börjar ge resultat! Vi kom snabbt upp i parken idag och det har bara varit lite tråk-pip. Han fattar väldigt bra och är snabb med ögonkontakten! Han gör heller knappt ryck mot saker och accepterar när det tar stopp i halsbandet (icke-stryp!!). Jag frågade Knut om jag haft en utbyteshund här och fått tillbaka honom nu😃

Och….. Jag har fått lägenhet! Inget mer mögel! Ingen mer värdelös tvättstuga! Ingen mer ohyra! Ingen mer obefintlig ventilation! Inga värdar som skiter i en! Woooooh! Det är lite av en drömlägenhet också..😊

JoannaLi
2018-02-16 11:10
#191

Igår fick jag hämta hem bilen, och idag kom mina hundtransport-skyltar. Nu väntar vi bara på backkameran så att vi kan ha sikt över honom i skåpet, och på fredag hämtar jag buren! Iiiih!

#190 Grattis!!!

[IdaSoren]
2018-02-16 11:38
#192

Idag fyller min stjärna 3 år ❤️ 

Först fick hon stå ut med en liten fotografering, stackarn, men sedan blev det korvbelöning och snart ska vi ut och busa i snön 🥳

[AnimeV4]
2018-02-16 13:56
#193

#191 Tack!😃

---

Lite halvjobbig skitunge idag. Mycket pip och gnäll för att vi var stilla eftersom han drog, men när han väl insåg att det inte hjälpte och han skärpte sig gick det som smort! Vi hade riktigt kul ute också!

fridarebecka
2018-02-18 09:15
#194

Igår var det tävlingsdags(rally), årets första för oss och debut för båda hundarna, Trassel i avancerad och Flax i nybörjare. Båda gjorde en fin och en mindre fin runda. På trassels första var han ofokuserad och jag skitnervös, lyckades till och med dra på oss ett 10poängs avdrag pga att jag sa fel kommando på en skylt och Trassel inte alls fattade vad jag menade 😂 Andra rundan med honom var HEEELT PERFEKT 😍 94 poäng och jag vågar vara så kaxig och säga att poängavdraget berodde på den(för Trassel) svåra miljön(ridhus) och att vi var ovana att tävla, det kändes som en 100poängare 😍

Flax var flamsig och lite ofokuserad på första banan, men hade rätt attityd och därför är jag skitnöjd! Andra bröt jag och diskade oss eftersom han inte alls var med, det är verkligen ett framsteg för matten att våga bryta istället för att släpa hunden igenom banan 🙂

JoannaLi
2018-02-18 11:02
#195

Arrak var med på jobbet igår. Det märks så väl att han vet sin uppgift, även om han var en överhyper speedad ekorre med kottar i öronen 😂

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-18 21:53
#196

Det börjar bli lite otäckt på ekonomifronten, så jag ska börja med att byta till färskfodret Real istället för VoH. 2 kr billigare per kilo är ju alltid något. Tyvärr ris i.

Skulle gärna ge BARF men jag har inte fått någon 100%-ig koll på det hela.

Tycker ni att det låter bra med följande?  Han får just nu PlaqueOff också, vilket har hjälper super, men det kan vi förhoppningsvis fasa ut sen med tanke på benmängden i BARF🙂Jag nämner det med tanke på att det är mycket jod i, vilket kanske gör att jag ska minska på något annat?

-60% kött
-20% ben
-10% inälvor/skrovmål (varav 5% lever)
-10% grönsaker

Något av det kanske byts ut mot ris eller annat för att få ner priset lite, men det tas sakta då han är ganska känslig.

Jojaton
2018-02-18 21:57
#197

#196 Tycker det låter som en bra början! Sen får man ju anpassa till hur ens egna hund funkar, men nånstans måste man ju börja :D

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-02-18 22:04
#198

#197 Great! Då ska jag försöka fixa ihop något med hjälp av affärens utbud. Han är ju som sagt ganska känslig, så det kommer ändå att behöva fasas in. Ingen stress 🙂Vet du om det skulle räcka att ge ex. kycklingvingar, hel kyckling, revben ifrån gris och nötvåm som tredje köttslag? Dvs inte rent kött.

Jojaton
2018-02-18 22:21
#199

#198 bara du räknar med benen i det så ska det gå bra! Våm hade jag dock inte gett för mycket av eftersom det är rätt näringsfattigt.

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-02-18 22:34
#200

#199 Hur menar du med benen? Frågan är då hur mycket våm man kan ge.. Det är mest för utfyllnad egentligen och jag vet inte vad det ligger på prismässigt då Granngården fixar med hemsidan nu. Kanske rentav ska ta slut på påsen jag har och ge något annan del ifrån nöt.

alltidnordin
2018-02-18 22:54
#201

Inaktiv här länge men herregud, reserverade nyss en ny familjemedlem 🤮😃

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Jojaton
2018-02-18 23:00
#202

#200 oj, läste om vad jag skrivit nu och det lät ju helknäppt! Vad jag menade var att du räknar bort vikten på benet i tex kycklingvingen från köttgivan och lägger till det på bengivan. Googlar du så kan du hitta ungefärlig vikt på en kycklingvinge och hur mycket som brukar vara kött resp ben. När jag ger våm (om det inte är för att han är dålig i magen) så brukar jag lägga till det utöver hans dagsranson, så jag hade satsat på andra delar av nötkött eller annat djurslag :) Men jag brukar alltid ha våm i frysen för säkerhetsskull, både som smaksättare och ifall han skulle bli kass i magen.

Johanna - Instagram

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-18 23:19
#203

#201 Oooooh! Tell us more! :D

#202 Ah! Ja, det tänkte jag göra. Tack för förtydligandet!🙂

Jo, jag tror nog att det var du som tipsade om våm när Knut var riktigt dålig i magen av sitt torrfoder han fick med ifrån uppfödaren. Det funkade verkligen super, medan Pro-Kolin+ och Attapectin inte hjälpte alls. Får kika på andra djurslag då. Går det överhuvudtaget att komma under 50 kr/kg allt som allt?

VoH innehåller "kyckling, nötvom, lax, ägg, och nötlever" medan han inte tål Mush puppy, så jag skulle gärna vilja ha liknande innehåll, därav frågan om inälvor och annat istället för just kött. Jag vet iallafall att han tål revben ifrån gris, så det har han fått 2-3 gånger i veckan för tändernas skull.

Jojaton
2018-02-19 07:59
#204

#201 Nej va kul! Det var det första jag tänkte när jag såg instagramstoryn. Vad blir det för någon? :) #203 Ah, vad kul att det funkade! Funkar alltid toppen på Sam också :) Ja det tror jag det ska göra, man får välja sina köttstycken och har man tur att hitta kött med nersatt pris får man bunkra upp om man har plats :) Jag har nära till CityGross och där har de ju billigare bitar som tunga och hjärta tex. (Hjärta är dock magert kött men funkar bra som lite utfyllnad eller godis!) Jag har inte plats att komponera själv, annars hade jag gärna gjort det.

Johanna - Instagram

alltidnordin
2018-02-19 09:26
#205

#203 ja men visst! Superkul! Kommer om lååååång tid dock :(

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

alltidnordin
2018-02-19 09:27
#206

#204 det blir en till sheltie! :)

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Jojaton
2018-02-19 09:46
#207

#206 vad roligt, grattis :) import eller?

Johanna - Instagram

alltidnordin
2018-02-19 11:55
#208

#206 Ja det blir en import! Släkt till mina bonushundar, så känns riktigt kul :)

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

JoannaLi
2018-02-19 15:41
#209

Väldigt OT, men tips på en bra kupevärmare (eller annan värmekälla) som går på 12V-uttag eller batteri? Måste värma upp skåpet på något sätt. -6 grader idag när jag kört en lång stund, när jag satte mig i bilen i morse var det -9,8.

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-19 17:50
#210

Sååååååå trööööööött. Eftersom Knut ligger och trycker med tassarna mot buren har det nu gått hål på en av sidorna. Även där dragkedjan är, så nu är dragkedjan helt körd också.. Osäker på hur jag ska göra nu när han behöver vara själv. Han behöver dessvärre vara inlåst just nu då han tar sönder saker, trots att det inte är lagligt.

Funderar på att ha honom i det rummet jag håller på med allt flyttrelaterat i🤔

CayKantos
2018-02-19 18:00
#211

#210 köket? Finns ju inte så många saker där?🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

bullen73
2018-02-19 19:38
#212

Jag letar en massa extrajobb + sommarjobb för att vara 100% säker på att jag har en stadig buffert inför hundköpet som förhoppningsvis kommer äga rum snart!

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

[AnimeV4]
2018-02-19 20:07
#213

#211 Dessvärre, jo. Jag har ADD och en hel del annat, så jag kan inte hålla ordning hemma. Massa saker precis överallt. Jag tror att fd marsvinsrummet är det enda utan saker om man bortser sakerna jag plockade med idag. Jag tror inte att han skulle gå på väggar och sådär..

#212 Kolla bostadsbolag! Det finns ett bostadsbolag i grannstaden här som man får väldigt bra betalt hos. Skitsvårt att få jobbet där men. Annars, skynda dig att kolla kommunens hemsida och se till att söka direkt om anmälan är öppen!

Turast
2018-02-19 23:02
#214

En hund jag tycker mycket om finns nu inte mer.

Vila i frid ❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2018-02-20 06:35
#215

#210 Släpp ut hunden ur buren och ställ ut den buren i ett förråd, ursäkten att han förstör saker är absolut inte en anledning att ha honom instängd och att bryta mot djurskyddslagen.

tiger tok
2018-02-20 07:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#216

Ja, kvällen igår var lång och intressant minst sagt. Skulle ta in hästarna från hagen då jag ser att en häst har ett stort sår på ena benet, insidan av benet och det rinner blod. Sköljer av med vatten och ringer veterinär. Först är vet osäker på om hon behöver komma ut, men vill att vi skickar bild på såret. Så det gör vi och hon bestämmer sig för att åka ut. Hon kommer fram och ser att såret går hela vägen in till skelettet, och att senan kanske har gått av. Så hon ringer klinik och det är troligt att vi behöver åka in. Hon pratar länge, men kommer fram till att vi inte behöver åka in. Så hon syr igen såret och lägger bandage, bandaget ska vara så tjockt att det ska låta ihåligt när man knackar på det och hästen ska inte böja benet.. Nu väntar 5+ mån boxvila och sedan 10 mån igångsättning, life sucks. Spännande kväll. Stackars hunden fick ligga bunden på betonggolvet i 4 timmar.

Annons:
CayKantos
2018-02-20 07:47
#217

#216 Gud vad tråkigt… hoppas han läker fint💙 -- Kursen jag går e så kul! Så spännande, allt går så fort men vi lär oss så himlans mycket 😍 hade vart roligare atr plugga kursen med egen hund.. men jaja.. får la hoppas ngn likn kurs dyker upp när jag har en egen 💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2018-02-20 09:33
#218

#negativapersonen Jäkla boendesituationen är ju sjuk i götenorg. Lade ut en sökes annons på blocket, fick ett samtal av en trevlig herre som hade en tvåa. Vi pratade lite, och han börjar berätta att han jobbar som säljare för sexleksaker och börjar fråga om spnt. När jag dirrkt säger att detta inte känns bekvämt lägger han på direkt. Jag ger snart upp, detta tar musten ur mig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2018-02-20 12:58
#219

#210 #213 
Men ursäkta, städa undan grejjerna i köket bara då? Eller i valfritt rum? Nu vet jag inget om dig eller dina besvär, men ADD eller nått annat gör inte att man tvunget måste ha grejer ligga framme. 

Sen är det väl iofs så att om en hund är på det humöret att han vill härja och bita sönder saker så kan även en golvsockel duga.. Kanske borde tänka mer på ensamhetsträningen då och inte anta att han går att lämna såpass länge än?

[AnimeV4]
2018-02-20 13:16
#220

#215 Jag vet att det är olagligt och en dålig lösning, men det är bara tillfälligt. Buren äter och sover han i så det är ingen slags enbar förvaring. Jag sa ju även att jag lär ha honom i ett rum nu när jag fått upp dem ifrån golvet. Det är tillfälligt för att det finns massor av saker han kan skada sig på om han äter dem.

#219 Jag har ju städat undan i ett rum och ska ha honom där när sakerna kommit upp ifrån golvet. Och nej, det har inte med något måste att ha saker framme. Det är att jag personligen (inte alla med diagnoser) som person med ADD, depression, ångest, OCD är oförmögen att ha ordning runt mig. Jag städar kanske en gång i halvåret för att jag inte klarar mer, men det är inte som att jag rätt och slätt skiter i det, för jag har kontakt med vården, väntade över 2,5 år på en utredning som nu är klar och har ansökt om boendestöd + andra insatser. Att jag ska flytta är en spark i röven, så jag har smått börjat plocka med saker nu, men det är fortfarande skitsvårt med tanke på min ADD.

Som jag skrev högre upp i detta inlägget så är det för att han inte ska skada sig.

Vad gäller ensamhetsträning så finns det ingen närmare affär som har sakerna jag behöver, så det blir minst 1 h varje gång, men jag handlar bara max en gång varannan vecka. Jag har inte längre kvar mitt enda sociala stöd, känner ingen här alls och har ingen familj att tala om. Det går inga bussar och jag har ingen cykel eller bil.

Det är inte som att jag gillar det här själv, men det har hittills varit den bästa lösningen. Nu ska saker upp ifrån golvet så att han får vara i ett rum. Det har tagit flera dagar att städa där och är fortfarande fullt med saker och skräp, men det är uppe ifrån golvet nu, förutom saker jag började med igår. 

Och nej, jag försöker inte gömma mig bakom mina diagnoser, de förklarar varför saker och ting är svåra för mig.

Hornslandet
2018-02-20 13:42
#221

#220 Jag försökte inte anklaga dig för att gömma dig eller nått, jag vet nog sjutton att det kan vara tungt på en massa vis. 

Du måste ju alltså inte "städa", bara ta undan grejjerna på golvet och det som är i lagom höjd som han kunde nå. Slänga in allt i en garderob eller ett rum han inte kan vara i.

Ensamhetsträningen kan du ju göra oavsett, även om du ibland måste åka och handla en lite längre stund. 

Sen kan man ju  tycka att det är konstigt ibland hur ingen bryr sig ett dyft om att man har in hunden i bilburen nån timma här o där i samband med träning, men är den i bur hemma är det ultimat ondska. Men det är nog för att det missbrukas, och används väldigt ofta just för att hunden inte ska förstöra grejer hemma när den är ensam.

[AnimeV4]
2018-02-20 15:11
#222

#221 Jag trodde inte det heller, men eftersom det ofta slutar med att folk tycker att en är lat eller dum i huvudet för att de inte förstår klargjorde jag det.

Jo precis, men det är helt enkelt för mycket saker just nu. Jag arbetar av dem bit för bit, men det är helt ärligt skitsvårt. Boendestöd kommer att bli en stor hjälp då det blir en rejäl spark i röven. Jag ville egentligen inte ha boendestöd, men insåg att jag verkligen inte klarar detta själv.

Samma sak med ensamträningen. Det blir liksom aldrig gjort. Men nu när jag inte har någon hjälp alls blir det ju då och då med tanke på tvättstugan och så. Sedan så märker jag att det är effektivt att gå in i ett annat rum och stänga dörren, vilket jag nu kan eftersom jag börjat använda rummet jag fixar flyttsakerna i, men oftast får han faktiskt vara med så att han får lite aktivitet.

Sedan så skulle jag inte brytt mig om det bara var mina saker som blev förstörda, men nu är det farliga saker. Så det är liksom inte att jag låser in honom för att skydda sakerna och att han är dum på något vis, utan för att skydda honom. Och jag jobbar fortfarande på att hantera min ilska, så istället för att komma hem och gallskrika och slå i väggar/slå sönder saker har jag tagit den enkla vägen för att kompensera. Det låter som att jag hela tiden lägger fram "ja, men.." och att jag inte kan visa hur svårt det är för mig gör mig otroligt frustrerad.

Jag har ingen fungerande vardag överhuvudtaget och behöver hjälp, vilket jag försöker få istället för att bara sitta på röven.

Maleficum
2018-02-20 16:28
#223

#221 Är lite intressant det där med att lämna i bur, speciellt om man ser på olika länder där det mer eller mindre är självklart med bur träning för att ha att kunna lämna hunden i när den är själv.

Kan förstå, som du säger, att bur förbudet är där för att inte missbrukas, men ibland finns det ju undantag. Fjant som jag hade hade inga problem att vara själv i buren i bilen (vilket funka bra när det inte var sommar), men hemma kunde han inte lämna honom utan att han sprang runt och klättra upp på saker (till och med upp i handfatet i badrummet och hade ner en porslinstvålkopp som gick sönder = extrem skaderisk), kissa och bajsa (speciellt mot slutet). Hade honom ibland faktiskt i bur hemma när jag var tvungen att lämna honom själv ett tag och han inte kunde sitta i bilen. Nu var han 11 år när han flytta in till mig och hade redan extrema separationsbesvär men de blev värre när han blev äldre och dement (helt enkelt inget som gick att träna med längre) och som ensamboende fanns det tyvärr inte alltid möjlighet att ha någon vakt (han var väldigt kräsen med vem som vakta honom, var de inte på hans "godkänd lista" spela det ingen roll om de var där eller inte utan han ansåg sig vara ensammast i hela världen ändå).

I hans fall så var han ju mycket tryggare i buren och det var bäst för oss båda de gånger det inte fanns något annat val.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Turast
2018-02-20 16:32
#224

Hennes död verkar ta mer på mig än jag trodde var möjligt. Fan. Så onödigt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2018-02-20 19:31
#225

#220 Det spelar ingen roll att det är tillfälligt, du får inte ha din hund i bur utan särskilt tillstånd. Du ansöker om dispens från Länsstyrelsen som tar beslut om dina anledningar är tillräckliga för att göra avkall från regeln. Du behöver hitta en annan lösning, det finns inget att vänta på. Tyvärr.

[AnimeV4]
2018-02-20 21:17
#226

#225 Jag tycker att jag har upprepat tillräckligt att det finns ett rum tillgängligt när grejorna på golvet är flyttade.

Jag tycker även att jag upprepat nog att jag vet att det är olagligt, vilket jag även nämnde när det här först kom på tal.

Jag förstår vad du säger och behöver inte höra det igen. Jag är medveten.

"Han behöver dessvärre vara inlåst just nu då han tar sönder saker, trots att det inte är lagligt." Ja, det låter illa att han ska vara inlåst, men sedan nämner jag även att jag "Funderar på att ha honom i det rummet jag håller på med allt flyttrelaterat i", vilket nu är bestämt, när sakerna kommer bort ifrån golvet, vilket man ser i:

"Jag tror att fd marsvinsrummet är det enda utan saker om man bortser sakerna jag plockade med idag. Jag tror inte att han skulle gå på väggar och sådär.." Kanske halvtydligt, men där menar jag helt enkelt att om det inte finns några saker på golvet är väggar och möbler säkra. Om inte, tough luck. Det är inga farliga saker, iallafall.

"Jag sa ju även att jag lär ha honom i ett rum nu när jag fått upp dem ifrån golvet." och "Jag har ju städat undan i ett rum och ska ha honom där när sakerna kommit upp ifrån golvet." Sakerna kommer upp inför nästa gång han behöver vara ensam = nästa gång jag handlar, vilket är max en gång varannan vecka och lätt åtgärdat.

Ordet lär kommer ifrån att det inte var 100% färdigt, eftersom sakerna står på golvet i skrivande stund. Ursäkta min otydlighet.

Jag ser helt enkelt ingen mening med att du eller jag fortsätter att upprepa oss, men jag förstod om det hela lät illa ifrån en tredjeparts perspektiv, men nu är det förhoppningsvis tydligt nog att det är löst.

End of story.

Hornslandet
2018-02-20 22:29
#227

#225 Nyfiken, vad anser du om att lämna hunden själv i bilen?

Majken!
2018-02-21 06:45
#228

#227 Jag anser att man ska som minimum följa djurskyddslagar, det gäller även i bil. Följer man de reglerna och de undantag som finns där för hund i bil så ser jag inga problem med det, man får ha hund själv i bil i vissa situationer och visst långa stunder.

peafie
2018-02-21 08:40
#229

#226 Nu kanske du har löst detta redan men en tanke kanske hade varit att avskärma en del av ett rum, om du inte vill släppa lös honom i hela rummet. När jag började lämna min äldsta så avskärmade jag en del av lägenheten med kompostgaller (har öppen planlösning) och satte även galler för sladdar, dyr elektronik osv. Allt eftersom hon blev bättre på att ta det lugnt hemma så öppnade jag upp mer och mer och nu får de vara i hela lägenheten förutom köket. Allt de eventuellt skulle kunna tugga på lägger jag upp på hyllor så de inte når.

Så slipper han buren och du slipper ångesten att behöva röja undan allt.

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-02-21 13:42
#230

#229 Tack! Jag skulle gärna ha gjort det mer än i dörröppningen, men där han brukar vara är parkettgolv och det finns inget att fästa i på ett bra sätt. Har bara kompostgaller, nämligen🙂

Nu har jag dock förlorat mitt enda stöd att prata med när jag handlar, så det blir att lägga lite extra och ta med Knuters till Granngården framöver.

---

Det är intressant hur olika dagarna ser ut för mig! Igår var jag ute i mer än 2 timmar med Knut och det kändes bara kul, förutom lite tjafs över hans dragande och unghundsdövhet. Idag känner jag mig bara seg och det känns jobbigt att ens komma ut på en promenad alls. På bradagarna känner jag "Yes! Vi kan gå ut 2-3 gånger varje dag i en timme per promenad! Jag är inte så dålig, trots allt!" och sen pang..

Annons:
Hornslandet
2018-02-21 13:47
#231

#228 Fast om vi glömmer lagarna för en sekund, så är det väl ingen skillnad på att lämna hunden i en bur i bilen jämfört med en bur i lägenheten, eller hur? 

Personligen ser jag inget problem med att lämna hunden i bilen 1-2 timmar när den är nöjd och trött, om den är lugn där.

peafie
2018-02-21 14:41
#232

#230 Okej. Och han har inte någon respekt för kompostgaller? Jag har också parkett men de tycker att kompostgaller är så obehagliga att de inte går i närheten, så jag kan sätta ihop flera och bara ställa dem i en vinkel.

… och angående lätta och svåra dagar. Jag kom inte ens iväg till jobbet idag och har precis lyckats komma ut på en kort runda runt kvarteret med mina hundar. Som tur är har jag ett jobb som jag kan sköta från distans men det känns ändå alltid lite som ett misslyckande. 😕

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-02-21 14:57
#233

#232 Redan som liten skulle han hoppa över och bråka. Har inte använt det på ett bra tag förutom i dörröppningen, men det gallret sitter ju fast och är högt för att katten inte skulle hoppa över till marsvinsrummet när det var i bruk. Kan ju faktiskt ta och prova ändå! ☝️ Tanken var mest att jag ska flytta snart och inte vill ha fler skrapmärken, men jag tror nog att det är ganska skitsamma.

Det är skönt att inte vara ensam om det, trots att det är skittrist att du också har det såhär. Det känns ju (som du nog vet) som att alla är världens bästa hundägare, som är ute på 5-timmarsäventyr och träning på hög nivå varje dag i veckan. Och här sitter jag vissa dagar och kommer bara ut för att rasta Knut runt hörnet..😕

Majken!
2018-02-21 15:53
#234

#231 Beroende på hund så kan det vara skillnad eller precis samma sak att bli lämnad i bur oavsett i bil eller hemma. Jag kan inte sitta på ett hundforum med många medlemmar och ännu fler som läser och se att ingen lyfter fram det uppenbara, det vill säga vad man får och inte får göra. Moraliska aspekter finns alltid, men någonstans behöver det ändå förtydligas vad som är minimikrav för att ha en hund - det är lagar och ordningsföreskrifterna.

Blomblom
2018-02-22 03:07
#235

Men Alla hundar kommer väl ändå ut minst 3 ggr dag hoppas jag. Sen om det blir 1lpngpromenad varje dag är väl kanske ej ett måste ändå, även om man ej bör vänta mer än ngn dag mellan varje lång promenad, ja helst varje dag såklart. Och bur borde man aldrig anv sig av om det inte är så att det inte finns ngn "dörr" ja så de kan komma o gå som de behagar.. Vet sj hur det är mår dåligt psykiskt, ibland funkar de bara inte men alla hundar måste få komma ut minst 3ggr dag.. Vill bara påpeka, inte såra ngn. Speciellt när människor öppnar upp ❤️❤️

peafie
2018-02-22 07:48
#236

#233 Jag tror att det blir så att man gärna skriver om de bra dagarna, och inte om de dåliga. Så fungerar jag i alla fall, när jag mår dåligt så försvinner jag från internet, och när jag mår bättre så är jag full av energi och skriver om hur mycket vi gjort… tar upp bloggen, instagrammar, skriver här om mål och planer. Det ger nog intrycket att man är sjukt aktiv 100% av tiden. Sedan brukar jag faktiskt låta mina hundar ha vilodagar med endast rastningrundor någon dag i veckan. Utan dåligt samvete.

Igår blev dock bättre ur en hundsynpunkt för min fina sambo kom hem och hittade mig apatisk i soffan och tvingade med mig ut med hundarna på kvällen. Det var -10 och jag hade dubbla underställ, Icebugs-kängor och vinterjacka men vi fick feeling och lät hundarna dra lite i motionsspåret så vi fick ordentlig motion. 😂 Vildhunden tycker tydligen att drag är meningen med livet, så vi får väl fixa en dragsele åt henne också och se till att röntga höfter och armbågar snart…

Edit: Du ser, nu gör jag det igen! Mår bättre och börjar skriva om allt vi gjort och ska göra. 🤐 Blöö på mig.

#235 Jag tror inte att du behöver oroa dig.

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2018-02-22 09:33
#237

#234 Jag förstår vad du menar. Det är bra att du påpekar lagen, jag var bara lite nyfiken på hur du tänkte.

Annons:
CayKantos
2018-02-22 12:18
#238

Welp.. ringa uppfödare nästa veckaaaaa..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2018-02-22 12:36
#239

#237 Jag är inte emot att begränsa hundar och tycker det är helt okej att avgränsa rum eller ha dom i bil för att kunna t.ex. träna på ett vettigt vis, men inte som förvaring.

Turast
2018-02-22 14:06
#240

Köpt batteri till min badrumsvåg efter att varit utan i 6 månader typ. Har gått upp flera kilo. Jag orkar inte. Jag hatar att siffror ska styra mitt liv men jag VILL INTE vara tjock. Och ja jag har problem för jag äter inte när det blir såhär. Skiter i om folk som inte borde veta det får veta det nu. Är mycket väl medveten om min ätstörning men ärligt så har jag hellre det än blir fet igen. Jag orkar inte det. 

Det värsta är att min pojkvän kommer hem inatt och jag vill inte att han ska veta men jag vet att han kommer försöka få mig äta mer än det jag vill för att han är orolig. Men jag pallar inte att andra ska försöka få mig att göra saker jag inte vill.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

peafie
2018-02-22 14:10
#241

#240 Har du fått hjälp för din ätstörning?

Bloggen     ○    Instagram

Turast
2018-02-22 14:28
#242

#241 ingen vet. vill inte ha hjälp, vill bara inte bli fet igen. har gått ner 20-25 kg och har nästan 20 kg kvar att gå ner om jag ska nå mitt mål nu. Säger till alla att mitt mål är 65 kg fast det är 55kg för annars skulle alla bli galna. nu har jag gått upp från 67 till 73 och allt bara faller samman.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[hurley]
2018-02-22 14:44
#243

#240 Snälla svält dig inte. Det löser inga problem, tvärtom. Har du fått hjälp av vården? Du måste vara snäll mot din kropp! ❤️

peafie
2018-02-22 14:49
#244

#242 Förstår. Det är en del i att ha en ätstörning - att inte vilja bli frisk för att man är rädd att gå upp i vikt. Men ingen ätstörningsbehandling syftar till att uppnå annat än normalvikt. Det är möjligt att bli frisk och må bra, utan att hela tiden styras och begränsas av tankar om vikt och mat, men då måste man erkänna både för sig själv och andra att man behöver hjälp med det.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Turast
2018-02-22 14:49
#245

#243 svälter mig inte. Sänker kaloriintaget och ökar hur mkt jag gör av med. Vill inte ha hjälp, det skulle bli en björntjänst att blanda in sånt.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Magrat
2018-02-22 14:55
#246

Bokat tid för blodprov och vaccination för Tesla. Hon har vaait lite slö och dålig på att äta (vilket iofs är väldigt vanligt med henn) men nu har vi gjort ett foderbyte och hon har börjat äta lite bättre.

Tänkte ändå passa på att ta ett blodprov eftersom hon är magopererad och jag är lite orolig att hon inte får i sig alla vitaminer och mineraler hon behöver. Någon som har erfarenhet av en magopererad hund och vitaminupptag? Hon är opererad för en magomvridning, ca fyra år sedan.
Hon har ju varit skendräktig också, men börjat bli mer sig själv de senaste dagarna. Känns ändå bäst att kolla upp.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[hurley]
2018-02-22 15:02
#247

#245 Men du skriver själv att du inte äter när det blir såhär. Att inte äta = att svälta sig.

Turast
2018-02-22 15:08
#248

Svälta skulle vara om min kropp inte klarade det och jag åt så lite att min kropp inte fungerar. att sluta äta i 2-3 dagar och sen äta minimal är inte att svälta sig.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[hurley]
2018-02-22 15:10
#249

#248 Så vad handlar din ätstörning om?

Turast
2018-02-22 15:15
#250

#249 det har du faktiskt inget att göra med. Siffror - ledtråd.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[hurley]
2018-02-22 15:24
#251

#250 Förstår ärligt talat inte vad du menar men jag brukar inte vara inne i denna tråd. Det kanske finns någon regel att man inte ska svara på inlägg. Jag har inte varit otrevlig mot dig på något sätt. Men förstår att du inte vill ha någon input från mig i denna fråga så jag lovar att inte svara något mer.

Annons:
Turast
2018-02-22 15:41
#252

#251 jag menar att jag inte har lust att beskriva vad min ätstörning är för typ här. Jag har problem med siffror, kalorier, självbild, självskada, mat osv det var mer det jag menade. Men kan ju såklart inte säga att jag har ätstörning eftersom jag inte sökt för det.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hornslandet
2018-02-22 16:15
#253

#248 "att sluta äta i 2-3 dagar och sen äta minimal är inte att svälta sig. "

Fast.. det är verkligen inte hälsosamt och inte heller ett fungerande sätt att gå ner i vikt och komma i form/bättre hälsa. Om du tänker efter på vad som är viktigast - spelar det verkligen någon roll om viktnedgången tar nån månad längre eller kortare? Du har ju redan lyckats gå ner 20-25kg (bra jobbat!), du kan absolut fortsätta för att komma till en för dig hälsosam och bra vikt. Men du vill ju säkert hålla den sen också, och må bra?

Det är ju förstås helt rätt att tänka "lagom intag, tillräcklig aktivitet". Men det innefattar inte att sluta äta i flera dagar plötsligt för att man gått upp nått kilo temporärt. Det enda det kommer göra är att du mår piss, inte orkar träna eller vara aktiv, blir deppad, sänkt, låg och en massa negativa saker. Jag hoppas du kan tänka över detta lite och försöka stoppa dig själv från att dra till så drastiska åtgärder som direkt respons på ett felsteg i viktnedgången. Det är ganska välkänt numera att man kan äta rätt så mycket faktiskt och ändå inte ha några problem med att gå ner i vikt - OM man äter rätt saker.

Turast
2018-02-22 16:33
#254

Skitsamma. Bryr mig ärligt inte om min kropp. Jag har redan ständigt ont i ryggen, min livmoder hatar mig och jag får inte hjälp ändå. Jag hatar mig själv så ser ingen anledning att vara "snäll" mot en kropp jag aldrig valt att födas i. Jag har ingen framtid, så varför, varför ska jag bry mig det minsta om någon jäkla hälsa. Går jag ner i vikt kan jag iallafall låtsas att jag tycker om mig själv.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[AnimeV4]
2018-02-22 17:24
#255

#235 Ja, vi kommer utomhus mer än 3 gånger per dag, men det brukar bara bli en promenad på 1-2 timmar.

#236 Ja, där ser man!😃Så kul att det var en bättre dag för dig! Knut störtälskar att dra och det lär vi definitivt hålla på med när höfterna är röntgade. Nu får han ibland dra uppför backar och så, dels för att han har svårt att ta det lugnt och sen för att det är skitkul och hjälper mig. Säger bara "upp!" och det blir kalas.

---

Idag var jag och Knut till Granngården! Det tog sjukt lång tid dit och vi var nog borta över 3 timmar totalt. Om jag går själv tar det kanske 15 minuter dit, om vi säger så..

Han charmade en kund och personal😃Och så fick han en jääättekul boll på snöre! Skitbra den.

Jag fick förövrigt en påminnelse om vaccination för bland annat kennelhosta. När är det senast man måste få det gjort? Han är snart 12 månader gammal och har grundvaccin.

JoannaLi
2018-02-23 00:41
#256

6,5 mil in i vår resa neråt krockade vi med renar. Fyfan. På ren svenska. Allt jag skulle gjort istället eller bara gjort över huvud taget bara snurrar i mitt huvud. 

Stackars renar. 💔😭

[AnimeV4]
2018-02-23 00:45
#257

#256 Hur gick det med dem?😕

JoannaLi
2018-02-23 01:17
#258

#257 

3 klarade sig inte. Resten av hjorden var oskadda. Det gick i alla fall fort, det var en jägare i en av bilarna bakom mig, som hjälpte den sista renen.

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-23 01:35
#259

#258 Jättetråkigt😕Dock så är du väl relativt ny med ditt körkort? Hoppas att det blir en påminnelse om att vara aktsam, även om jag inte på något sätt menar att skylla på dig. Saker händer.

peafie
2018-02-23 07:24
#260

#256 men gud, hur gick det med er? Hur mår du?

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-02-23 10:05
#261

#260 Allting är bra med oss! Tur i oturen så fick jag syn på renarna en bit innan kollisionen, så hann i alla fall komma ner från 90 km/h. (Gissar väl att vi var nere på typ 30 vid kollisionen), så med mig och Arrak är det bra! Väskorna bak i skåpet hade tryckts framåt mot väggen, så antar att Arrak också tryckts framåt, men han är inte öm någonstans, och hade fullt ro att sitta och skälla på de renar som sprang iväg från oss. 

Nu har jag i alla fall fått två påminnelser: var lite mer aggressiv i mitt helljus-användning, och jag vet hur jag vill att man ska agera när man är först vid renar på vägen. 

Allt blev lite bättre för mig efter att jag fick komma hem och sova, men nu vill jag bara få komma iväg igen.

[AnimeV4]
2018-02-23 14:24
#262

Sorry för att jag inte frågade hur det gick med er. Jag tolkade det som att det gick bra med tanke på att du pratade om renarna😕

---

Ugh, sömnstörningar i 3-4 nätter nu.. Är trött hela dagarna förutom på nätterna och vaknar flera gånger. Är aldrig utvilad.

Knut har bestämt sig för att en handduk som hängde ner lite över buren ska DÖ. Han höll nyss på att dra in den och sen kom tassen upp på den😂

Jojaton
2018-02-23 14:29
#263

#261 Skönt att det inte gick värre! Så obehagligt med bilolyckor…

Johanna - Instagram

JoannaLi
2018-02-23 17:14
#264

#262 Absolut ingen fara! ❤️ Jag förstod fullständigt att du tolkade det så, och det stämde ju :D 

#263 Ja, tur i oturen! Och det var på en väldigt turlig del av E4an, där jag syntes relativt väl där jag stod med mina varningsblinkers, annars hade kvällen kunnat bli bra mycket värre än den blev! Och så superdupertacksam för de som stannade för att hjälpa till.

[AnimeV4]
2018-02-23 22:09
#265

Vad i h… En annons på blocket med "labradoodlevalpar" och de tar 20.000 SPÄNN! Jag spyr på't! Jag gav 14.000 för min renrasiga curly!

Annons:
peafie
2018-02-23 23:12
#266

#261 Fy sjutton! Men så skönt att ni är ok båda två och att du var såpass vaken att du hann bromsa. Hur gick det med bilen?

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
2018-02-24 14:22
#267

#265 De brukar vara dyrare än så…25k+ är inte så ovanligt :S

Jojaton
2018-02-24 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

Sam blev BIM-valp med HP idag på utställningen!

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-02-24 15:13
#269

#267 Helt sjukt!

#268 Nämen grattis!😃Inte för att jag fattar utställningstermer så bra🤦‍♂️

Jojaton
2018-02-24 15:17
#270

#269 Tack! Jag är inte heller så duktig, men BIM är Bäst i motsatt kön (så näst bäst bland valparna!) och HP är Hederspris :)

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-02-24 17:28
#271

#270 Men då är det väl jättebra? :O

---

Jag spyr på min jävla unghund.

Jojaton
2018-02-24 17:41
#272

#271 ja det är verkligen bra! Och kritiken vi fick var jättefin :)

Johanna - Instagram

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-24 18:53
#273

#272 Ååh, grattis! Jag skulle gärna vilja ställa ut Knut iallafall en gång men han kan INTE gå i koppel eller stå fint eller bli pillad på… Jag tror att allt vad utställning heter är kört pga min brist på träning..😕

peafie
2018-02-24 20:00
#274

Idag har jag mätt och vägt hundarna. Lilla Svart, fyra år, är 53 cm över havet och 22 kilo tung. Vildhunden, 13 månader, är hela 60 cm och 27 kilo tung. Med tanke på att V fortfarande är rätt tunn och omusklad så kommer vi nog få en rejäl tik på 30+ här…

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-02-24 20:59
#275

 #274 Vilket sammanträffande! Mätte Knut igår och han är ca 64 cm..🤐Undrar verkligen hur stora hans syskon är nu eftersom Knut är sisådär minst!

[AnimeV4]
2018-02-24 21:02
#276

Gillar era hundar när ni gömmer er? Knut blir GALEN när jag gömmer ansiktet i händerna, i tröjan eller om hela jag gömmer mig under täcket när han inte ser. Han tycker att det är så kul!😃

JoannaLi
2018-02-25 00:17
#277

#266 Jag har en liten stålbil, tydligen, så extraljusen rök (rip!), höger strålkastares glas blev krossat, grillen slogs lös och så en liten buckla på förar- och passagerardörr, och vänster sidospegel knockades lite, men skadades ej.

JoannaLi
2018-02-25 00:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#278

Lilla Baxter utrustad med bur! Ignorera allt skräp, var packning för resan 

Edit: Nu är vi äntligen hemma i Småland. 19 timmar resande gjorde sitt för oss båda - jag är så mör att jag knappt orkar hålla upp huvudet nu när jag krupit ner i sängen, Arrak har sån built up energi och frustration att han knappt klarar av att stå still. Ett snabbt lydnadspass blev det, med fokus hög-låg skifte i energi.

Hornslandet
2018-02-25 12:15
#279

#274 #275 Min unghund är ca 67cm och 34-36kg beroende på viken våg jag använt.. (de verkar inte vara de exaktaste i världen, tror inte att han varierar 2kg på ett par veckor faktiskt). Han är ganska fullväxt även om man nog ska grova på sig med tiden, men tror inte han blir nån BJÄSSE (skönt tycker jag).

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-25 13:33
#280

#279 Jag brukar väga hos veterinären när jag ändå är där.

Knut kommer att vara färdigväxt vid 3 års ålder och är en liten tanis i kroppen nu. Sedan så är han som sagt sisådär minst av sina syskon och de var 10 stycken i kullen! Han var enligt två erfarna uppfödare "ingen räka" när de såg honom vid drygt 7 månaders ålder, trots att hans systrar var flera centimeter högre, så han är i det lägre normala spannet för hanar, helt enkelt!😃

Hans uppfödare sa även att han var exakt lik sin mamma i ansiktet vid samma tillfälle, vilket jag håller med om. Han har ett väldigt fint ansikte, medan brorsorna är väldigt grova och maskulina. 

---

Tempade Knut igår och jag kände bara "hjälp herregud", men det gick ju jättebra! Knut funderade väl mest lite på vad jag höll på med innan han återgick till att slicka på mjukosttuben han hade framför trynet👍

---

Jag hittade väldigt lite i både googling och iFokussökning. Jag skulle kolla vad den lilla huliganen tuggade på igår och då såg jag att han var röd nere i halsen. Det är långt ner, precis framför svalget och svårt att se för att tungan är i vägen. En röd fläck på varje sida. Har hundar så? Jag tyckte inte att färgen såg normal ut🤔

Jag läste lite om tonsillit och tycker att vissa saker stämmer in, men det är milt. Dock så är han ju curly och de är ju extra mycket för att inte visa när det tar emot eller gör ont.. Har någon erfarenhet?

Jag tycker att det känns onödigt att söka bara för att han är röd i halsen med tanke på att de andra symtomen är så milda och bara ibland, men jag vill inte heller att han går runt och har ont och är tyst om det. Han är som vanligt annars och jag tempade honom igår med normaltemp.

JoannaLi
2018-02-25 13:56
#281

#274 Arrak är typ 56 cm och och 26 kilo :o vilken bjässe han känns som!

JoannaLi
2018-02-25 14:14
#282

Kan ni köra slut på era hundar, så att de bestämt tackar nej till mer aktivitet? Jag och en kompis diskuterar. Jag tror aldrig att jag kommit dit med Arrak, utan vad jag än gör så vill han alltid häga med på mer. En gång kom jag nära, och då var det långt lydnadspass, 11 km promenad med andra hundar, lösspring i rastgård, 1,2 km viltspår + 400 meter IPO-spår. Då låg han och toksov i ett par timmar, men sen när jag skulle ut på löptur på kvällen så ville han gladeligen haka på i dragselen, och stod och tjöt vid dörren.

[AnimeV4]
2018-02-25 14:46
#283

#282 Jag har väldigt svårt att tro det! Knut är alltid sugen på något. Nu gör ju inte jag superansträngande saker, men de gångerna vi gjort det har han somnat ihop och sovit riktigt djupt, men senare ändå varit readyready på något.

CayKantos
2018-02-25 16:07
#284

#282 tror det beror väldigt på hunden :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2018-02-25 17:43
#285

Jag önskar bara att jag skulle få det där självklara kvittot av "you've done good, matte, I'm happy and tired now" av att vägra göra mer. 😛

#284 Självklart, det är därför jag frågar andra om deras erfarenheter av deras hundar :)

peafie
2018-02-25 17:48
#286

#281 Det låter rätt normalt, tycker jag! :) C är ju väldigt liten, långt under rekommenderad höjd för tikar. V är över rekommenderad höjd för hanhundar, haha… yin & yang. :) #282 Nej, de skulle aldrig tacka nej till aktivitet, ens om de var döende… det är jag som kroknar först av oss, hehe.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Maleficum
2018-02-25 18:44
#287

Råka snubbla över en bild på en silverlabbe! Aldrig sett det tidigare men verkligen supersöt! Någon annan här som hört talas om/sett labbar med dilute anlag?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
2018-02-25 19:17
#288

#287, Jo, är de inte labbe-weimaraner? Suuuuupersöta 😍

Maleficum
2018-02-25 19:23
#289

#287 Hitta lite delade meningar angående det, en del hävdar det är blandras och andra hävdar det är rensrasiga (med dna-testade hundar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CayKantos
2018-02-25 20:00
#290

Ska hålla kurs för mina projekthundar.. ngn som vet hur det funkar att ha sådant på brukshundsklubbar? Är det tillåtet om bara jag e medlem?? Ngn son har andra tips på vart man kan ha kurs och slippa hyra hall. Tänker mest i början.. hemma blir lite trångt och ingen variation :) utomhus e enkelt att hitta. :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
2018-02-26 07:04
#291

Då var hon borta..

[AnimeV4]
2018-02-26 13:22
#292

#291 Nejjj! Vad har hänt?😕

tiger tok
2018-02-26 17:25
#293

#292 en av mina allra närmaste vänner tog bort sin schäfer, tolv år. Världens bästa vovve, perfekt på alla vis. Tävlat elit i lydnad, gick alltid lös, lugn i alla störningar, helt underbar verkligen. Men efter massor av turer till kliniker, med olika diagnoser hela tiden, kräktes nästan oavbrutet och åt ingenting, inte ens skinka. Det var dags för henne, bästa Kiwi!

Annons:
tiger tok
2018-02-26 17:25
#294

.

Jojaton
2018-02-26 18:33
#295

#293 beklagar!

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-02-26 20:30
#296

#293 Nejjj! Jättetråkigt, men det var ju dags😕

JoannaLi
2018-02-26 20:42
#297

Påbörjat Arraks fys för året. På riktigt den här gången. Varit på Biltema och köpt en till kätting till DW'n och tösalt till att lägga i klövjan. 

Draget får troligtvis vänta tills vi flyttar hem i juni, pga har ingen fungerande cykel här nere. Om jag får tag i dragsällskap att sätta Arrak i par med kan vi nog ta trehjulingen. Eventuellt kan han dra den själv om han blir starkare. Hmm…. Aja, vi får vänta på barmark hur som helst. 

#293 Hua! Många kramar ❤️

[AnimeV4]
2018-02-26 21:51
#298

Var ute med griseknoen och han fick köldkramp mycket fortare än vanligt så det blev inte mycket till promenad om än tillräckligt. Kollade nu och vi har -9, vilket han inte är van vid då vi har haft en väldigt mild vinter. Han fick varmt vatten med fårtalg i när vi kom in. Jättebra Knut-te när det är uschligt ute😃

tiger tok
2018-02-26 22:23
#299

#295 #296 #297 tack❤️ Det var verkligen dags, men det värsta är att jag vet att min vän inte låter sig själv sörja, och att hon åkte in med hunden själv.

CayKantos
2018-02-27 07:08
#300

Gjort en babbeltråd del 8.. då det inte fanns mer plats här 😁*fniss* https://hundar.ifokus.se/discussions/5a94f547ce12c465e20003b9-babbelttad-del-8?discussions-1

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: