Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2365 ggr
VampireGirlElvira
2018-01-25 22:42

Hur lång tid tog det?

Jag har funderat jättelänge på att adoptera en hund från Hundar Utan Hem. Hur länge tog det för er som adopterade en hund därifrån från att skicka en intresseanmälan till att få ett svar från dom till hembesök och till att få adoptera eran drömhund? Jag tänkte med tanke på att jag ännu inte har hittat den rätta hunden för mig, så jag funderar på att adoptera en hund istället. Så hur lång tid tog det för ett att hitta den rätte vovven för er?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Duvethon
2018-01-25 22:50
#1

Jag antar att du kollat de flesta ideella föreningar men måste ändå tipsa om Hundstallet (finns i Sverige)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

VampireGirlElvira
2018-01-25 22:56
#2

Jo, jag har kollat där också, men det var inte många som var i ”min nivå” så att säga. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fisherling
2018-01-25 23:28
#3

Jag träffade ett par, hade inte tagit alls lång tid att få hem deras stressade schäfer/husky/BC med svårbehandlade magproblem de skulle ha som ren sällskapshund. Och ingen av dem hade haft hund innan. Top notch val av hem.. Har ungefär -5 förtroende för den där organisationen.

Wellcraft
2018-01-26 12:56
#4

Jag har tagit från friendsforever som är vettiga och stöttande i alla lägen. Har haft en del problem kring min hund från dem (inget fel på hunden utan det är min livssituation som stormat) och de har alltid funnits för att kunna hjälpa på bästa vis och varit stöttepelare. Personligen litar jag inte ett dugg på huh efter allt jag hört. Men det är min personliga erfarenhet och du gör precis som du vill. För oss gick allt på en vecka! Smidigt utan krusiduller. De svarade på intresseanmälan direkt, ringde upp dagen efter och pratade massor. Fortsatte prata och ställa frågor dagen efter det. Dagen efter det fick vi hembesök och passade på att fråga det sista och två dagar senare hämtade vi hunden. Inte konstigare än att ta en svensk omplacering, förutom att dessa var mer noggranna med hemmet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
2018-01-26 12:57
#5

Instämmer med Fischerling, oavsett vad jag tycker om att ”adoptera” från utlandet så undvik Hundar utan Hem! Inte seriösa för fem öre och förutom att du riskerar att få en hund med mentala problem eller som är sjuk så vill du väl inte stödja den typen av organisation?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Wellcraft
2018-01-26 12:57
#6

Tillägger att vi visste precis vad för slags hund vi skulle ha så det gick väldigt fort att para ihop oss med rätt hund. För de som är mer nya och oerfarna kan det ju ta längre tid att hitta rätt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
VampireGirlElvira
2018-01-26 14:49
#7

Okej, så Hundar Utan Hem är inte bra, men Friendsforever är bättre? Så jag ska kolla via Friendsforever istället? Tack för alla svaren allihopa. : D

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Wellcraft
2018-01-26 19:03
#8

Jag vill inte komma och säga att såhär eller sådär är det, det är bara min personliga erfarenhet och har aldrig hört något dåligt om friends. Hittar du din hund på huh och känner att du kan lita på dem så ska inte jag hindra dig. Men jag tycker däremot att du kan hålla koll på friendsforever också :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
2018-01-26 19:49
#9

Om du har ett hum om hur du vill att hunden ska vara, kolla efter renrasiga hundar också! Det finns gott om svenska, otroligt bra hundar som söker nya hem. Grejen med dem är att de sällan kommer ut på annons utan säljs till "någon som känner någon" osv. Genom att ta kontakt med tex kända, seriösa uppfödare så kan du få tag på de hundarna :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
2018-01-26 22:05
#10

#9, Instämmer! Facebookgrupper är bra med, inte nödvändigtvis såna som är just för köp/sälj/omplacera. Jag hittade min ena hund av en slump i en tråd som handlade om helt annat, det blev en perfect match (jag skulle inte ens ha labbe).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

VampireGirlElvira
2018-01-26 22:20
#11

Jag har kollat efter Golden Retriver, men den uppfödaren häruppe i Norrbotten som jag kollade via hade bara jaktgolden. Och jag har också kollat efter Stor Pudel, Cavalie King Charles Spaniel mfl… men har inte fått nån bra kontakt med många utav dom (förutom med hen som har Stor Pudel kull här i Norrbotten.) Så jag kollar just ööööverallt efter drömhunden. : ) Och jag söker ju inte bara på Hundar Utan Hem, jag har kollat via en hundgrupp på nätet som säljer hundar som hjälper människor på olika sätt (minns inte vad den sidan hette), men den som har hand om dom här speciella hundarna kräver att man får ett ja från kommunen när det gäller att få bidrag till det, och såklar från FK, och som ni alla vet så har jag redan problem med Försingringskassan, så det känns skit att inte kunna fråga dom om bidrag för en hund som går på jääääätemycket när det gäller träning/utbildning/hunden och resan dit. Så, ja, jag har kollat överallt. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Sunflower_
2018-01-31 15:33
#12

Vad söker du för hund? Alltså vad är det du planerar att ha hunden till? Kollade bara lite snabbt på Hundar utan Hem och såg först bara Bailey (17-400) i mellankategorin då det passade in lite på det raser du tidigare nämnde. 

Tycker det är super att adoptera en hemlös hund istället för att köpa en valp av uppfödare, även fast jag förstår varför man väljer det också. 

#3 Ja, det var ju oturligt och extremt oprofessionellt, men samtidigt känner jag att man kan ha lite överseende ifall det händer någon gång och inte på direkten avvisa en hel organisation som i grund och botten försöker hjälpa hundarna! 

#5 Vad har du för erfarenhet och uppfattning om HuH? Är nyfiken då jag själv varit i kontakt med dem angående att vara jourhem.

VampireGirlElvira
2018-02-01 19:31
#13

Det jag tänke mest på som förstavalshund är Golden, men den kenneln som jag fick tag på hade bara jaktgolden, och med tanke på hur arbetssugna dom är på att hjälpa människor som mig med rörelsehinder, så är det inte många som förstår sig på att jag söker just en Golden som förstavalshund, och sen så är det knappt någon som förstår sig på hur det är att leva med Loeys-Dietz Syndrom här i Sverige. Jag blir så jävla frustrerad på alla som skriver att en Golden eller någon annan hund är INTE bra för mig, men dom förstår inte att den hunden blir en terapihund för mig. Och alla andra som har terapihundar/servicehund behöver också hjälp i vardagen med mycket, och det är det JAG behöver hjälp med också! Det är inte många som har denna sällsynta sjukdom som jag har, och jag blir bara så besviken på folk som tror att dom kan allt om denna sjukdom, fast dom inte vet hur det är att leva med detta. Jag har tänkt på detta med hund i över tio år, men det är inte många som tänker på att det kan hjälpa mig i vardagen medans min man jobbar. Sorry, men så är det! Och sorry för att jag spiller ut mitt hjärta för er alla härute, men jag är bara så jävla leds på allt skit som händer runtomkring, och stress är fan inte bra för mig.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Upp till toppen
Annons: