Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3330 ggr
JoannaLi
1/24/18, 11:14 AM

Inreda skåpbil en hund?

Hur hade ni inrett en Peugeot Partner skåpbil utan sidodörrar bak för en hund, eventuellt två? 

Burar längst bak för maximal lastförmåga? Burar längst fram för maximal komfort att stänga/öppna burdörr? Annan lösning?

Annons:
Lona
1/24/18, 11:25 AM
#1

Labradorstorlek på hundarna, väl? Vill du ha dem i varsin bur eller ihop? Vad behöver du ha mer i bilen (förutom allt hundmög som man alltid lyckas samla på sig…)? Hur väl kommer du åt sakerna längst fram i skåpet från förarsätet, är det en gallervägg eller öppet? Peugeot Partner är väl deras motsvarighet till Citroën Berlingo som jag har (med sidodörrar), ska klura lite. Rent spontant så tänker jag att man har burarna nånstans i mitten. Man kan ju då även ha korgar och liknande på insidan av skåpsdörrarna. Det går dessutom att antingen ha lådor/korgar ovanpå burarna, alternativt inbyggda under. Hundarna kan ju ”mellanlanda” om burarna inte står i ytterkanten på bagaget.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

peafie
1/24/18, 11:28 AM
#2

Jag vet inte riktigt om jag förstår… hur lastar du bilen om du har burar längst bak? Eller är längst bak samma sak som precis bakom förarsätena?

Oavsett, jag skulle prioritera att det är enkelt att ta in och ut hundarna eftersom man gör det dagligen. Jag googlade på "Peugeot Partner hund" och de flesta verkar ju ha buröppningen närmast bakluckan, säkert av en anledning. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
1/24/18, 11:37 AM
#3

#1 En labrador och en större variant i så fall. (55-65 cm i mankhöjd ungefär). 

Inte jättemycket spontant, men som sagt - allt hundmög. Behöver inget för jobbet eller så. Det verkar vara oåtkomligt från förarsätet tyvärr, men läste att det kan vara nödvändigt att öppna för att få rätt klimat i skåpet? 

Jo, precis, för hundens skull gör det nog mindre skillnad vars buren står, det är just för att slippa stå och kasta sig efter burdörrarna för min skull :D 

#2 Ja precis, jag vände på det i huvudet! Längst bak är alltså mot förarsätet, längst ifrån där man står när man står vid skåpdörren :D

tiger tok
1/24/18, 11:43 AM
#4

Jag skulle ställt burarna mot sätena. Se till att luckorna öppnas åt samma håll, så att båda luckorna åker åt höger eller båda åt vänster. Sedan skulle jag haft korgar/lådor för saker på den sidan dit luckorna inte åker.

landsbygdsbo
1/24/18, 12:05 PM
#5

Ett alternativ.

Från Autonordica Sverige AB

Då får du lastutrymme där nere och kan placera burarna där uppe

Bildresultat för hundbur i skåpbil peugeot

Ambrose
1/24/18, 11:25 PM
#6

Förutsatt att dessa två hundar funkar bra ihop så hade jag höjt upp buren för att få bra lastutrymme under, sedan hade jag haft en bur som snarare var lång än bred(om detta är möjligt). Då får man förhoppningsvis tillgång till allt lastutrymmet vid sidan av buren också.  Om man t.ex. vill få plats med en kick eller liknande ;)
Men det är ju rätt typiskt att du inte har sidodörr! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
JoannaLi
1/25/18, 5:39 AM
#7

Bra tips! Ska klura! Följdfråga! Jag har läst lite om att det kan vara svårt att få skåpet varmt på vintern (,och självklart bor man ju då inte på lägligaste platsen heller när det gäller vinterkylan). Har ni några McGyver-tips till hur man kan få upp värmen? Det jag läst om har varit att rycka glasrutan mellan framsätet och skåpet, men räcker det? Annars har jag klurat på en kupevärmare som man sätter i cigarettändaren och som får ligga där bak? Kan det vara möjligt att köpa någon typ av isolering till skåpet, eller blir det dumt till sommaren? Så många frågor 🙈

Lord Vulcan
1/25/18, 8:20 AM
#8

#7 jag har lagt halm i min bur. Hundarna älskar det. Hoppar in och lägger sej direkt. Behöver inte ha täcke i bilen längre.

landsbygdsbo
1/25/18, 9:23 AM
#9

#7 ta dig till en bilskrot.

Köp ett gammalt värmepaket för ngn hundring. Koppla ihop detta med bilens cirkulerade kylvatten + el. Då kan du få det lika varmt i bingen bak som framme i coupén.

Men i o m att det är dragfritt därbak så funkar halm, gamla filtar bra ner till förvånansvärt låga temperaturer, har du sedan 2 hundar så värmer de varandra.

[Forest]
1/26/18, 9:48 AM
#10

För värme kanske det funkar med frigolit eller även liggunderlag. Jag har gjort katthus då med hjälp av liggunderlag + halm i ett örngott. Men frigolit håller värmen bra, många eldsjälar sätter ut katthus gjort av frigolit till hemlösa missar. 

Hoppas du får till det bra, du får gärna dela med dig sen om flera funderar på bygga om sin skåpbil :) 

Tips har du googlat skåpbil blir hundbil :) fick upp en massa bilder denna kanske man kan spåna lite på https://elsasochmartasmatte.wordpress.com/2015/06/06/hundbil/

fridarebecka
1/27/18, 8:42 AM
#11

Om du tror att du kommer kunna lyfta hundarna så hade jag byggt två burar på höjden som är mer djupa än breda, ungefär som #5 fast med buröppningarna mot dörren 🙂  Angående det med temperaturen så har jag hört/läst att vissa, utöver att ta bort glasrutan, öppnar på något sätt under sätena. Vet inte exakt hur man gör det, men då blir luftcirkulationen liiite bättre iallafall 🙂

jollycox
1/28/18, 4:39 PM
#12

Absolut burarna längst fram i bilen, mot framsätena. Dels om du krockar, då vill all last frammåt i bilen och det blir då säkrare om burarna redan står längst fram. Dels om du blir påkörd bakifrån så är det mycket säkrare för hundarna att sitta långt från bakändan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

JoannaLi
1/31/18, 10:50 PM
#13

#8 Hur tjockt lager halm har du? Hur stor skillnad upplever du att det gör (t.ex. temperaturmässigt)? Har du bara löshalm eller har du stoppat in det i något? 

#9 Enbart en hund än så länge tyvärr! Drar extravärmen extremt mycket el? Hur lättstyrt är det jämfört med kupén? Hur svårt är detta att installera för en komplett nybörjare? 

#10 Tror du att det hade kunnat hjälpa att sätta frigolit kring långsidorna, kortsidan och taket, men lämna "framsidan"/dörren fri? Någon som har en tanke om man hade kunnat lösa det på något sätt som man kunnat göra det till en löstagbar lösning, så att man kunnat rycka lös frigoliten till våren, och sätta tillbaka den på hösten? 

#11 Tror tyvärr inte att det är möjligt att lyfta! Är svag, och minsta hunden väger 25 kg. 🤐

#12 Mycket sant, mycket sant! Buren hamnar längst in :)

Annons:
[Forest]
2/1/18, 6:22 PM
#14

13 det tror jag skulle hjälpa mycket. Även ha inne i buren liggunderlag. Vi har alltid liggunderlag med oss i bilen på så sätt fryser man inte om rumpan om man sitter ute. Hundarna gillar det också. När vi hade bur så tyckte jag att hundarna satt/låg säkrare då dom inte halkar i buren. Köpte bur bädd men tyckte inte dom var lika stabila. Ett tips är att ta mattkniv o skär inte av det helt vik upp så det blir kanter stöt tålig o ger värme :)

Turast
2/2/18, 8:57 AM
#15

Jag har en partner och sidodörren är paj så kan inte använda den haha. Har dubbelvikt längst mot förar"hytten", träningsväska ovanpå och lite krokar på bur och på bilvägg. Skit överallt 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: